ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"הגיע הזמן שמישהו יחקור מי מימן את הקמפיין הזה. מי משלם לכל האנשים האלו שיושבים כל היום בפייסבוק ובטוויטר ומלכלכים עלי ועל אנשי יש עתיד", אמר ראש הממשלה יאיר לפיד באחת מישיבות הסיעה של מפלגתו באמצע 2018.
נקודת הזמן: עדיין לא מערכת בחירות, אלא עוד תקופת השמצות "רגילה". לפיד התייחס לעמודי פייסבוק אנונימיים שצצו ברשת ועסקו בעיקר בהכפשת שמו. באותם עמודים לא היה זכר למי שעומד מאחוריהם ולפיד באופן טבעי כיוון את ההאשמות ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו.
רק חשיפה של דפנה ליאל מערוץ 12 הביאה את מי שעמד מאחורי הקמפיין הזה להודות: יו"ר העבודה דאז אבי גבאי. הוא אפילו לא התנצל ומסר בתגובה לכתבה כי מדובר בחלק מכללי המשחק וכי כולם עושים את זה. "מפלגת העבודה נחושה לנצח את הבחירות הבאות ולהחליף את שלטון נתניהו", אמר אז. "לשם כך שוכר מטה הבחירות בין היתר שירותים בתחום המדיה הדיגיטלית מחברות ויועצים חיצוניים – בדיוק כפי שעושה כל מפלגה פוליטית בישראל". עוד הוסיף בתגובה כי "מיותר לציין שהכל נעשה אך ורק על פי החוק, מדווח ומבוקר כמתחייב".
למען הסר ספק: מדובר במשחק מלוכלך שפוגע בדמוקרטיה. אז הוא עוד היה חוקי בגלל שהחוק שקובע מה מותר ומה אסור נחקק לפני 60 שנה. ולמרות ניסיונות חוזרים ונשנים לשנות אותו הוא תמיד נתקל בהתנגדות. כעת, לאחר שהחוק שונה ברגע האחרון לפני פיזור הכנסת – זה לא רק מלוכלך מוסרית – אלא לא חוקי.
אבל הבעיה הכי גדולה היא שהיכולת של המפלגות לממן קמפיינים כאלו נשענת על כסף ציבורי שאינו שקוף. החברה שהפעילה את אותם עמודים בשם מפלגת העבודה אומנם נחשפה – חברת "ספוטלייט" עליה אין כמעט מידע. אבל זו רק הדלפה אחת מתוך מאות. על רוב החברות שמשמשות את הפוליטיקאים להשמצות אנחנו אפילו לא שומעים.
תארו לכם שמפלגת העבודה הייתה מחויבת לפרסם את כל החברות שאיתן היא מתקשרת ואת כל שמות האנשים שלהם היא שילמה. האם היא תוכל להמשיך לעשות זאת – יכול להיות שכן. אבל זה יהיה הרבה יותר קשה (וכעת כבר לא חוקי) להסתיר את השקר.
מאז הקמפיין המלוכלך ההוא עברו ארבע שנים, ועוד נהר של השמצות רבות מספור. אבל במסגרת קמפיין הבחירות של "שקוף" החלטנו להעלות בחודשים הקרובים מחדש את כל הכתבות והאירועים שקרו בשנים האחרונות עם הכסף שלנו שמבוזבז באופן שערורייתי ולא שקוף. כסף שחוזר ופוגע בנו.
בכמה כסף מדובר? במערכת הבחירות הקרובה צפויות המפלגות לקבל כ-200 מיליון שקלים לטובת הקמפיין. זה בנוסף לכ-170 מיליון שקלים שקיבלו במסגרת מימון שוטף מאז הבחירות האחרונות ועוד יותר ממאה מיליון שקלים – חוב מסבבי הבחירות הקודמים.
גם בבחירות הקרובות המפלגות צפויות להפעיל בעצימות גבוהה קמפיינים ארסיים ואנונימיים ברשת בסכומים מפלצתיים. ומאחר שהחוק שונה ממש לאחרונה זה כבר לא חוקי. כעת הגיעה השעה לשלב הבא והחשוב: השקפת כספי המפלגות.
החלטנו על האשטג חדש – #זהכסףשלי. הפיצו את הכתבה עם ההאשטג כדי שהפוליטיקאים ידעו שאיכפת לנו מה הם עושים עם מאות מיליונים כל שנה.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
4 תגובות
ראש ממשלה חמור זה פגיעה במדינה היהודית
היושרה העיתונאית מחייבת הצגת הפרטים לאשורם, או הסבר מנומק במקום שאי אפשר להציגם. בכתבה זו חוזרות על עצמן המילים "מכפיש, ארסי, רעיל", אך הכותב נמנע מלתת דוגמה אחת לרפואה שתעגן את הקומפלימנטים הללו במציאות.
חבל. אתם מתיימרים להביא עיתונות חדשה, אבל הדבקת שמות תואר שליליים מבלי שהם מגובים במידע, גובלת בתעמולה.
בדיוק.
אם כבר החלטתם על האשטג שאתם רוצים שיופץ עם הכתבה, כדאי לדאוג שהוא ייכלל בטקסט שמופיע בלחיצה על כפתור השיתוף. לפחות בטוויטר, כרגע, הוא לא נכלל בטקסט.