ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אין תחבורה ציבורית בשבת – אך שרות התחבורה נסעו ברכב ביום המנוחה

שרת התחבורה הנוכחית וקודמתה בתפקיד תדלקו את רכבן הציבורי בשבתות ובחגים - כך עולה מבדיקת "שקוף" • רגב מתנגדת בפומבי לקיום תחבורה ציבורית בשבת, מיכאלי ניסתה לקדם את המהלך אך הוא נכשל "לאור מצבה המורכב של הקואליציה" • סמוטריץ', שתדלק בכמה מוצ"שים: "עצוב על כל יהודי שנוסע בשבת, אבל לא חושב שאפשר לכפות משהו" • נוהגים בצביעות - מעקב "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תחבורה ציבורית בשבת עדיין לא קיימת. מיכאלי ורגב, ארכיון (צילום: פלאש 90)

בכל קדנציה חדשה, שרי התחבורה מחליטים אם לטפל באחד מתפוחי האדמה הלוהטים ביותר: האם לאפשר תחבורה ציבורית בשבת או לשמור על הסטטוס קוו? נתונים חדשים מגלים כעת כי המדיניות שלהם לא תמיד תואמת את התנהלותם בחיים הפרטיים. במילים אחרות, בזמן שנוסעי תחבורה ציבורית נצורים בביתם ומתקשים להתנייד ללא רכב פרטי בשבתות וחגים, חלק משרי התחבורה מטיילים בארץ ברכבם הממומן על ידי אותם נוסעים.

נתונים שהגיעו לידי "שקוף" בעקבות בקשת חופש מידע והתדיינות ארוכה מול משרד התחבורה מגלים כי השרות מרב מיכאלי (עבודה) ומירי רגב (ליכוד) ככל הנראה נהגו במהלך השבת ברכב הציבורי שהעניקה להן המדינה. הנתונים נאספו היישר מתוך הדלקנים של רכבי שרי התחבורה בשנים האחרונות – מרב מיכאלי, בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) ומירי רגב.

בחינה של שעות התדלוק חושפת שבעוד שסמוטריץ' לא תדלק בזמן כהונתו אפילו פעם אחת בזמן השבת או במהלך חג (זמנים בהם אין תחבורה ציבורית), רגב תדלקה חמש פעמים במהלך השנה שבה כיהנה, בזמן שמשרדה מנע קיום תחבורה ציבורית בשבת – פעם אחת תדלקה במהלך חג ושאר הפעמים בשבתות. מיכאלי תדלקה חמש פעמים בזמן שבת וחגים – על פני שישה חודשים מתחילת כהונתה. את הנתונים פילח עבורנו מתנדב "שקוף" ליאור גורדיסקי, וגלי שטרית סייעה בהשגתם. חשוב לציין כי מספר התדלוקים מלמד מי משרי התחבורה בוודאות נסעו בשבת, כיוון שעצרו בתחנת דלק ביום זה, אך לא ניתן להסיק ממנו את כמות הנסיעות הכוללת שקיימו ביום המנוחה.

לכל הנתונים הגולמיים – לחצו כאן

נזכיר כי רגב התבטאה לא אחת נגד חילול שבת. בריאיון לערוץ 14 הסבירה בעבר כי בעיניה אין להפעיל תחבורה ציבורית בשבת אלא לשמור על הסטטוס קוו הקיים. מיכאלי, מנגד פעלה למען שינוי הסטטוס קוו וניסתה לקדם תקנות שיאפשרו תחבורה ציבורית ביום המנוחה – אך המהלך העלה חרס עקב התנגדויות מתוך הקואליציה.

ח"כ רגב סירבה להגיב. בלשכתה של השרה מיכאלי ציינו במפורש כי נושא קיום תחבורה ציבורית בשבת הוא מדגלי המפלגה: "חשיבות זו הודגשה שחור על גבי לבן בהתחייבות הקואליציונית של המפלגה שנחתמה מול מפלגת יש עתיד". מדוע המהלך נכשל? לדבריה, "לאור מצבה המורכב של הקואליציה הנוכחית, קידום הנושא נעשה בצורה מדודה ושקולה, תוך חתירה להסכמות עם השותפות והשותפים". עוד ביקשה מיכאלי להדגיש כי משרד התחבורה משקיע באופן נרחב בתחבורה ציבורית וכי "השרה מקפידה על נסיעה בתחבורה ציבורית ככל יכולתה".

סמוטריץ': "לא חושב שאפשר לכפות משהו על מישהו"

מעבר לנסיעה במהלך השבת עצמה – בדקנו גם האם שרי התחבורה נכנסו לתחנות הדלק ביתר חלקי הסופ"ש – שכן תדירות התחבורה הציבורית בימי שישי ובמוצאי שבת אינם סדירים כמו ביום חול. סך כל התדלוקים של מיכאלי בסופ"שים מגיע לכמעט חמישית מכל ביקוריה בתחנות הדלק (51 סך הכול בתקופה של שישה חודשים). מיכאלי היא היחידה מבין השלושה שתדלקה פעמיים באותו סופ"ש, מה שמעיד על פעילות מרובה בשבת עצמה – אירוע שקרה פעמיים במשך חצי השנה שנבדקה. 

מהנתונים אודות תדלוקי השרים ניתן ללמוד גם אודות כמות הנסיעות של כל שר: כשסמוטריץ' כיהן כשר תחבורה (תקופה של שנה) הוא צרך בממוצע 7.3 ליטרים של דלק ביום (ותדלק בכל 6.2 ימים). מיכאלי צרכה 10.5 ליטרים של דלק ביום (ותדלקה בממוצע בכל 3.6 ימים). רגב בראש עם 13.4 ליטרים של דלק ביום (ותדלוק בכל 2.6 ימים). בעבר תיעדנו בשקוף כיצד הרכב שבו התניידה רגב כשרה ביצע עבירות תנועה מרובות בשעה שישבה בתוכו. בנוסף נחשף כי בתה של רגב תועדה חוגגת ברכב הממשלתי.

כמעט לא תדלק בסופי שבוע. השר לשעבר סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השר לשעבר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), שכיהן בתפקיד לאורך שנה, כמעט לא תדלק בסופי שבוע: בתקופה שנבדקה הוא תדלק ארבע פעמים במוצאי השבת, מתוך 53 תדלוקים סך הכל. בלשכתו מסרו כי איננו נוסע בשבת ומתנגד לתחבורה ציבורית בשבת כחלק משמירה על הסטטוס קוו במדינה היהודית. "השבת היא ערך חשוב במדינת ישראל כמדינה יהודית", מסר ל"שקוף".

לדבריו, "הרכב הצמוד של נבחרי ציבור לא שונה מרכבים צמודים של עובדים אחרים במשק, הם משמשים כמובן לצרכי עבודה אבל הם גם תנאי עבודה שמשולם בגינם מס הכנסה בהתאם לנוסחת שווי השימוש הקבועה". עוד מסר סמוטריץ': "אני כמובן עצוב על כל יהודי שנוסע בשבת ברכבו הפרטי אבל לא חושב שאפשר או רצוי לכפות משהו על מישהו".

גם כץ דהר בכבישים בשבת

גם שר התחבורה הקודם לרגב, ישראל כ"ץ (ליכוד), אהב לנסוע בשבת: בעבר חשפנו כי ב-19 מהתדלוקים שנעשו בימי שבת בשנה אחת, כץ תדלק גם ביום שישי שלפני. כלומר, יש להניח שהוא נסע לא מעט באותו סופ"ש אם נדרש לתדלק יום אחרי יום. בארבע מהשבתות הוא תדלק פעמיים. כץ דהר בכבישים בראש השנה, ובמיוחד בחג השני של פסח שבו תדלק פעמיים (וגם פעמיים ביום שלפני כן).

כץ לא לבד. חברי כנסת רבים משתמשים ברכבם, כפי שהראינו לדוגמה בבדיקה רוחבית שערכנו, להגיע לאירועי שבתרבות. 

התגובה המלאה של מרב מיכאלי

"עם כניסת ח"כ מרב מיכאלי לתפקיד שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, המשרד החל בהשקעה נרחבת בתחבורה הציבורית, וזאת מתוך מדיניות המבינה כי רק שימוש רב של הציבור באוטובוסים וברכבות יפחית את עומסי התנועה בכבישים ובדרכים השונות. בהתאם לתפיסה זו, מקפידה השרה מיכאלי על נסיעה בתחבורה ציבורית ככל יכולתה, וזאת גם לטובת שיח עם הנוסעות והנוסעים, עם הנהגות והנהגים ולמידת התחבורה הציבורית מהשטח. מפלגת העבודה בכלל ושרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי בפרט, רואות חשיבות עצומה במתן חופש תנועה מלא לכלל אזרחיות ואזרחי המדינה, כחלק מתפיסה שרואה בזכות לנוע ממקום למקום בכל זמן זכות יסודית ובסיסית, וכן ככלי אפקטיבי להפחתת השימוש והתלות ברכב פרטי, המשמש רבות ורבים לגישור על הפער של היעדר תחבורה ציבורית בכל ימות השבוע. חשיבות זו הודגשה שחור על גבי לבן בהתחייבות הקואליציונית של המפלגה שנחתמה מול מפלגת יש עתיד במסגרת הקמת הממשלה. לאור מצבה המורכב של הקואליציה הנוכחית, קידום הנושא נעשה בצורה מדודה ושקולה, תוך חתירה להסכמות עם השותפות והשותפים".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

אנחנו מממנים את הוצאות הדלק של נבחרי הציבור שלנו ולמעשה מסדרים להם "תחבורה ציבורית", בשעה שחלקם מפילים חוקים שהיו מאפשרים לכולנו להתנייד באותם ימים ממש.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

    1. מי קובע מהו מוסר? האם כל תושבי העולם המערבי אינם מוסריים? לדעתי ההפך, הדתיים הם אלו חסרי המוסר שלא מאפשרים תחבורה ציבורית בשבת שתשרת בעיקר את המוחלשים בחברה שאינם מחזיקים ברכב פרטי וע״י כך גוזר עליהם לשבת בבית בשבת ולכן כופה עליהם

    1. שר שתומך בתחבורה ציבורית בשבת אין סיבה שלא יסע בשבת. בתקווה שהוא/יא באמת עושים את המירב כדיי לקדם תחבורה ציבורית בשבת.
      לעומת זאת שר או ח"כ שמתנגד לתחבורה ציבורית בשבת וגם נוסע בשבת פשוט צבוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!