ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
בזמן שבישראל אין תקציב, ורפורמות רבות תקועות כבר שנים, לרשות השרים עומדת דרך עוקפת להשיג מימון לפעולות החשובות בעיניהם. כך עולה מבקשת שרת התחבורה מירי רגב להקצאת תקציב חריג, גם אם לא גדול. לנגד עיניה של רגב עומדת בעיה שלא יכולה לחכות ולו רגע אחד נוסף: כותרות שליליות. ל"שקוף" נודע כי רגב פנתה יום אחרי תחילת מבצע "שומר החומות" לוועדת החריגים בבקשה לתקצב סדנה אישית להופעה מול מצלמה.
במשרד התחבורה מודעים לשלל המחדלים בתחומים שבאחריות המשרד, כפי שמשתקף מבקשתה של רגב לוועדת הפטור. "עומסי תנועה בכבישים, עומסים ותלונות רבות על השירות במשרדי הרישוי, עומסים בנמלים ועוד", כל אלו, לפי הבקשה, העלו לאחרונה את משרדה של רגב לכותרות שליליות. אך הפתרון שבחרה השרה, כאמור, מוזר במיוחד: סדנה להופעה מול מצלמה.
ביקשה, וקיבלה. בוועדת החריגים אישרו להקצות 5,700 שקלים עבור ארבעה מפגשים. "קיימת חשיבות רבה להעברת המסרים לציבור הרחב בצורה מדויקת ומשכנעת ולחיזוק אמון הציבור במערכת ובמשרד התחבורה", נכתב עוד בבקשה של רגב. "עמידה מול מצלמה והעברת המסרים הנוגעים עם מדיניות המשרד מחייבים מיומנויות מיוחדות שאותן ניתן ללמוד באמצעות סדנה מקצועית שאותה מעבירה לשכת הפרסום הממשלתית".
ישראל מתנהלת כיום עם תקציב המשכי, ולכן רק בקשות דחופות וחיוניות לתקציב מיוחד – זוכות לאישור. על הרקע הזה גורמים ממשלתיים מתחו ביקורת על ה"פתרון" של רגב למחדלים. כיצד מה שמוגדר כצורך חיוני ודחוף הוא דווקא סדנא לרגב בזמן שהמשרדים ברובם משותקים, תהו הגורמים והזכירו שמדובר בשרה ותיקה שאף כיהנה כדוברת צה"ל.
במשרדי הממשלה, ובמיוחד במשרד התחבורה – שלל שירותים כיום לא מתוקצבים כיאות: ההתמודדות עם הפקקים, תחבורה ציבורית לקויה, ואזרחים שמחכים חודשים לרישיון נהיגה. היום, לדוגמה, צומצמו קווי התחבורה הציבורית בעקבות הוראה של המשרד. זה קורה חרף התגברות הפקקים בכבישים וביטול קווי הרכבת.
חשוב לומר: אין פסול בכך ששרים ונבחרי ציבור יסגלו לעצמם כישורים תקשורתיים, להיפך, מדובר במיומנות חשובה. אך יש טעם לפגם בכך שמי שכיהנה בעבר כדוברת צה"ל ואמורה להיות בעלת כישורים כאלה, תבקש תקציב אישי בעיתוי הנוכחי. אין כיום תקציב מדינה ולפי הוראות האוצר, "על המשרדים למיין בקפדנות רבה את הוצאותיהם ההכרחיות והמותרות על פי החוק. ועדת חריגים מאשרת רק פרויקטים חיוניים ביותר". כך למשל, בחודשים האחרונים דנים בוועדות בבקשה של שר האוצר ישראל כ"ץ לתקצב מיזם תחבורתי עתיר כשלים באשדוד.
מרגב ומשרדי האוצר והתחבורה – לא נמסרה תגובה.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק