השרים נוסעים בשבת במימון הציבור – אך מטרפדים תחבורה ציבורית

רבים מאיתנו נאלצים מדי סופ"ש וחג ליישר קו עם לוח הזמנים של התחבורה הציבורית. לא כך השרים. בשעה שאנחנו – הציבור נטול הרכב – נצור בחג ובסופי השבוע בשכונתו, הם יכולים לנסוע בלי סוף, על חשבוננו.  איך הממשלה נוהגת בצביעות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
גרפיקה: עדי ברק ויעל שנקר מפרויקט 365 מעלות

דרך בקשת חופש מידע חשפנו את נתוני התדלוק של רכב השרד של שר התחבורה דאז וכיום שר החוץ, ישראל כץ. הנתונים מוכיחים שהוא אוהב לנסוע בשבת.

ב-19 מהתדלוקים שנעשו בימי שבת בשנה אחת, כץ תדלק גם ביום שישי שלפני. כלומר, הוא כנראה נסע לא מעט באותו סופ"ש אם נדרש לתדלק יום אחרי יום. היו אפילו ארבע שבתות בהן תדלק פעמיים. כץ דהר בכבישים בראש השנה, ובמיוחד בחג השני של פסח בו תדלק פעמיים (וגם פעמיים ביום שלפני כן).

גרפיקה: עדי ברק ויעל שנקר מפרויקט 365 מעלות


כץ לא לבד. שלל חברי כנסת מהקואליציה משתמשים ברכבם, כפי שהראינו לדוגמא בבדיקה רוחבית שערכנו, להגיע לאירועי שבתרבות. כל זה בשעה שהם מטרפדים תחבורה ציבורית לכולם.


אנחנו בשקוף לא כותבים בעד או נגד תחבורה ציבורית בשבת (לכל אחד מאיתנו יש עמדה אישית כמובן). הסיפור פה הוא על צביעות זועקת לשמיים. אם המדינה החליטה שלא להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, אין סיבה ששרים וחברי כנסת שמונעים מכולנו תחבורה ציבורית ושיתופית כן ייהנו ממנה ועוד על חשבוננו.

במילים אחרות, איך יכול להיות שאנחנו מממנים את הוצאות הדלק של הנבחרים ולמעשה מסדרים להם 'תחבורה ציבורית' בשעה שהם מפילים חוקים שהיו מאפשרים לכולנו להתנייד באותם ימים ממש?

לסיכום, נבחרים יקרים אתם טוענים שהמדינה צריכה להיות בעלת אופי יהודי שָׁלֵו ונינוח בכבישים בימי שבת ובחגים? הגיע הזמן לשים סוף לצביעות – או שכולם מרותקים לביתם, או אף אחד.


כתבנו שוב על הנושא בעקבות שת"פ חדש לגרפיקות עם Adi Barak ו Yael Shinkar המעולות מ 365 Maalot. נציף איתן מחדש סוגיות דרך איורים מגניבים. מומלץ לבדוק את העמוד המעשיר שלהן.

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
תומר אביטל

מייסד-שותף, כתב

גדלתי במקומונים - שם התאהבתי בעיתונות ולמדתי להשתמש בה לתיקון עולם. בהמשך עבדתי ב"מבט", "כלכליסט" ו"עובדה". סיקרתי את השלטון והבנתי שכלי תקשורת עצמאית ואקטיביסטי יכול להגביר את מחויבות נבחרי הציבור - לציבור. הבנתי שיחד אנחנו יכולים למנוע החלטות שלטוניות גרועות. אז ב-2014 ייסדתי את "מאה ימים של שקיפות" שבהמשך גדל ל"שקוף" ובזכות המו"לים שלנו - מייצר פוליטיקה איכותית יותר.

אני מאמין בכוחה של העיתונות העצמאית - לתקן את העולם. לא פחות.


בין לבין אני כותב פרוזה (חיברתי ספר מתח בשם "המשכן"), מוביל את נשנושי שירה ומרצה בסמינר הקיבוצים ובמרכז הבינתחומי. אפשר לקרוא עלי עוד פה.

2 תגובות

  1. אתם מטעים את הציבור, כי:
    א. שר משלם כ-9,000 שקל לחודש עבור שימוש פרטי לרכב בסופי-שבוע. אם יתנו לשרים לנסוע ברכבם הפרטי ולא יקחו מהם את קיזוז שווי השימוש ברכב הם רק ירוויחו מכך.
    ב. רכבי השרד של השרים אינם ציבוריים, הם בסך-הכל רכב מהעבודה, וכמו כל אזרח מותר להם להשתמש ברכב מהעבודה בסופי-שבוע לשימושים פרטיים. הם הרי משלמים על זה לא-מעט מס "שווי שימוש". שווי השימוש לא מתייחס רק לסופי-שבוע.

    1. אבל בכתבה לא דובר על השימוש ברכב עצמו אלא על הוצאות התידלוק, לא הבנתי כיצד תגובתך רלוונטית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

משוב על האתר החדש

אנחנו בתקופת הרצה, נשמח לכל פידבק.

תודה על המשוב!

בזכותך אנחנו משתפרים כל הזמן.

אם עדיין לא הצטרפת כמו"ל – אפשר לעשות את זה כאן.

מערכת שקוף.