ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"אני הצינור שמעביר כסף": השר יעקב אביטן מנסה להתנער מאסון מירון בכל הכוח

שר הדתות לשעבר, שמשרדו הוא שאחראי באופן רשמי לאירועי ל"ג בעומר בהר מירון, הדגים בעדות בוועדת החקירה הממלכתית התנערות מוחלטת מהאסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם • ומי כן אחראי? המנכ"ל, המשטרה, מבקר המדינה, העמותה - כולם, רק לא הוא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הוא יודע מה זו אחריות? אביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אם תשאלו את שר הדתות לשעבר יעקב אביטן מה חלקו באסון מירון, הוא יגיד לכם שאין לו. למה? "אף אחד לא בא ואמר לי שאני אחראי". זה משפט שעליו הוא חזר כמה פעמים במהלך העדות שלו בוועדת החקירה הממלכתית בראשות השופטת דבורה ברלינר. מדבריו בוועדה עלו היתממות, הכחשה וחוסר כשירות לתפקיד. צריך לזכור – האסון במירון קרה במשמרת שלו – הוא היה אחראי על האירוע שנגמר במותם של 45 בני אדם. אבל הוא לא ידע, או בלשון ילדי הגן – "לא אמרו לי". 

במשך יותר משעה ניסו חברי הוועדה להבין איך בכלל מגדיר השר לשעבר "אחריות", אבל בזמן שהוא טען כי "מגיל 18 אני לוקח אחריות", הפעם הוא לא הכיר בה. כמו מחבת טפלון חדשה, הוא החליק אותה מעליו לאחרים: ליועצת המשפטית, לעמותת המקומות הקדושים, למנכ"ל ואפילו למבקר המדינה. 

המנכ"ל, היועצת המשפטית, העמותה – כולם חוץ מאביטן

"אתה שר דתות, אירוע מירון הוא בתחום אחריותך?", שאלה היו"ר ברלינר את השר לשעבר בפעם הראשונה. "המנכ"ל אמר לי שיש את המקומות הקדושים, יש לו עו"ד, יש לו דירקטוריון, הם מנהלים מטעמי", ענה. "התפקיד שלהם הוא לתאם את כל נושא התשתיות. הם מכירים את העבודה שלהם". וזו הייתה רק הפעם הראשונה.

אחרי פעם נוספת מקשה ברלינר: "אני לא קיבלתי תשובה לשאלה המאוד בסיסית: משרד הדתות הוא המשרד האחראי על ההילולה?" אביטן הפנה אחריות ליועצת המשפטית: "מעולם לא בא מישהו ואמר לי אתה אחראי על ההילולה. משרד הדתות הוא גורם מעביר כסף למרכז למקומות הקדושים. הייתה לי יועצת משפטית שידעה את העבודה ולא אמרה לי: 'יש הילולה, אתה אחראי, אתה צריך לפקח'".

ברלינר: "מבין כל משרדי הממשלה משרד הדתות הוא אחראי על מירון?" ואביטן מפנה לעמותה למקומות הקדושים: "אמרו לי רק שאנחנו אחראים להעביר להם (למקומות הקדושים) 13.5 מיליון שקלים". 

הביעה תסכול. יו"ר ועדת החקירה ברלינר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשלב מסוים שאלה אותו ברלינגר אם קרא את דוח מבקר המדינה על מירון. והנה מצא אביטן גורם נוסף שלא אמר לו שהוא אחראי: "הייתי אצל מבקר המדינה והתמקדו איתי במועצות הדתיות. מעולם לא אמר לי 'אתה צריך לטפל במירון'".

ברלינר התקשתה להבין ושאלה: "אם אתה לא השר האחראי, למה פונים אליך בנושא המקומות הקדושים?"

בביטוי שמתאים יותר לעציץ מאשר לשר בממשלה עונה אביטן: "אני הצינור שמעביר כסף".

ואם זה לא מספיק, מצא אביטן עוד כיוון להשליך אליו אחריות. "במשטרה אמרו לי שהם מחליטים", אמר. בשלב זה ייאוש ניכר על פניה של ברלינר והיא ניסתה לפנות ללב של אביטן: "אתה מרגיש אחראי בצורה כזו או אחרת למה שקרה שם?"

והתשובה: "אני לא מתווכח עם בורא עולם". עוד הוסיף אביטן: "מה לא עשיתי טוב, מה הייתי יכול לעשות ולא עשיתי, איפה הדליקו לי נורה אדומה ולא בדקתי, האמינו לי שאם היה לי קמצוץ של משהו שהייתי מרגיש לא הייתי ישן בלילה". 

מה היא אחריות בכלל?

ברלינר ספק התייאשה ספק השלימה עם המציאות והעבירה את שרביט החקירה לחבר הוועדה שלמה ינאי. זה שאל את השר לשעבר: "משרד הדתות אחראי על אירועים דתיים. יש לו גוף אחד שנקרא המקומות הקדושים ויש לך גם מנכ"ל. אם שני הגופים האלה נכשלו, אתה רואה את עצמך כאחראי על הכישלון שלהם?"

"לא", ענה אביטן וניסה להסביר את עצמו. ינאי קטע אותו ואמר: "אני רוצה להבין לעומק את תפיסת העולם שלך לגבי אחריות של שר במדינת ישראל. אתה כל הזמן מסביר לי שיש גופים מקצועיים ובגלל שזו עבודתם הם אמורים לעשות את זה. את זה הבנו. אבל אני שואל אם אתה כשר תופס את זה כאחריות שלך. האם אתה רואה שר אחראי על מה שקורה במשרדו?".

זירת האסון במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

"שר החינוך אחראי על אירוע שקרה באיזה בית ספר?", ענה אביטן בשאלה.

התירוצים הגיעו לשיא כשחברי הוועדה אימתו אותו עם העובדה שלא העביר להם כל מסמך או תיעוד מלשכתו. "לא תיעדתי", הודה במשיכת כתפיים. "ושלושה שבועות אחרי האירוע, הפלא ופלא כל התמונות וההודעות נמחקו לי מהטלפון".

רוצים להזיז דברים? פנו לאוזן, לא לאביטן

בחלק אחר בעדות ברלינר עימתה את אביטן עם דברים שאמר לקראת ההילולה: "התרשמתי מההיערכות המקיפה והמקצועית שנעשתה לקראת ההילולה, הן על ידי המקומות הקדושים והן על ידי המשטרה. אני מודה לשר הפנים אריה דרעי". ברלינר שאלה איך הוא התרשם לטובה. והתשובה: "שאלתי אותם וגורמי המקצוע אמרו לי שאנחנו ערוכים". 

מעדויות קודמות בוועדת החקירה עלה כי השר אביטן היה למעשה מעורב-לא מעורב בהיערכות, וניכר כי לא באמת "ספרו" אותו במשרד. בעדותה של היועצת המשפטית של המשרד גליה קליין היא אמרה במפורש כי "השר אביטן היה יותר PR (יחסי ציבור) לדרעי. הוא היה מאוד תלוי בגורמים פוליטיים אחרים. גם באירוע הגדול הזה היה לי ברור שהוא לא הכתובת. הכתובת הייתה המנכ"ל עודד פלוס, שידע לדבר עם דרעי".

עד כמה לא התייחסו לשר? אף שהוא האחראי הרשמי על האירוע, במשטרה אפילו לא נתנו לו לעלות להר. כשהגיע למקום הוא התנהל כאחד המבקרים ולא כמי שאחראי. אביטן סיפר שהוא לא רצה להגיע להילולה ומי שלחץ עליו היו הילדים שלו. "יצאנו בשעה 15:30 אחה"צ ביום ההילולה", תיאר. "בשעה 21:00 בערך הגענו להר, ועומדים שוטרים בכניסה. אומרים להם 'שר הדתות' הגיע, והם אומרים ש'ההר סגור'. ניסיתי לעלות ורק ב-23:30 נכנסנו". 

האיש שיודע להזיז דברים. אוזן (צילום: עידן בנימין)

מהדברים האלה אפשר להבין עד כמה אביטן לא היה מחובר לאירועים. השר הנכון להנעת תהליכים בשטח היה שר הפנים לשעבר אריה דרעי, כפי שניתן היה להבין מעדותו של יועצו ישראל אוזן. זה סיפר איך הכניס משאית לחמניות לשטח ההר בשיחת טלפון ללשכת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. חבר הוועדה ינאי פנה למשמע הדברים האלה לאביטן ואמר לו: "בפעם הבאה תפנה לישראל אוזן, הוא יודע איך להכניס אנשים להר".

עדותו של אביטן, שתחת ידו התרחש האירוע שבו נהרגו 45 בני אדם, הייתה אמורה להיות העדות שתשפוך אור או לפחות תסגור מעגל בנוגע למה שהתרחש בימים ובשבועות שקדמו לאירוע. אך באופן מטריד למדי, כל העדים שהופיעו עד היום, כולל היועץ לשר דרעי, ידעו לומר יותר על מה שהתרחש מאשר השר שהיה אחראי לו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. בכל תפקיד גלומות סמכויות ואחריות מעצם מהות התפקיד ,מר אביטן מבין זאת היטב אך משחק את תפקיד ה"מטומטם" , שר שמתעלם מהסמכויות הגלומות בתפקיד שלו ומעביר אותם לאדם אחר( דרעי, מנכ"ל ,יועצת משפטית וכדומה) מועל בתפקידו ונושא באחריות כפולה של מעילה בתפקיד ולקיחת חלק במחדל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!