ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות דוח אסון הר מירון: ה"טרגדיה היוונית" של משטר נתניהו צריכה להסתיים

הסכנה הייתה ידועה ומוכרת, ההתעלמות הייתה פושעת והבריחה מאחריות של מי שעומד בראש חזרה על עצמה מילה במילה. דוח אסון ה-7 באוקטובר צפוי להיות העתק-הדבק של דוח אסון הר מירון • טור דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנימין נתניהו מגיע להעיד בפני ועדת החקירה לאסון מירון, 21.6.22 (צילום: יונתן זינדל)

"בי"ח באייר התשפ"א (30.4.2021), במהלך הילולת ל"ג בעומר, נגדעה השמחה הגדולה על קברו של רבי שמעון בר יוחאי ואסון כבד התרחש. ארבעים וחמישה גברים, נערים וילדים אשר הגיעו לשמוח בשמחת ההילולה, נדחקו ונמחצו בתוך קהל צפוף ביותר עד אשר קיפחו את חייהם. רבים נוספים נפצעו בגוף ובנפש. זהו האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל".

כך נפתח דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, ובאופן דומה צפוי גם להיפתח דוח ועדת החקירה לאסון ה-7 באוקטובר. אסון שהתרחש בשמחת תורה והוא אולי האסון הביטחוני הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל.

גם הניתוח והמסקנות שמציעים חברי ועדת החקירה של אסון מירון נראים כהעתק-הדבק מהעתיד, מדוח ועדת החקירה שתוקם לחקר אסון ה-7 באוקטובר. וכמובן, גם הקביעות בכל הנוגע לחלקו ואחריותו של רה"מ בנימין נתניהו באסון הכבד.

הפרק השני בדוח ועדת אסון הר מירון מוקדש לכך שהסכנה הייתה ידועה ומוכרת, לפני שהתממשה באופן המחריד ביותר. "למרבה הצער, הכתובת הייתה הקיר הרבה קודם לקרות האסון. רבים מהממצאים שיפורטו בהמשך הדוח היו גלויים וידועים לכל. גם התוצאה הקשה שהם עלולים להוביל אליה הייתה ידועה".

טקס לציון 30 יום לאסון מירון, שגבה את חייהם של 45 קורבנות; הר מירון, 27.5.21 (צילום: דוד כהן)

"כמו בטרגדיה יוונית", ממשיכים חברי ועדת החקירה, "הסוף היה ידוע מראש. לא היה ידוע מתי זה יקרה, במשמרת של מי, או באיזה חלק באתר. לא ניתן היה לדעת איזה מחיר ייגבה, כמה חוגגים ישלמו בנפשם ובבריאותם, כמה משפחות ייוותרו שבורות. אך ברור היה שהאסון בוא יבוא. הדבר עלה שוב ושוב בחומרים ובעדויות".

פרק דומה צפוי שיופיע גם בדוח הוועדה לאסון ה-7 באוקטובר. הוא יעסוק בהתעלמות מהכתובת על הקיר לגבי התעצמות החמאס ותוכניותיו, בהמשך האחיזה של רה"מ נתניהו בקונספציית חיזוק החמאס למרות הסכנה המוחשית ובהיערכות הרשלנית לקראת התממשות התרחיש הנורא.

הפרק החמישי בדוח ועדת אסון הר מירון מוקדש לסוגיית האחריות. מוסבר בפתחו כי "לכל אדם הנושא במשרה ציבורית קיימת אחריות כלפי שולחיו – הציבור כולו: איש הציבור הוא נאמן הציבור. לא לעצמו הוא פועל אלא למען האינטרס הציבורי הוא פועל […] בקבלו על עצמו את הסמכויות הנובעות מהמשרה הציבורית, הרי שקיבל עימן את גם האחריות לשאת בתוצאות החיוביות והשליליות של פעולותיו. כמידת הסמכות והיקף השפעתה על חייהם של בני אדם, כך גם גדלה האחריות. בהיעדר אחריות, לא ראוי לתת סמכות".

בהמשך הדוח, הוועדה קבעה לגבי ראש הממשלה נתניהו כי "על בסיס כל החומרים והעדויות שהוצגו לנו והתרשמותנו הישירה מהם, מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".

הפרק החמישי הוא למעשה שיעור אזרחות בתיכון או חזרה על העקרונות של משטר דמוקרטי. האחריות שנגזרת מהמשרה הציבורית היא מיסודות הדמוקרטיה. רק במשטרים דיקטטוריים השליט הינו האחראי הבלעדי להצלחות ואילו לכישלונות אחראים תמיד אחרים. רק בדיקטטורה הציבור אחראי לשרת את השליט ומשפחתו, ואילו השליט אינו אחראי לציבור.

חברי ועדת החקירה לאסון מירון, מימין: שלמה ינאי, דבורה ברלינר ומרדכי קרליץ; 7.9.23 (צילום: חיים גולדברג)

הקביעה שנתניהו ידע על "הכתובת על הקיר" באתר קבר הרשב"י מגובה במכלול הראיות המפורטות בדוח, אבל חשובה ביותר הקביעה של הוועדה שבכל מקרה "בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת". הוועדה עוד הוסיפה כי "על ראש הממשלה מוטלת אחריות לאתר באופן יזום, בעצמו או באמצעות מנגנונים מטעמו, נושאים המחייבים את טיפול משרדו ובמידת הצורך את התערבותו, בפרט כאלה הקשורים לסיכון חיי אדם". הוועדה גם הזכירה ש"חובה זו מתבקשת לאחר אסון הכרמל והאמור עליו בדוח מבקר המדינה".

בכך הוועדה דחתה את קו ההגנה של נתניהו לפיה "הוא לא ידע". בעדותו בפני ועדת החקירה אמר נתניהו "אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע […] לא בדקתי בעיון כל דבר, אני לא יורד לרזולוציות כאלה". קו ההגנה של נתניהו לגבי אסון ה-7 באוקטובר זהה. שוב הוא טוען שלא ידע ולא יכול לקחת אחריות על מה שהוא לא יודע. מעבר לכך שגם הפעם הטענות של נתניהו סותרות את המציאות המתועדת היטב, הדבר מעיד על דפוס התנהגות המאפיין דיקטטור.

הוועדה לאסון הר מירון החליטה שלא לפרסם המלצה בעניינו של נתניהו. עתידו הפוליטי מונח על כתפי הציבור הישראלי, שצריך לבחור כמה עוד אסונות ודוחות של ועדות חקירה המעידים על דפוסים דומים דרושים כדי שיקרא את הכתובת שעל הקיר ויפעל לסיים את ה"טרגדיה היוונית" של שנות משטר נתניהו.

האדישות וההתעלמות הציבורית מהסכנה במשטר נתניהו רק תביא לעוד אסונות. כפי שכתבה הוועדה, "לא ניתן היה לדעת איזה מחיר ייגבה, כמה חוגגים ישלמו בנפשם ובבריאותם, כמה משפחות ייוותרו שבורות. אך ברור היה שהאסון בוא יבוא".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

7 תגובות

  1. 1. עיתונות עצמאית או הגונה אתם לא! אתם מוטים תמיד לצד הלא נכון הצד הלא דמוקרטי.
    2. אתם כנראה עוד אחד מגופי השמאל הרדיקלי
    3. ברור שלאירוע כזה שחל פעם בשנה בהיקף של חצי מיליון איש ומעלה היה צורך להפקיע ולעשות בדיוק מה שעשו ברחבת הכותל.
    4. לבגץ היה אסול להתערב בנושא בכלל.
    5. השופטת העלובה לא מבינה מה זה ניגוד עיניינים. היא שידעה שבגץ סחב את הנושא המון שנים. היא ידעה שהגון להכניס לחקירה גם את שופטי בגץ ואת הנשיאה שהחליטה לטפל בתיק. היא נמנעה מלהכניס את הנושא לוועדת החקירה. מצד שני היא לא הודיעה על ניגוד עיניינים מובנה שעליה לחקור את הבוסית שלה!!!
    6. הגיע הזמן לבטל וועדות חקירה שמעולם לא הועילו בדבר ולהפוך לוועדות חקירה לשיפור הארגון או התהליך ולא למצוא אשמים.
    אנחנו מתגלגלים מוועדה לוועדה בנושא מלחמות ישראל וכול פעם מוצאים כמה אשמים והם מועפים. טיפשות היא לחזור על אותו דבר ולצפות לתוצאה שונה. אחרי 6-8 כישלונות של וועדות חקירה, שחוץ מערמה של דפים שאף אחד לא טורח לקרוא ואף אחד לא מתכוון ליישם, הגיע הזמן אולי לשים בוועדות החקירה מנתחי מערכות, יועצים ארגוניים ולא שופטים שהם "יודעים" לתפוס אשמים אבל……………….. לא לשפר ארגונים כושלים.

    בעיתון שלכם נראה שאתם לא באמת רוצים לייעל ולשפר תהליכים כושלים בניהול המדינה אלא לתפוס עוד כמה ליכודניכים.

    ניראה אותכם ליברלים ודמוקרטים כמו שאתם מצהירים שתיתנו לי לכתוב "מאמר דעה" בעיתון זה

  2. אז ביבי אחראי גם למותם של 45 דוסים. אז מה ? אם שליחיהם בכנסת יושבים בשקט – אז מה איכפת לנו< כנראה שיש מספיק דוסים בסביבה ולהפחית מספרם ב 45 זה עדין לא מספיק…..כל הכבוד לביבי. עלה והצלח….

    1. לרגע חשבתי שהפוסט משנת 1933
      אנונימי יקר, אולי יאיר הבן? בכל אופן שא ברכה, תצטרך אותה.

  3. החלטה 3886 של ממשלת ישראל בשנת 2011 עסקה הסדרת תשתיות קבועות והקמת חברה ייעודית מנהלת לאתר קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון.
    אבל כרגיל, יש מי שרץ לעתור בבג"צ נגד החלטות של ממשלה שלא מוצאת חן בעיניו והעתירות מתקבלות בזרועות פתוחות. כך קרה שבמהלך השנים ניתנו בעניין החלטה 3886 מספר בגצים המנוגדים זה לזה.
    בסופו של דבר בוטלה ההחלטה על ידי בגץ בהרכב שבראשו עמדה אסתר חיות בינואר 2020.
    מה החליטה גב' חיות ונערי המקהלה הצדיקים שלה שכידוע קיבלו 9 קבין של חוכמה בירושה מראש המשפחה ברק?
    אסתי ושות' קבעו שיש לנסות "מודל ניסיוני" שחיות ושות' הגו במקום ההסדר שביקשה הממשלה להאריך.
    "המודל" של אסתי ושות' נכשל כידוע ביום האסון. אבל לא תשמעו על כך בתקשורת ובודאי שלא כאן.
    מ.ש.ל.

  4. אני אומרת כבר 3 שנים לפחות, שנתניהו הפך לאויב מס' 1 של מדינת ישראל ואזרחיה.

  5. איתי מק, ראשית מן הראוי לבחון האם האסון במירון אינו נובע מן העובדה שהתופעה של מאות אלפי איש המגיעים לקבר מתפללים ומגיעים לאקסטזה, והתלהבות, כפי שאנו מכירים בטקסי עבודת אלילים. קבר ובתי קברות הם מקומות טמאים שאסור מבחינה הלכתית להתפלל שם, ולקרוא בתורה. אולי ה' החליט להעניש את ציבור המתפללים הזה? שנית, כאדם שצבוע המגדיר עצמו כדמוקרט, אך יוצא נגד שלטון הימני, שהוא הרוב מקרב היהודים במדינה, אינך יוצא נגד נתניהו בלבד, אלא נגד שלטון נתניהו, כחומר שלטון הרוב הימני. מכאן שאינך דמוקרט כלל. כנראה שאתה בעד מדינה אירופאית במזרח התיכון, ולא בעד מדינה יהודית. אין כל זכות לאנשים שאין להם כל קשר לעם היהודי ההיסטורי, להקים לעצמם מדינה אירופאית במזרח התיכון, כי הם למעשה פולשים כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!