ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בשידור הקטע הגנוז של סילמן – חדשות 13 חשפו את ערוותה של התקשורת

ההקלטה הגנוזה והנפיצה של שמוליק סילמן, בעלה של יו"ר הקואליציה לשעבר, הוכיחה בעיקר כי העיתונאים משרתים ביום יום את הפוליטיקאים, לא אותנו. הכתבת מירי מיכאלי לא פעלה באומץ - אלא חטאה לתפקידה כשהסתירה לפני שנה את האמת מהציבור • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רצו לעקוץ את המתחרים - וחשפו את ערוותם שלהם. מתוך הריאיון הגנוז בחדשות 13

החומרים מדהימים: מול המצלמות אנחנו רואים כיצד בעלה של פוליטיקאית בכירה מתערב פעם אחר פעם בראיון שהיא מעניקה לעיתונאית, שם מילים בפיה ולוחץ עליה באגרסיביות להסתיר מידע אקטואלי ורב-ערך על מאחורי הקלעים של הפוליטיקה הישראלית.

הבעל: שמוליק סילמן. הפוליטיקאית: עידית סילמן, חברת ימינה ועד לאחרונה יו"ר הקואליציה. מי שפרישתה לאחרונה מאיימת על שלמות הממשלה, ומקרבת את האפשרות לחזרתה של סחרחרת הבחירות. העיתונאית: מירי מיכאלי, כתבת מגזין בחדשות 13. המועד: יוני 2021, עם הקמת הממשלה.

"הוא קיבל הצעה מראש הממשלה?", שואלת מיכאלי את סילמן אם נתניהו ניסה לפתות את בעלה בתפקיד כדי שישפיע עליה לעזוב את ימינה ולסכל את הקמת הממשלה. "את זה תצטרכי לשאול אותו", עונה עידית סילמן. שמוליק סילמן, שיושב בסמוך ועוקב אחרי הראיון, מתפרץ: "אני קוטע את זה כי זה דיני נפשות", הוא אומר ופונה לאשתו: "את צריכה לומר 'נתניהו דיבר על דברים אידיאולוגיים. אני אומרת למצלמה חד וחלק – נתניהו אף פעם לא הציע לבעלי שום דבר ולא ידע על הנושא הזה'".

"למה אתה שומר עליו?", שואלת מיכאלי. "מה זאת אומרת, נראה לך שמישהו יגיד לך…", אומר הבעל ומיכאלי מדגישה: "שנייה, המציאות, קודם כל האמת, קיבלת הצעה מראש הממשלה, כן או לא". והוא עונה: "קיבלתי הצעה, לא מראש הממשלה. זה לא רלוונטי".

"עידית תקשיבי, אידיאולוגיה בלבד", פונה שוב סילמן לאשתו. מיכאלי: "תקשיב, אני עיתונאית. אתה אומר לה להגיד דבר שהוא לא נכון, כי אתה מספר שכן קיבלת הצעה, זה לא יעבור אצלי". אך סילמן מתעקש ופונה לאשתו: "את צריכה להגיד 'נתניהו בשיחה עם בעלי לא הציע לו שום תפקיד".

איזו סצנה. איזו דרמה. בחדשות 13 ודאי ליקקו את האצבעות: באו לקבל עוד ראיון פוליטי וקיבלו – און קמרה – חילופי דברים נפיצים שבהם בעלה של נבחרת ציבור מתרה בה להסתיר כיצד ניסו לשחד אותו בתפקיד ולסכל הקמת ממשלה. אז זהו, שלא. הדברים כלל לא שודרו. כך נראתה הסצנה אחרי העריכה: "ראש הממשלה שוחח עם בעלך, והוא קיבל גם הצעה?", שואלת מיכאלי, וסילמן עונה "הצעה לתפקיד הוא לא קיבל מראש הממשלה". מיכאלי: "ממישהו אחר?". סילמן: "יש מצב". הצילומים בכיכובו של שמוליק סילמן – נגנזו.

עד אתמול. אתמול שידרו בחדשות 13 כתבה על מעורבותו של שמוליק סילמן בפעילות הפוליטית של אשתו. סילמן לא רק מתערב בראיונות של אשתו, טענו בחדשות 13, הוא גם מתערב באופן ישיר בחקיקת חוקים בישראל. סילמן, מנהל שיווק בקופת חולים מאוחדת עד לקיץ שעבר, היה פעיל ביותר בדחיפת חוק איחוד מוקדי החירום הטלפוניים. בכתבה שודרה גם הסצנה הגנוזה. 

מדוע בחדשות 13 גנזו בזמן אמת את ההקלטה של שמוליק סילמן? בכתבה אתמול סיפקו תירוץ – לא ידענו אז כי מדובר בדפוס פעולה של הבעל – וניסו לצייר את מיכאלי כלוחמת אמיצה לחשיפת האמת. ניסיון פתטי: הרי בסופו של דבר, מיכאלי שיתפה פעולה עם הזוג סילמן. היא אמנם הביעה קולות מחאה רפים בעוד סילמן הבעל מכתיב שורה אחר שורה בריאיון, אך בסופו של דבר היא לא השליכה בחמת זעם את האוזניות ויצאה מהמקום. היא נשארה לשבת, והגישה לצופים את הראיון הלעוס והמעובד. 

מדוע דווקא עכשיו התעשתו בחדשות 13 ושידרו את החומרים הגנוזים? ברשתות החברתיות התשובה התגלגלה ישר לחור השחור ששואב תדיר את השיח הפוליטי בישראל: כן ביבי, לא ביבי. תומכיו של ראש הממשלה לשעבר האשימו את חדשות 13 בניסיון לסייע לממשלה, מתנגדיו שיבחו את החשיפה. 

האמת כנראה פרוזאית עוד יותר: הכתבה בחדשות 13 אתמול שודרה ראש בראש מול ראיון שהעניקה עידית סילמן לעמית סגל בחדשות 12, ראשון מאז פרשה מהקואליציה. ב-12 קיבלו את האישה, ב-13 החליטו לנפנף בבעל. "אצלנו אין קטעים גנוזים שניזכר להעלות כשנוח פוליטית", לעג סגל כשצייץ את הראיון בטוויטר. 

אך הטענה שנקמנות נגד חדשות 12 וסגל היא שהכתיבה את עיתוי פרסום התחקיר של חדשות 13 מסיטה את תשומת הלב מהדבר החשוב באמת: העובדה שבחדשות 13 החזיקו בחומר עיתונאי בעל ערך, והעדיפו לגנוז אותו ולשדר עוד ראיון סטנדרטי, בשביל לא להסתכסך ואולי לאבד את הראיון הסטנדרטי הבא.

הדחף לתקוע אצבע בעין של המתחרים, ואולי חשוב מכך עבור חדשות 13: בעין של הפוליטיקאית שבחרה להתראיין אצל המתחרים – הביא לכך שבחדשות 13 עשו סדר ברצפת חדר העריכה וחשפו את האמת של עידית ושמוליק סילמן. אבל הדחף הבלתי נשלט הזה חשף גם אמת חשובה יותר. זו של העיתונאים המסקרים את הזירה הפוליטית – ולא רק הם. ראיונות עם פוליטיקאים, ולא רק פוליטיקאים, מתרחשים תדיר כשבצד יושבים יועצים, מקורבים, לוחשים על האוזן, מעירים הערות, וגם משנים תשובות אם צריך. והעיתונאים? הם משחקים את המשחק. מעל לראש שלנו.

שני הראיונות של סילמן, זה שהעניקה לעמית סגל אתמול וזה שהעניקה למירי מיכאלי לפני שנה, הם דוגמאות מובהקות. הראיון עם סגל עבש כצפוי: סילמן חוזרת מול המצלמה שוב ושוב על כמה שורות שהוכנו מראש, כמו "הרכבת יצאה מהתחנה" ו"הממשלה חיה על זמן שאול". מהראיון של עידית סילמן עם עמית סגל לא למדנו שום דבר שלא ידענו קודם, בדיוק כמו שמהראיון של עידית סילמן עם מירי מיכאלי לפני שנה לא למדנו שום פרט חדש או מעניין.

בהחלטה של אנשי חדשות 13 לעשות שימוש בחומר הנפץ שעליו דגרו במשך חודשים רק כדי לסגור חשבונות קטנוניים, הם חשפו את ערוותם שלהם, כמו גם של הקולגות שלהם. הרגע הזה, בו נחשפו החוטים בתיאטרון הבובות של הסיקור הפוליטי, הוא שיעור חשוב עבור כל צרכן תקשורת: תמיד יש לתהות מי עוד ישב בחדר, מחוץ לפריים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

25 תגובות

  1. הציבור מטומטם
    ולכן הציבור משלם
    5 מערכות בחירות
    אף פוליטקאי ישר ככול שיהיה
    לא אמין
    גם בימין
    גם בשמאל
    ובטח החרדים
    כולל המפלגות מה מיגזר
    משנים כול יום את האג׳נדה
    לפי מה שנוח באותו יום
    ראו דוגמא איילת שקד
    יועז הנדל אביגדור ליברמן
    גדעון סער ועוד כול מיני דלגנים
    שמדלגים ממפלגה
    בלי למצמץ היום אומרים ככה ומחר ידברו אחרת
    הכול סביב כן ביבי לא ביבי חאלס נימאסתם כולכם
    תקשורת שמסלפת מציאות
    שמשבחת ממשלה שאפילו מרכיבי הממשלה לא מאמינים אחד לשני
    ממשלת המעבר הזו תישאר איתנו הרבה זמן ולכן העם מטומטם והעם משלם
    עד שביבי לא יפרוש המצב הפוליטי ישאר תקוע
    ביום שביבי יפרוש
    יתבהרו השמיים ( ויהיה כאן גן עדן)
    ליברמן לפיד גנץ זהבה מירב טיבי עודה
    עבאס גפני דרעי סמוטריץ בן גביר יקימו ממשלת חלומות והליכוד ימחק
    חחחחחח ויהי שלום עולמי
    תיקשורת מסלפת

    1. העיתומאים מזמן הפסיקו להיות אובייקטיביים, בקלות ניתן לזהות לאיזה זרם כל אחד שייך, דוגמאות הכי טובות ניתן לראות הערוץ13(למשל איילה חסון עם האובססיה שלה לפרקליטות)

  2. סדר העדיפויות של כותבת המאמר קצת משונה.
    לא שהתנהלות התקשורת כאן מעוררת כבוד, אבל אין ספק שלעומת ההתנהלות המשובשת בעליל של חברת כנסת ובעלה הדורסני, כישלון התקשורת מתגמד.

    1. ומה עם הג'ובים שהובטחו ולכאורה ונתקיימו בפועל בחכים של ליל החניונים: קונסול בחול וחברת כנסת ביש עתיד?

    1. לעזור לבן/בת הזוג לשקר???זה ממש ממש ה dna של מפלגת הנאשם שאתה כנראה משתייך אליה!!מצא מין את מינו..

  3. שמדובר על כסף וג'ובים אז גברת סילמן ובעלה הם אנשים מאוד ערכיים!!!מביישת את החברה שהיא באה ממנה!!

    1. כתבה חשובה ביותר, ועם זאת, קשה לי שלא לחוש אי נוחות מהעובדה שמי שכתבה אותה היא בעצמה עובדת לשעבר של ערוץ 2… למי אפשר להאמין כבר??

    2. ומה יש לכם לומר על הדבר עצמו? על התנהגותם של הזוג סילמן, שאחת מהן נבחרת ציבור רשמית ובעלה שואף לשם באמצעות "הצעות" (מילה נרדפת לשוחד)?

  4. השיעור החשוב של גברת שירי בלומברג בפסקה האחרונה, לכל צרכן תקשורת, צריך לא רק להזכיר שיש לפוליטקאים יועצים, מחוץ לתמונת המצלמה, שמוודאים שהתשובות שלהם לא יפגעו בהם פוליטית או ציבורית (דבר שהוא לאו דווקא תמיד דבר גרוע), אבל גם ובעיקר העובדה שכלי התקשורת הם הבמאים של ההצגה – משדרים את מה שנוח להם ומתי שנוח להם. ברצותם סילמאן משיבה כהלכה לראיון וברצותם היא מוצגת כמי שנתונה למניפולציות.

  5. מומלץ לכתבת לראיין את גדעון סער בנוכחות גאולה אבן . כמה דברים מעניינים מובטחים

  6. שקוף היא מיפלגה נוספת במפת
    התישקורת הישראלית-עד היום
    סילמן הייתה מוערכת ומאותרגת
    ע כ ש י ו החל מסע הציד-החמששת
    מיתפרקת -המושחת מרעננה מבין
    שזה הסוף -זה שהבטיח לנו סינגפור
    והביא יםםםםם של מיסים,יוקר
    מחייה וטרור במרכזי הערים

    1. ליצן. או שלא קראת את הכתבה או שאתה אוהב להתרברב בכסילותך, מכיוון ש כתבה לא מבקרת את סילמן אלא את מהדורות החדשות.

      1. בדיוק! אנשים מבינים את הכתוב רק לפי מה שמתאים להשקפתם הפוליטית ולא כפי שנכתב

  7. כאלה הן חדשות למען רווח. לא כלב השמירה ולא עיתונאות, עוד תוכנית שמטרתה לעורר רגשות (במקום לחשוף מידע של החזקים במדינה) ובכך להפיק רווחים.מיכאלי אינה עיתונאית ועורכי חדשות 12 ו-13 הם צינקנים מוחלטים, התקשורת מוכרת את הדמוקרטיה למפרסמים.

  8. הכל שטויות.
    מה אנחנו יודעים על מעורבות בני משפחה של פוליטיקאים אחרים ?
    איצרע מזלה של סילמן ובעלה גם צץ בראיון ,אז ראינו אותו.
    בסופו של דבר ,לנו הבוחרים חשובה העשיוה של הםוחיטיקאים ולא הבלה בלה בלה.

      1. תקשורת שמאל עלוב ובזוי יודעים הרבה על עבירות שטוב להם מכפישים שלא בא להם מסתירים משרתי השמאל

      2. משפחת סילמן היא משפחה מאוד ערכית כאשר מדובר בכסף ובג'ובים!!!!!!!לא ברור איך אישה כזו היא נבחרת ציבור!!!ממש מראה המון על החברה שממנה היא באה!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.