ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גמליאל על מפרץ חיפה: "לא הייתי מעבירה את ההחלטה הזו"

השרה לשעבר להגנת הסביבה מתחה ביקורת על מחליפתה תמר זנדברג שתמכה בהחלטת הממשלה העמומה • לדבריה ההחלטה פותחת את נושא פינוי המפרץ למשא ומתן מחודש, אחרי שוועדת המנכ"לים קבעה לוח זמנים מפורש: "חובה לסגור את מפעלי בז"ן כמה שיותר מהר"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"היא שיבחה את ההחלטה -זה אומר הכול". גמליאל וזנדברג (צילום: פלאש 90)

השרה להגנת הסביבה לשעבר, ח"כ גילה גמליאל מהליכוד, אמרה השבוע ל"שקוף" כי ההחלטה על פינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה פוגעת בתושבים. "ממש כאב לי לראות את זה. מה שצריך וחובה לעשות זה לסגור את המפעלים הללו כמה שיותר מהר". היא ציינה כי השרה הנוכחית תמר זנדברג תמכה בהחלטה ואף שיבחה אותה. "וזה אומר הכל. אני לא הייתי מעבירה את ההחלטה הזו".

את הדברים אמרה גמליאל בראיון מצולם ל"שקוף", שיפורסם במלואו בשבוע הבא. עוד טענה כי בתקופתה עבדה ועדת המנכ"לים והגישה "תוצר מוגמר" לממשלה – שכעת פותחת פתח למשא ומתן מול בתי הזיקוק לנפט (בזן). "לקבל את ההסכמה להעביר את ועדת המנכ"לים זו הייתה מלחמה מאוד גדולה", תהתה גמליאל. "היו שם כל המנכ"לים של משרדי הממשלה. ישבו ודנו וקיבלו החלטות מקצועיות רציניות. למה עוד פעם לבוא ולטחון מים ולנסות ולפגוע בתושבי מפרץ חיפה?".

"חובה לסגור את המפעלים". שריפה בבזן, ארכיון (צילום: יאיר גיל)

השרה לשעבר הדגישה את הביקורת העיקרית שנשמעה השבוע מפי פעילי הסביבה ותושבי חיפה, כי ההחלטה אינה מתחייבת ללוח זמנים לפינוי המפעלים: "אני יודעת מה עוברים כשמקבלים כאלה החלטות. את מקבלת לחצים, את מקבלת איומים". 

זנדברג התגאתה בפייסבוק – התגובות לא איחרו להגיע

מסמך ההצעה להחלטה בדבר מפרץ חיפה והמפעלים המזהמים, אותו אישרה הממשלה, הופץ ללשכות השרים והגיע לידי "שקוף" טרם אישורו. המסמך גובש בשיח בין משרד האוצר, לשכת השר יאיר לפיד ומשרדי ממשלה, אך הדיונים התנהלו במחשכים והציבור ניזון אך ורק מההדלפות המעטות שהתפרסמו בתקשורת. 

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג התגאתה השבוע בהחלטה, וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "זה צעד משמעותי בתהליך שסיומו שיפור איכות החיים והסביבה באזור כולו". בדבריה הודתה "למאבק האזרחי, מבין המשמעותיים בתולדות התנועה הסביבתית, שהביא לכך שבמקום זלזול והתעלמות – ממשלת ישראל מאמצת ומקדמת היום את סגירת המפעלים ושינוי פני המפרץ".

אך למעשה, פעילי סביבה מתחו ביקורת חריפה על פועלה של השרה, בין היתר גם בתגובות רבות לפוסט ששיגרה. 

עוד קודם לכן, סיפרו ל"שקוף" כיצד נכתב המסמך תוך היעדר שיתוף ציבור ושקיפות בנוגע לפרטיו. "לא היה שום שיתוף ציבור בכלל. אפס", אמרה מרים פראנק, מנהלת תחום מפרץ חיפה וקמפיינים ב"מגמה ירוקה". "גילינו על התוכנית מכל מיני גורמים שאנחנו מקורבים אליהם ומהתקשורת". חבר הכנסת אלון טל (כחול לבן) אישר ל"שקוף" כי התבקש לשמור על המידע לקראת החלטת הממשלה בפרופיל נמוך. "לא יכולנו לשתף בפרטים כי היא אמרה שזה יכשיל את התהליך. זה משא ומתן רגיש והיא ביקשה לדווח לנו". 

ביקורות נוספות שעלו נוגעות לכך שהחלטת הממשלה חסרה את האלמנט הקריטי של תקצוב המהלך המורכב להבראת המפרץ המזוהם. פעילי סביבה ותושבים באזור הצביעו על כך שההחלטה לא רק שאינה מזרזת את הפינוי אלא שהיא קובעת למעשה את הרחבת שטחי המפעלים המזהמים עד לפינויים.

בתגובה לטענות חזרה זנדברג בפני "שקוף" על חשיבות ההחלטה בעיניה: "החלטת הממשלה היא נדבך חשוב בהליך שסופו סגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, הבראת המפרץ וסביבתו, ושיפור איכות החיים והסביבה באזור כולו. חשיבותה של ההחלטה בכך שכלל הממשלה מחויבת אליה, ובכך שהיא מספקת אופק אמיתי לתושבי חיפה והמפרץ כולו, ומשרטטת היטב את הכיוון ואת דרכי הפעולה המרכזיות על מנת להגיע אליו".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת נעמי נידם

Picture of נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

תגובה אחת

  1. זנדברג, "כל הממשלה חתומה" – זהו הישג? איזה יופי, כל הממשלה מוכנה לחתום על מסמך חסר שיניים שנותן מיליארדים במתנה למזהמים (יבנו להם תשתיות מורחבות חדשות וירחיבו את שטח פעילותם), ולא מתחייב לשקל להפחתת הזיהום ודאגה לבריאות הציבור.

    מה לגבי תקצוב חלופות אנרגטיות כבר ב2023? מה לגבי לו"ז שאפתני? את מה שכואב בכיס של עידן עופר לא הצלחתם להכניס..

    היה מוטב לו היית מציגה את ההחלטה כמו שהיא: גרין ווש שיש להנער ממנו. הצבעתי לך, אגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!