ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות הפרסום ב"שקוף": בוטלה השתתפות לוביסטית של "פיליפ מוריס" בכנס "ידיעות אחרונות"

בכיר בעיתון הודיע כי נציגת ענקית הטבק קורל אבירם לא תשתתף בכנס לרגל יום האישה הבין לאומי, אך סירב להתייחס לשאלת מימון הכנס בידי החברה • נשות ציבור בולטות שישתתפו בכנס סירבו להביע עמדה בנושא באופן פומבי • על פי המלצת האמנה הבין לאומית שישראל חתומה עליה - יש למנוע תמיכה של חברות טבק ב"מטרות חברתיות" שונות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חברת הסיגריות מימנה את הכנס? השאלה הזאת טרם נענתה

הלחץ עבד: עורכת הדין קורל אבירם, הלוביסטית של ענקית הטבק "פיליפ מוריס", לא תשתתף בכנס "הנשים של המדינה" של עיתון "ידיעות אחרונות" ו"לאישה". כך הודיע מנהל בכיר בקבוצה ינון אנגל. עם זאת, הוא לא סיפק תשובות בנוגע לשאלה הנוגעת למימון הכנס בידי החברה. כמה מהנשים הנוספות שהוזמנו לכנס בחרו להתחמק משאלות "שקוף" על ההשתתפות בכנס לצד אבירם.

עוד ב"שקוף":

בתגובה לידיעה שפורסמה אתמול ב'שקוף' אמר הבוקר אנגל כי "נציגת פיליפ מוריס לא תשתתף בוועידה". הוא לא התייחס לשאלות הנוגעות למימון הכנס על ידי "פיליפ מוריס" ולאחראים על אישור השתתפות נציגת חברת הטבק בכנס "הנשים של המדינה". 

רוב הנשים המשתתפות שפנינו אליהן סירבו להתייחס לנושא, אף שידוע כי חלקן פעלו מאחורי הקלעים. היחידה שהגיבה, ובמהירות, הייתה שרת החינוך לשעבר לימור לבנת שמסרה: "לא ידעתי על כך. אין לי מושג אם 'פיליפ מוריס' תרמו לכנס. אני בוחנת עכשיו את מה ששלחתם לי".

עוד בלטה שתיקת אשת נשיא המדינה מיכל הרצוג. גם שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, יודעה על הדברים והבטיחה כי תחזור אלינו בתשובה – שלא התקבלה עד כתיבת שורות אלה. 

להחרים את הכנס ולהפסיד את הבמה החשובה?

מי שלא חסך בתגובה מהירה הוא ח"כ מוסי רז (מרצ), שרק יממה לפני כן זכה לביקורת נוקבת על הפשרה שקידם מול המו"לים של "ידיעות אחרונות" ו"הארץ" בנוגע לחוק שעתיד היה לאסור פרסום מוצרי טבק בעיתונות הכתובה. לאור הפשרה האיסור יידחה בשבע שנים נוספות. 

בציוץ כתב רז כי "העובדה ש'ידיעות אחרונות' הזמינו לוועידת הנשים כדוברת את מנהלת הרגולציה בחברת פיליפ מוריס, חברה האחראית למוות של מיליוני אנשים מזעזעת. העובדה שהם מפרסמים את זה במודעה חמורה יותר. פניתי ל'ידיעות אחרונות' לבטל את השתתפותה ואת הפרסום. אני קורא למשתתפות ולכל הנשים להחרים את הוועידה".

הדוברות בוועידת הנשים של "ידיעות אחרונות" – מתוך אתר לאישה

כסיף פעל גם הוא כדי להביא לביטול השתתפות הלוביסטית. "הנזק בביטול השתתפותה של נציגת פיליפ מוריס מחוויר לעומת הנזק שבהשתתפותה", אמר ל"שקוף". "טוב שהדבר הובן והוכר".

בין פנייתנו וקריאתו של רז ועד ביטול השתתפותה של אבירם בכנס – לא נרשם כל אקט של החרמה מצד המשתתפות האחרות. ייתכן שהסיבה לכך היא שהבמה ש"ידיעות אחרונות" ו"לאישה" מעניקים לדוברות הכנס נחשבת לבמה נחשקת שלא קל לוותר על הופעה במסגרתה. לחלק מהנשים ההשתתפות מהווה את אחד מרגעי השיא בסיקור התקשורתי לאורך השנה. 

ומה עם המימון?

ומה כל כך בעייתי בהשתתפות אבירם בכנס? ישראל חתמה ואישררה את אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק (FCTC) מאז 2005. סעיף 6 במסמך ההבהרות להטמעת סעיף 5.3 באמנת המסגרת מתייחס לצורך במניעת מקרים שבהם נציגי חברות טבק מנסים להתקשר ולתמוך ב"מטרות חברתיות" שונות. ההמלצה באמנה היא למנוע מהם לעשות זאת כשמדובר באירועים של גופים ציבוריים. "ידיעות אחרונות" אמנם איננו גוף ציבורי, ולכאורה איננו מחויב לאמנת המסגרת. עם זאת, על הבמה שהוא מציב כן עולות נשים שהן נשות ציבור ובהחלט לגיטימי לצפות מהן לעמוד בהמלצות האמנה.

גם אחרי ביטול השתתפותה של אבירם נותרת עדיין השאלה שעליה מסרבים הגורמים לענות: האם ענקית הטבק, שאחראית למותם של אלפי בני אדם בישראל בכל שנה, תרמה כספים למימון הכנס שבו עדיין מתוכננות להשתתף נשות ציבור בולטות?

מפיליפ מוריס נמסר בתגובה: "עו"ד קורל אבירם היא מנהלת הרגולציה והאחריות התאגידית של חברת פיליפ מוריס, המדובר בתפקיד חשוב הנושא עימו אחריות רבה. לצערנו בחרת לתקוף את עו"ד קורל אבירם באופן אישי, זאת ככל הנראה מתוך כוונה לאיים עליה ולפגוע בה כאישה, ובכך לגרום לה לסגת מכוונתה להציג את הפעולות החשובות שעושה פיליפ מוריס בתחום השיוויון המגדרי. אנו דוחים בשאת נפש את ההתנהגות המיזוגנית שהפגנת, ודורשים ממך להסיר מיידית כל ביטוי הפוגע בעו"ד קורל אבירם".

עד למועד פרסום הידיעה הודיעו ב"ידיעות אחרונות" על כך שנציגת פיליפ מוריס לא תשתתף בכנס השנתי לרגל יום האישה הבין לאומי. שאלת המימון של כנס נותרת פתוחה ואנו נעדכן בנושא זה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

6 תגובות

  1. איפההה שנות ה70 איפהההה!?!?! הייתי משחרר לכם שאכטה בפרצוף כשאנחנו מיילדים תינוק!
    יריתם לעצמכם ברגל…במקום לייצג משהו חשוב החלטתם להבכיין על איזה שטות לא מובנת ולהשתיק את כל העניין. כל המלחמה נגד הסיגריות כבר נושא יבש מאוד…מסתבר שגם זכויות האישה אם בוחרים להתמקד בזה במקום.

  2. מה קשור?
    שיתכבדו חברי הכנסת ההזויים האלו ויפעלו להוצאת חברות הטבק מחוץ לחוק. כל עוד אלו חברות חוקיות זכותן להופיע בועידת ולתרום לקהילה. מצד שני תועבה יוצר גדולה היא חברי כנסת שמהווים גיס חמישי בתוך ישראל ומעיזים בכלל לבקר אחרים

  3. כל הכבוד לכם שפרסמתם את התועבה הזאת ושבוטלה השתתפות הלוביסטית של "פיליפ מוריס" בזכותכם! שקוף – אתם כשמכם, שיקפתם עוולה מזעזעת – כוונה לתת כבוד ויקר לאשה שהיא חלק מגורמי הסבל והמוות בעולם – ובזכותכם הכוונה הקלוקלת הזאת בוטלה! ברכותיי – ואליי מצטרפים לברכות כל כני משפחתי וגם חברים רבים. חזקו ואמצו!!!!

  4. כל הכבוד לכם שפרסמתם את התועבה הזאת ושבוטלה השתתפות הלוביסטית של "פיליפ מוריס" בזכותכם! שקוף – אתם כשמכם, שיקפתם עוולה מזעזעת – כוונה לתת כבוד ויקר לאשה שהיא חלק מגורמי הסבל והמוות בעולם – ובזכותכם הכוונה הקלוקלת הזאת בוטלה! ברכותיי – ואליי מצטרפים לברכות כל כני משפחתי וגם חברים רבים. חזקו ואמצו!!!!

  5. במה אתם מתגאים? לא הבנתי..
    מזל שכמעט אף אחד לא נחשף לדברי הבלע באתר הקיקיוני הזה..
    אני אישה והצבעתי למרצ. לא עוד.

  6. אתם אנשים משיחיים ומסוכנים!
    יום האישה הבינלאומי ואתם סותמים פה לאישה. כמה נורא ..
    אוי שבי שבי, כמה רעש וצלצולים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!