ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משרד הבריאות מבטיח להילחם בחברות הסיגריות – רק חסר לו פרט מידע קטן

בדיון בכנסת הודו נציגי משרד הבריאות: רשימת חברות שמשווקות סיגריות בישראל לא ידועה לנו ● "אנחנו מודעים לאגרסיביות של חברות הטבק בפרסום", אמרו והבטיחו להתחיל לפעול לאכיפת החוק מ-2019 ● הבעיה מחריפה בינתיים - בני נוער מתמכרים לסיגריות אלקטרוניות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קופסת סיגריות (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

אילו חומרים שואפים צרכני הסיגריות האלקטרוניות, שמשווקות באחרונה באגרסיביות בפיצוציות? בשבוע שעבר הבטיחו במשרד הבריאות לפרסם את המידע הזה לציבור בימים הקרובים – בדוח שר הבריאות השנתי בנושא עישון. אך לפי התנהלות המשרד בשנתיים האחרונות, יש סיבה טובה להטיל ספק בהבטחה.

עוד ב"שקוף":

בשנתיים שחלפו מאז הצליחו חברי הכנסת להעביר את החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי עישון, משרד הבריאות לא פעל כדי לאכוף אותו. בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדה לענייני התמכרויות וסמים בכנסת, התברר כי המצב חמור אף יותר: משרד הבריאות כלל לא מודע לרשימת כל החברות שמשווקות סיגריות בישראל, אלא רק למי שפעלו כחוק ושלחו דיווח באופן עצמאי. הרשימה המלאה נמצאת במחשבי משרד האוצר, וכדי לקבלה נדרש משרד הבריאות למלא טופס ספציפי – משימה שלא ביצע מאז 2019.

"זה אבסורד: משרד הבריאות מסוגל לפקח רק על חברות טבק וניקוטין המדווחות לו על מוצרי עישון שהן משווקות", הסבירה שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון. "מדובר בכשל רגולטורי מפני שהמשרד מסתמך באופן מוחלט על חובת הדיווח של החברות, בעוד שאין לו כל יכולת לפקח על חברות שאינן מדווחות. זה פתח להסתרה ולשוק פרוץ".

דוח העישון השנתי שהבטיחו במשרד הבריאות לפרסם, צפוי להכיל מידע על הוצאות חברות הטבק על פרסום בעיתונות ואת רשימת החומרים שמכילות הסיגריות, בכללן גם אלו האלקטרוניות. את הנתונים נדרש משרד הבריאות לפרסם באופן שקוף לציבור.

סיגריות אלקטרוניות נמכרות כממתקים

ב-2019, לאחר מאבק ולמרות לחצים כבדים, הצליחו חברי הכנסת להעביר את החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי עישון ולהוביל להגבלות על חברות הטבק. כיום אסור לחברות לפרסם עצמן בכל פלטפורמה פרט לעיתונות מודפסת, שהצליחה להחריג את עצמה מהחוק. 

אלא שהיום כאמור קל לחברות להתעלם מהאיסורים המופיעים בחוק: בכתבה קודמת ב"שקוף", משרד הבריאות הודה בחוסר היכולת לאכוף אותו בשנתיים האחרונות. הסכנה החדשה היא מצד חברות המוכרות סיגריות אלקטרוניות, שמגיעות לבני נוער דרך פרסום אגרסיבי.

ח"כ בזק בדיון. "בני נוער מתמכרים לסיגריות אלקטרוניות בגיל צעיר". (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"נתקלתי במודעה של מוצר עישון שנותנת אשליה שהמוצר לא מזיק לבריאות", סיפרה ל"שקוף" ח"כ ענבר בזק (יש עתיד), שיזמה את הדיון. "בני נוער רבים מתחילים לעשן בגיל צעיר כי הם מבינים שיש מוצרים שהם פחות מזיקים מסיגריות. אבל יש מחקרים שמראים שגם סיגריות אלקטרוניות הן לא בריאות וממכרות, וכשהם מכורים לניקוטין הם עוברים ביתר קלות לסיגריות". ואכן, משרד הבריאות הבהיר כי מדובר בהתמכרות מסוכנת.

בידי משרד הבריאות להילחם בתופעה – והוא כבר עשה זאת בעבר. ב-2018 אסר המשרד על שיווק סיגריות אלקטרוניות שמכילות ריכוז ניקוטין גבוה, כמו אלה ששווקו על ידי חברת JUUL. "משרד הבריאות צריך לאסור על שיווק של סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות בארץ, כמו שהציע לעשות בעבר", דורשת כסלו. "אם אין מנגנוני אכיפה על סיגריות אלקטרוניות, אנחנו לא מצליחים להשתלט על העלייה בשימוש בקרב בני הנוער".

במשרד הודו בחומרת התופעה: "אנחנו מודעים להיקף התופעה ולאגרסיביות של חברות הטבק בפרסום", אמרה מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות במשרד הבריאות, ד"ר אפרת אפללו. "שר הבריאות החדש בהחלט שם את הנושא בסדר עדיפות גבוה. נעלה את התוכנית, כולל אכיפה והסברה".

משרד הבריאות: לא יכולים לבד

לטענת משרד הבריאות, יכולת האכיפה שלו מוגבלת, ויש צורך בעזרה מרשויות נוספות. "אנחנו ערים ללקונות בחוק ורואים שהסיגריות האלקטרוניות יכולות לגרום לילדים להיכנס למעגל ההתמכרות ורוצים למגר את התופעה", אמר בדיון אפי שפר סגן מנהל האגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות. "אבל משרד הבריאות לבד לא יכול לטפל בנושא ללא שיתוף פעולה של משרדים אחרים". 

עם זאת, נראה כי במשך שנתיים משרד הבריאות לא עשה כל שביכולתו על מנת להגביר את האכיפה – וגם לא פעל בשיתוף פעולה עם רשויות אחרות, למשל כשלא דרש את הנתונים הרלוונטיים ממשרד האוצר. 

יו"ר הוועדה, רם שפע. "לקדם חקיקה להגברת סמכויות האכיפה" (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

גם במענה לפניית "שקוף" התחמקו במשרד מתשובה על אופן האכיפה. "משרד הבריאות רואה בחשיבות רבה את התחום ומתקיימים דיונים בנושא בכדי לפתחו", מסרו. "המשרד פועל בשיתוף פעולה מלא עם גורמי האכיפה הרלוונטיים בכדי לצמצם את התופעה". 

לסיכום הדיון קרא יו"ר הוועדה רם שפע לקדם חקיקה שתאפשר אכיפה של החוק. "צריך לוודא או שמשרד הבריאות מקדם חקיקה, או שהכנסת תקדם חקיקה שתגביר את סמכויות האכיפה ותתן כלים למשרד הבריאות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל פינקלשטיין

Picture of יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

2 תגובות

  1. צביעות
    מששקד האינטרסים זה לא משרד הבריאות
    בשנה מתים מנזקי העישון ססבל ייסורים ועלויות מטורפות למערכת הבריאות הציבורית 8000 אנשים.
    שזה כפול ממתי הקורונה (בכמעט שנתיים הגיעו למספר הזה עם מלא מתים מאוד חולעם ומבוגרים מעבר לממוצע התמותה בארץ)
    למה לא משקיעים שם את המשאבים ?

  2. מה אכיפת החיסולים משרד החולה זוכר יותר מדי טוב . מתעלם מתופעות לוואי של החיסולים ומהעדיות הקיימות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,859 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!