ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אנחנו במצב חירום

בחסות תיוגים כמו "מתנגדי חיסונים" ו"ימין קיצוני", התקשורת מתעלמת מחוק הסמכויות ומונעת דיון ציבורי מעמיק בחירויות שלוקחת לעצמה הממשלה • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תיוגים שגויים מונעים דיון מעמיק. שיירת החופש בירושלים (צילום:אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מי שצפה בחדשות, קרא, האזין או דפדף באתרי כלי התקשורת המרכזיים בישראל, כמעט לא יכול היה לדעת ששלשום נסעו מאות רבות של כלי רכב ב"שיירת החופש" לירושלים. אלפי בני אדם הפגינו מול הכנסת, בגשרים ובכבישים בדרישה לבטל את חוק הסמכויות שמאפשר הטלת מגבלות מרחיקות לכת על הציבור בישראל במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. אך גם מי שכן נחשף לדיווחים המועטים בנושא, קיבל תמונה שגויה ורדודה.

עוד ב"שקוף":

"פקקים בירושלים בשל מחאת מתנגדי חיסונים"; "מחאת נהגי משאיות, מוניות ואפודים צהובים נגד יוקר המחיה"; "פקק בלתי מוסבר בכביש החוף, אם יש מאזינים שיודעים את הסיבה, דווחו לנו". אלה היו כמה מהאזכורים הספורים לאורך היום. 

ואיך זה נראה במהדורות הערב? בחדשות 13 לא דיווחו כלל על הנושא. בחדשות 12 הקדישו לנושא דיווח של 40 מילים ו-22 שניות. "מתנגדי חיסונים נסעו היום בשיירות לירושלים והפגינו מול הכנסת בקריאה לבטל את כל הנחיות הקורונה שנותרו בתוקף בישראל, בהן התו הירוק המצומצם וחובת עטיית מסכות" הקריאה המגישה קרן מרציאנו על רקע צילום של שלטי המחאה, בעיקר אלה שמדברים על מצוקות העצמאים, שכאמור היו מיעוט השלטים באזור. "לצידם הפגינו גם פעילי תנועת 'עומדים יחד' במחאה על ההעלאה הנמוכה לדבריהם של שכר המינימום". 

הדיווח הכמעט בלתי נראה הזה מוקם בשניות האחרונות של המהדורה, רגע לפני התחזית. ללא ציטוטים של מובילי המחאה או הסבר על המטרה הממוקדת שלהם – לבטל את חוק הסמכויות (ולא, כפי שתיארה מרציאנו, לבטל את כל תקנות הקורונה שנותרו בתוקף).

גם בכאן 11 הוקדש לנושא דיווח קצרצר, אך מעט יותר מדויק ומעט מוקדם יותר בליינאפ. 22 שניות הוקדשו ל-43 מילים. "עומס תנועה כבד היום בירושלים בגלל מחאה נגד הגבלות קורונה, מאות מכוניות חסמו את כביש מספר 1, עמדו בצמתים וגשרים ברחבי העיר והפגינו מול משרדי הממשלה", הקריאה המגישה מיכל רבינוביץ'. "שיירות מחאה דומות המכונות 'שיירות החופש' היו בימים האחרונים בקנדה והתפשטו גם לניו זילנד, אוסטרליה, צרפת והולנד".

השיירה נעלמה מהמהדורות (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

באתרי החדשות כמעט ולא הופיעו אייטמים מלאים על המחאה, ורובם הסתפקו במבזקים קצרים שנגעו לפקקים. הדיווח המקיף ביותר על "שיירת החירות", והיחיד שהתקרב לדיוק בנוגע לזהות המוחים ומטרתם, היה בעיתון "הארץ". שם פורט בהרחבה יחסית כי מדובר ב"שיירת החירות", הובאו כמה ציטוטים מפי מפגינים וציינו כי ההשראה להפגנה היא המחאה שהחלה בקנדה והגיעה למדינות נוספות.

חשוב לציין: סיקור מצומצם של מחאות והפגנות אינו חריג, ויכולות להיות לו סיבות רבות ומגוונות: אירועים בולטים נוספים שמתרחשים במקביל, שעת המחאה ביחס לשעת המהדורה, ועוד. אך את הסילוף של מטרות המחאה וזהות המפגינים לא ניתן להצדיק. ברשתות החברתיות ובאתרים שונים בעולם דווקא התייחסו בהרחבה למחאה, עם תמונות, סרטונים וציטוטים של מוביליה. 

***

ועכשיו לתמונה המדויקת: הרוב המוחלט של אלפי המפגינים שנכנסו אתמול לכלי הרכב שלהם (גילוי נאות: הכותבת היא אחת מהם), קישטו אותם בדגלים ושלטים ואף הביאו את ילדיהם ובני משפחתם, ביקשו לייצר שיח על זכויות אדם ועל דמוקרטיה.

מטרת המחאה, שהשיח הציבורי עליה חשוב כעת מאי פעם, היא ברורה וממוקדת: ביטול חוק הסמכויות. אותו חוק שנולד בתחילת משבר הקורונה כפתרון חוקי להטלת מגבלות מסוגים שונים על הציבור, באופן מיידי וכמעט ללא פיקוח פרלמנטרי. 

זה אותו חוק שבחסותו ישראל נמצאת במצב חירום מיוחד כבר שנתיים, אף שייתכן שהגיע הזמן לדיון מחודש בעצם הצורך בו. אותו חוק שמאפשר שלילת זכויות שנחשבו עד לפני שנתיים כמקודשות – חופש התנועה, חופש העיסוק, זכות האדם על גופו. אמנם החוק עבר שינויים משמעותיים מאז עלה לדיון לראשונה, אך גם בצורתו הנוכחית הוא מערער את הפרדת הרשויות כפי שהכרנו אותה ומאפשר לממשלה כוח רב יותר מאי פעם ביחס לאזרח.

אך לצערנו רוב הציבור בישראל אינו מודע לעובדה שהוא עדיין נתון במצב חירום. מתגובות חלק גדול מהנהגים שחלפו על פני שיירת המחאה ניתן גם ללמוד את עומק חוסר המודעות. "על מה אתם מפגינים?", שאל נהג אחד. "אין מצב חירום, נגמרה הקורונה, היא לא רלוונטית". אך האמת לא יכולה להיות רחוקה יותר מזה: מצב החירום נמשך, וההגבלות אמנם צומצמו אך הממשלה יכולה להטיל אותן בכל רגע. 

לכלי התקשורת יש במצב הזה חלק מכריע. היעדר הסיקור של חוק הסמכויות על גלגוליו הרבים, מבטל את היכולת של הציבור לבקר את המצב. חומרת הסכנה הנשקפת לציבור מהתפשטות וירוס הקורונה, אם אי פעם הצדיקה את מצב החירום שהוטל, משתנה כל הזמן. גם יחס הציבור ומדיניות הממשלה עברו בגל האומיקרון האחרון שינוי מרחיק לכת – ממציאות הסגרים למציאות התו הירוק. 

מה יקרה בעוד שנה? בכל 60 יום חוק הסמכויות מגיע לדיון בוועדת החוקה של הכנסת, כדי להאריך את תוקפו פעם אחר פעם. זה יכול להתקיים בחדר ריק עם שניים שלושה חברי כנסת שלא טרחו להיכנס לסעיפי הסעיפים – או ברקע דיון ציבורי ותקשורתי מעמיק בהשלכות המהלך והאם הוא עדיין נחוץ לאור המציאות המשתנה. אם עכשיו העיתונות מתעלמת מהנושא – מי יהיה שם לשאול האם יש צורך ב"מצב מיוחד" או אפילו "מצב חירום" כדי לוודא שהממשלה לא התרגלה לכוחה המוגבר?

ההתעלמות של התקשורת מאלפי בני אדם שמוחים על הרחבת כוחה של הממשלה לשנות את מהלך חייהם, כמוה כביטול החשיבות של השינוי שאנחנו עדים לו בדמוקרטיה. כל עוד הם מתויגים כ"מתנגדי חיסונים", "ימין קיצוני" או פשוט מפגינים נגד יוקר המחיה – לא יוכל להתקיים שיח ציבורי אמיתי על טענותיהם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

6 תגובות

  1. גם אחרי כתב הדעה הזה לא הצלחתי לרדת לסוף דעתך באשר למהות המגבלות, ולאופן שבו הן עלולות לפגוע באזרחי ישראל. הרי כפי שאת בעצמך אמרת, רוב הציבור בכלל לא מרגיש בכך.

    בנוסף, הרושם שלי הוא שתחת המטרייה הזו נכנסו עוד כמה גופים מחאתיים, חלקם קונספירטיביים ושנויים במחלוקת, כך שלא הייתה זו מחאה תמימה החופש.

  2. סדר עולמי חדש תתעוררו
    קלאוס שוואב יתלה על עץ
    הוא בעצמו אמר ששתל את טרודו וחצי ממשלה בקנדה,את מקרון בצרפת,את פוטין ואת ראש ממשלת ארגנטינה…הבנאדם מטורף …הר שמיטלר

  3. קצת אירוני ש"שקוף", העיתון שמקפיד להתעלם קרוב לשנתיים מחוק הסמכויות ומשלילת הזכויות שלנו, ומתרכז בעיקר בהשקפת יומנים של נבחרי ציבור, מלין על שאר כלי התקשורת…
    אני לא מכיר אותך שירי, אבל בהחלט יצרתי קשר עם גורמים ב"שקוף" לאורך השנתיים האלה, והבעתי את דעתי בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. אם אתם לא יוצאים בצורה ברורה וגלויה נגד ההונאה, אתם חלק ממנה.
    גם הכתבה שלך לא מדויקת. רבים מהמפגינים הפגינו נגד הסדר העולמי החדש, האו"ם והותיקן. אני מציין את השילוש הלא קדוש הזה, מפני שהונאת הקורונה בחסותה נגזלות זכויות בכל העולם, היא הונאה מתואמת היטב בחסות גופים בינלאומיים מושחתים כמו ארגון הבריאות העולמי, שהוא חלק מהאו"ם, והגלובליסטים שמקדמים את הסדר העולמי החדש, כך הם קוראים לזוועה שהם מנסים להביא עלינו. חוק הסמכויות הוא רק צעד בדרך, הוא בהחלט לא העיקר, אבל "שקוף" הקפיד לאורך השנתיים גם להתעלם כמעט לחלוטין מחוק הסמכויות, כך שאפילו בזה אינכם יכולים להתהדר.
    זאת הסיבה שאני הפסקתי לתמוך ב"שקוף". מאד האמנתי בתומר אביטל, והערכתי אותו על יושרתו ואומץ לבו, עד לפני שנתיים, עד שהחליט להדיר את רגליו מהדיון על הפיל שבחדר.

  4. כבר פעם שניה שאתם מנצלים את הבמה שאנחנו נותנים לכם כדי לקדם אג'נדות אישיות.
    נשכתי שפתיים שקידמתם את מס הסוכר, אבל אם נותנים במה לאנטי ואקסרית הגיע הזמן לבטל את דמי החבר. כנראה שאין על מי לסמוך באמת.

  5. תיוגים כמו "מתנגדי חיסונים"? כלומר, לא אלה היו המוחים? זה מי שאני פגשתי ברשתות החברתיות, לפני, אחרי ותוך כדי השיירה: מתנגדי חיסונים מתנגדי מסיכות ומכחישי מגיפה. זה נשמע מאד מכובד ודמוקרטי בכתבה, אבל בדיווחים מהשטח זה נשמע מתלהם עד הזו. סורי, סביב הדגל הזה לא מצטרפת למחאה הרלבנטית נגד חוק הסמכויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!