ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המלחמה ביוקר המחיה: הלקח שצריך ללמוד מהסיפור של קוקה קולה

רשות התחרות יכולה להשתמש בכלים שכבר עומדים לרשותה, במקום להתקפל אל מול המונופולים החזקים במשק, כפי שקרה בעבר • ומדוע גם הפתרון של שרי האוצר והכלכלה הוא התחמקות מאחריות? ברק גונן מ"צדק פיננסי" מסביר

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הלקח שאפשר ללמוד מסיפור קוקה קולה (צילום: נתי שוחט, יונתן זידנל, פלאש 90)

יוקר המחיה אינו גזירת גורל אלא במקרים רבים תוצאה של כניעה של נציגי הציבור לגוף עסקי. סיפור אחד שממחיש זאת בכל הכוח: המאבק של רשות התחרות מול קוקה קולה – שהסתיים בקנס פעוט. הסיפור הזה יכול לשמש כלקח חשוב, אם רשות התחרות תשכיל להשתמש בכלים שעומדים לרשותה כבר היום.

עוד ב"שקוף":

תחילתו של הסיפור בראשית שנות ה-2000. קוקה קולה, או "החברה המרכזית לייצור משקאות", מסובכת בחקירה של רשות התחרות. הצדדים חתמו על "צו מוסכם", שזה במילים פשוטות עסקה. החברה המרכזית ("החברה") התחייבה לא ללחוץ על לקוחות שרוצים לקנות ממתחרים. בתמורה להתחייבות, הרשות סגרה את החקירה ולא העמידה את בכירי החברה לדין פלילי על דברים שכבר עשו. כדי שלא יהיה ספק, רשות התחרות פירטה מה אסור ל"חברה" לעשות, כל מיני דרכים שאפשר לדפוק באמצעותן חנויות שקנו מהמתחרה. 

הבעלויות בשוק המזון

ולמה רשות התחרות הייתה מודאגת מניצול לרעה של הכוח הרב של החברה המרכזית למשקאות? כי היא משווקת חוץ מקוקה קולה גם את נביעות, פיוז טי, טרה, יקב תבור, קרלסברג, מילר ועוד. לדוגמה, יש לכם חנות מכולת ואתם מוכרים בירה שאינה קרלסברג? סבבה, החברה המרכזית לא תיתן לכם למכור קולה. רוצים למכור טרה? תרכשו נביעות.

קוקה קולה הפרה את העסקה, אבל הצליחה להתיש את הרשות

אך גם בתנאים המקלים של העסקה הזאת לא עמדו בקוקה קולה. החוקרים של רשות התחרות הגיעו למסקנה הזו בעקבות חקירה שניהלו. דברים שהרשות החתימה את "החברה" שלא תעשה, והרבה מעבר לכך: איומים על לקוחות שקנו ממתחרים, הוצאת מקררים של מתחרים, מניעת יבוא מקביל. ולהפר צו מוסכם זה כבר עניין פלילי.

בשלב זה אפשר היה לצפות שבכירי החברה המרכזית ימצאו את עצמם בכלא. אבל רשות התחרות החליטה לקחת אותם רק לכיוון של קנסות. עדות לכך שהיו כאלה ברשות שחשבו שכלא יהיה חלופה שהולמת יותר את הסיטואציה, אפשר למצוא בכך שלקח לרשות ארבעה חודשים להחליט אם זה הולך לכיוון של כלא או רק קנס.

כורעים ברך במקום לפעול. ברביבאי וליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גישת ה"נסתפק בקנס" ניצחה. אבל לפחות הקנס אמור להיות עצום, וכזה שגם המנהלים ישלמו. מהכיס שלהם. נכון? לא ממש. בחברה המרכזית עירערו שוב ושוב על גובה הקנס, ופעם אחר פעם הצליחו להתיש עוד קצת את רשות התחרות. בתור התחלה בוטלו הקנסות האישיים, אחר כך קוצץ הקנס.

ומה יוצא בסופן של שש שנים של חקירה וניהול הליכים? החברה המרכזית שילמה לבסוף קנס של 39 מיליון שקלים. לפי ההערכות, קוקה קולה מרוויחה 500 מיליון בשנה – אז תעשו לבד את החשבון כמה זה מזיז לה.

לפרק את התאגידים

לכניעה המבישה הזאת של רשות התחרות לחברה המרכזית למשקאות קלים יש השלכות רוחב ארוכות טווח. צופות מהצד אסם, שטראוס, שסטוביץ, דיפלומט וכל יתר חברות המועדון הקטן שמנהל את שוק המזון והטואלטיקה ומבינות שאין בעל בית, שמי שמעז – מנצח ומרוויח. ומי הנפגעים? כרגיל – אנחנו. 

"לרשות התחרות יש את השיניים הכי חדות וחזקות שיש", אומר העיתונאי גיא רולניק בתוכנית החדשה של "שקוף". "רק מה? הם לא משתמשים בהן. למה? כי הציבור הישראלי תדליק אותו עם ביבי/ לא ביבי, קורונה/ לא קורונה ולא אכפת לו. כל עוד זה כך, אז כל המונופולים ועורכי הדין שלהם, רואי החשבון שלהם, הכלכלנים שהם קנו בשקל – ימשיכו לארגן את השיטה כדי שהמחירים פה יהיו גבוהים".

צפו בתוכנית המלאה של שקוף

גם הפתרון של שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לבקש מהמועדון לבטל את עליות המחירים, הוא מופת של התפרקות המדינה מאחריות. אולי במקום לכרוע בפניהם ברך, הגיע הזמן לתוכנית של שלושה שלבים שתחזיר את התאגידים הגדולים למקומם: 

  1. לפרק את תאגידי הענק לחברות יותר קטנות שיתחרו ביניהן 
  2. להסיר חסמי יבוא מקביל 
  3. לאכוף הגבלים עסקיים ביד חזקה. 

או שנמשיך ליילל ולשלם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!