ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יוקר המחיה בכנסת: רק 3.2% מהשאילתות ניסו לברר למה יקר פה

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה שאל את משרדי הממשלה על מחיר הקפה השחור, המונופול של תנובה ותעריפי השיחות לחו"ל • רק 16 מתוך 500 השאילתות השקופות לציבור עסקו ביוקר המחיה, מחציתן הוגשו על ידו • "יזמנו הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את הנושא, אך הקואליציה הזו דחתה את ההצעה בשתי ידיים", אמר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רק לו אכפת שיקר פה? מקלב (צילום: פלאש 90)

מדוע לא בוחנים את המונופול בתחום הקפה השחור? מה עושים כדי לרסן את המונופול של חברת תנובה בשוק מוצרי החלב? ומדוע תעריפי השיחות לחו"ל כל כך גבוהים ללקוחות מזדמנים? ח"כ הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) הגיש בכנסת הנוכחית שוב ושוב שאילתות (רגילות ודחופות) למשרדי הממשלה, שקשורות באופן ישיר ליוקר המחיה. 

עוד ב"שקוף":

אך בניגוד למקלב, בדיקת "שקוף" בכלל השאילתות שהוגשו למשרדי הממשלה מראה כי נושא יוקר המחיה לא תופס מקום מיוחד. מתוך 500 שאילתות השקופות לציבור, ומהוות כמחצית מכלל השאילתות שהוגשו בסך הכל ואינן נגישות – מצאנו 16 שאילתות בלבד שהוגשו בנושא זה (3.2%). חצי מהן הוגשו על ידי ח"כ מקלב. 

מקלב לא לגמרי לבד. שורה קצרה של חברי כנסת נוספים שאלו גם הם שאלות מזדמנות בתחום: גבי לסקי (מרצ) שאלה על עליית המחירים ברשתות המזון עוד בחודש נובמבר. סגן שר הכלכלה יאיר גולן ענה אז כי "בימים אלו בוחנת רשות התחרות באופן מעמיק אם קיים ניצול מעמד לרעה ברשתות השיווק, שופרסל ורשתות נוספות. יש פה בהחלט חשד להפרת חוק התחרות על ידי ספקים, על ידי הרשתות עצמן. והנושא הזה – אני לא יכול לפרט בו יותר מכך, כי הוא נמצא תחת חקירה ממש בימים אלה". עוד הוא הוסיף כי "אנחנו עוקבים מאוד מקרוב אחר הנושא של יוקר המחיה. יש פה בהחלט תופעה שצריכה להיבחן יותר לעומק".

מהח"כים היחידים ששואלים על יוקר המחיה. גבי לסקי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מיכל רוזין (מרצ) שאלה על הכללת מוצרי היגיינה נשית ברפורמת התמרוקים שנועדה לפתוח את השוק לייבוא ולהוזיל את המוצר. גולן לא באמת ענה ואמר לרוזין כי "אנחנו נבדוק את הנתונים לעומקם, ייתכן אפילו שהפערים הם גדולים יותר. אנחנו נבדוק גם את הפערים במוצרים שאינם מפוקחים ואין להם תקינה ישראלית, כמו מגיני תחתונים ותחבושות. מפאת קוצר הזמן מקבלת השאילתא, אני יכול לומר שלא ירדנו פה באמת לעומק העניין".

גולן הוסיף כי משרד הכלכלה נחוש להביא להוזלת מחירים להקטנת יוקר המחיה. "אנחנו עושים את זה בתנאים לא פשוטים", הוא אמר. "התנאים האלה הם תנאים של התייקרויות עולמיות מצד אחד, והדבר היחיד שאולי מאזן אותם, להוותם של היצואנים, הוא העובדה שהשקל הוא מאוד חזק וזה משפיע דווקא על הוזלת מחירי היבוא".

מתכוננים לדיון על יוקר המחיה – צפו בתוכנית של שקוף

על מה עוד שאלו הח"כים? יריב לוין (הליכוד) שאל על הסרת מיסוי על התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים; בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שאל על ריסון מדד תשומת הבניה שמשפיע על מחירי הדיור, ישראל אייכלר (יהדות התורה) שאל על עלות התקנת מונה חשמל חכם ואלי כהן על עלות המשקאות בתחנות הרכבת. 

כמובן שזה רק טפח אחד מפעילות פרלמנטרית שלמה של חברי הכנסת, אך מדובר בהצצה לסדר היום שלהם. "אנחנו נעזרים לא רק בשאילתות", מסרו לנו מלשכתו של מקלב. "אלא גם הצעות לסדר בוועדות ודיונים מהירים במליאה. יזמנו גם הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את הנושא, אך הקואליציה הזו דחתה את ההצעה בשתי ידיים". 

שאל על הקלה בהתקנת עמדות הטענה לרכב חשמלי. יריב לוין (צילום: דוברות הכנסת)

לטענתו של מקלב, "עד כה לא היו עליות מחירים וזה נבע מפעולות שונות של הממשלה. אך הממשלה הזו אינה עושה דבר כדי להילחם ביוקר המחיה. העלאת המסים וחוסר העשייה של הממשלה הזו מביאים את החברות להעלות מחירים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!