ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סגן השר קארה: "אמליץ לבנט להקדים את הרפורמה בייבוא כבר לשבוע הבא"

איך משפיע "מרד הפסטה" כנגד העלאת המחירים על מקבלי ההחלטות בממשלה? סגן השר וחבר מפלגתו של ראש הממשלה מאמין כי זו שעת כושר לשינויים מרחיקי לכת: "יש הזדמנות שלא הייתה פה מעולם". המטרות העיקריות שיקדם: פתיחת השוק לייבוא, הכנסת רשתות מתחרות והורדת מכסים ומסים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

סגן השר אביר קארה וראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

סגן השר במשרד רה"מ אביר קארה (ימינה) אמר ל"שקוף" כי לאור מחאת "מרד הפסטה" נגד העלאת המחירים ימליץ לראש הממשלה נפתלי בנט "להקדים את כניסת הרפורמה בייבוא לתוקף – כבר לשבוע הבא". הם ייפגשו מחר. מדובר באימוץ תקנים בינלאומיים שיקלו על יבוא, מהלך שעורר התנגדות ולחצים של לוביסטים מצד התאחדות התעשיינים, ורשתות הקמעונאות דיפלומט ושסטוביץ', ואמור להיכנס לתוקף בחודש יוני.

"ברגע שהיא תיכנס לתוקף נראה הוזלות מחירים, כי המוצרים לא יהיו חייבים יותר לעמוד בתקן ישראלי", אמר קארה, מוביל הרפורמה, ל"שקוף". "אני בעד להקדים את זה". 

מה אתה חושב על מרד הפסטה וההתעוררות הציבורית?

"יש פה עניין של חינוך צרכני שאני מאוד בעדו, אבל יש בעיה עמוקה יותר של היעדר חינוך פיננסי. הייתי מלמד כלכלה בבתי ספר, כי חשוב לציין שחלק מהפתרונות שמדברים עליהם לא יעבדו". כך למשל, לתפיסת קארה "סבסוד מזון מעלה מחירים כי אתה מגדיל את הביקוש. גם פיקוח על מחירים זו טעות דרסטית".

לפי מבקר המדינה, עשרה ספקי מזון מחזיקים ב-54% מענף המזון. איך תפעל מול המונופולים עצמם?

"כשמונופולים משתלטים על אותו תחום ולא נותנים לאחרים להיכנס – שם צריך לפעול. יש למשל רשתות ומונופולים שמייבאים בלעדיים מאירופה. צריך לאפשר ייבוא מקביל לכולם וגם להביא רשתות מתחרות. יש בעיה. למשל ליבואנית הענק שסטוביץ' יש הסכם בלעדיות מול חברות מאירופה, כמו קולגייט. צריך להסיר כפפות ולאפשר ייבוא מקביל. זה לא ייקרה מחר. אבל בטווח של שנה מהיום אפשר לעשות דברים גדולים".

תצליחו להוזיל את המחירים?

"יש הזדמנות שלא הייתה פה מעולם. ראש ממשלה שלא תלוי בקבוצות לחץ ואינטרס. אין לו ועדים שבוחרים בו. אין מתפקדים. אין הסתדרות שהוא תלוי בה. הוא מחויב רק לאזרחים והוא חייב להצליח. יש לנו גם שר דתות לא חרדי ויש לנו שר חקלאות שהוא לא חקלאי. זה שילוב ייחודי עם הזדמנות שנופלת לפתחנו כדי לעשות שינויים מבניים שיכולים להשפיע מהר". 

"הוועדים השתלטו על הליכוד"

סגן השר קארה נכנס לזירה הפוליטית בעצמו מתוך מחאת רשת ציבורית – מחאת "השולמנים" שנלחמו על זכויות מגזר העצמאים. היום הוא נשמע מגובש בעמדותיו הכלכליות: לפתוח את השוק לתחרות דרך ביטול חסמי הייבוא, אך להוריד כל התערבות ממשלתית. האויבים הגדולים בעיניו אינם יצרניות המזון אלא דווקא גופים שחוסמים יבוא.

אסם היום היא בעצם רשימה ארוכה של חברות: נסטלה, צבר, טבעול, מטרנה, עוף טוב, ועוד. יש ריכוזיות אדירה. לא הגיע הזמן לפרק מונופולים?

"אבל לא כמו בקמפיין של ירון זליכה. המונופול של מועצת הלול והחלב הרבה יותר חמור מהמונופולים במזון. או הוועד באשדוד שמשבית תנועה ולא מסכים שיפרקו סחורות".

מה חושבות על זה מפלגות שנמצאות בקצה הכלכלי השני, כמו העבודה או מרצ?

"דווקא הקואליציה הנוכחית עובדת בהיגיון. חשבתי למשל שאין סיכוי לבטל את החיוב להתקנת מערכת למניעת שכחת תינוק ברכב – והנה זה קרה. אז אתה אומר לעצמך, לשמאלנים יש הרבה יותר הגיון ממה שנדמה לך. הוועדים עליהם דיברנו, לעומת זאת, השתלטו על הליכוד. הליכוד זה מפא"י החדשה. בגלל זה הלכתי מהשולמנים לכנסת. ראיתי מבחוץ שהמדינה לא יכולה להתפתח בגלל קבוצות אינטרס. עכשיו אני מאמין שעם משרד רה"מ אפשר יהיה לעשות עבודה מטורפת".

קבוצות לחץ מנסות להזיז אותך?

"למה אתה חושב שיש עלי כל כך הרבה תקשורת? מה מעניין בי – צבע העור שלי? אני מפריע ליותר מדי גורמים".

"אם זה לא קשור לביבי – זה לא מעניין"

מי, מבחינתך, כיום האויב מספר 1 של הציבור בישראל?

"ההסתדרות. מתוקף ההסכמים הקיבוציים שלה היא מייצרת את הכוח לשאר הארגונים. אתה גם רואה שהוועדים דואגים לחזקים – כמו בנמל אשדוד. מנגד, עובדת מעולה במשרד הרוווחה עם תואר שני לא תרוויח יותר מ-8,000 שקל בחודש. זה קורה כי השאלטר של משרד הרווחה קטן יותר, ואת מי יעניין שעובדים סוציאלים יעשו מחר מחאה?"

בסוף הפוליטיקאים הם האחראים המרכזיים לכשלים – כי הם היחידים שיכולים לתקן.

"כמובן. יש פוליטיקאים שלא מעזים לעשות צעדים. הציבור רוצה דברים שייעבדו מייד לכן קל לפוליטיקאי להגיד דברים פופוליסטיים. אבל ממשלה שתיתן מתנות לא תצליח להוריד מיסים בטווח הארוך. צריך להסיר את כל המשקולות על יבואנים ועל יזמים. לפתוח את המשק לתחרות". 

"המדינה תקועה בין ימין לשמאל. אם זה לא ביבי זה לא מעניין" (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

האופוזיציה כיום מנסה לסכל רפורמות?

"יש שיח לא מהותי בכנסת. המדינה תקועה בין ימין לשמאל בשלושים השנים האחרונות, וב-15 השנה האחרונות בין רק-ביבי ללא-ביבי. ברגע שאתה רוצה להעלות רעיון מעניין – אומרים רגע רגע, לא קשור לביבי – אז לא מעניין. זה מה שקורה היום בכנסת. יש בליכוד כ-15-12 ח"כים שחותמים מחר בבוקר על כל מה שאמרתי לך, לרבות רה"מ לשעבר נתניהו. אבל השיח תקוע בפוזיציה. שלשום אמרתי לאופוזיציה בכנסת 'בואו נשתף פעולה סביב יוקר מחיה. תגידו מהותית מה אתם מציעים'. בתגובה הם קיללו". 

לסיום, כמה מילים ברשותך על הפנסיות התקציביות. האם תיכנע ללחץ של בני גנץ לאשרר את הגדלות הרמטכ"ל?

"היה לי חשוב לא להפתיע את הקואליציה כי אנחנו צריכים כולנו להסתדר. לכן הודעתי מהרגע הראשון שזה קו אדום. אצביע נגד. הבינו את זה ומנסים לפתור את זה ממקום אחר. אני מקווה שנעבור את החודש הזה (מבלי לאשר את החוק בכנסת, ת.א), ובג"ץ יכריע נגד התוספת. כך נוביל לתיקון עולם ותושבי ישראל לא ייאלצו לשלם 1.3 מיליארד שקל מיותרים מדי שנה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

3 תגובות

  1. אביר קארה אינו בעד איש מלבד עצמו. הוא רק נגד. לא יצר דבר טוב, לא מייצג איש. הוא אובססיבי ובוודאי שלא עוזר לציבור העצמאים. לאומתו- ההסתדרות זה ציבור של 700 אלף חברות וחברים- ואם סופרים את בני המשפחות- כמעט 2 מיליון איש. אז לדעתי לפני שהוא מדבר רעות בארגון החברתי החשוב. הייתי אומרת- קצת צניעות לא תזיק..

  2. ח"כ אביר קארה (סגן שר לענייני כלום) לא עשה ולא יעשה דבר בשבילנו העצמאים… האיש מלא רק רעל על אחרים ואינו דוחף שום דבר חיובי. רק למען עצמו. אפילו ההסתדרות דואגת לעצמאים יותר ממנו. הקים את השולמנים כשליח של ישראל כ"ץ בגד בו ובעצמאים ולא הביא דבר טוב לעולם

  3. ביזיון לקבוע שההסתדרות היא האויב מספר אחד של הציבור. חבר כנסת דוחה. את מי בדיוק הוא מייצג? ההסתדרות זה ציבור ענק . 700 אלף מאוגדים ובני משפחותיהם זה בערך 2 מליון איש. אז מה הוא חושב לעצמו?? כמה אנשים הצביעו לו בכלל? ההסתדרות דואגת היום לעצמאים פי 10 יותר מאביר קארה הסוס הטרויאיני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!