ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המדריך למסמוס מחאות: רולניק מסביר כיצד בעיניו עובד הדיל בין שר האוצר לחברות הענק

צפו בקטע מתוכנית הבישול של שקוף - שבה נכין אתכם לוויכוחים סביב השולחן הארוחה המשפחתית

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בשבוע שעבר הצית גיא לרר מ"הצינור" יחד עם שורת ארגונים שותפים את מחאת "מרד הפסטה" נגד עליות המחירים הצפויות במוצרי בסיס. תוך ימים ספורים רשתות המזון הודיעו על דחיית ההתייקרות – ובסוף השבוע אסם אף בישרה כי תבטל אותה כליל. האם מדובר ב"התקפלות" ו"ניצחון" של הצרכנים?

בתוכנית מיוחדת של "שקוף", שמסבירה בגובה העיניים את הנושא, מספק גיא רולניק, מייסד דה מרקר, הסבר חלופי: "כששר האוצר ושרת הכלכלה קוראים לעצירת המחירים, ברור שבעצם הם לא רוצים לטפל בנושא. מה שהם מציעים זו עסקה – אנחנו נקבל את הכותרות 'באתי עצרתי' ובשביל החברות זה הדבר הכי טוב. אתה תצא הגיבור ואנחנו לא נטפל באמת בבעיה. הפוליטיקאים אומרים 'אנחנו לא רוצים להתעסק עם שינוי מבני כאן, אנחנו רוצים שהגל הזה יעבור'".

עוד ב"שקוף":

רולניק מביע ביקורת כלפי התקשורת, שהזניחה את נושא יוקר המחיה עד שלרר הרים את הכפפה. "תשימי לב – סטו מילימטר ושמו בפריים טיים את נושא יוקר המחיה, וטראח פורצת לה מחאה", הוא אומר. "אז תחשבי כמה שביומיום רוב העיתונות, אם לא כולה, בוגדת בציבור נון-סטופ".

לינור דויטש מ"לובי 99", ממובילות המחאה, הציגה את הפתרון ליוקר המחיה בתחום המזון, כפי שהיא רואה אותו: "המטרה היא לחייב אותם, שאם את מונופול בתחום החלב, את לא יכולה להיות גם מונופול בתחום הביצים. אם עכשיו אסם בעלים של מטרנה או עוף טוב, אז יכריחו אותה למכור אותן כדי שיבזרו את הכוח של חמש החברות הגדולות".

כחלק מהתוכנית, נדרשה דויטש לבחור אדם אחד שהוא חלק מהבעיה ואחד שהוא חלק מהפתרון. בחלק הראשון היא הצביעה על נעם וימן, מנכ"ל דיפלומט, כאחד האשמים ביוקר המחיה. "דיפלומט הוא יבואן ענקי של סכיני ג'ילט, פמפרס, עוד מיליון מותגים שיש לנו בבית", אמרה. "בחרתי בו כי הדוחות של דיפלומט ציבוריים ולכן אנחנו יכולים לראות את הבלוף: במאי האחרון הם רמזו שיעלו מחירים, רשות התחרות זימנה אותו לחקירות על תיאום מחירים, והפלא ופלא בנובמבר כבר הודיעו שהם לא צריכים להעלות מחירים. אממה, לפני שבוע הוציאו באישון לילה הודעה לקמעונאיות שהם הולכים לייקר את המחירים בעד 16%".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת נעמי נידם

Picture of נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

3 תגובות

  1. צפיתי בענין ובסקרנות בתכנית, לזכות נעמי, המקצועית לעילא, יאמר כי הובילה את השיחה בנושא רציני וכואב, באופן קליל וקליט. שני המרואיינים גילו בקיאות רבה מאד וכבוד למעמד. נראה מבטיח לגמרי. תודה.

  2. מעניין וקליל ונחמד.
    הצעה לסדר: להתחיל את השיחה במשהו מפרשת שבוע שמתחבר לנושא הנבחר (תמיד אפשרי, זה היופי של כתבי הקודש שלנו).
    זה יחבר את זה יותר חזק לשלחן השבת.
    זה יוסיף ענין.
    וזה יקרוץ לציבור שומרי השבת שידוע בתור פעיל חברתית (אם כי לרוב בתוך הקהילה שלו) ויגייס אותם למאבקים הגדולים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,849 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!