ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מחאת הפסטה: בחדשות 12 מסיטים את האש מבעלי הערוץ

חדשות 12 מציגים: כך מסיטים את האש מיצרניות המזון ועוזרים לבעל השליטה • השיטה: שיסוי המחאה ברשתות השיווק, בלבול הצופים ופיזור אבקת "כולם חזירים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, קרן מרציאנו מגישה במהדורה המרכזית של חדשות 12 כתבה על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

"גל עליות מחירים", הכריזה כותרת המהדורה המרכזית של חדשות 12 אתמול (31.1). לממשלה אין כדורים במחסנית, והיא בונה על מחאת צרכנים, הודיעה הכתבת עמליה דואק. הכתבה הראשונה נפתחה בצילומים מהסופר, אזרחים זועמים ואפילו אזכור של מונופולי המזון ואסם בראשם. לרגע היה נדמה שבחברת החדשות הפופולרית בישראל התגייסו ל"מחאת הפסטה". אבל אז קפצו להם הפתיתים.

"איפה מתחבאים מנהלי רשתות השיווק", העירה המגישה קרן מרציאנו, ובהמשך סיכמה את הטייק שלה על מחאת יוקר המחיה עם "כולם בחגיגה על חשבוננו", בכתבה שנראתה כמו עוד מוצר יקר ודל בערכים תזונתיים של אסם – הפעם על המדף של חדשות 12. זה אולי מוכר לכם מהעונות הקודמות: "כולם מושחתים", הדרך המתוחכמת להוביל את האזרח לייאוש אטומי שמנרמל את הפשע. כי אם כולם מושחתים, אז אף אחד לא מושחת. הנה, הפעם "כולם מתייקרים", כולם מתחזרים עלינו. אז מה תעשי, לא תקני כלום? אין צורך לפתוח במחאות צרכנים, נא להתפזר.

עוד ב"שקוף":

בחדשות 12 – השייכת לקשת, שנשלטת בידי אחת מיצרניות המזון הגדולות בארץ, מונופול קוקה קולה ישראל – התחילו אתמול להסיט את האש לכיוון רשתות השיווק. "אם חשבנו שההתייקרות היא רק במותגים המוכרים, גם המחירים במותגים הפרטיים מתייקרים", פתחה ואמרה מרציאנו. "בכל יום אנחנו מגלים כיצד ספקים מעלים מחירים", המשיכה הכתבת אברמוביץ'.

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

הכתבה התבססה על מציאות אמיתית וכואבת: רשתות השיווק, שמתיימרות להציע ב"מותגים הפרטיים" שלהן חלופות זולות למוצרים של המונופולים הגדולים בתחום המזון ("המותגים המוכרים"), אכן מתחזרות גם הן ומעלות מחירים. בשנה האחרונה אכן עלה מחירם של מוצרים רבים השייכים למותגים הפרטיים, הזדמנות להציג אינפוגרפיקות עם אחוזים לכל מוצר בודד שהתייקר ולראיין עוברי אורח בסופר שמגלים לראשונה מה הקטע עם עדשים ירוקות של רמי לוי. נכון, גם שוק המרכולים ריכוזי ושופרסל ושות' הן אכן בעלות כוח בלתי פרופורציונלי הפוגע בנו, הצרכנים. אך במקרה הזה ההירתמות של חדשות 12 לשירות הבעלים היה כה בוטה, שנותר רק לשפשף את העיניים.

את תפקיד המומחה התורן מילא בשמחה דוקטור חזי גור-מזרחי מהמכון לחקר הקמעונאות, שהסתובב בסופר והסביר למצלמה כיצד התייקרו הפתיתים. למעשה, הוא קיבל זמן מסך כה רב עד שנראה היה שהוא עצמו העיתונאי. שיטוט בלתי-מלומד באתר האינטרנט שלו מעלה כי לא מדובר במכון מחקר בלתי תלוי אלא בחברה המספקת שירותי שיווק ופרסום. באתרי החדשות ניתן למצוא פרסומים של גור-מזרחי בהם הוא משווה מחירים ומעודד לצרכנות נבונה. אבל בחדשות 12 השתמשו בכל זה רק כמסך עשן כדי לדכא את התעוררות הצרכנים.

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)
על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

"חייבים להבהיר – לרוב המותג הפרטי יתן אלטרנטיבה זולה ותחרותית יותר", סימנה אברמוביץ' וי על "צרכנות נבונה" במשפט שהמילה החשובה בו היא כמובן ה"אבל" שבא מיד אחריו. כי מה בעצם "חייבים להבהיר"? שסימנתם את המטרה הלא נכונה? שבלבלתם את הצופים עם מגמה שנתית של התייקרויות רגע לפני שמתחוללת העלאת מחירים נקודתית ולא מוצדקת?

הדיסקליימר הקטן של כתבת חדשות 12 הרגיש כמעט כמו "וי" מדומיין שהיא מסמנת לעצמה על המצפון, כדי להתמודד עם רגשות האשם על מה שעשוי להיות התחלת דיכוי מרד הצרכנים. כמעט. כי למעשה היה לו תפקיד בהצגה הקטנה שארגנה מהדורת החדשות, הצגת המציאות העגומה של יוקר המחיה כגזירת גורל.

כי בערוץ 12 הנשלט על ידי קוקה קולה-טרה-משק צוריאל-קרלסברג-נביעות-פריגת-יקב תבור – האשמים במחירים ההולכים ותופחים אינן יצרניות המזון. גם לא פוליטיקאים חלשים או רגולטורים נרפים שרק מחכים לדלת המסתובבת שתנחית אותם בתפקיד בכיר בגופים שרק לפני רגע פיקחו עליהם בכאילו.

בערוץ 12 לא דורשים משר האוצר תשובות אמיתיות על שינוי המבנה החולה של שוק המזון ולא משדרים כתבה נוקבת על הכוח הרב מדי של היצרניות. גם לא מדברים על פתרון לשיטה המקולקלת שמאפשרת לתאגידי המזון לקנות עוד ועוד חברות ומותגים, ביניהם המותג הכי חשוב: כלי תקשורת שיעבוד עבורם בכל מחיר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

7 תגובות

  1. האם ערוץ 13 לא נשלט על ידי בעלי עינין לן בלוטניק
    ואיך גיא לרר מצליח לשדר מחאה נוקבת למרות הבעלים

  2. צריך לפתוח במחאה! זה לא יכול להמשיך ככה! צריך הוריד אותם מהשלטון ולהחזיר את ביבי רק ביבי

  3. נעמי נידם,,,
    ירון זליכה רצה להיכנס לכנסת כדי להיות שר אוצר, ולחסל את כל מנגנון ההון שלטון, כולל חיסול מונופולים, כולל חלוקה מחדש של נטל המס על הציבור, כולל ביטול כל ההטבות לחברות הגדולות והטייקונים, וכולל איסור על בעל הון להחזיק בגןף תקשורת.

    ואז מה עושה מייסד "שקוף" תומר אביטל: כותב מאמר משמיץ שמטרתו ללכלך ולהשמיץ את ירון זליכה, כאן בשקוף… ולמה הוא עושה את זה: 1. הוא בור שלא מבין במה מדובר בכלל.2. האגו שלו דפק אותו..

    ירון זליכה הזהיר מפני כל מה שיקרה. התחזית שלו התממשה לגמרי. וכעת הציבור משלם על טימטומו כולל אדון תומר אביטל. רציתם את לפיד, מיכאלי, זנדברג וליברמן? קיבלתם. כעת תשלמו!

    נ.ב ותשאלי מדוע ערוץ 12 הרקוב מחרים את ירון זליכה כבר כמעט 20 שנה? ומדוע הם טיפטפו ארס לציבור לפני הבחירות האחרונות שירון זליכה לא ייבחר? התשובה: ירון זליכה חילט ערבויות של מאות מיליונים, שנתנו בעלי הון לפרוייקטים שהפרו את החוחזה לבצעם. בנוסף הוא זרק את כל הספקים שמכרו ציוד למדינה במחירים מופקעים ללא כל חוזה תקף. ובעלי ההון לא אהבו את זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!