ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מחירי הפסטה עולים: לפני הבחירות המפלגות הבטיחו לנו להילחם ביוקר המחיה

בעוד יומיים צפויה עליית מחירים מטאורית של בין 5-10 אחוז • מדד יוקר המחיה לא היה מזהיר עוד קודם לכן. לכן שאלנו את המפלגות לפני הבחירות איך יפעלו לשינוי המצב • מה הבטיחו ומה עשו בפועל?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בעוד יומיים אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, סל מוצרי המזון שלנו יראה אחרת. חברות המזון הודיעו על עליית מחירים בפברואר ורשתות השיווק מגיבות בהתאם. ההשלכות הן על הכיס של כולנו בצורה מיידית, במחירים של מוצרים פופולריים במיוחד כמו בין היתר פתיתים ופסטה, חטיפים וסלטים.

בדצמבר אסם שבבעלות נסטלה, הודיעה על העלאת מחירים בשיעור של 5% בממוצע, כלומר חלק מהמחירים אף יאמירו ל-10%. חודש לאחר מכן, יבואנית המזון דיפלומט, בין היבואניות הגדולות בארץ שאחראית בין על ייבוא מותגים מצליחים כמו טונה סטארקיסט וקורנפלקס של קלוגס הודיעה כי מחיריה יעלו גם כן, בשיעור של בין 4%-16% לפי סוג המוצר.

חברות המזון מעלות מחירים – כי הן יכולות. כפי שקבע גם מבקר המדינה בדוח בשנה שעברה, עשרה ספקי מזון מחזירים ב-54% מענף המזון, וחלקם הוגדרו כמונופולים. "מחירי המזון בישראל גבוהים בעשרות אחוזים מממוצע ה-OECD", מוסיפים בארגון "לובי 99", שקורא הערב יחד עם "הצינור" להחרים את הפסטה של אסם. "המחירים הגבוהים אינם גזירה משמים – זו תוצאה ברורה של היעדר ריסון מוחלט של ספקי המזון הגדולים, שבמשך עשורים רכשו מתחרים ומותגים באין מפריע, וצברו כוח שוק אדיר למול הרשתות הקמעונאיות. כך נוצר מצב של תחרות נכה, והצרכן הישראלי משלם את המחיר. הגיע העת למהלכים חזקים יותר למול ענקיות המזון – הן בדרישות שקיפות נרחבות, והן שינויים מבניים שייצרו שוק תחרותי".

שר האוצר, אביגדור ליברמן מגובה בשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שלחו הערב (ראשון) מכתבים לכל יצרניות המזון וחברות השיווק, בדרישה לבטל את העלאת המחירים. אך מה עשו עד כה שאר חברי הכנסת והסיעות?

ערב הבחירות בדקנו עם המפלגות השונות כיצד הן מתכננות לפעול כדי להקל על יוקר המחייה, ובאילו ענפים כדאי להתמקד. לא כולן בחרו לענות, חלק אף התעלמו. כך למשל "יש עתיד" סירבו להתייחס לנושא והפנו למצע שלהם, שם לא מצאנו סעיף הנוגע למחירי המזון, אלא רק לדיור. גם במפלגתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, "ימינה", סירבו לענות ולהתייחס לנושא. לצד זה, שלוש מפלגות שכיום יושבות בממשלה – הבטיחו כי יפעלו בדרכים שונות לתקן את המנגנון. לאור עליית המחירים הצפויה, בדקנו – מה בין ההצהרות שלהן ערב הבחירות למימושן בפועל.

נציב יוקר המחיה של כחול לבן עדיין לא מונה

ב"כחול לבן" הבטיחו ל"שקוף" לפני הבחירות כי אם יתאפשר ימנו "נציב יוקר מחייה". מה אתם יהיה תפקידו? ב"כחול לבן" אמרו כי הוא יקבל בין היתר סט כלים שיאפשר לו לטפל בכשלי שוק, ובראשם הוזלת מוצרי צריכה ומזון. עוד הבטיחו בחודש מרץ שעבר כי בכוונתם לבחון "את היכולת לעדכן את חוק עידוד השקעות הון כך שיתמרץ מפעלים שיפעלו להוזלת מוצרי צריכה בשווקים ריכוזיים".

ממשיך להתעקש. גנץ (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

ומה מול ההבטחות? ב"כחול לבן" טוענים כי הרפורמה בייבוא שמוביל חבר הכנסת מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה שהוביל סדרה של דיונים בנושא יוקר המחיה, עשויה להגביר את התחרות. הרפורמה נועדה לקצר תהליכים ליבוא מוצרי מזון שונים. "על פי התחזיות המחמירות לחסוך עם כניסתה המלאה למשק הישראלי 6 מיליארד ש"ח בשנה ולהוזיל אלפי מוצרים מקטגוריות שונות החל ממזון וקוסמטיקה ועד חלקים בשימוש התעשייה", טענו. אלא שהרפורמה לא תיכנס לתוקף לפני ינואר 2023 וגם אז היא יכולה לקבל דחייה של כמעט שנה, כלומר אם אכן תתרחש, זה יקרה לקראת 2024.

עוד התגאו בקידום מעבר פשוט מבנק לבנק – אף שהרפורמה יצאה לדרך עוד בימיו של שר האוצר לשעבר משה כחלון.

התגובה המלאה של כחול לבן
את מאבקה של כחול לבן למניעת ההחמרה של יוקר המחייה מוביל ח״כ מיכאל ביטון כיו"ר ועדת הכלכלה.
בין המהלכים האחרונים שהוביל:

# הרפורמה בייבוא אשר צפויה על פי התחזיות המחמירות לחסוך עם כניסתה המלאה למשק הישראלי 6 מיליארד ש"ח בשנה ולהוזיל אלפי מוצרים מקטגוריות שונות החל ממזון וקוסמטיקה ועד חלקים בשימוש התעשייה.

# הרפורמה לבנקאות פתוחה והמעבר בקליק בין בנקים- בית אב בישראל משלם בממוצע 9,400 ש"ח בשנה עמלות וריביות לבנקים (לא כולל תשלומי משכנתא כמובן) .

הרפורמה הזו עם כניסתה צפויה לאפשר לכל צרכן לקיים ולייצר השוואות בקלות בין מה שמציע כל בנק בשירותים ולהגביר את התחרות בענף- תחרות שכזו תייצר הוזלה משמעותית בתשלומים הממוצעים לבית אב.

# הרפורמה במשכנתאות ביחד עם בנק ישראל- תאפשר לצרכן הישראלי לקבל הצעת מחיר כתובה למשכנתא על פי קריטריונים ברורים- כך בדומה לרפורמה לבנקאות פתוחה יוכל הצרכן הישראלי לייצר השוואה ברורה בעלויות גם בתחום המשכנתאות.

# סדרת דיונים על יוקר המחייה בישראל-
– דיון על רשתות השיווק – בנוכחות שופרסל רמי לוי וכו'.
– דיונים ומעקב אחר העומסים בנמלים והשפעתם על יוקר המחייה.
– דיון על היצרנים והיבואנים – השבוע ברביעי – בהמשך לגל עליות המחירים.

# חשיפת העמלות הכפולות בכספומטים הפרטיים ודחיפת המועצה לצרכנות להגשת תביעה ייצוגית בנושא.

# דיוני מעקב אחר פעילות רשות התחרות ווידוא פעילותה כראוי.

העבודה לפני הבחירות: "מצרכי היסוד יהיו ברי השגה לכל אדם"

במפלגת העבודה הסבירו ערב הבחירות כי בשוק קיימים חסמים שזקוקים לתיקון מהותי כמו בין היתר חסמי תחרות והטלת מכסות שרירותיות על ייבוא. עוד הצהירו כי המפלגה מחויבת לסדר יום של מדינת רווחה אמיתית, כלשונם ובתוך כך, "נבטיח שכל מצרכי היסוד שעל המדינה לספק באופן מיטיבי לאזרחיות והאזרחים שלה", כמו למשל מזון ש"יהיו שווי כיס וברי השגה לכל אדם".

יו"ר העבודה מרב מיכאלי. איך הופכים את מוצרי הצריכה לשווים לכל נפש? (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

ומה מול ההבטחות? במפלגת העבודה גם כן טוענים בעלות על הוזלת תחליפי החלב, וזאת לצד סבסוד בדיקות אנטיגן. עוד הוסיפו כי "מפלגת העבודה מובילה גם את המאבק למען הוזלת מחירי הפירות והירקות בישראל לצד הגנה על החקלאות הישראלית". עוד הוסיפו כי הם פועלים לקראת תקציב 2023.

אלא שכל אלה אינם הובילו עד כה לביטול הגזרה על הציבור הישראלי, או למאבק בריכוזיות במשק. אם לא יתרחש שינוי של הרגע האחרון, בתחילת החודש המותגים הפופולרים בארץ יהיו יקרים יותר. 

התגובה המלאה של מפלגת העבודה
מיום היווסדה לפני כ54 שנים מפלגת העבודה מחזיקה את הדגל החברתי בישראל ופועלת לצמצום יוקר המחייה, צמצום פערים וקידום שוויון בישראל. בקואליציה הנוכחית מפלגת העבודה פועלת במגוון תחומים על מנת להמשיך ולהגשים את ערכיה בתחומים אלו. רק בשבועיים האחרונים הובילו אנשי ונשות המפלגה בממשלה לסבסוד בדיקות אנטיגן, להעלאת סכום הפיצויים לנפגעים והנפגעות בגל האומיקרון ולהרחבת רשת הביטחון הכלכלית לאזרחי ואזרחיות המדינה.

מפלגת העבודה מובילה גם את המאבק למען הוזלת מחירי הפירות והירקות בישראל לצד הגנה על החקלאות הישראלית, מקדמת את חוק התמ"ל, חוק לסבסוד תחליפי חלב לתינוקות, קידום חקיקה לטובות מעסיקים, מעסיקות, עצמאיים ועצמאיות בוועדת העבודה והרווחה שבראשותה ועוד מהלכים רבים בנושא זה.

בשבועות האחרונים אנשי ונשות המפלגה כבר החלו בדיונים והכנות לקראת תקציב 2023 על מנת להשיג בתוכו כמה שיותר בשורות כלכליות טובות והקלות, לכלל אזרחי ואזרחיות המדינה.

מרצ: "חושבים באילו צעדים לנקוט להורדה ביוקר המחיה"

ב"מרצ" הציעו ערב הבחירות ליצור סל מוצרים מפוקח של מאות מוצרי בסיס תחת פיקוח למשך תקופת משבר הקורונה. (התגובה המלאה בסוף הכתבה) ומה מול ההבטחות? מרצ טוענים בתגובה שהנהגת המפלגה "יושבת בימים אלה על המדוכה באילו צעדים יש לנקוט על מנת להביא להורדה משמעותית ביוקר המחייה". עוד סיפרו כי פעלו להוריד את מחירי תחליפי החלב לתינוקות והורדת חסמים בתחום הטואלטיקה והורידו את העמלה המקסימלית לחוסכים לפנסיה.

התגובה המלאה של מפלגת מרצ
יוקר המחיה בישראל הוא ענין מהותי וחשוב במרצ. למעשה הנהגת מרצ יושבת בימים אלה על המדוכה באילו צעדים יש לנקוט על מנת להביא להורדה משמעותית ביוקר המחייה. בינתיים מרצ הבטיחה וביצעה צעדים דרמטיים בתחום של הורדת חסמים לייבוא תמרוקים. מדובר בשוק ענק שכולל סבונים, דיאודורנטים, מוצרי טיפוח, איפור, מוצרי פארם, טואלטיקה, שנמצאים בכל בית ומהווים חלק נכבד מסל הצריכה, שיביאו להורדת מחיריהם בישראל.

כמו כן מרצ פעלה להורדת מחירי תמ"לים (תחליף מזון לתינוקות) שמהווים חלק נכבד בהוצאה של משפחות צעירות בכלל ומרובות ילדים בפרט.

כמו כן בוועדת הכספים פעלה ריידא רינאוי זועבי לביטול היטלים על עובדים זרים, שגורם להוזלת עלויות בתחום המסעדנות ויחסוך 200 מיליון שח כל שנה לסועדים.
הורדנו את העמלה המקסימלית עבור דמי ניהול לפנסיונרים מ-0.5% ל-0.3%, צעד שיחסוך לאוכלוסייה המבוגרת כ2.6 מיליארד ש"ח.
בימים אלו מקדמת רינאוי זועבי הצעת חוק לביטול עמלת רכישת כרטיסים באינטרנט לקולנוע, ואירועי בידור וספורט.
בנוסף מרצ באמצעות חה״כ רינאוי זועבי מקדמת הצעת חוק שעברה בקריאה טרומית להסדיר דמי אבטלה עבור עצמאים באופן רטרואקטיבי עבור תקופת הקורונה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

3 תגובות

  1. למה לקנות פסטה של אוסם? יש פסטות מחברות אחרות. אם לא יקנו אנשים המדפים יהיו מלאים ולא תהיה להם ברירה יורידו

  2. מישהו זוכר ששר האוצר הוא זה שהעלה מיסים מה שאוטומטית מייקר הרבה מוצרים? שישתוק בכל הקשור ליוקר המחיה.
    וכשיש לנו שרת אנרגיה פופוליסטית שעוצרת חיפושי גז, צפו לעליה במחיר החשמל ובכל מוצר בהתאמה

  3. לא נמשיך לרכוש אם תהיה עליית מחירים.
    אנחנו לא פראיירים של אף אחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!