ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

איך חמקו תחנות הכוח של חברת החשמל ממדד המזהמים?

תחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה היא המזהמת ביותר את האוויר נכון ל-2019 - אך במדד ההשפעה הסביבתית היא נעלמת במקום 28 הנוח • הסיבה: המדד נותן נקודות זכות למזהמים על ציות לחוק ותרומה חיובית לסביבה • נקווה שהריאות שלנו יבינו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יש יעדים ברורים ומידיים. תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

מדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה שפורסם השבוע עלול להטעות בשל כמה פרמטרים שנכללו בו ומאפשרים לחברות ומפעלים להציג את עצמם כמזהמים פחות. הדוגמה הבולטת ביותר למצב הזה היא תחנת הכוח אורות רבין של חברת החשמל בחדרה. במדד היא נמצאת במקום ה-28, אך במרשם פליטות הזיהום לסביבה של שנת 2019 – היא במקום הראשון. 

עוד ב"שקוף":

הנתונים במדד שפורסם מגלים את האופן שבו המשרד להגנת הסביבה מתייחס לחברות מזהמות. המדד לוקח בחשבון כמובן את נתוני פליטות הזיהום, השימוש בחומרים מסוכנים והקרבה לאוכלוסיה – אך משקלל אותם עם שני פרמטרים נוספים: תרומה חיובית לסביבה וציות להוראות החוק. "חלק רציני מהציון נובע מאי ציות סביבתי", הדגישו במשרד. "מדד הפליטות לא מספיק כדי להתברג בראש הרשימה".

במילים אחרות, החברות יכולות לזהם באופן מסיבי את סביבתן, אך כל עוד הן מצייתות לחוק תוך דיווח שוטף לציבור, או פועלות באופן וולנטרי לטובת הסביבה במקביל לזיהום, הן יוצגו לציבור כמזהמות פחות. או אם תרצו: גרין-וושינג (greenwashing) בחסות משרד ממשלתי. 

גם תחנת הכוח באשקלון היא משיאניות הפליטות. צילום: אדי ישראל, פלאש 90

החברה שבולטת בהשגת יתרון כזה היא תחנת הכוח אורות רבין של חברת החשמל בחדרה. בדירוג הפליטות של 2019, שבוחן את זיהום האוויר בלבד במנותק מהמרכיבים האחרים, היא ממוקמת במקום הראשון. אולם שמה נפקד מהמקומות הראשונים של מדד ההשפעה, שם היא מדורגת במקום ה-28 בלבד.

דוגמה נוספת היא תחנת הכוח רוטנברג באשקלון. בסקר הפליטות ל-2019 היא  דורגה במקום השני, אך נמצאה במקום ה-12 ברשימות ההשפעה הסביבתית. וכמו אורות רבין ורוטנברג, פער זה מופיע בתחנות כוח נוספות, שזכו בציונים גבוהים בפליטות אולם במדד הסביבתי לא התברגו גבוה במיוחד. 

דרושה תוכנית כוללת, לא מידע חלקי

אז מה יש לנו פה בעצם? לא מעט נתונים שמשקפים תמונה שחוזרת על עצמה שנים ארוכות. בנוסף, כפי שניתן כעת לראות, המדד שפורסם כעת מציג תמונה חלקית ומפספס את התמונה הגדולה.

יפעלו יחד? השרות להגנת הסביבה והאנרגיה, ארכיון. צילום: פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה צריך היה לפעול ביחד עם משרד האנרגיה ולהציג גם את נתוני הפליטות לצד נתוני ההשפעה הסביבתית. אבל אולי חשוב מכך – על משרדי הממשלה לשלב ידיים ולהציג תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח, שתבטיח שבשנה הבאה לא נראה שוב את אותם המזהמים. 

האם במשרד להגנת הסביבה מתכוונים לרתום את משרד האנרגיה לטפל באופן דחוף במצב לאור תוצאות הדוח? "המשרד נמצא בקשר שוטף מול משרד האנרגיה", אמרו ל"שקוף" בתשובה לשאלה. "המשרד מפרסם את המידע בשקיפות כדי שגם קובעי מדיניות בממשלה – בין אם רגולטורים פיננסיים או אחרים – יוכלו לעשות בו שימוש לטובת הציבור והאינטרס הסביבתי". אז שקיפות זה חשוב ללא ספק, אולם בתור אסטרטגיה לטיפול במזהמים זה לא מספיק. 

התייחסות חברת החשמל:
"תחנת הכוח אורות רבין עומדת בכל ערכי הפליטה הנדרשים על פי חוק, ומיישמת את הוראת הרגולטורים ביחס לסוגי הדלקים בהם נעשה שימוש ביחידותיה. זאת, כחלק מיישום החלטות אסטרטגיות לאומיות. חברת החשמל השקיעה עד כה מליארדי שקלים לצמצום פליטות, כשבמקביל החברה נערכת לסגירת היחידות הפחמיות הוותיקות באורות רבין ב- 2022 ולהסבה לגז של 2 יחידות נוספות. יודגש, כי המדד מתייחס לכמות הפליטות מהיחידות, ולא לפרמטרים נוספים (כגון גודלו של המתקן או חלופות משקיות)."

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. אורות רבין אחראית גם לזיהום מקורות המים בסביבתה.
    תבדקו את קידוחי שאיבת המים "קיסריה 6" ו-"קיסריה 7"

  2. "אין יאוש כלל" כדברי המופת של רבי נחמן מברסלב וכן וחובה להלחם נגדם {רוצחים במודע!} עד כלות הנשימה כי כ ו ל נ ו נשלם {וגם הם בעצמם, רק שהם חושבים שלא ושהכסף יענה את הכל! חחח} את המחיר הם שוכחים שהם בני-תמותה, כאן על אותו כדור מסכן, הם ילדיהם וילדי ילדיהם ולהם אומר, גם הרופא אדם הכי טוב לא יועיל לילדיהם/נכדיהם ונכדותיהם על אותה ספינה שבמו ידם {וכיסם} יטביעו לבסוף גם את משפחתם אהובתם רק שיהיה מאוחר והם יפלו שאולה כ"אחד האדם" ואין כדור ארץ חילופי.
    רק מקווה שהם ומשפחתם {וכמובן כספם וזהבם ירדו ראשונים למעמקי השאול, אם זה מוות בחנק-טביעה במי ים ואוקיינוסים או בעודם נ ו ש מ י ם לריאותיהם רגבי חול ואפר עד חנק=מוות כולל כל משפחתם.
    הבעיה היא שזה גם עלול להיות גורלנו ולכן להילחם בטייקוני-מוות אלה עד חורמה ולפרסם ולפרסם ולפרסם נגדם עד זוב דם {מטפורית כמובן} כי בדמינו ודם ילדינו נשלם בגלל רודפי ממון בצע כסף חולניים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!