ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חסינות על סטרואידים: ח"כ יריב לוין מונע הקמת ועדת האתיקה

עלייה ללא תיאום להר הבית, כינוי "מחבל" כלפי סגן יו"ר הכנסת, הצבעה כפולה ושינוי הצבעה במליאה - בכל אלה יכולה רק ועדה אחת בכנסת לטפל - ועליה לעשות זאת בהקדם. בינתיים הח"כים יכולים לומר למעשה כל מה שבא להם • ללא הסכמת מרכז האופוזיציה יריב לוין - זה לא יוכל לקרות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הח"כים מגדפים - ללא השלכות. צילום: ערוץ הכנסת

רק לא מזמן שינה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) בשבתו כממלא מקום יו"ר הכנסת הצבעה של חבר הכנסת איתמר בן גביר רק מכיוון שהיה לו נוח יותר פוליטית. איתמר בן גביר (הציונות הדתית) הטיח השבוע בממלא מקום יו"ר הכנסת אחמד טיבי (תע"ל) האשמות כי הוא מחבל. אחמד טיבי עלה להר הבית בניגוד לנהלי עלייה של ח"כים להר הבית, נוהל הדורש תיאום עם קצין הכנסת ואביר קארה (ימינה) הצביע הצבעה כפולה במליאה. 

עוד ב"שקוף":

אלו ארבעה אירועים מובהקים שאמורים לגרור דיון בוועדת האתיקה של הכנסת. אירועים שעשויים להביא להרחקה מעבודת הכנסת. אבל ועדת האתיקה לא הוקמה. יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה ח"כ יריב לוין מסרב לאפשר לח"כים מהאופוזיציה להתמנות לוועדה ובכך מאפשר לחברי הכנסת להמשיך להשתולל, לרמוס כללי התנהגות בסיסיים, ואף לעבור על החוק.

העבירות ממשיכות להיערם, הוועדה תקועה

בזמן שאופן חלוקת שאר הוועדות עדיין נתון למו"מ בין האופוזיציה לבין הקואליציה, הקמת ועדת האתיקה מוטלת על כתפיו של יו"ר הכנסת. לפי החוק הוא מחויב בהקמתה, כששניים מחבריה מהאופוזיציה ושניים מהקואליציה – בהתחשב בייצוגם בכנסת. המשמעות היא שבלי הסכמת הליכוד אי אפשר יהיה להקים את הוועדה. וגם אם יחליט יו"ר הכנסת למנות חבר כנסת ללא הסכמתו (מהלך חסר תקדים) הוועדה לא תוכל לקבל החלטות מאחר שלא יהיה ייצוג בדיונים לאופוזיציה. 

מלשכתו של לוין נמסר ש"הדרך בה בחרה הקואליציה להקים את וועדות הכנסת היא רמיסת מוסד הכנסת והאופוזיציה, ויריקה בפרצופה של הדמוקרטיה. לא ייתכן שמפלגה המהווה כרבע מהכנסת תקבל ייצוג מופחת בהרבה בוועדת הכספים, החשובה כל כך תמיד ובמיוחד בעת הזו. לא ייתכן שהקואליציה תיצור לעצמה רוב מלאכותי, רק כדי להקל עליה להעביר החלטות. אנו לא נשתף פעולה עם הקמת הוועדות, כל עוד תמשיך הקואליציה בסירובה לשקף בהרכבן את הרכב הכנסת האמיתי".

העימות בין בן גביר ואחמד טיבי במליאה השבוע

יו"ר הכנסת מיקי לוי הוציא מצידו מכתב ליו"ר סיעת הליכוד יריב לוין וכתב: "הקמתה של ועדת האתיקה קבועה בחוק, ואופן הקמתה שונה מהקמת יתר הוועדות. זוהי ועדה בעלת חשיבות מכרעת בעבודת חברי הכנסת ולשמה הטוב של הכנסת ואי הקמתה פוגעת אנושות בניהול הכנסת ובחבריה". עוד הוסיף כי "רק בימים האחרונים התעוררו נושאים שונים שרק בסמכותה של ועדת האתיקה לטפל בהם, ובהם שיח פוגעני וטענות ביחס להטיית הצבעה במליאה. זאת, לצד סוגיות של ניגודי עניינים וענייני עיסוק נוסף של חברי הכנסת שבסמכותה של ועדת האתיקה לבחון".

מעכב את הקמת ועדת האתיקה. יריב לוין. צילום: דוברות הכנסת

ועדת האתיקה היא הוועדה שאחראית על תפקודה הראוי של הכנסת, ולמרות המחלוקת המתמשכת בין סיעות האופוזיציה לבין הקואליציה, האופוזיציה לא יכולה לבטל את הפיקוח על חברי הכנסת עצמם ובכך להעניק להם חסינות על סטרואידים ולאפשר להם לנהוג איך שבא להם ולומר מה שבא להם. 

אנחנו קוראים ליריב לוין לאפשר את הקמת ועדת האתיקה בלי קשר לוויכוח על שאר הוועדות. בסופו של יום מי שמרוויח משיתוקה הם הח"כים הבעייתיים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. האמת איך שהצגתאת הנושא צריך למנות ועדה ,אבל איך יתכן שפגיעה מהותית בחלוקה שוויונית של חברי הועדות בעיקר כספים עוברת בשתיקה רועמת ואף אחד לא מרים את קולו? זה רק בגלל שזו פגיעה בליכוד ? או סתם לא חשוב ,הרי אם זה היה הפוך כלי התקשורת היו סוערים פועלים כל היום להעלות על סדר היום את הנושא .למה אסור לקשור את הנושאים ןלהביא הכל בחבילה אחת ופתרון קצר ותכליתי ?

    1. זה נראה שאילו הליכוד היה מקבל את מה שהוא רוצה הוא כמובן היה משתמש בהכל על מנת לא לאפשר לממשלה לעבוד גם אם אידיולוגית זה מתאים לכולם.
      האם אי חלוקה שיוויונית הינה עבירה על החוק? לא.
      האם אי הקמת ועדת אתיקה הינה עבירה על החוק? כן.

      שמחתי לעזור.

      1. אבל משה, מי עובר על החוק? אשמח ללמוד מה החוק ומה העונש בנושא כי למיטב הבנתי הוא לא קיים פרט להחלטות בפועל של היועץ המשפטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,935 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!