ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הקואליציה "פרצה את הסכר"? האמת שהוא נפרץ כבר בכנסת הקודמת

נבחרי הציבור שנזעקו השבוע ויצאו נגד השימוש הדורסני של הקואליציה בסעיף שמקצר את הפיליבסטר של האופוזיציה הם, בחלקם, אותם האנשים שעשו בו שימוש שובר שיאים כבר בסיבוב הקודם • נראה שהכנסת הנוכחית לא מצליחה להגיע להסכמות - מה שמוביל לרמיסת המנגנון הפרלמנטרי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פרצו את הסכר? זה כבר קרה מזמן. העימות בכנסת, השבוע (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שמעת השבוע (שוב) על "פיליבסטר" ו"סעיף 98"? על זה ש"הסכר נפרץ"? האמת שהוא נפרץ כבר בכנסת הקודמת, בין היתר על ידי מי שזועקים כעת נגד השימוש בסעיף הידוע לשמצה. 

עוד ב"שקוף":

אבל קודם מה זה אומר? מנגנון הפיליבסטר מאפשר לאופוזיציה לנסות לעכב חקיקה, אולי אפילו לעצור אותה. אבל בתקנון הכנסת קיים סעיף (98) שמאפשר לממשלה, דרך הקואליציה, לרמוס את המנגנון הזה ולקבוע שהאופוזיציה תקבל רק שעות בודדות לדיון, במקום ימים או שבועות.

מכיוון שאף אחד לא באמת מוכן לקיים שבועות של דיונים על הצעת חוק אחת, כמעט תמיד נמצאת פשרה שמאפשרת לאופוזיציה מצד אחד להביע מחאה קולנית דרך הגשת מאות הסתייגויות (במקום אלפים) – ומצד שני, בפועל הדיון מתקצר ליממה או שתיים במקום שבועות.

אבל יש לזה מחיר (אם נניח בצד את מירור חייהם של עובדי הכנסת), והוא שיתוק פרלמנטרי. ולכן הקואליציה יכולה, אם היא צריכה, לכופף את המנגנון ולהפעיל את אותו סעיף שקובע "סדרי דיון מיוחדים" – כלומר אנחנו נחליט בשביל האופוזיציה כמה זמן יימשך הפיליבסטר. השימוש בסעיף הזה צריך להיות מוצדק. מעבר לכללי משחק הוגנים ומידתיים גם הייעוץ המשפטי של הכנסת צריך לסמן לקואליציה מתי זה ראוי ומתי לא. והשבוע היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק הבהירה שהקואליציה – שהחליטה להמשיך בכל מקרה – מגזימה. והאירוע הזה עשוי להגיע גם לבג"ץ. 

וכאן המקום להבהיר את העובדות: הממשלה הקודמת ניצלה את הסעיף הזה באופן נרחב במיוחד. לפי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, השימוש שעשתה הקואליציה בסעיף הזה בכנסת ה-23 (הכנסת הקודמת) הוא חסר תקדים. למעשה, חצי מהפעמים שבהן הופעל הסעיף מאז 1968 היו בכנסת ה-23. ונראה שהכנסת ה-24 בדרך לעקוף אותה. 

עד הכנסת האחרונה זה קרה לרוב במקרים חריגים במיוחד. למשל כשהאופוזיציה עיכבה את העברת התקציב בניסיון להפיל את הממשלה או בנושאים מעוררי מחלוקת כמו יישום הסכמי אוסלו או החוק להסדרת ההתיישבות ביו"ש (חוק ההסדרה). 

צריך לזכור: שתי האופציות פוגעות בפועל בנו האזרחים, גם רמיסת האופוזיציה וגם שיתוק הכנסת. בדרך כלל תרבות פוליטית שיכולה להביא להסכמות ברוב המקרים פותרת את זה ומאפשרת לח"כים לעבוד למען הציבור. אבל נראה שאנחנו בסחרור שלא נותן לזה מקום. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. מחזק את אר. אמירה כמו „חצי מהפעמים שבהן הופעל הסעיף מאז 1968 היו בכנסת ה-23. ונראה שהכנסת ה-24 בדרך לעקוף אותה” נשמעת כאילו יש מספרים מדוייקים מאחוריה, ועדיף להציג אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!