ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלעדי: ראש העיר מהעבודה ביקש – מיכאלי פועלת להעביר לעירייה 10 מיליון שקלים

אחרי ביקור מתוקשר ופגישה עם ראש עיריית כפר סבא רפי סער, חבר מפלגתה, שרת התחבורה מבקשת כעת להשלים את התקציב החסר לפרויקט עתיר הליקויים בעיר "מהיר לעיר" - בניגוד לעמדות המקצועיות במשרדה • אחרי פניית "שקוף" בנושא השרה הפעילה מכבש לחצים לאשר את העברת הסכום החריג • מיכאלי: התוויתי כיוון לפתרון באופן מתואם • עיריית כפר סבא: הפרויקט מנוהל באופן אחראי, מוקפד ומקצועי - לאחר שנים של סחבת וניהול כושל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קידום המהלך - בניגוד לעמדת גורמי המקצוע. מיכאלי וסער בסיור בכפר סבא (צילום: עיריית כפר סבא)

בחודש נובמבר כתב ראש עיריית כפר סבא רפי סער בפייסבוק כי הוא בטוח שימצא אצל שרת התחבורה מרב מיכאלי "אוזן קשבת". מבדיקת "שקוף" נראה כי אכן אוזן קשבת, בלשון המעטה.

הסיפור מתחיל לפני כחודש, אז ביקרה מיכאלי (העבודה) בכפר סבא וערכה סיור עם סער, חבר מפלגתה. הסיור הובלט בתקשורת המקומית, וגם בעמוד הפייסבוק של סער. ראש העיר הציג בפני השרה דרישה לתקציב נוסף למיזם "מהיר לעיר" – שנועד לשדרג את התחבורה הציבורית בעיר. 

עוד ב"שקוף":

הנה מה שלא תואר בפוסט –  סער ביקש סיוע בהיקף של כ-10 מיליון שקלים. גורמי המקצוע הבהירו למיכאלי כי התקציב שהוקצה לפרויקט כבר הסתיים, לרבות תקציב חריגות לצרכים בלתי צפויים מראש – בסך 8 מיליון שקלים. למרות זאת, ובניגוד לעמדות המקצועיות, השרה התחייבה להעברת הסכום המדובר, מכספי הציבור, לכיסוי מחדלי עיריית כפר סבא.

בשבועות האחרונים, ובמיוחד אחרי פניית "שקוף" בנושא – מופעל מכבש לחצים מצד השרה לאשר את העברת התקציב החריג. 

החריגות על העירייה, החשבון – על הציבור

פרויקט מהיר לעיר נועד לשדרג את מערך התחבורה הציבורית ב-17 רשויות במטרופולין תל אביב, בהן גם בכפר סבא. בין היתר המיזם מקדם מהלכים חשובים: נתיבי תחבורה ציבורית עם העדפה ברמזורים, סלילת שבילי אופניים והעלאת תדירות ההיסעים. הפרויקט החל בפועל באוקטובר 2019 והיה אמור להסתיים אשתקד. אלא שלמרות תקציב נאה של 52 מיליון שקלים שהוקצה לחלקים בכפר סבא, לרבות תקציב חריגות – הכסף לא הספיק.

ולמה? בין היתר התברר שהוקמו עמודי תאורה שמפריעים לתנועה, ללא עדכון התוכניות; הוחלף ריהוט רחוב שהותקן בניגוד לתוכניות ובוצעו עבודות נוספות שאינן קשורות כלל לתוכנית או לתחב"צ – כמו שיפוץ גן הזיכרון שנמצא בקרבת הכביש.

העירייה ביצעה פעולות שחרגו מהתוכנית המקורית שאישר משרד התחבורה – ובסוף הגישה למיכאלי – כלומר לציבור כולו – את החשבון. בעבר מי שנדרש במקרים דומים לכסות את החריגות שנגרמו ממחדליה של הרשות – זו הרשות עצמה.

ולמרות כל זאת – מיכאלי עדיין הבטיחה לראש העיר סער שמשרדה יכסה את ההפרש, בסך 10 מיליון שקלים. גורמי מקצוע התפלאו מהתחייבותה של השרה לכסות את החריגות של העירייה ללא אבחנה – ומבלי שהעירייה תידרש לשלם שקל מכיסה. 

האם מדובר במהלך חריג מצד מיכאלי, או שהיא נוהגת ביד רחבה בכל הנוגע לבקשות מסוג זה? גורם אחד הזכיר כי השרה דווקא נהגה הפוך מול רשויות אחרות וסירבה לחתום להן על צ'ק פתוח לכיסוי מחדלים. 

כך לדוגמה, מיכאלי והמשרד מסרבים כעת לכיסוי נוסף של מחדלים תחבורתיים בעיריית אשדוד. כפי שנחשף ב"שקוף", שר האוצר הקודם ישראל כ"ץ (ליכוד) פעל להעביר עשרות מיליוני שקלים למיזם תחבורתי כושל שאותו ניהל ראש עיר מטעם הליכוד באשדוד. מיכאלי, במקרה ההוא, עצרה את הברז.

"היו מחדלים, זה קורה"

ומה ההסבר של עיריית כפר סבא בעניין? שם מציינים כי נוצרו פערים שאותם לא ניתן היה לצפות מראש. כך למשל, נמצא צינור ניקוז ראשי באורך של 300 מטרים שכלל לא ידעו על קיומו. עוד הוסיפו כי שרת התחבורה הקודמת מירי רגב (ליכוד) הביעה כבר אז את הסכמתה לתקצוב החלפת תשתית הניקוז. 

הדמיה של פרויקט "מהיר לעיר" בכפר סבא

אלא שנושא הניקוז תוקצב בכלל בתקציב נפרד ללא קשר לחריגה הנוכחית. כמו כן, במשרד התחבורה לא הכירו או שמעו על חריגות נוספות בפרויקט במהלך הקדנציה של רגב, למעט עניין הניקוז.

"אכן היו מחדלים מכל הכיוונים, אבל זה מה שקורה במיזם בסדר גודל שכזה", מודה גורם מכפר סבא המכיר את הנושא מקרוב. "השאלה היחידה עכשיו היא איך לסיים את המיזם לרווחת התושבים". 

מיכאלי עצמה הכחישה כי המהלך שאותו היא מקדמת כעת נעשה בניגוד לעמדות אנשי המקצוע במשרדה. לדבריה, היא "התוותה כיוון לפתרון, שנמצא בדיונים מקצועיים, באופן מתואם ומוסכם".

ממשרד התחבורה והשרה מיכאלי נמסר בתגובה: "במסגרת פגישת שרת התחבורה עם ראש עיריית כפר סבא, עלתה סוגיית המשך פיתוח תוכנית 'מהיר לעיר', והמחלוקת על חריגה תקציבית שנוצרה בשלב הנוכחי של הפרויקט. בתיאום עם הצוות המוביל במשרד התחבורה, נתיבי איילון ויחד עם עיריית כפר סבא והחברה הכלכלית של העירייה, השרה התוותה כיוון לפתרון, שנמצא בדיונים מקצועיים, כאמור באופן מתואם ומוסכם. מרגע שהצוותים המקצועיים יסכמו את פרטי ההסדר, הפרויקט יימשך בניהול 'נתיבי איילון', במטרה להבטיח את תגבור התחבורה הציבורית והרחבת השירות לכלל תושבי כפר סבא והסביבה, ובהקדם".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "פרויקט 'מהיר לעיר' הלאומי מנוהל מאז כניסתו של ראש העיר הנוכחי לתפקיד, באופן אחראי, מוקפד ומקצועי – וזאת לאחר שנים של סחבת וניהול כושל. פרויקט 'מהיר לעיר' נחתם בשנת 2016 ללא הליך תכנון תקין ותוך יצירת פערים בהיקפי ענק בין התכנון לבין המציאות בשטח – אותם לא ניתן היה לצפות מראש. כך למשל, מציאת צינור ניקוז ראשי באורך של 300 מטר שכלל לא ידעו על קיומו. בנוסף, יש לציין כי בניגוד לנטען, דרשה העירייה להחליף את הריצוף שהובא בידי המדינה, מאחר שאינו נגיש לאנשים עם מוגבלויות. הטענות למעורבות פוליטית בניהול הפרויקט משוללות כל יסוד, ומבזות את הטוענים בעלי האינטרס. משרד התחבורה הבין את חשיבות סגירת הפערים והביע בצדק את מחויבותו לתקצב את החלפת התשתיות הרטובות בעיר כחלק מהפרויקט הלאומי. מעבר לכך, השיח בין העירייה ובין משרד התחבורה על התקצוב החל עוד בקדנציה של שרת התחבורה הקודמת, חברת הליכוד. כבר אז הביעה השרה דאז את הסכמתה לתקצוב החלפת הפערים שנוצרו לרבות החלפת תשתית הניקוז. פרויקט הנת"צ צפוי לחזק משמעותית את מערך התחבורה הציבורית, לחדש ולהרחיב את תשתית הביוב והניקוז העירונית, ולשנות את פני כפר סבא לרווחת תושבי העיר ובעלי העסקים המקומיים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!