ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אורי חולם על אוויר נקי וחברה ליברלית: "שהמבוגרים יגייסו סבלנות"

הוא מבית מסורתי, בעד תחב"צ בשבת ופעיל בולט בתנועה מסורתית שאחת האג'נדות שלה היא תמיכה בקהילת הלהט"ב. ומה אנחנו לא יודעים על הדור שלו? "אנחנו דור שרוצה להשפיע בעיקר במקומות שהמבוגרים ויתרו" • פותחים שנה ב"שקוף": בני הנוער שמנסים לשנות את העולם
בתמונה: "רוצה להשפיע איפה שהמבוגרים ויתרו"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שם: אורי ורם

כיתה: יב'

מגורים: מזכרת בתיה

איפה פעיל: תנועת נוע"ם, נוער מסורתי – תנועת נוער ישראלית המקיימת חיי קהילה יהודיים-מסורתיים בדגש על גישה פלורליסטית.

עיקר הפעילות בארגון:
בשנה החולפת כיהן כיו"ר המעורבות החברתית הארצית של התנועה, וכעת מועמד לתפקיד יו"ר המועצה של התנועה.

מה תפקידך בכוח?

"אני מרכז את הוועדה של מעורבות חברתית בתנועה. המטרה שלנו להקים פרויקטים שמבוססים על האג'נדות של התנועה. אחת לשלוש שנים התנועה מתכנסת ובוחרים את חמש האג'נדות שיכתיבו את העשייה שלנו. לפני שנתיים היתה הפעם האחרונה שנבחרו אג'נדות: שמירה על איכות הסביבה, תמיכה בקהילת הלהט"ב, העלאת מודעות לכאב נפשי ופגיעה עצמית בקרב בני נוער, קידום שוויון בחברה ותמיכה בחקלאים וקידום חקלאות בישראל. הנושאים שאליהם אני הכי קרוב ופועל לקדם הם תמיכה בקהילת הלהט"ב ושמירה על איכות הסביבה".

מה היה החיבור האישי שלך לנושא?

"אבא שלי עבד שנים רבות כעורך דין בנושאי סביבה ומגיל צעיר ההורים שלי חינכו אותי לתחום הזה, כך שזה היה לי טבעי להתעסק בזה. התמיכה בקהילת הלהט"ב החלה לאחר שהכרתי בני ובנות נוער מהקהילה וכאב לי שהם לא מקבלים זכויות שוות ויחס שווה כמו כולם. אני בא מבית מסורתי אמנם, אבל מה שמאפיין את הקהילה שלנו זו יהדות פלורליסטית ומקבלת".

היה אירוע שהשפיע עליך במיוחד?

"השנה בגלל הקורונה לא התקיימו מפעלים וטיולים של התנועה ובעצם עד נובמבר לא היה כלום וזה חריג. אז החלטתי לארגן חניכים מכל הארץ לנקות את היער שבו אנחנו עושים בכל שנה מחנות קיץ. זה היה משמעותי בשבילי, כי זו היתה הפעם ראשונה שהוצאתי לפועל פרויקט, מרעיון לפעילות רחבה. הגיעו יותר מ-50 חניכים מכל הארץ, שיום שלם ניקו את היער בצפון וזה היה ממש מרגש. הבנתי את מידת ההשפעה שיש לי. את היכולת לחשוב על רעיון ולממש אותו במסגרת התנועה ובמסגרת הכלים שהתנועה נותנת לי וזה היה מדהים".

אם עכשיו היית צריך לארגן מחאה, על מה היא היתה?

"על זה שרוצים לעלות את מחירי הרב קו, זה ביזיון בעיני. זה נוראי לעלות מיסים במדינה. במקום לקחת כסף ממקומות אמידים, לוקחים מקבוצות חלשות שזקוקות לתחבורה ציבורית".

אתה מרגיש שהמחאות שלך הובילו לשינוי?

"אחרי הסגר השלישי כשכבר כולם חזרו לשגרה, ולא החזירו את תנועות הנוער, חברנו כמה חניכים לגורמים בהנהלה והובלנו הפגנה מול הכנסת. אלינו הצטרפו תנועות נוער נוספות כמו חוגי סיירות והצופים. הייתי חלק מארגון ההפגנה וגם עליתי לנאום מול כולם. אירוע נוסף התרחש בחודש הגאווה. החלפנו את צבעי סמל התנועה לצבעי הגאווה ויצאנו יחד עם חניכים מכל הארץ להשתתף במצעד בירושלים. הגיעו מעט חניכים אמנם, אבל הנוכחות שלנו שם היתה משמעותית".

אם היית יכול לשנות דבר אחד בעולם - מה הוא היה?

"אני מניח שזה היה בעיקר סביב משבר האקלים, הייתי רוצה לדעת שלמדינות בעולם אכפת. אמנם יש כמה שפועלות, אבל זה עדיין לא מספיק".

איך היית רוצה שהמדינה שלנו תיראה בעוד שלושים שנה?

"אוויר נקי מפליטות פחמן, חברה ליברלית ומדינה ציונית".

מה הכי מפחיד אותך בלהיות אדם מבוגר?

"מפחיד אותי משבר האקלים בהקשר של הילדים שאולי יהיו לי יום אחד. מפחיד אותי אסונות הטבע, שיהיה פה חם מדי ונגיע לנקודת האל-חזור".

מה אנחנו לא יודעים על הדור שלך?

"אומרים שהדור שלנו לא טוב, אבל זה לא נכון. אנחנו דור יצירתי עם ראש פתוח. אנחנו דור שרוצה להשפיע בעיקר במקומות שהמבוגרים ויתרו".

איך אתה רואה את עולם המבוגרים?

"זה עולם מאוד מורכב. אני בעיקר חושב שהמבוגרים צריכים לגייס סבלנות ופתיחות לצד השני, בעיקר בוויכוחים פוליטיים".

איזה חוק, אחד, היית מחוקק?

"הייתי רוצה שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, אמנם אני לא שומר שבת בבית, אבל גם אם כן הייתי או אם אשמור בעתיד, אני עדיין חושב צריך".

יש לך הזדמנות לשאול את אחד מחברי הכנסת שאלה, מה היא?

שאלה לשרת התחבורה מרב מיכאלי: את תמיד היית בגישה של הפרדת דת ומדינה. האם את מתכננת באמת שתהיה תחבורה ציבורית בשבת? ובאיזו דרך? עלה רעיון של משאל עם, כל עיר תקבע אם היא רוצה או לא, ככה נותנים את ההחלטה לאזרחים, וגם ערים בעלות אופי דתי יותר לא יהיו עם תחב"צ ולהפך.

גם אתם תלמידי תיכון מתנדבים / פעילים? כתבו לנו:

yael.gaton@shakuf.co.il

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!