ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
בהמשך לתחקיר "שקוף": במשרד האוצר עצרו העברת 71 מיליון שקלים לפרויקט תחבורתי כושל באשדוד. כפי שחשפנו, הממשלה התכוונה להעביר השבוע את סכום העתק למיזם – רגע לפני הבחירות – בטרם תוקנו בו הליקויים שמצא מבקר המדינה.
עד כה כבר הושקעו בפרויקט "רי ווי" לתחבורה חכמה כ-220 מיליון ש"ח, אך לאחר פרסום דו"ח חמור של מבקר המדינה ב-2019 הזרמת הכספים נעצרה. משרד האוצר עצמו התנגד לתקצב את הפרויקט בפעימות נוספות חרף בקשות חוזרות ונשנות מצד העירייה.
חרף הכשלים, ל"שקוף" נודע כי שר האוצר ישראל כ"ץ הנחה לאחרונה את אגף התקציבים להעביר עוד לפני הבחירות כ-71 מיליון שקלים למיזם. בעיריית אשדוד כבר אישרו את התוספת מראש ואף החלו בביצוע עבודות בהיקף של 15 מיליון ש"ח טרם אישור הממשלה. ועדת החריגים של החשב הכללי באוצר הייתה אמורה לאשרר את התוספת אתמול (רביעי). אלא שלאחר הפרסום בשקוף, חברי סיירת השקיפות פנו לבכירים באוצר בבקשה לעכב את האישור, לכל הפחות עד אחרי הבחירות.
מקורות באוצר אמרו כי מבול הפניות של חברי הסיירת גרם לבכירים באגפי החשכ"ל והייעוץ המשפטי במשרד האוצר לתהות מחדש על ההעברה החריגה – רגע לפני הבחירות. כתוצאה הנושא הוסר מסדר היום של ועדת החריגים, חרף דרישת שר האוצר. בנוסף משרד האוצר החליט לא להעלות את ההעברה גם בדיון הבא של ועדת החריגים, ביום שני הקרוב.
ראש עירית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי תומך בליכוד ובימים אלו מכותר בחברי מועצה שעברו לתמוך בגדעון סער. הישג כזה עשוי לסייע לו כלפי התושבים מהם ביקש להצביע לליכוד. רק בשבוע שעבר שר האוצר כ"ץ סייר בצמוד לראש העיר באשדוד.
אף שמקורבי כ"ץ טוענים שהאישור דרוש כדי לא להשאיר את העיר עם פרויקט חצי-גמור, בכירים בממשלה אמרו ל"שקוף" שהעיתוי פוליטי. לדבריהם, התכנית מאושרת דווקא עכשיו כי תיקי האוצר והתחבורה עדיין בידי הליכוד, שעשוי לאבדם אחרי הבחירות. "בשלה הקרקע לעקוף את הפקידים – שחלקם כבר הוגלו מהאוצר – ולתת הנחיה לתקצב בניגוד לדעתם המקצועית", הם טענו.
הסיפור מתחיל ב-2013, אז פרסם משרד התחבורה קול קורא לערים, לשמש כמודל למערכת תחבורה בת קיימא. אשדוד זכתה בתקציב לאחר שהציעה בין היתר להקים מסלולי נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית), לשדרג מאות תחנות אוטובוס, להקים שבילי אופניים ולשפר תשתית להולכי רגל. העיר קיבלה כ-220 מיליון שקל לטובת יישום הפרויקט החשוב.
אלא שב-2019, שש שנים לאחר מכן, מבקר המדינה בדק לעומק את הפרויקט ואיתר בו שורת כשלים. בין היתר הוא חשף שהמיזם מתעכב משום שלא נקבעו אבני דרך להשלמת הפרויקט ושהעירייה הגדילה את התקציב לקבלני המיזם בעשרות מיליוני שקלים – מבלי לדון ולאשרר זאת בוועדות הרלוונטיות. מבקר המדינה אף הציע לקנוס את ראש העיר לסרי עצמו עקב הכשלים החמורים במיזם.
כ"ץ עצמו אמר מסר בתגובה לתחקיר: "אשדוד זכתה בקול קורא לביצוע המיזם הזה שהוא פיילוט בעל חשיבות עצומה לקידום התחבורה הציבורית בישראל. ראש העיר אשדוד גילה מנהיגות ואומץ ציבורי רב, כשהסכים לקדם את העבודות גם לפני הבחירות העירוניות. למרות הביקורת הקשה שספג על רקע ביצוע העבודות, בניגוד לראשי ערים רבים שהקפיאו פרוייקטים דומים בגלל חששם מתגובת הציבור על רקע העבודות המקשות".
עוד הוסיף, כי "בנושא זה התקיים דיון מקצועי, בדיוק כפי שמתקיים בנושאים רבים אחרים, והתקבלו סיכומים שבוצעו על ידי הדרגים המקצועיים במשרד האוצר. הוחלט ע״י משרד התחבורה ומשרד האוצר להמשיך את הפרויקט. אין לזה שום קשר לבחירות".
בעיריית אשדוד אמרו בתגובה: "לאחרונה הוכחנו לצוותי משרד התחבורה והאוצר את הצלחת הפרוייקט מעבר למשוער ובסטנדרטים גבוהים יותר, אף במושגים בינלאומיים. על כן, השלמת הפרויקט הנה חובה לאומית, בהיות הפרויקט מודל ארצי לתחבורה ציבורית, ירוקה וחכמה, שבצורתו הסופית יהיה מודל לחיקוי ע"י רשויות מקומיות בארץ ובעולם. כל ניסיון לקשור את השלמת הפרויקט לפוליטיקה ובחירות, הינו חסר אחריות אזרחית, הפוגע בעתיד העיר אשדוד ותושביה, ומונע פריצת דרך לאומית בנושא תחבורה ציבורית".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
פשוט לא יאמן. כל הכבוד על ההישג הזה.