ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הרכבת הקלה בצפון תיסלל – על חשבון המשך כביש 6

הסכם ממשלתי חסוי שהגיע לידי "שקוף" מגלה כי הוחלט לתת תקציב נוסף לקו הרכבת הקלה המחבר בין נצרת לחיפה ● מתנגדיו טוענים כי התכנון לא יעיל: הקו יהיה איטי, מנותק ממרכזי הערים ומצרכי היישובים הערבים ● המחיר: סלילת כביש 6 עד שלומי, שבו נוסעים גם אוטובוסים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קו הרכבת הקלה נופית. נוסע סמוך לכבישים ראשיים (הדמיה: In3D בע"מ, מתוך אתר "חוצה ישראל)

ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט, לא ידע את נפשו לאחר שנפגש עם שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי בתחילת החודש. בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו לאחר הפגישה שהתקיימה בלשכתה, הוא סיפר לתושבי נוף הגליל, לשעבר נצרת עילית, כיצד חילץ מהשרה הבטחה שהתוכניות לבנייתו של קו הרכבת הקלה שמתוכנן היה לעבור בעירו לכיוון חיפה, יימשכו כרגיל. 

"אני שמח לבשר לכם שפרויקט הרכבת ממשיך להתבצע כמתוכנן", סיפר לתושבים בליווי תמונות מחמיאות שזיכו אותו במאות לייקים. "מדובר בבשורה של ממש כי הפרויקט הזה יחולל שינוי מקצה לקצה באיכות החיים של כולנו".

עוד ב"שקוף":

הפרויקט השאפתני ועתיר המשאבים הזה אכן משרת היטב את תושבי העיר, אך בנוגע לכל היתר – תושבי היישובים הסמוכים, התוואי של הרכבת, הטכנולוגיה שבה משרד התחבורה בחר להשתמש והמחיר הגבוה שהמשך הפרויקט דורש, דרושה חשיבה עמוקה של כל הנוגעים בדבר.

ל"שקוף" נודע כי משרדי התחבורה והאוצר סיכמו ביניהם לתקצב את הקו על חשבון פרויקטים אחרים, בין היתר על חשבון המשך סלילתו של כביש 6 במקטע מצומת סומך ועד שלומי. אמנם מדובר בתיעדוף תחבורה ציבורית על פני סלילת כביש, אלא שכביש האגרה נועד לשרת גם תחבורה ציבורית במקרה הזה. 

החלטה זו היא חלק מהסכם שעליו חתמו משרד התחבורה ומשרד האוצר כחלק מדיוני התקציב – אך ההסכם אינו חשוף לציבור. בטיוטה שהגיעה לידי "שקוף" נכתב סעיף קטן המתנה את המשך הקו בביטול פרויקטים אחרים. כביש 6 אינו המחיר היחיד – גם פרויקט המטרונית הצפוני ייפגע ויקוצצו ממנו 400 מיליון שקלים. בעקבות אלה, האוצר הסיר התנגדותו ותקציב הפרויקט אושר. "אומדן הפרויקט המעודכן הוא 7.664 מיליארד שקלים לכל היותר", נכתב בטיוטת ההסכם.

"התכנון לא נועד עבורנו"

מה עומד מאחורי קו הרכבת הקלה שמקבל כעת תוספת תקציבית? ראשית הסיפור לפני כחמש שנים, אז הממשלה הזניקה את פרויקט "נופית" שמתחיל בעיר הערבית נצרת ומיועד להסתיים בחיפה בעלות של 5.9 מיליארד שקלים. לפי אתר חוצה ישראל, הגוף שמתכנן ומבצע את הפרויקט, אורכו של הקו הוא כ-41 קילומטרים והוא אמור לשמש זרז לפיתוח אורבני של אזור הצפון, שיפור הנגישות למרכזי הערים וחיבור מרכזי עסקים, תרבות, מסחר ותיירות. 

הקו יכלול 20 תחנות, יסתיים במרכזית המפרץ והוא אמור היה לשרת, כך לפי ההצהרות, בעיקר את היישובים הערביים לאורכו כמו שפרעם, ריינה, משהד וביר אל-מכסור. אך כבר מראשיתו הקו עורר התנגדויות רבות, דווקא מקרב האוכלוסייה הערבית. 

כך למשל, מתוך 20 התחנות שמיועדות לקו, רק שתיים יעברו בעיר הגדולה ביותר במטרופולין המונה 80 אלף תושבים, הלא היא נצרת. אחת מתוך שתי התחנות כלל אינה קרובה למרכז מגורים ונמצאת בפאתי העיר. לעומת זאת נוף הגליל המונה כמחצית מהתושבים זוכה לשש תחנות.

יתרה מזו, לאורך הקו עצמו, רק תחנה אחת עוברת בתוך יישוב ערבי, כל שאר התחנות עוברות בכביש הראשי ומחייבות את הנוסעים הפוטנציאליים לצאת עם הרכב מהבית אל הכביש הראשי ושם להשאיר אותו בחניון חנה וסע. 

"התכנון לא נועד עבורנו", קובע בכעס חבר מועצת עיריית נצרת לשעבר, שריף זועבי. "גם שם הקו, 'נופית' למרות שהוא מתחיל בנצרת, מצביע למי הוא מיועד". לטענתו הקו תוכנן עבור תושבי נוף הגליל וכלל אינו משרת את עיקר האוכלוסייה באזור: "הקו לא נכנס לאף יישוב ערבי, רק לריינה. גם בנצרת הוא רחוק ממרכזי מגורים גדולים, ומשרת רק 20% מהתושבים". 

המהנדס שריף זועבי, תושב נצרת. "הקו משרת רק 20% מתושבי העיר"

זועבי, מהנדס במקצועו, הוביל את ועד ההתנגדות לפרויקט עוד מראשיתו והגיש לאורך השנים התנגדויות רבות וחלופות לביצוע הקו. לדבריו, באוצר התנהל ויכוח באשר לכדאיות הקו, אולם בסופו של דבר הוא אושר. "ביקשנו שהקו ייכנס לעיר, הצענו שבע אלטרנטיבות לתחנות שונות, בהן גם כביש עוקף, אבל הם לא קיבלו כלום".

יקר, איטי, ולא מחובר לשטח

גורמים מקצועיים נוספים המעורבים בפרויקט וביקשו להישאר בעילום שם, מתחו ביקורת קשה על קו המתוכנן. מהשיחות עולה כי מדובר בפרויקט יקר שלא מחובר לצרכי התושבים. יש לו תחנות רבות מדי שאינן מחוברות למרכזי אוכלוסיה, הוא נוסע בעיקר בכבישים מהירים ועלותו גבוהה. "ניתן היה למצוא פתרונות אחרים זולים משמעותית עם רווח גבוה לכולם".  

מעבר לכך, כלל לא ברור שהקו מהווה חלופה יעילה דיה לנסיעה ברכב פרטי – הוא עתיד להיות איטי יחסית בשל התחנות הרבות. נסיעה מהתחנה הראשונה בנצרת לתחנה האחרונה במרכזית המפרץ תארוך 50 דקות – זמן זהה לנסיעה ברכב פרטי או באוטובוס, שאינם נדרשים לעצור בתחנות.

נחרצת מול ראש העיר, בתגובה – קצת פחות. מיכאלי, ארכיון. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

כמה אנשים הוא נועד לשרת? כשהפרויקט עוד היה בחיתוליו, חוצה ישראל ערכה אומדן ביקושים, כלומר כמה אנשים יסעו בקו ביום. מדובר היה על 100 אלף נוסעים שיזדקקו לו באופן שוטף. אלא שלפני חודש פורסם בדה מרקר כי לאחר בדיקת איכון טלפונים, הביקושים נמוכים משמעותית משסברו ועומדים על 50 אלף נוסעים ליום בלבד.

באוצר חרקו שיניים ויחד עם התייקרות הפרויקט, ביקשו לבדוק את היתכנותו. בינתיים, למרות החריקות וסימני השאלה של הדרג המקצועי באוצר, הרכבת הזו ממשיכה בדרכה העקומה.

האוצר ביטל, בתחבורה מכחישים

שרת התחבורה הנכנסת אמנם הצטלמה יחד עם ראש עיריית נוף הגליל, וקרוב לוודאי שאף נתנה הסכמתה לתוכן שהפוסט מבטא, אולם בתגובה לטענות בכתבה, היא נשמעה פחות נחרצת. "המשך ביצוע הקו נמצא בבחינה מעמיקה של השרה ושל גורמי המקצוע, במסגרתה יבדקו היבטים רבים, לגבי האוכלוסיות השונות באזור, התכנון העתידי לדיור ותעסוקה ומענים אפשריים נוספים", אמרה לשקוף באמצעות דוברת לשכתה. 

אלא שגורמים בענף התכנון טוענים כי הקו ממשיך לפי הלוז המתוכנן ושום בחינה לא תסיט אותו ממסלולו. "איש לא ישנה סטטוטוריקה קיימת ולא יעכב מכרזים קיימים", אמרו. או במילים אחרות, השרה אולי בוחנת, אבל השיירה הזו מתקדמת כל הדרך אל תחנות הרכבת הקלה.  

באוצר עצרו את הפרויקט. ליברמן, ארכיון. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

במשרד התחבורה ביקשו לציין כי "הטענה שמשרד האוצר ביטל את מימון קו הרכבת הקלה בין נוף הגליל לחיפה חסרת כל שחר". אלא שבאוצר טענו אחרת: "נוכח ההתייקרות התקציבית המשמעותית בקו ביחס לאישור הפרויקט בהחלטת ממשלה 1838, משרד האוצר ביקש לעצור את המשך ההתקדמות בפרויקט עד לסגירת מקורות התקציב עבורו", אמרו במענה לפניית שקוף.

"מאחר שבמסגרת דיוני התקציב, משרד התחבורה תיעדף את הפרויקט הזה על פני פרויקטים אחרים, תוך מתן העדפה להשקעה בתשתיות הסעת המונים על פני השקעות אחרות, סוגיית המקור התקציבי לפרויקט הוסדרה".

גם במשרד התחבורה אישרו שאכן "הפרויקט יימשך כמתוכנן".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

9 תגובות

  1. הערבים מתלוננים שהרכבת לא תעבור ביישובים שלהם, אבל שוכחים לציין שלפני כמה חודשים הם התפרעו, יידו אבנים, חסמו כבישים ותקפו עוברי אורח ליד היישובים שלהם, כך שלתכנן קו רכבת שיעבור בריכוזי התיישבות ערביים זה סיכון גם לחיי אדם וגם לרכוש (אם בעתיד יהודים ירגיזו אותם)

  2. צריך לבדוק את העלות המטורפת…150 מיליון שח לק"מ מסילה??? המסילות מזהב? הייתי רוצה לראות פירוט של העלויות לק"מ.

  3. העבודה שלכם חשובה, הידיעה הזו מעניינת.

    יש לי מספר הערות לשוניות קטנוניות (יש יאמרו):
    " חוצה ישראל ערכה אומדן ביקושים, כלומר כמה אנשים יסעו בקו ביום." – לא פשוט וברור יותר לכתוב "אמדה את הביקוש לקו"?
    "מדובר היה" – מדובר? האם האומדן דיבר?
    "אלא שלפני חודש פורסם בדה מרקר כי לאחר בדיקת איכון טלפונים, הביקושים נמוכים משמעותית" – מדוע לא ביקוש?
    "משסברו" – ממה שסברו, אין צורך למהר. הרכבת עדיין עומדת בתחנה.

    ועוד הערונת מפסקה אחרת:
    "הלוז המתוכנן" – האגוז או השקד המתוכנן? היסוד או העיקר המתוכנן? מדוע לא לוח הזמנים?

    אתם עובדים קשה ועושים מה שאפשר, ברור לי, אבל כדאי להקפיד על לשון תקינה ועל ניסוח ברור – אתם תרוויחו מזה, כולנו נרוויח מזה. בהצלחה!

  4. חוסר תקשורת טובה בין המשרדים הממשלתיים לישובים ערבים גורם לתוצאה כזו. הרצון של הממשלה להראות לציבור שעושים רק בשביל לעשות זה נורא. צריך השקעה אמיתית בציבור!

  5. אולי תספר שהערבים התנגדו להפקעת שטחים לצורך הקו ולכן זה לא עובר בשטחים?

  6. שכתוב ומחזור של חומרים ישנים, טענות לא בדוקות. מאמר חסר תועלת, עם נתונים לא נכונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!