ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עברו צד: הקואליציה הפילה הצעה לשקיפות בוועדת שרים לחקיקה

מי שמחליט אם לגנוז או לקדם הצעת חוק - היא ועדה הפועלת באפס שקיפות. הקואליציה הפילה אתמול הצעה של ח"כ שמחה רוטמן שנועדה לשנות את המצב. מי שהצביעו נגד היו חתומים עד לא מזמן על ההצעה: מוסי רז, מיכן רוזין, מרב מיכאלי, תמר זנדברג, איילת שקד ואחרים
תומר אביטל, נעמי נידם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר גדעון סער דחה בשבוע שעבר את ההצעה של רוטמן בחצי שנה (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הקואליציה הפילה אתמול (רביעי) הצעת חוק של ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית להגברת השקיפות בוועדת השרים לחקיקה. ההצעה נפלה ברוב של 55 מתנגדים לעומת 51 תומכים, כאשר התנגדו לה חברי הכנסת החתומים עליה בעבר כמו מרב מיכאלי, מיכל רוזין, מוסי רז ותמר זנדברג.

ועדת השרים לחקיקה היא מרכז העצבים השלטוני – המקום בו מחליטים האם חוקים יעברו או ייגנזו. אך היא פועלת ללא שקיפות ובאפלה מוחלטת. כפי שהראינו בתחקיר מתמשך ב"שקוף", מאפשר לחברי הממשלה לחמוק מביקורת ציבורית וכתוצאה מכך נופלות הצעות חוק חשובות שהיו יכולות להועיל עם הציבור.

ח"כ שמחה רוטמן, מגיש ההצעה, פנה על דוכן המליאה לחברי הקואליציה ואמר "אני צריך לנמק את הצעת החוק שאתם חתומים עליה – שוועדת השרים לחקיקה תהיה שקופה, שהליך החקיקה במדינת ישראל לא יתנהל במחשכים. שלא נעמוד בסיטואציה שבוועדת השרים לחקיקה מקבלים מידע שאין לו שום בסיס ועל בסיסו מקדמים או דוחים הצעות חוק, הרחק מעיני הציבור, הרחק מעיני הכנסת, הרחק מעיני חבר הכנסת המציע".

נתניהו חסם שקיפות – עכשיו תור ממשלת השינוי?

לפי הצעת החוק של ח"כ רוטמן, ועדת השרים לחקיקה תחויב לפרסם את חוות הדעת המקצועיות של משרדי הממשלה והרשויות על כל הצעה – באתר משרד רה"מ. כך הציבור וחברי הכנסת יוכלו לדעת מה הרקע לדחיה או לאישור של הצעות החוק, למתוח ביקורת ציבורית או להשיב על טענות המשרדים. בנוסף, לפי ההצעה ח"כים יורשו להגיש התייחסות מטעמם לחוות הדעת והיא תובא בפני הממשלה או ועדת השרים בצמוד אליה.

ח"כ רז (מימין) הצביע נגד ההצעה של רוטמן (משמאל) – אף שהיה חתום עליה בכנסות קודמת (צילום: דוברות הכנסת)

ביום ראשון השבוע נחתם דינה של ההצעה, שנפלה על ידי הממשלה בוועדת השרים לחקיקה בראשות שר המשפטים גדעון סער. הוועדה החליטה לדחות אותה בחצי שנה, ובכך סתמה עליה את הגולל. 

בעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו היה הגורם המרכזי שמנע שקיפות בוועדה, אלא שכעת גם השלטון הנוכחי מעדיף למנוע דין וחשבון. שרות שקידמו את ההצעה בעבר תמכו כעת בהפלתה – איילת שקד, מרב מיכאלי ותמר זנדברג. לפניית "שקוף" בנושא הן לא מסרו תגובה.

מגיע לנו לדעת מדוע נופלים חוקים

בימים כתיקונם, סדר היום של ועדת השרים לחקיקה מתפרסם בכל יום רביעי. לאחר פרסומו, הדרג המקצועי של כל משרד ממשלתי נדרש לגבש עמדה בנוגע לכל הצעת חוק, בהתייחס להשלכותיה כלפי המשרד. המשרד מכין נתונים רלוונטיים עבור השר או השרה, שתפקידם לגבש עמדה ולהגיע איתה לוועדה. לא תמיד השרים מתייחסים לחלק המקצועי, אבל יש לו חשיבות ציבורית.

השרה מיכאלי. הפילה את ההצעה לשקיפות אף שקידמה אותה בעבר (צילום: אתר הכנסת)

לכן ב-2018 פנינו ב"שקוף" יחד עם "הצלחה" לכלל משרדי הממשלה, בבקשה לפרסם את עמדותיהם בנוגע להצעות חוק שונות. מדובר בבקשה טריוויאלית: לחשוף לציבור את העמדה המקצועית כלפי הצעות חוק. זה יאפשר לח"כים להבין את השיקולים מאחורי ההחלטות, וגם יקדם עיתונות מעמיקה ולא פופוליסטית: נוכל לבדוק האם ישנן סיבות מהותיות ולא רק פוליטיות בגינן נופלים חוקים. אולי למשל החוק סותר אמנה בינ"ל? האם עלותו יקרה מדי?

כמעט כל משרדי הממשלה השיבו כי העמדות הללו הן סודיות, למעט אחד: משרד הכלכלה. הטפסים שקיבלנו משקפים את עמדת השר אך לא מפרטים מדוע יש התנגדות או תמיכה. בעמדות נכתבו מונחים כמו: "לתמוך אבל לא להיכנס לעימות עם האוצר" ו"לתמוך בכפוף לתיאום נוסח", "לבקש דחייה". לדברי גורמים בממשלה, במשרדים אחרים יש פירוט ענייני יותר. כך או אחרת, ברגע שניתן לפענח את עמדת המשרד – ניתן לפנות בשאלות ממוקדות יותר ולהבין מה עומד מאחורי התנגדות או תמיכה בחוק מסוים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

6 תגובות

  1. בעניין הצעת חוק השקיפות שנפלה ע"י הקואליציה. "חוקי" המשחק הפוליטי המלוכלך והמגעיל קובעים כי כל הצעת חוק משמעותית מצד האופוזיציה דינה ליפול ע"י הקואליציה. זה "חוק" המשחק כבר שנים רבות.
    אני תקוה שבמועד הקרוב הקואליציה תעלה את אותה הצעת חוק חשובה ותעביר אותה. על זה צריך לפעול בהתמדה ולעקוב אחר דרך הייסורים עד שתועלה הצעת חוק מתאימה בנושא.

  2. איך כותבים כתבה כזו, על נושא מעניין ותוך ביקורת אישית כלפי ח״כים ושרים, בלי להביא את הסיבה לדחיית הצעת החוק ובלי לבקש שום תגובה? ועוד מאת מייסד האתר. איזו עבודה חפיפניקית ולא רצינית. מבאס לשלם לכם.

  3. שקיפות מוסדות המדינה והשילטון הינה מרכיב קריטי בדמוקרטיה.
    מדוע?
    כי על סמך מידע עלינו האזרחים לקבוע עמדה ביחס:לנבחרינו ולעובדי הציבור בכלל,למפלגות השונות.
    כשאין שקיפות אז אין לנו את את הבסיס – המידע – כדי לעצב דיעה ולקבל החלטה &
    אין דמוקרטיה.
    מי ששותף להאפלת המידע מפנינו הן כל ממשלות ישראל וכולל הממשלה הנוכחית שמתיימרת להיות ממשלת שינוי דמוקרטית.
    הם רוצים למנוע מאיתנו את זכותנו וחובתנו מהבסיסיים ביותר – לבקרם.
    בפועל ממשלה זו היא ממשיכתן של ממשלות נתניהו –
    אנו בדמי-דמוקרטיה,שהיא דמוקטטורה, שהיא חלטורה של טיראנים.
    הכנסו וצפו בסירטון.

  4. תומר,
    רוטמן לא יותר טוב מכל נוכל שיושב בכנסת ישראל. רק בשבוע שעבר אתה ראיינת אותו, והוא התנגד לכל שקיפות. לדוגמה, הוא הכריז כי הבוחר לא צריך לדעת עם מי הוא נפגש. אז כשאתה נותן קרדיט לרוטמן, תזכיר לכולם כי הוא בפוזיצייה של האופוזיצייה. רק שרוטמן בניגוד לשאר הנוכלים עוטף את הפעילות שלו ב"אידיאולוגיה". אני לא הייתי קונה מרוטמן אפילו עגבניות בשוק… לפחות מיכאלי וטהורוביץ לא צובעים את הריקבון והאימפוטנציה שלהם באידיאולוגיה. הם סתם אימפוטנטים אישיותיים… בלי התווית האידיאולוגית. אצל רוטמן הכל "אידיאולוגיה". הוא רוצה שופטים רקובים שיהיו יסמנים של המערכת, ואז קורא להם "שמרנים". פפחחחח….
    אגב, תומר, חבל שלא התיחחסתם להחלטת בגצ הרקובה משבוע שעבר במשפט של רפי רותם. מדובר בהחלטה עקרונית שגם לשכת עורכי הדין והסנגוריה הציבורית הצטרפו לעתירה. ההחלטה הרקובה אומרת, ששופטי ישראל לא יכולים לבקר פעולות של הפרקליטות. שזה מדהים. כל משרדי הרשות המבצעת בישראל נתונים לביקרות שיפוטית למעט הפרקליטות. אחרי זה מתפלאים על הקומבינה של אריה דרעי עם מנדלשליכט הטייח הלאומי. אם מנדלבליט היה יודע, שבגץ היה מתערב בקומבינה מול דרעי, הוא לא היה מעז לעשות אותה. והיה מגיש נגדו כתב אישום מלא. והקובמינה הזאת נעשית שבוע בדיוק לאחר פסק הדין הרקוב בעניין רפי רותם. כלומר מנדלשליכט מייד "יישם" את החלטת בגץ.

    1. רוטמן לא רוצה יסמנים של המערכת, הוא רוצה אחת משתי חלופות: יסמנים של -הציבור- (אם יש להם יכולת רחבה לפרש חוקים, כמו היום) או יסמנים של -החוק- (אם אין להם יכולת לפרש חוקים, אלא רק לבדוק, בדיקה מכאנית, האם יש סתירה לחוק או לא). המצב הנוכחי מקדם את חוסר האמון במערכת המשפט, חוץ מ, אולי, בינתיים, בציבור המנותק בשרון והסביבה. אם נסתכל על ההסטוריה, כנראה לא רחוק היום בו מערכת המשפט תעבור שינוי אלים, ובצדק… פלפולים של משפטנים ופרשנים לא ישנו אמת פשוטה: אם הציבור באחוז גבוה דיו לא אוהב (כלומר, באופן סובייקטיבי ושלא בהכרח נתמך ברציונל) את השירות שהוא מקבל ממערכת המשפט היא תאבד ממשמעותה. גורמי הדיווח בנויים מהציבור, גם גורמי האכיפה, גם (בעקיפין) חברי הכנסת… ודי לחכימא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!