ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לח"כיות אין חופשת לידה? בעולם דווקא יש פתרונות

הגעתה של ח"כ שירלי פינטו למליאה לאחר הלידה הראתה שבפועל אין בישראל חופשת לידה לחברות וחברי כנסת • בפרלמנטים ברחבי העולם כבר קיימים פתרונות כמו הצבעה באמצעות נציג, חוק "נורווגי" ייעודי והצבעה מרחוק, וגם התאמה של הפרלמנט להורים צעירים • חברות וחברי כנסת כבר החלו לקדם פתרון גם בישראל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

זה לא חייב להיות ככה. שירלי פינטו במליאה, השבוע (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאורך רוב השבוע הראשון לחייה של כרם פינטו, עסקו כותרות ערוצי החדשות בכך שאמה, חברת הכנסת שירלי פינטו (ימינה), תיאלץ להגיע למליאה ימים ספורים לאחר הלידה. ואכן, בשבוע שעבר הגיעה ח"כ פינטו עם בתה למשכן הכנסת והשתתפה בהצבעות – רק שישה ימים לאחר שילדה. הסיבה הרשמית להגעתה הייתה בקשה של הקואליציה, שנקלעה להצבעה שבה לא היה לה רוב, כשח"כ אביר קארה (ימינה) בחר שלא לתמוך בהצעה על הגבלות קורונה בקניונים.

עוד ב"שקוף":

בישראל קיימת הגנה בחוק על נשים הרות שמחייבת את המעסיק לאפשר ליולדת לצאת לחופשת לידה, ואוסרת עליו למנוע ממנה זכות זו או לפטר אותה בשל כך. אך דווקא בכנסת ההגנה הזאת לא קיימת: חברות וחברי כנסת לא יכולים לקחת חופשה מוחלטת מעבודתם לאחר לידה, ויאלצו להגיע לכנסת או לעבוד מרחוק. הפתרון היחיד שקיים היום לחברות כנסת שילדו הוא להתפטר מהכנסת, או להתחנן לרחמי האופוזיציה ולקוות ל"קיזוז": מנגנון שמאפשר לח"כ להיעדר מהצבעה במליאה, כשח"כ מהצד השני נעדר במקביל בהסכמה בין הקואליציה והאופוזיציה. כך מאזן הכוחות בכנסת נשאר זהה ותוצאת ההצבעה לא משתנה. 

"לחברות כנסת אין חופשת לידה כי אין מנגנון מספיק טוב שמגדיר מה קורה בה. זה לא שהיא יכולה להפסיק להיות נבחרת ציבור", מסבירה עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים. "אין ספק שהמצב הקיים עכשיו לא יכול להמשיך. לא יכול להיות שחברת הכנסת שירלי פינטו, או כל נבחרת ציבור אחרת לאחר לידה, צריכה להיות תלויה בחסדי האופוזיציה ולהגיע למצב שהיא מוקפצת למליאה".

בעולם מצאו פתרונות טובים יותר. ח"כ עאידה תומא סלימאן והתינוקת של תמר זנדברג, ארכיון

וזה באמת לא חייב להיות ככה: לפי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, פרלמנטים אחרים בעולם אימצו פתרונות שמאפשרים לחברות וחברי פרלמנט לאזן בין חופשת לידה וחופשת הורות ובין עשייתם הציבורית. באנגליה ובניו זילנד למשל, חברת פרלמנט בחופשת לידה יכולה להיעזר בנציג שמצביע עבורה בייפוי כוח. ההחלטה לאפשר זאת התקבלה בשנה שעברה לאחר פיילוט שהחל ב-2018, במהלכו השתמשו 30 חברות וחברי פרלמנט בהצבעה באמצעות נציג בזמן חופשת לידה או חופשת הורות. בספרד יש אפשרות הצבעה מרחוק במקרה של הריון, חופשת לידה וחופשת הורות או במקרה של מחלה קשה.

הצעת חוק: נורווגי לאימהות ואבות

אפשרות אחרת, שקיימת בשוודיה, אסטוניה ופורטוגל, היא סוג של "חוק נורווגי" שמאפשר החלפה של חברת פרלמנט בחופשת לידה בנציג אחר מהרשימה. לאחרונה הגישו ח"כ מוסי רז (מרצ) וחברות הכנסת נעמה לזימי ואמילי מואטי (העבודה), הצעת חוק שמבקשת לאפשר החלפה לחופשת לידה והורות על ידי הנציג הבא ברשימה. 

"מגיע זמן התאוששות". ח"כ לשעבר ציפי חוטובלי עם חזרתה מחופשת הלידה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"לחברת כנסת יולדת מגיע זמן התאוששות והתאקלמות, ולציבור שבחר בה יש זכות להיות מיוצג בזמן זה. ההצעה הזו פותרת את שתי הבעיות", הסביר ח"כ רז. "מן הראוי שהכנסת תהווה דוגמה למשק בתחום ההגנה על נשים צעירות שילדו". ח"כ לזימי הוסיפה: "אם בעבר בקושי היינו רואות במשכן נשים ובטח לא נשים צעירות, הרי שהיום ישנו תהליך מבורך המחייב התאמה והכלה. חברת כנסת שילדה צריכה את האפשרות להקים משפחה ולא לאבד את הקריירה והשליחות הציבורית שלה".

פישר לאלו מדגישה שהפתרון חייב להתקבל בזהירות, מבלי לפגוע במעמדן של נשים בכנסת. "צריך לוודא שכל פתרון כזה לא פוגע במעמדן של נשים שיולדות ולא פוגע ביכולת שלהן להשתלב במפלגות שיחששו מההשלכות הפוליטיות". 

"המצב הקיים לא יכול להמשיך". מנכ"לית שדולת הנשים עינת פישר לאלו (צילום: יואב אלון)

גם הקורונה איפשרה לפרלמנטים בעולם לגלות גמישות בתחום הנוכחות הפיזית בבית הנבחרים. בזמן שבכנסת ישראל לא נמצא פתרון להצבעה מהבית עבור ח"כים שחלו בקורונה או ששהו בבידוד – באסטוניה, אנגליה בלגיה וספרד יכולים נבחרות ונבחרים חולי קורונה להצביע מרחוק, ובארצות הברית התאפשרה הצבעה באמצעות בא-כוח. 

מעון לילדי הכנסת?

סוגיה נוספת היא בסיוע להורים טריים מעבר לתקופת חופשת הלידה. "פניתי ליו"ר הכנסת וביקשתי לקדם הקמת מעון לילדי העובדים בכנסת, כדי לאפשר ליותר הורים צעירים לעבוד במשרות שונות בכנסת", סיפרה ל"שקוף" ח"כ ענבר בזק (יש עתיד), שפנתה גם למחלקת המחקר והמידע של הכנסת כדי לחקור את הנושא. "זה פתרון שהוא לא רק לח"כים". 

הסדר כזה קיים במדינות רבות, ביניהן למשל אנגליה, שוויץ, קנדה וניו זילנד, בהן בית הנבחרים מתאים את עצמו להורים צעירים ביום יום באמצעות פתרונות כמו מסגרות לטיפול בילדים, חדרים יעודיים למשפחות וחדרי הנקה והחתלה.

"הפתרון הטוב ביותר – הצבעה על ידי נציג". ח"כ ענבר בזק, ארכיון

כך או כך, הפתרון שדרוש לחברות כנסת שילדו הוא חלק מבעיה רחבה יותר: מלבד הסכמה בין אופוזיציה וקואליציה, אין פתרון לח"כ שחייב להיעדר מהמשכן מסיבות חשובות נוספות, כמו מחלה או שבעה של אדם קרוב. "אני חושבת שהצבעה על ידי נציג היא הפתרון הטוב ביותר שנותן מענה למגוון מצבים", הוסיפה ח"כ בזק.

עם זאת, עינת פישר לאלו מזכירה כי היעדר פתרון לחופשת לידה פוגע בעיקר בנשים וכך גם בכניסה שלהן לפוליטיקה. "היכולת של נשים לא לשלם מחיר על חופשת לידה היא מעבר להתחשבות פרטנית באדם: יש פה משהו הרבה יותר בסיסי כשאנחנו פוגעים בנשים בגלל שהן נשים. כשפוגעים בזכות של אישה לחופשת לידה, פוגעים ביכולת של נשים להשתלב במוקדי קבלת ההחלטות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

2 תגובות

  1. צ'רצ'יל ניהל את המדינה מהמיטה שלו, אין סיבה שלא תיהיה את הפריבילגיה הזו לנשים אחר לידה או לחברי וחברות כנסת עם נכות. זה בסיסי

  2. אני לא רואה סיבה מדוע הן או הם לא יצביעו באמצעות אפליקציה ייעודית להצבעות לחברי כנסת. יש בסה"כ 120 חברי כנסת. כדי למנוע זיופים ההצבעה שלהם תהיה מאובטחת בססמה משולבת בטביעת אצבע או זיהוי פנים. קל ופשוט.

    ואגב ניתן להרחיב את ההצבעות גם לחו"ל…. למשל ח"כ רוצה לטוס לחופשה פרטית בוינה, כי קבל איזה מתנה מיהודי חם בשם מרטין שלף… יש לאפשר לו להצביע, אפילו בזמן שהוא בועל איזו יצאנית מקומית. מה יש, לא מגיע לו???…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!