ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"המדינה עוצמת עיניים": עדיין לא מונה שר אחראי להילולה במירון

יותר משבועיים לאחר שוועדת החקירה לאסון מירון קבעה ש"על הממשלה למנות שר אחראי באופן מיידי" - עדיין לא מונה שר כזה • טום כהן, אבא של אלי ז''ל: "השעון מתקתק" • ממשרד ראש הממשלה לא התקבלה תגובה לפניית "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"עמידה בלוח הזמנים שייקבע היא תנאי הכרחי להיערכות נכונה ובטוחה לאירוע ההילולה הקרוב, מתוך ידיעה שהזמן קצר והמלאכה מרובה" – כך כתבה ועדת החקירה הממלכתית למחדל מירון בדוח הביניים שפורסם ב-22 בנובמבר. במשפט שבא מיד אחרי היא גם סימנה את הפעולה הראשונה שעל הממשלה לבצע ומתי: "אנו ממליצים כי השר האחראי ימונה באופן מיידי". עברו יותר משבועיים, אבל זה עדיין לא קרה. "המדינה עוצמת עיניים מההר הזה, והשעון מתקתק", אמר ל"שקוף" טום כהן, אבא של אלי ז"ל שנספה באסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם.

מעקב "שקוף" אחר ועדת החקירה למחדל מירון:

המחדל המרכזי אותו מנסה לברר ועדת החקירה הממלכתית הוא מי האחראי לאסון הנורא. אך מאז שפורסמו המסקנות הממשלה לא מינתה אדם אחד מתוכה שיישא באחריות לאירוע ההמוני, שנשאר בדיוק כמו בפעם הקודמת – באחריותו של אף אחד. הממשלה שהבטיחה לפעול בעניין בשונה מקודמתה הקימה את ועדת החקירה – אך כעת לא נראה שפועלת לפי הנחיותיה.

למה הם מחכים? ישיבת הממשלה, ארכיון (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)

העובדה שהממשלה הייתה צריכה לחכות למסקנות הוועדה כדי למנות שר אחד אחראי היא שערוריה בפני עצמה. העובדה שגם לאחר שהוועדה פרסמה את מסקנות הביניים והמליצה למנות מיד שר אחראי – שר כזה עדיין לא מונה – היא כבר מחדל. פנינו למשרד רה"מ כדי לשאול על חובתה של הממשלה, אבל הם בחרו לא למסור תגובה.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לאחר האירוע כי מדובר ב"אחד האסונות הגדולים בתולדות ישראל" והצהיר כי "יהיה זמן לחשבונות – עכשיו הזמן לאחדות ולערבות הדדית". המועד הגיע. כעת לאחר שקיבל לידיו את המושכות – חובתו למנות שר או שרה אחראים לנושא בישיבת הממשלה הבאה ביום ראשון הקרוב. אנחנו מקווים לראות את ההחלטה בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון נקודת הציון הבאה של הטיפול באירוע ההמוני בהר מירון, על פי דוח הביניים, תגיע בעוד פחות משבועיים. אז תצטרך הממשלה לתקצב את האירוע בהר ולפרסם מתווה מסודר לקיומו. 

מילת המפתח: אחריות

בדוח הביניים שלה הסבירה הוועדה כי דחיפות יישום ההמלצות היא גדולה, גדולה יותר מהצורך לכתוב דוח מעמיק. ומדוע? כי חשיבות ההיערכות לאירוע של השנה היא הגדולה ביותר מבחינת הוועדה. חברי הוועדה הסבירו כי הדוח לא אמור "לקבוע מסמרות לשנים הבאות" אלא רק לוודא כי השנה האירוע יעבור בשלום, "שהרי לוחות הזמנים אינם מאפשרים להמתין בעניין זה להשלמת חוות דעת של מומחים, להשלמת בירורים נוספים או לסיום עבודת הוועדה"

הוועדה דיברה על דחיפות, בממשלה לוקחים את הזמן. יו"ר הוועדה מרים נאור (צילום: פלאש 90)

כלומר גם בנקודה זו, של עצם הדחיפות בטיפול באירוע השנה, מתעלמת הממשלה מהנחיות הוועדה, ולא רק בנושא הספציפי של מינוי השר. 

נזכיר כי לכל אורך הדיונים בוועדת החקירה עלו פעם אחר פעם אנשים שהיו מעורבים בהפקה וניהול האירוע שניסו להסביר איך אף אחד מהם לא אחראי. ונזכיר גם איך השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, שבמשמרתו התרחש האירוע, הבטיח כי הוא יתייצב מול המצלמות וייקח אחריות לאחר קבורת המתים – אך זה מעולם לא קרה. אם הממשלה לא תתעורר זה עשוי לא לקרות גם בפעם הבאה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!