ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כים מתכננים לדרוש עוד מימון ללשכה – אבל אין להם ממי

יו"ר ועדת הכנסת שגם אמור להיות האדם שיקים את הוועדה הציבורית פתח את הפתח לדרישות חבריו בדיון בוועדה ביום ראשון • הח"כ שיזם את הצעת החוק לפיקוח על שכר הח"כים - העלה דרישות בעצמו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנושא התנאים - הח"כים מאחדים כוחות. צילום: דוברות הכנסת

הוועדה הציבורית לשכר הח"כים ותנאיהם עדיין לא כונסה (מאז ינואר 2019), אבל רשימת הדרישות של חברי הכנסת ממשיכה להתארך. כך עלה מהדיון בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת הכספים ביום ראשון השבוע. בינתיים, יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך מתמהמה עם הקמת הוועדה. ח"כ בועז טופורובסקי, שהוא זה שחתום על ההצעה להוציא את הפיקוח על שכר הח"כים מידיהם – העלה בעצמו דרישות. 

עוד ב"שקוף":

"אנחנו רוצים לקדם את הקמת הוועדה הציבורית שאמורה לדון גם בתנאי העוזרים הפרלמנטריים ועובדי הסיעות בכנסת", אמר אורבך בדיון, והניח בצורה זאת את התשתית לרשימה ההולכת ומתארכת של דרישות. "נושא נוסף הוא עוזר נוסף לחברי כנסת המשמשים בוועדות שונות כמו הוועדה למינוי שופטים". 

מתמהמה עם הקמת הוועדה. אורבך בדיון השבוע. צילום: דוברות הכנסת

אורבך למעשה יצר בדבריו את הפתח לדרישות הח"כים. בסוף הדיון הוא הוסיף: "כשתקום הוועדה הציבורית (שהוא אמור להקים, ע.ב) אנחנו נקיים דיון כאן בוועדת הכנסת. לדעתי זה יהיה גם יותר חזק אם נבוא מתואמים יחד לוועדה". כמו שקורה בדרך כלל, נושא תנאי השכר הוא הנושא שבו הח"כים לא מתקשים למצוא קרקע משותפת.

תוספת שכר, אש"ל ואפשרות לפצל משרות

"היועצים נמצאים איתנו בסיורים", אמר ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) כשביקש לתקצב הוצאות רכב וארוחות נוספות לעוזרים. "צריך לעשות חשבון ולתת לחלקם אחזקת רכב. היועצים באים איתנו מערים אחרות וצריך לשים את זה על שולחנה של הוועדה הציבורית".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) וח"כ בועז טופורובסקי (יש-עתיד) ביקשו עוד מראש לשריין בתקציב תוספת שכר עתידית ליועצים הפרלמנטריים. חשב הכנסת חיים אבידור ענה לדרישה זו ואמר: "אם נעמוד בפני עובדה כי עלינו לשלם תוספת שכר נבוא לוועדה הזו ונבקש להעביר לתוספת שכר". בקשה זו, כמו הקודמת, הבהיר אבידור, דורשת אישור של הוועדה הציבורית שכיום לא קיימת. 

אבידור אף ציין שלעוזרים הפרלמנטריים יש כבר עכשיו תנאים חסרי תקדים בשירות הציבורי: "אני חייב לציין שהוועדה הציבורית הסתכלה על שני צדי המטבע ולכן הכירה להם בוותק נצבר בתפקידים אחרים. בנוסף הם מקבלים תוספת שכר של 4% בכל שנת ותק. זה לא קיים בשום מקום אחר". 

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) טען שצריך לאפשר לח"כים להשפיע על תנאי השכר של העוזרים ולאפשר להם  להעסיק יועץ בתנאים מיוחדים ואף לפצל משרות. מנכ"ל הכנסת גיל סגל הזכיר גם כאן שכשתתכנס הוועדה הציבורית הם מוזמנים לפנות אליה.

מתי יצא הפיקוח על שכר הח"כים מידיהם?

בשנת 2015 אישרו הח"כים לעצמם להעסיק עוזר פרלמנטרי שלישי למרות התנגדותה של הוועדה הציבורית. בשנת 2018 אישרה הכנסת עוזר גם ליו"ר הקואליציה ומרכז האופוזיציה, תפקידים שלא באמת מוגדרים בשום מקום. גם שם התנגדה תחילה הוועדה הציבורית אך שינתה את עמדתה לאחר לחץ מחברי הכנסת. 

הטעם העיקרי להתנגדות לבקשות אלו היה שזה למעשה בור ללא תחתית, כל עוד תפקיד העוזרים הנוספים לא מוגדר. לדוגמה, כבר היום יש חברי כנסת שלא עושים דבר בכנסת. הם זכאים לשלושה עוזרים שבמקרה הטוב משמשים כנהגים.

נוסף על כך, יש טעם רע כי עוד טרם קמה הוועדה ולח"כים יש כבר רשימת דרישות לוועדה הציבורית. על הדרישות הללו הם צפויים להציג, כמו תמיד, חזית אחידה. 

אך הבעיה העיקרית היא לא דרישות הח"כים, אלא העובדה שמי שבסופו של יום מחליט אם לאשר אותן או לא אלו הם הח"כים עצמם. הוועדה הציבורית כיום רק ממליצה. ח"כ בועז טופורובסקי הגיש לאחרונה הצעת חוק שתשנה את המצב ותהפוך את הוועדה למחליטה. ראוי כי טופורובסקי ושאר חברי יש עתיד יפעלו קודם לשינוי החוק בטרם יבואו בדרישות לוועדה שעדיין לא קמה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. יפה וחשוב! כל שבוע פרסם : ״חלף עוד שבוע והועדה הצבורית לקביעת שכר חברי הכנסת….. ( וכאן יבוא עידכון)
    לדעתי, עליך להכיר מקרוב את תנאי העבודה של מנכ״ל משרד ממשלתי בינוני( מזכירים, יועצים, נהגים , אשל וכו) כדי שיהיה לך מודל להשוואה. ח״כ צריך להתמודד עם מנכ״ל בבואו לוועדת כנסת. אבל הח״כ אינו לבד, עמו עוד עשרה חברי ועדה ואני כאזרח רוצה שהכח המשותף של הוועדה ייפקח היטב על המנכל המקצועי ועוזריו.
    מקור כח חשוב לח״כ – הספריה וצוותי החוקרים שלידה. דאג שאלה יהיו ברמה וכדאי לבדוק מי מחברי הכנסת נעזר בספריה וחוקריה ומי לא מבקר שם בכלל!
    בהערכה וב״קינאה״
    צבי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!