ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פרסומת מהלשכה: 3 ח"כים מנסים למכור לך מנוי להוצאת ספרים

שמחה רוטמן, אמיר אוחנה ועמיחי שיקלי ממליצים לכם לשלם 329 ש"ח בשנה תמורת חמישה ספרים מסדרת הוצאת "שיבולת". אך לפי ועדת האתיקה - שעדיין לא הוקמה - "אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"ספריית שיבולת שמביאה לעברית את הספרות העיונית הטובה בעולם לא מספקת רק תחמושת רעיונית, היא סיפקה ומספקת לי שעות של עונג צרוף. אני קורא לכם לקחת חלק במפעל החשוב הזה. להצטרף, לתמוך לקרוא ולצרף את הקול שלכם לשיח הישראלי החדש של שיבולת".

עוד בשקוף:

את טקסט הפרסומת הזה מקריא ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) בקמפיין גיוס מנויים ל"ספריית שיבולת", פרויקט של הוצאת הספרים "סלע מאיר" (בבעלות המו"ל רותם סלע), יחד עם "קרן תקווה". פרסום כזה מנוגד להחלטות קודמות של ועדת האתיקה של הכנסת – לפיהן אסור לנבחרי ציבור להשתתף בשיווק או מתן חסות לגופים מסחריים, גם אם לא קיבלו על כך תמורה. 

שיקלי אינו היחיד: גם ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), עו"ד במקצועו, כנראה שכח איפה הוא עובד ומציע לכם מנוי במסגרת הקמפיין ב-329 ש"ח בשנה בלבד. רוטמן, אגב, פרסם בעצמו את הספר "מפלגת בג"ץ" בהוצאת "סלע מאיר" ב-2019. בסרטון נוסף, שר המשפטים לשעבר ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), מטיח רפש בפקולטות למדעי הרוח ברחבי האקדמיה, למטרות קידום ההוצאה לאור.

שלושת הח"כים מופיעים בקמפיין הפרסומי של הוצאת "סלע מאיר" לצד אנשי תקשורת המזוהים עם הימין: הפרשן הפוליטי של ערוץ 12 עמית סגל, מגישת המהדורה בערוץ 20 נוה דרומי, הפרשן הפוליטי של גלי צה"ל יעקב ברדוגו, איש  התקשורת אברי גלעד, פרופ' גדי טאוב ואחרים. 

"שיבולת" מציגים את קמפיין ההצטרפות להוצאה כמלחמה תודעתית של הימין וממקדים את החיצים באקדמיה הישראלית. כך למשל, בסרטון נוסף שפורסם בפייסבוק, נימק רוטמן את הכדאיות למנוי בכך שהאקדמיה בישראל "מנסה לשטוף לדור שלם את המוח", לאחר שכתבת ערוץ 20 נווה דרומי, כינתה אותה "כת פרוגרסיבית". 

ח"כ אמיר אוחנה מצטלפ לקמפיין בלשכתו. צילום: מתוך סרטון הקמפיין

מי שהיה רוצה להגיש תלונה לוועדת האתיקה על השתתפות הח"כים בפרסומת שמטרתה הגדלת הכנסות הוצאת הספרים, היה מגלה כי הוועדה טרם הוקמה, אף שעברה חצי שנה מאז הושבעה הכנסת ה-24. יו"ר הכנסת מיקי לוי, האמון על הקמתה, מצוי כעת בדרך ללא מוצא: האופוזיציה, בראשה עומד ח"כ בנימין נתניהו מהליכוד, מסרבת לשבץ ח"כים כחברים בוועדה. 

בהיעדרה של ועדת האתיקה, פנינו ליועצת המשפטית של הכנסת לקבל את חוות דעתה בנושא.

מקידום ערוץ 24 ועד שיווק פיצריות

כפי שפרסמה לאחרונה הכתבת יעל פינקלשטין ב"שקוף", בחודשים האחרונים הופצו ברשתות שתי פרסומות נוספות בכיכוב נבחרי ציבור: בנימין נתניהו הצטלם במלון דן כרמל בחיפה, ועל פי חשיפת מיכאל שמש מ"כאן" זכה להנחה של 75% ממחיר הנופש. שרת הפנים איילת שקד פרסמה ברשתות תמונה מחויכת עם פחית קולה זירו והבטיחה להילחם במס על משקאות ממותקים.

כאמור, ועדת האתיקה נדרשה בעבר לנושא: אחת מההחלטות של הוועדה הייתה נגד מירי רגב (הליכוד) שבעת שהיתה שרת תרבות פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון שבו קראה לעוקביה לצפות בתוכנית "אייל גולן קורא לכם" בערוץ 24. ועדת האתיקה דנה בפרסום של רגב והודיעה ש"אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים, ובכלל זה אמצעי תקשורת". 

פרסומת יעילה כמו שלטי חוצות. צילום מסך של שקד עם פחית זירו ונתניהו במלון דן

מקרה נוסף אירע ב-2017, אז פרסם ח"כ אורן חזן (הליכוד) סרטון שבו הוא קורא לציבור לאכול פיצה ברשת מסוימת. לדבריו, עשה זאת כי הרשת הבטיחה לתרום לעמותות. בתגובה לפרסום המקרה ב"עין השביעית" מסר דובר הכנסת בשם היועץ המשפטי לכנסת כי "ח"כים אינם רשאים לתת חסות או לסייע לקידום עסקים פרטיים, גם אם אלה מקדישים חלק מרווחיהם למטרות ציבוריות ראויות".

תגובות הח"כים מתואמות: "לא הבנתם את כללי האתיקה"

בתגובה לטענות העולות בכתבה זו, ח"כ שיקלי וח"כ רוטמן מסרו כי על אף הוראות ועדת האתיקה, אין לטעמם כל בעיה עם פרסום ההוצאה. "איני מכיר איסור אתי המונע ממני קידום רעיונות ותפיסות עולם שהם בליבת פעילותי כחבר כנסת", מסר ח"כ רוטמן. שיקלי מסר דברים דומים: "אני לא מוצא כל קשר בין הדוגמאות שהבאתם לבין קידום רעיונות ותפיסות עולם שהם בליבת פעילותי כחבר כנסת".

באופן תמוה, חברי הכנסת שיקלי ורוטמן הוסיפו משפט זהה: "אם לפי שיטתכם חבר כנסת שרואה בצ'רצ'יל את אחד ממוריו הרוחניים לא יכול להמליץ לציבור שיקראו את הספר על צ'רצ'יל, אני סבור שלא הבנתם את כללי האתיקה ואת מטרתם". 

בניגוד לדברי השניים, הקמפיין בו הוא ועמיתיו חברי הכנסת מככבים אינו המלצה לספר אלא להצטרפות למינויי "שיבולת". 

מאמיר אוחנה לא נמסרה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

חברי הכנסת הם מייצגי ומנהיגי ציבור – אם ישתמשו בכוחם כפרזנטורים לטובת קידום אינטרס מסחרי האמון בהם יתערער.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

פנינו ליועצת המשפטית של הכנסת לקבל את חוות דעתה בנושא. מעבר לכך – יש להקים את ועדת האתיקה בהקדם האפשרי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. מאחר ולימין אין מספיק אנשים פיקחים, הוא מנצל את עליבות חברי הכנסת שלו לדחוף את המשנה שבהרבה מחקרים עוסקת רק בהסתה ובפייק עובדות וחצאי אמיתות.

    1. בימין יש יותר פיקחים ממה שאתה יכול לשער, עצם העובדה שכך אתה חושב רק מוכיחה שבמציאות הנוכחית בה יש כמעט שליטה מוחלטת של השמאל בתקשורת, קשה לך לקבל שלא מדובר פרסומת שיווקית אלא דרך לפרוץ את גבולות האידוקטרינציה וההשתקה הקיימת באמצעות חשיפה של דעות שונות.

  2. ואף מילה על התוכן? זה טקסט פשיסטי-גבלסי שרומז שהאקדמיה והתקשורת רואים בישראל את "השטן הקטן"…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!