ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"יש הבדל בין ביטוי של השקפת עולם שמרנית במסגרת סרטון של גוף עסקי לבין המלצה על קניית פיצה ברשת מסחרית מסוימת" – כך הסבירו ל"שקוף" בייעוץ המשפטי של הכנסת. זאת, בתשובה לפנייתנו על כך שחברי הכנסת שמחה רוטמן, אמיר אוחנה ועמיחי שיקלי הצטלמו לפרסומת של הוצאת הספרים "שיבולת".
בכתבה שפורסמה ב"שקוף" לפני כשבוע צויין כי הח"כים המליצו לציבור לשלם 329 שקלים בשנה תמורת חמישה ספרים מסדרת הוצאת הספרים המדוברת (חברה עסקית). אנחנו טענו כי הדבר לא ראוי והפנינו גם להחלטות עבר של ועדת האתיקה, שבעבר קבעה כי "אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים". ועדת האתיקה הייתה כתובת טבעית לבירור טענתנו, אבל זו לא קיימת ולכן פנינו למחלקה המשפטית של הכנסת.
"אכן, חל איסור על חברי הכנסת לסייע בקידומם של גורמים מסחריים, בין היתר באמצעות נתינת חסות, קידום מכירות, מיתוג, או יחסי ציבור", כתבו לנו בתשובה. אבל לצד זאת הוסיפו: "לחבר הכנסת חופש פעולה רחב במילוי תפקידו, שליחותו הציבורית, וקידום מדיניות וערכים. פעולות שכאלו מצויות בליבת עבודתם של חברי הכנסת".
לטענת הייעוץ המשפטי אנחנו טועים בביקורת שלנו. יש הבדל בין חברות מסחריות לבין חברות מסחריות שיש להן גישה שיווקית מבוססת אידיאולוגיה. מכאן שיכול כל ח"כ לשווק כל חברה מסחרית שטרחה לעטות מעטה אידיאולוגי. נזכיר שגם מירי רגב מהליכוד טענה אז, כשהוגשה נגדה תלונה על כך שקידמה את תוכניתו של אייל גולן, שעשתה זאת כדי "לעודד את הזמר המזרחי". ונגיד שמחר החברה המרכזית למשקאות תחליט שהיא תורמת חלק מההכנסות לפליטים – האם זו סיבה מספקת לח"כ כזה או אחר להשתתף בקמפיין לשיווק המשקה?
נזכיר גם כי לא היה בסרטון המלצה על ספר מסוים שמשקף תפיסת עולם אידיאולוגית אלא על ההוצאה כעסק מסחרי לכל דבר ועניין, גם אם הכלי השיווקי שלו הוא אידיאולוגי.
בכל מקרה, לטענת הייעוץ המשפטי אין צדק בטענה שלנו כלפי הח"כים, לפחות על פי הפרשנות שלהם להחלטות עבר של ועדת האתיקה. כדי לבאר זאת הפנו אותנו לוועדת האתיקה שעדיין לא הוקמה.
לטענת המחלקה המשפטית של הכנסת ובדומה לטענת חברי הכנסת – אנחנו טועים והח"כים צודקים. אבל בשורה התחתונה – לא השתכנענו. נמתין בסבלנות להקמת ועדת האתיקה, שעל שולחנה הלא קיים כבר הצטברו לא מעט תלונות. מהפרסומת של איילת שקד לקולה זירו, דרך הפרסומת של בנימין נתניהו למלון בחיפה, ועד לאלימות בין ח"כ איימן עודה לאיתמר בן גביר – הרשימה הולכת ומתארכת.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
2 תגובות
שיבולת היא הוצאה לאור שמחוברת לפורום קהלת. היא אמנם עסק מסחרי, אך האידאולוגיה מנחה אותה לחלוטין. ההקבלה לקוקה קולה שתתרום כסף למשהו אינה במקומה; ההשוואה הנכונה היא לח״כית שתקדם פעילות מסחרית של קרן ברל כצנלסון.
גם לדעתי השמאלנית, הייעוץ המשפטי של הכנסת צודק במקרה הזה.
נבחרי ציבור ששוב ושוב שוכחים שהם נבחרו על מנת לעשות בשביל המדינה ולא שהמדינה תעשה בשבילם.
שלושת הח"כים המוזכרים (שמחה רוטמן, אמיר אוחנה ועמיחי שיקלי) מוכיחים שמוסריותם וערכיהם, גם בנושאים הללו, מפוקפקת. שלושת "הצדיקים" כמובן לא היחידים