ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הקואליציה שותקת: גנץ מכשיר תוספת לפנסיות התקציביות של אנשי הקבע

בני גנץ ממשיך לקדם בכל הכוח את הכשרת הפנסיות המנופחות בצה"ל, מהלך שעל הדרך גם יקבע חוסר פיקוח ושקיפות בתקציב הביטחון • מתנגדים מתוך הקואליציה בקושי משמיעים את קולם מפחד פירוק הממשלה • תזכיר החוק פתוח להערות הציבור עד רביעי בלילה ובממשלה יקראו את כל מה שתכתבו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ממשיך לקדם את ההגדלות, הקואליציה שותקת. גנץ. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ מבקש להכשיר בחקיקה את הבונוס הפנסיוני שצה"ל חילק לאנשי קבע בשם "הגדלת רמטכ"ל". תזכיר החוק שפרסם משרד הביטחון בראשות גנץ מבקש להכשיר חלוקה של יותר ממיליארד וחצי שקלים מדי שנה לאנשי קבע. כן, במקום לקצץ בפנסיות התקציביות המופרזות – הממשלה מתכננת כעת להגדילן. וכל זה קורה באפס שקיפות כשברקע גירעון מטורלל.

המחיר של שלמות הקואליציה

בכנסת בינתיים לא נשמעו קריאות משמעותיות נגד הכשרת התוספת. "יש לנו בעיה גדולה עם החוק הזה", אמר ל"שקוף" ח"כ מוסי רז ממרצ, "בעיני זה לא ראוי". עם זאת, הוא הודה שאין בכוונתו ובכוונת מפלגתו לייצר משבר קואליציוני בנושא. הם כן ינסו להמתיק את הגלולה דרך הקטנת התוספת או העלאת שכר החיילים. 

עדכון:  סגן השר אביר קארה גם יערים קשיים. "אני מתנגד נחרץ וארתום את העבודה ומרצ שגם מתנגדים", אמר לשקוף, "אני בעד להמשיך לתת למי שצריך אבל לא צריך להעביר את הכסף מאנשים שלא סוגרים את החודש לשכבת גנרלים שלא זקוקים לזה". ואכן, יו"ר העבודה מרב מיכאלי הסתייגה מהתוספת, וחברי סיעתה אמרו לשקוף שהם חוקרים את הנושא ומתכננים לקיים עליו דיון.

עוד ב"שקוף":

בד בבד, השר מתן כהנא מימינה, שהתבטא בעבר בעד קיצוץ בפנסיות תקציביות מופרזות – סירב להגיב. באפריל 2020 למשל הוא אמר: "כשהמשק כולו כורע תחת נטל הקורונה – גם המגזר הציבורי חייב להיכנס תחת האלונקה". הוא הבטיח לקדם חוק לקיצוץ שכרם של מקבלי הפנסיות התקציביות, בין היתר. 

ראוי להדגיש שלא מעט נבחרי ציבור זוכים בעצמם לפנסיות גבוהות מצה"ל. כפי שחשפנו, גנץ עצמו השתכר ערב פרישתו מצה"ל 91,184 שקלים בחודש. כנראה הוא חושב שזה השכר הממוצע, ומסרב להבין שכל שקל שהוא "משיג" למערכת – מגיע על חשבון מישהו אחר.

תופעת הלוואי של אישור הפנסיות – קיבוע של חוסר שקיפות

ברגע שהחוק יעבור – הצ'ופר צפוי להינתן גם לשלל עובדי מדינה ששכרם צמוד לצבא. הדבר כבר קרה ב-2018, אז קצבאות גמלאי המשטרה והשב"ס הוצמדו לתוספת שכר שהתקבלה בצה"ל. עלות ההצמדה ההיא נאמדה בכ-22 מיליארד שקלים למשך עשר שנים, וגררה קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, כלומר בשירותים שכולנו מקבלים.

מתנגד – אך לא יפיל את הקואליציה על הנושא. מוסי רז, ארכיון. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ויש גם את חוסר השקיפות: צה"ל הוא המקום הממשלתי היחיד שבו אין חשב מטעם משרד האוצר. הממשלה אישרה את העיוות הזה לאחרונה. כלומר במקום להגביר את השקיפות – לוקחים רוורס. אם הח"כים יאשרו את המתווה כפי שהוא כשהחוק יגיע לכנסת, הם על הדרך יאשררו למעשה את המצב שבו אין פיקוח של האוצר על תקציב הגמלאות של צה"ל. זאת אף שמדובר בכספים שיוצאים מהכיס של כולנו.

בצה"ל ובממשלה מסבירים כעת כי התוספת חשובה לגיוס כוח אדם איכותי. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בישיבת ממשלה בנושא כי "זו החלטה של ערכים ולא של מספרים. זו החלטה איך המדינה מתייחסת למגיניה. לאנשים שיכלו לפתח קריירה בחוץ ובחרו לשרת". באיגרת למשרתי הקבע כתב בין היתר: "החלטת הממשלה מבטאת הוקרה חשובה ומשמעותית למשרתי צה"ל ואת החובה להבטיח תנאי שירות הוגנים ותגמול ראוי. 

בצוות ארגון גמלאי צה"ל טוענים כי "מתן הגמלה משך שנים רבות יצר הסתמכות ראויה להגנה אצל הגמלאים, הסתמכות שעל פי כללי המשפט אסור לפגוע בה. הראינו כי העתירה מבקשת לפגוע פגיעה אסורה ובלתי מידתית בזכות לקניין של גמלאי צה"ל".

מנסים לצמצם את הדיון הציבורי

הכול התחיל לפני כשנתיים, אז עמותת צדק פיננסי עתרה לביטול הצ'ופר הלא חוקי, ובהמשך הצטרפה אליה עמותת רווח נקי. הם טענו כי התוספת במקור הייתה אמורה לשמש ככלי מיוחד של הרמטכ"ל להענקת הגדלות במקרים ספציפיים בלבד, בהתאם לקריטריונים שקבעה הממשלה. אלא שמבקר המדינה חשף כי 98% מכלל גמלאי צה"ל זוכים לתוספת של כ-8.8% בממוצע לפנסיה בצורה אוטומטית, ללא שום הכשר חוקי לכך. 

טוען שזו "החלטה של ערכים ולא של מספרים". הרמטכ"ל אביב כוכבי, ארכיון. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

השופטים אותתו אז שהם בדרך לחסל את הנוהג הלא חוקי. אלא שגנץ, רה"מ נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן – שלושתם שרי ביטחון לשעבר – החליטו להכשיר את השרץ. קראתם נכון – במקום לבטל את השערורייה – הם מחוקקים חוק שמסדיר אותה. 

תזכיר החוק – שיבטל את העתירה – יוגש בקרוב לוועדת השרים לחקיקה ומיד לאחר מכן לכנסת. עם זאת, גנץ כשל בניסיונו להצמיד את החוק ללוח הזמנים הצפוף של אישור התקציב. למה ניסה זאת? כדי לכרוך את אישורו ביציבות הממשלה וגם כדי לצמצם את הדיון הציבורי כך שאזרחים לא ישימו לב שמכניסים יד לכיסם.

בתזכיר החוק נכתב כי "המתווה מביא להתייעלות ולחיסכון", אף שההיפך הוא הנכון. למעשה החוק מכשיר תוספת פנסיונית בגובה כ-8% בממוצע לשארית חייהם של הפורשים, שחולקה עד היום בניגוד לחוק, ותחולק עוד עשרות שנים קדימה. תזכיר החוק פתוח להערות הציבור עד רביעי בלילה. כולכם מוזמנים לכתוב לממשלה את דעתכם על הסדרת הנושא.

פורשים 20 שנה לפני כולם – ומקבלים פנסיה גדולה פי 4

לטענת עמותת רווח נקי, "ההסדר המוצע כולל פגם מוסרי וערכי עמוק בכך שהוא מלבין כספים שניתנו בניגוד לדין, מפקיר את חיילי החובה ומתגמל בצורה המשמעותית ביותר דווקא תפקידים עורפיים ובראשם את קבוצת העתודאים".

ואם זה לא מספיק, אנחנו בימי גירעון תקציבי אדיר כתוצאה ממשבר הקורונה. חרף המצוקה הכלכלית, הממשלה מעוניינת לחתום על צ'ק אדיר מימדים, שאיש אינו יודע את הסכום הסופי שיירשם עליו, אך יעלה לכל משפחה לכל הפחות 1,000 שקלים בשנה, ויעביר אותם לכיסי אלו שהכי פחות זקוקים לכך.

ומי הם אלו שזכאים לפנסיה המוגדלת? מדובר בגמלאים ואנשי קבע שכבר מקבלים, בשנות הארבעים לחייהם, פנסיה בגובה ממוצע של כ-18 אלף שקלים בחודש. הפנסיה של כל אחד מהם עמדה על כ-7.27 מיליון שקלים ב-2019 בממוצע והוענקה לפורשים מצה"ל שגילם הממוצע היה 47. זה כמעט פי 4 מקצבה ממוצעת של מורה, אף שהם זוכים לפרוש 20 שנה לפני כולם.  ההגדלה תחול ככל הנראה גם על קצבת הגישור. מדובר בקומבינה שמאפשרת לכל אנשי הקבע שפורשים מהמערכת הביטחונית (בצה"ל זה בשנות הארבעים) קצבה חודשית בתנאים מועדפים מרגע הפרישה המוקדמת ועד גיל הפרישה הרשמי – לפי החוק – בו יחלו לקבל פנסיה צוברת. 

כלומר, פנסיית הגישור מאפשרת לגמלאי מערכת הביטחון 20 שנה נוספות של פנסיה תקציבית – לפני שהם מתחילים לקבל פנסיה צוברת רגילה כמו כולם. איזה צ'ופר מדהים. העובדה שהתוספת תחול גם על התקופה הזו תביא את ההוצאה של המדינה לסכום מפלצתי של 1.5 מיליארד שקלים בשנה לכל הפחות, שזו רק התוספת כאמור לעלות הפנסיונית הנוכחית. אם כן, בפעם הבאה שיגידו בממשלה שאין כסף למשהו – דעו שזה שקר. הנה הכסף.

ולגבי שאלת מיליארד השקל: האם פנסיה מנופחת תמשוך כוח אדם איכותי לצה"ל? נניח רגע בצד את העובדה שהתיקון יסייע בעיקר לאלו שכבר פורשים מהצבא. "חיילים וקצינים בשנות העשרים והשלושים לחייהם לא יישארו בצה"ל בגלל פנסיה עתידית שמנה שמצפה להם", טוען ד"ר מיכאל שראל. לדבריו, מחקרים מראים כי בשלב זה של חייהם הם לא מתעניינים בפנסיה. "כדי לתמרצם להישאר בצה"ל", הוא אומר, "יש לאפשר באופן ממוקד תגמול הולם לבעלי כישורים מיוחדים ולבעלי מקצועות שיש בהם תחרות עזה עם השוק הפרטי".

ואם זה לא מספיק, לאף אחד אין באמת מושג כמה התיקון הזה באמת יעלה לנו. אף שמדובר במיליארדי שקלים, בתזכיר החוק לא מופיעה העלות התקציבית המשוערת של כל קבוצה שעתידה ליהנות מהתוספת. שמונה ארגונים, בהם "שקוף", פנו לחברים בוועדת השרים לחקיקה בדרישה לשקיפות.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

מי יממן את התוספת של מיליארדי שקלים לאורך השנים? כולנו. במיוחד הצעירים. כל פעם שתשלם מע"מ מופרז. כל פעם שתתפלאי למה הנסיעה בתחב"צ יקרה.  

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

תזכיר החוק פתוח להערות הציבור עד רביעי בלילה – והתקבלו כבר מאות הערות. כולכם מוזמנים לכתוב לממשלה מה אתם חושבים על הנושא. זה חשוב וסיירת השקיפות כבר רשמה הצלחות ושינויי חוקים בדיוק בדרך הזו. בנוסף, נשמח לשמוע ממי שזכאי להגדלה ומרוויח ממנה אך אמיץ מספיק לדבר נגדה – גם באנונימיות. 

ד"ר מיכאל שראל שראל מציע שורת פתרונות בהם תגמול דיפרנציאלי לתמרוץ מוכוון מטרה ולמקצועות שבהם ישנה תחרות מול השוק הפרטי. "בכירי מערכת הביטחון מנסים לקדם מהלך שמשרת בעיקר את עצמם ואת חבריהם", הוא אומר, ואין בו שום הצדקה כלכלית, חברתית או ביטחונית".

ההחלטה הזו – לקחת כסף מהכיס שלך ולהעביר לשכבות הכי חזקות – היא אומללה מאין כמותה. ח"כים ואזרחים אמיצים חייבים לצאת נגדה. אנחנו נמשיך לעקוב אחר הסוגיה כשתגיע בקרוב לדיונים בכנסת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

7 תגובות

  1. כגימלאית של צהל ,כבר 20 שנה- שואלת: למה מחייבים אותנו לפרוש, אז וגם היום אין אפשרות להישאר בשירות. יש מקצועות קשים ונשחקים בצבא והם אכן זכאים לפרישה שכזאת – אבל כל המנהלה , העורף הכוח שאינו לוחם שיואילו להשאיר אותם עד גיל פרישה כנהוג בכל האזרחים. אין צורך לשחרר אותם . כבר היום להודיע לכל אנשי המנהלה שחותמים קבע שהעבודה היא עד גיל 67 . וכנ"ל למאריכי שירות מעל גיל 30. לכל השאר "דור המדבר" יש להוסיף שנים בצורה הדרגתית בדיוק כפי שהעלו את גיל פרישת הנשים מ 62 בהדרגתיות. לא תהיה בריחה ולא זליגה , קשה למצוא עבודה בגיל 45 כשהכישורים שלך מצומצמים לתחום הצבאי וההתמחות עוד יותר מצומצמת. הצבא צריך לשנות פאזה.

  2. אני כאיש קבע, אוכל חינם כהגדרתכם, חושב שרוב התגובות כאן מביישות, בעיקר את מי שכתב אותן.

    הפנסיה הממוצעת כבר היום עומדת על כ 50 אחוז ממה שהיה נהוג עד כמה שנים והיא ירדה לאזור ה 17000 ברוטו וכ 12000 נטו. זה לא רעב אבל שונה לחלוטין ממה שכותבים כאן.

    דבר שני – הקריירה הצבאית של אוכל החינם שכותב את השורות האלה מנע מאשתי לפתח קריירה, כי ככה זה כשאוכלים חינם צריך להשאר הרבה שעות וימים כי יש הרבה מה לאכול חינם כהגדרתכם.

    דבר שלישי – גם אם רוצים לשנות את המצב, צריך לשנות אותו בצורה הדרגתית, לתת לאדם תמונה שבה מציגים לו מצב של כ 48 אחוז פנסיה במשך שנים כדרך להשאירו במערכת ולשנות את זה מספר שבועות או חודשים לפני פרישתו ל 36 אחוז, זאת הונאה לא פחות מכך ובשום מקום למעט בצהל זה לא היה מגיע בלי שביתות והתערבות משפטית לטובת הפרט. פשוט בפרטים האלו שכבר הורידו להם כ 18 אחוז עד היום בשורת החלטות שונות, שעליהם לא מדברים כמובן, אז להם אפשר להוריד עוד 12 אחוז, כי הם אוכלי חינם, בטלנים וכו'.

    זה היה החוק עד עכשיו ולשנות אותו אפשר אך צריך לעשות את זה תוך כיבוד משרתי הקבע שבחרו להישאר בצבא ואין להם איך לשנות את החלטתם בדיעבד, מכאן שההחלטה אם היא גורפת וחד משמעית לביטול התוספת חייב לבוא בחוק שמציין שאדם שגילו מעל 30 נניח לא יפגע וכל אדם מתחת לגיל זה לא יקבל. זה משאיר ביד של כל פרט את ההחלטה האם להישאר בצבא 25 שנה, לקחת את הסיכון להגיע לטיפולים זוגיים וכמעט גירושים או גירושים ממש בשביל 36 אחוז. אהה ותנו לי לנחש גם זה יפריע לכולם וייתכן שגם זה יבוטל כי בכל זאת אלו אוכלי חינם שמשרתים בצבא. לא בני אדם שנתנו הכל לבטחון המדינה.

  3. למורים מגיעה פנסיה גבוהה יותר מאשר ל*רוב* )בהחלט לא כל( אנשי הקבע שמתנהלים בג’ובים נוחים עם תנאים מדהימים.

    אני לא מורה, דרך אגב…

  4. העובדה שציינתם שהחוק יעבור רק אחרי חוק התקציב היא משמעותית. היא פותחת פתח לחברי כנסת מהקואליציה שאנחנו יודעים שמתנגדים למתווה המוצע אבל לא רוצים לטלטל את יציבות הממשלה (שהרי בני גנץ עלול לאיים שלא יצביעו בעד התקציב), להתנגד בכל מקרה ולכל הפחות לדרוש שינויים מהותיים במתווה.

  5. איפה הימים בהם אם פנסיונר של צה"ל מצא עבודה (יו"ר חברת החשמל, או משהו אחר שסידרו לו), הפנסיה שלו הייתה קטנה?

  6. כתבה טובה וראויה, אבל אם אתם רוצים לגייס את הציבור להתנגד לחוק, אז אולי כדי לתת לה עדיפות ולנסות לפרסם אותה מוקדם יותר, ולא רק יום לפני שנסגר החלון לשלוח הערות לחוק.

    1. קידום החקיקה בנושא, הינה שערורייתית, לא פחות.
      מדוע יש להגדיל את הפערים במקום להקטינם. מדוע להקצות כספי ציבור למטרות שאינן ראויות, כמו תוספות חסרות כל הצדקה הגיונית.
      אוכלוסיית הקבע בצה"ל, גם כך מועדפת מזה שנים רבות. הן מבחינת גיל הפרישה והן מבחינת הפנסיות. גם משכורותיהם הבסיסיות גבוהות הרבה יותר משאר המשרתים בשרות הציבורי.
      חשבו על עובדי ההוראה, על העובדים הסוציאלים ואנשי מערכת הבריאות. הרבה לפני שאתם מתחילים לחלק תוספות.
      חשבו על הנכים החיים מקצבאות חרפה.
      על הפנסיונרים… והרשימה ארוכה.
      מקווה שידכם תרעד לפני החתימה וכולכםן תעשו חשיבה חדשה. הרואה את הצדק… את העובדה שהכספים הם כספנו. תשכילו להרחיב את התמונה ולא תקדמו את החקיקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!