ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בני גנץ חזר להיות ח"כ – אבל נכח בכנסת שעתיים בשבוע

חברי הכנסת שנכחו הכי הרבה שעות במשכן היו משה טור פז מיש עתיד ואופיר כץ מהליכוד • בפינת הפיקוח: שאילתה של ח"כ אפרת רייטן דחפה את הממשלה להכיר בזכויות תושבי גוש חלב כמפונים מהצפון • מדד הפרלמטר של "שקוף" מסכם שבוע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

(צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

בשבוע האחרון העיניים היו נשואות לכנסת ישראל, עם סאגת חוק הרבנים במסגרתה שני חברי כנסת מהליכוד, משה סעדה וטלי גטליב, סירבו להתיישר עם המשמעת הקואליציונית. מדד ה"פרלמטר" השבועי של "שקוף" מגלה כי חמשת חברי הכנסת שנכחו הכי הרבה במשכן הכנסת בשבוע שעבר הם משה טור פז (יש עתיד) הממוקם במקום הראשון עם מעל ל-55 שעות נוכחות, אופיר כץ (הליכוד) במקום השני עם קצת פחות מ-55 שעות נוכחות, אוהד טל (הציונות הדתית) במקום השלישי עם 53 שעות נוכחות, ברוכי אליהו (יהדות התורה) במקום הרביעי עם יחד עם טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) עם תוצאה משותפת של קרוב ל-51 שעות נוכחות, ובמקום החמישי זאב פינדרוס (יהדות התורה) עם מעט פחות מ-50 שעות נוכחות. 

מירב בן ארי על הפרלמטר של "שקוף": "עוד קונספציה קרסה"
מדד הפרלמטר: כמחצית מהח"כים הזניחו את אחד הכלים המשמעותיים בפיקוח על השלטון

נדמה שיו"ר מפלגת המחנה הממלכתי, בני גנץ, התקשה השבוע עם החזרה לשורות האופוזיציה והגיע למשכן לשעתיים בלבד. שיאן הנוכחות מקרב יושבי ראש המפלגות הוא חבר סיעתו לשעבר של גנץ, ח"כ גדעון סער, הממוקם במקום ה-58 מבין כלל חברי הכנסת, עם יותר מ-26 שעות נוכחות. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הממוקם לרוב בתחתית הטבלה, תופס הפעם את המקום השני מבין יו"רי המפלגות בכנסת וממוקם במקום ה-83 עם כ-18 שעות נוכחות. יאיר לפיד ומרב מיכאלי נכחו כל אחד כ-12 שעות.

ממעקב הפרלמטר לאורך המושבים האחרונים, ניכר כי הקואליציה מגיעה למשכן יותר מהאופוזיציה. השבוע, חברי האופוזיציה נכחו בממוצע 22 שעות. בהתעלם מחברי הכנסת המוסלמים, שככל הנראה נעדרו בשל חג הקורבן, הנוכחות מגיעה ל-26 שעות בשבוע. ממוצע הנוכחות של חברי הקואליציה, בניכוי חברי ממשלה שמכהנים במקביל כח"כים, עומד על כ-33 שעות (עם חברי הממשלה – 27). 

השאילתה של ח"כ רייטן הצליחה לסייע לתושבי הצפון

לבד מהיותה רשות מחוקקת, לכנסת יש גם תפקיד בפיקוח על הממשלה, בין אם בדיוני ועדות הכנסת ובין בכלים פרלמנטריים אחרים. אחד הכלים המשמעותיים הם השאילתה הדחופה, עליה ניתן לקבל מענה תוך ימים ספורים, באישור יו"ר הכנסת, על בימת המליאה. 

בשבוע שעבר הגישה ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה), שמשמשת גם כ יו"ר השדולה לשיקום יישובי הצפון,  שאילתה לשר הביטחון, אותה אישר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. השאילתה עסקה ביישוב גוש חלב הנמצא במרחק של כ-3.5 ק"מ מהגבול בצפון המדינה, ומוגדר כאזור מאוים, אך לא נכלל בהחלטות הממשלה הנוגעות בפינוי ובמענים עבור היישובים (מס' 975 ו-1786), המבוססות על הנחיות משרד הביטחון. ח"כ רייטן שאלה מדוע לא נכלל היישוב בהחלטות, האם בכוונת הממשלה לתקן את ההחלטה, ומתי והאם התושבים ישופו בהתאם?

ח"כ אפרת רייטן מרום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש המועצה שריף ניג'ם סיפר לאחרונה לאתר "דבר" על פניות חוזרות ונשנות למשרדי הממשלה בנושא. "יוסי שלי מנכ"ל משרד רה"מ, אמר לי לפני שלושה שבועות שתוך שבוע יכניס אותנו לתכנית, עד היום זה לא קרה. הבעיה היא בין משרד הביטחון למשרד רה"מ", אמר.

שר הביטחון יואב גלנט, המככב ברשימת השרים שאינם משיבים לשאילתות, השיב הפעם על השאילתה בזמן. גלנט השיב כי המועצה המקומית גוש חלב נמצאת 4.790 ק"מ מגבול הלבנון, ובטווח רשימת הישובים של 0-5 ק"מ, "אך בשל טעות סופר נשמטה מרשימת הישובים הנדרשים להיכלל בהחלטת הממשלה". 

לאור העלאת הנושא השיב שר הביטחון כי המשרד, בתיאום עם משרד רה"מ, "מחוייב לקדם באופן מיידי תיקון להחלטת הממשלה ועושה מאמצים להעבירו למזכירות הממשלה עד סוף החודש. משמעות התיקון היא שהיישוב יתווסף לרשימת הזכאים לפי החלטת הממשלה". 

יש לציין שיו"ר הכנסת מורשה לאשר עד ארבע שאילתות דחופות בשבוע, אך בשבוע האחרון אישר אמיר אוחנה (ליכוד) רק שלוש. נכון להיום, אתר הכנסת אינו מפרסם נתונים על שאילתות דחופות שהוגשו ולא קיבלו את אישורו. בנוסף, אתר הכנסת נעדר גם נתונים על כמות הגשות השאילתות הישירות של חברי הכנסת. גם אם קיימת בעיה של פרסום נושאי השאילתות הללו מפאת צנעת הפרט, ראוי שאתר הכנסת יפרסם בקביעות מספר שאילתות ישירות שהוגשו, מי חברי הכנסת שהגישו, לאילו משרדי ממשלה הוגשו השאילתות, וסטטוס המענה עליהן. 
***

הנתונים לפרלמטר הנוכחות לקוחים מאתר "זמן כנסת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!