ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בניגוד להנחיות: כמחצית מחברי הממשלה לא הגישו הצהרות הון

ל"שקוף" נודע כי 12 חברי ממשלה טרם מסרו את הצהרות ההון שלהם לבדיקת מבקר המדינה ● שר המשפטים גדעון סער הגיש בעבר הצעת חוק שקובעת סנקציות למאחרים - האם יקדם את הנושא?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

12 חברי ממשלה טרם הגישו הצהרות הון למבקר המדינה – כך מסר היום (שלישי) ל"שקוף" מבקר המדינה. בכך הם עוברים על ההנחיות: שרות ושרים לשעבר, כמו גם סגניהם, מחויבים להגיש את הצהרות ההון שלהם למבקר המדינה בתוך 60 ימים מהכניסה או היציאה מהתפקיד.

עוד ב"שקוף":

השרים שלא הגישו הם זאב אלקין ויפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה): ניצן הורוביץ, עיסאווי פריג' ויאיר גולן (מרצ) מתן כהנא ואביר קארה (ימינה); אורית פרקש-הכהן (כחול לבן); אלעזר שטרן ועידן רול (יש עתיד); ואלי אבידר (ישראל ביתנו). עודד פורר (ישראל ביתנו) טרם הגיש גם הוא, אך ניתנה לו ארכה עד יום ראשון ה-17.10.21.

יקדם את הפתרון שהציע כח"כ? שר המשפטים, גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כפתרון לבעיה, בכנסת הקודמת הגישו חברי הכנסת שרן השכל וגדעון סער הצעת חוק לפיה כל שר ושרה שלא מגישים את ההצהרה בזמן ייקנסו ב-20 אלף ש"ח

הגשת הצהרות ההון באופן תדיר למבקר המדינה היא כלי חשוב במלחמה בשחיתות. המבקר יכול לאתר חריגות בדיווחים ואולי לעלות על העברות כספים לא תקניות. במקרה של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו (שהגיש את הצהרת ההון), מבקר המדינה נדרש לבדוק מה גובה ההלוואה שלקח למימון ההליך המשפטי שמנהלת המדינה נגדו – ולבדוק האם נתניהו החזיר אותה כדין.

כפתרון לבעיה, בכנסת הקודמת הגישו חברי הכנסת שרן השכל וגדעון סער הצעת חוק לפיה כל שר ושרה שלא מגישים את ההצהרה בזמן ייקנסו ב-20 אלף ש"ח. כעת סער בעמדת שר המשפטים ויכול לקדם את הפתרון בקלות. יש לציין שבין השרים הסוררים נמצאים שניים ממפלגתו של סער. אחד מהם, זאב אלקין, סירב בקביעות להגיש את הצהרות הונו לאורך השנים חרף התראות המבקר, כפי שכתבנו ב"שקוף".

הבעיה: אין הסדרה בחוק

הממשלה ה-36 אינה הראשונה או היחידה שמתגלים בה דחייני וסרבני שקיפות. גם בממשלה היוצאת יש 14 שרים שטרם הגישו את הצהרת ההון נכון ליום יציאתם מהתפקיד. בכך הם לא מאפשרים למבקר לבחון את הפער בהונם בין הכניסה ליציאה מהתפקיד.

השר זאב אלקין. סרבן שקיפות קבוע (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

שרי הממשלה הקודמת שלא הגישו את ההצהרה הם מירי רגב, אמיר אוחנה, דוד אמסלם, גילה גמליאל, יואב גלנט, גדי יברקן ואופיר אקוניס (הליכוד); יעקב אביטן, יצחק כהן ויואב בן צור (ש"ס); גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן (כחול לבן); אורלי לוי-אבקסיס (גשר); ורפי פרץ (הבית היהודי).

אחת הבעיות המרכזיות בתחום הזה היא שכללי האתיקה לממשלה לא מעוגנים בחוק. מעקב "שקוף" בשנים האחרונות אחר הסוגיה הזו מגלה כי חברי הממשלה נמנעים שוב ושוב מהגשות הצהרות ההון – ללא סנקציה ממשית. בעבר התבצעה אך פנייה מטעם "שקוף" ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בבקשה שיקבע כללים לנושא ויסייע למבקר לאכוף את הכללים.

לאחרונה פנתה גם "התנועה לטוהר המידות" לשר המשפטים בבקשה כי יקבע כללי אתיקה מחייבים לשרי הממשלה. בפנייה הסבירה התנועה כי זמן רב עבר מאז הקימה ממשל ישראל את ועדת שמגר אשר גיבשה טיוטה לכללי אתיקה מקיפים עבור חברי הממשלה.

אין באפשרותו להטיל סנקציות על מי שאינו מגיש לו הצהרות הון כדין. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בגופים ציבוריים רבים כבר קיים קוד אתי מקיף, ואילו בממשלה, הגורם השלטוני הבכיר ביותר, טרם נקבעו כללים שכאלה", אמרו בתנועה לטוהר המידות. במכתב מטעמם הוסיפו: "בהליך נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו נחשפה, ולא בפעם הראשונה, הבעייתיות בכללים הקיימים, חוסר היכולת לאכוף אותם (לפי דבריהם של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה) והצורך בהסדרה רחבת היקף".

עוד התייחסו ללקונה הקיימת היום, ומאפשרת את המצב הנוכחי בו שרים ושרות לא מגישים בזמן הצהרות הון. "נושא הגשתן של הצהרות למבקר המדינה, אשר שב ועולה כל עת שמתחלפת ממשלה חדשה, כאשר שרים רבים אינם עומדים במועדים הקבועים בחוק, מחייב הסדרה וייתכן אף הגדרה מחדש", ציינו במכתב.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כשהשרים לא מגישים את הגשת הצהרת ההון שלהם בזמן קשה יותר לגלות חריגות בהון שצברו. חריגות כאלה עשויות להצביע אולי על קבלת מתנה אסורה שהשפיע על קבלת ההחלטות של אותו שר או שרה. אם יסתירו את המתנה בהצהרת ההון, יאלצו לעשות זאת באופן אקטיבי ולשקר – מה שעשוי להביא גם לחקירה פלילית.

חוסר שיתוף פעולה כזה עם ניסיון לאתר ולמנוע שחיתות – מערער את אמון הציבור.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

במאי 2020 הניחו חברי הכנסת גדעון סער ושרן השכל מהליכוד הצעת חוק שמטרתה לפתור את הבעיה: היא מחייבת את כלל השרים וחברי הכנסת להגיש הצהרת הון תוך 60 יום וגם לפרסמה לציבור. על פי ההצעה, קנסות יוטלו על השרים שיאחרו. עכשיו סער הוא שר המשפטים ויש לו הזדמנות לקדם את אותה הצעה שהעלה כח"כ.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. לתת התראה ולהשעות תוך 21 יום את מי שלא יגיש.
    אם לא נוח להם,. קשה להם, יש להם מה להסתיר – שיעשו את זה בבקשה במקום אחר, לא בבית הנבחרים.

  2. כל הכבוד לכם, שמחה על פעילותכם. האם ראש האופוזיציה הגיש הצהרת הון? הלואי שתחשפו מי מממן מפלגות בן שרת האנרגיה ושרת איכ"ס. למה הן משרתות בעלי הון מזהמים? הרבה עבודה מול אנשי ממשל שעושים בעיקר לביתם.

  3. יישר כוח! אותי מטריד שהשרים לא הגישו הצהרות הון.מה יש להם להסתיר?
    האם שרי מרצ ה'שמאל' והסוציליסטים יש להם רכוש כה רב שהינם מנסים להסתיר זאת?
    ההנחה שלי שכן! הם כפי הנראה עשירים למדי והם מנסים להסתיר זאת משל כיצד הם כה עשירים ומצויים במפלגה המייצגת את הפועלים,מוחלשים ואחר.(לפחות הצהרתית)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!