ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצעה: ח"כים ושרים יחוייבו להגיש הצהרת הון – אחרת ייקנסו

תוך 60 יום יגישו ח"כים ושרים הצהרת הון ליו"ר הכנסת - כך לפי הצעת החוק של ח"כ גדעון סער וח"כ שרן השכל. אם תעבור, הצעת החוק תסייע במלחמה בשחיתות, ובקידום אינטרסים אישיים דרך הכנסת והממשלה. קנס של 20 אלף שקלים לעוברים על החוק הופך אותו לאפקטיבי. החשש: פרסום סכום הכסף המצוי בעובר ושב עלול לשמש כרכילות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

היום הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק מרגשת במיוחד: חוק להשקפת הצהרות הון של חברי הכנסת והשרים. חברי הכנסת שרן השכל וגדעון סער (ליכוד) הם שהגישו את הצעת החוק.

ח"כ השכל וח"כ סער. "החוק יעודד שקיפות ויחזק את אמון הציבור במדינת ישראל" (צילום: פלאש 90)

 "החוק יעודד שקיפות, גילוי נאות ויחזק את אמון הציבור במדינת ישראל בנבחריו וכפועל יוצא מכך בהחלטותיהם", נכתב בדברי ההסבר לחוק. על פי הצעת החוק, את הצהרת ההון יהיה על השרים והחכים להגיש ליו"ר הכנסת תוך 60 יום מתחילת כהונתם. 

הצעה עם שיניים

על הצהרת ההון לכלול את מקורות ההכנסה של נבחר או נבחרת הציבור ובני משפחתם, את הנכסים, את החובות שלהם ועוד. בחוק מעוגן גם עונש למי שלא יעמדו בתנאים: קנס של 20 אלף שקלים. הכנסת סעיף מרתיע הינה משמעותית וביכולתה להפוך את החוק לאפקטיבי.

עוד בנושא שקיפות הצהרות ההון:

כך למשל, מבדיקת "שקוף" בחודשים האחרונים עולה כי שרים רבים לא מגישים את הצהרות ההון שלהם למבקר המדינה בזמן. חלקם, כמו השר זאב אלקין (ליכוד) אף לא מגישים אותן כלל. זאת מפני שאין כל סנקציה שניתן להטיל עליהם אם לא יעשו זאת.

דיון על חסינות חיים כץ (מימין). לכאורה קידם הצעת חוק לקידום ענייניו (צילום: אוליבר פיטורסי, פלאש 90)

נקודה שנויה במחלוקת בהצעת החוק, היא הדרישה לחשוף גם את ההון הנוכחי של נבחרת או נבחר הציבור, כלומר את סכום הכסף שמצוי ב"עובר ושב" של חשבון הבנק שלו או שלה. חשיפת נכסים או מקורות הכנסה, יכולה לחשוף ניגוד עניינים בעבודת נבחרי הציבור, כמו החלטות שמקדמות אינטרס אישי והגדלת רווחים. שקיפות כזו מהותית לשמירה על ניקיון כפיים ולמניעת שחיתות מבעוד מועד. לעומת זאת, סכום הכסף ששוכב בבנק אינו מעיד על נקיון כפיו של נבחר הציבור – ואף יש שיאמרו שזו רכילות גרידא.

על מנת להימנע מכך, יש לנו הצעה אלטרנטיבית: לפרסם את הדלתא של ההון. הכוונה היא לחשוף את השינוי בסכום הכסף בעובר ושב בין הצהרת ההון הנוכחית לזו הקודמת. כך ניתן לדעת כמה הרוויח/ה נבחר/ת הציבור, ולבדוק האם מדובר בסכום הגיוני ביחס למשכורתם ונכסיהם או שמא מדובר בסכום גבוה מידי שעלול להעיד על שחיתות.

חשיפת הדלתא היא בלם נוסף לשחיתות שביכולתו למנוע את השוחד הבא. חבר הכנסת לשעבר מיקי רוזנטל שהגיש בעבר הצעת חוק דומה, שילב בה את הסעיף לגבי חשיפת הדלתא. 

למה זה חשוב?

פרשות שחיתות כמו פרשת ח"כ חיים כץ, בה חבר הכנסת כץ קידם חוק שלכאורה מיטיב עם נכסיו, מוכיחות כי חשיפת הצהרות ההון של חברי הכנסת והשרים לציבור ביכולתה למנוע את השחיתות הבאה. כשכל האינטרסים חשופים, כולנו יכולים לפקח על חברי הכנסת והשרים שלא ימעדו.

הם מצדם, יחשבו פעמיים לפני שהם פועלים לטובת עצמם מפני שהם יודעים שעין הציבור פקוחה. כיום, חברי הכנסת מחוייבים להגיש את הצהרת ההון שלהם למבקר המדינה, אך לצערנו, אין כל חובה לפרסם את הצהרות ההון האלה לציבור.

אנחנו ב"שקוף" נלחמים כבר שנים להשקיף את הצהרות ההון של חברי הכנסת והשרים, ואנו מבקשים מהם באופן קבוע להשקיף את הצהרות ההון שלהם באופן וולנטרי. על כך ראוי לציין לטובה את חברי הכנסת סער והשכל, שכבר לפני שנה הסכימו להשקיף את הצהרות ההון שלהם לציבור (באופן חלקי). סער אף פרסם את הצהרת ההון שלו ב"שקוף". ח"כ סער וח"כ השכל לא היו מעוניינים להתראיין לכתבה זו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

2 תגובות

  1. הצעה חיובית
    אבל
    הגנבים של היום זה לא מעטפות כסף שמפקידים בבנק, וגם לא תרומות ישירות מטייקון לעמותה של אשתו של דרעי
    אלה החדשות של אתמול
    היום זה כבר כספת אצל השכן (ביבי)
    חשבונות בפנמה (איפה כל אלפי החשבונות שהוצפו? מה קורה עם זה?)
    או סתם עמותת קש שרשומה על הבת דודה של הבת של ליברמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.