ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כמה זמן לוקח לעובד של חברת חשמל להחליף נורה?

כבר כמעט שנה שחברת החשמל ומועצת נאות חובב לא מצליחים לחבר לחשמל את תחנת הניטור ליד המפעלים המזהמים, ואלפי תושבים מופקרים בגלל ביורוקרטיה • אחרי שנדנדנו, במועצה לפחות שילמו את חשבון החשמל • ובמשרד להגנת הסביבה? חסרי אונים • מעקב "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כמה זמן לוקח לחברת החשמל לחבר את השקע לתקע בתחנה למדידת זיהום אוויר ליד המועצה התעשייתית נאות חובב? מעקב "שקוף" ספר בינתיים עשרה חודשים של חוסר מעש, ביורוקרטיה עצלה ותירוצים לא מאוד יצירתיים. עשרה חודשים הוא הזמן שלקח למועצה כדי לשלם את חשבון החשמל, וגם זאת רק בעקבות פניות חוזרות של "שקוף". כל זאת למרות שבשטח המועצה פועלים לא פחות מ-20 מפעלים הפולטים מזהמים רבים ומגוונים, ובקרבתם מתגוררים אלפי בני אדם.

תחנת הניטור המנותקת בנאות חובב

ראשיתו של הסיפור החלמאי הזה בדצמבר השנה שעברה, אז תחנת הכוח באיזור החליפה בעלות. תחנת רמת חובב היא התחנה השנייה בארץ שנמכרה לגורם פרטי, במסגרת התוכנית להפרטת משק החשמל. בעקבות המכירה של תחנת הכוח לחברת "אורות יוסף", תחנת המדידה באזור, המנטרת חלק מהמזהמים שפולטים המפעלים, נזקקה להתאמות שונות של תשתיות והחלפת החיבור כדי שתוכל להמשיך לפעול כראוי. התהליך ארך יותר זמן מהצפוי, אך לבסוף התשתית הוחלפה, התחנה חודשה – רק חשמל לא זורם בעורקיה. הסיבה? "חוסר הבנות" בין חברת חשמל למועצה.

"זה גרוע ביותר"

הסיפור נחשף לראשונה ב"שקוף" לפני כשלושה חודשים: תחנת המדידה הופיעה באפליקציה של המשרד להגנת הסביבה, אך לא שידרה נתונים. לאחר שפנינו למשרד – במקום לדאוג לחיבור התחנה לחשמל, פשוט הורידו אותה מהאפליקציה. מאז, לא הוחזרה. 

עוד ב"שקוף":

תחנת המדידה ממוקמת בכפר הבדואי ואדי נעים, נקודת היישוב הקרובה ביותר למפעלים התעשייתיים. הכפר, כך לפי הערכות תושביו, מונה כ-13 אלף אישה ואיש. הוא הוקם עוד לפני פיתוח המפעלים באיזור, ובשנות ה-50 הועבר, "באופן זמני", אל מיקומו הנוכחי. לכפר אין חיבור למים, חשמל וביוב, ולא כל שכן לתשתיות תקשורת כמו טלוויזיה ואינטרנט. בשיחה עם תושב הכפר, מוסא אלעזזמה, הוא נדהם כששמע על תחנת המדידה הלא מתפקדת.   

הכפר הסמוך ביותר למפעלי נאות חובב, ואדי נעם (צילום: יונתן נדב, פלאש 90)

"זה גרוע ביותר", אומר אלעזזמה ל"שקוף". לדבריו, איש לא טרח ליידע את התושבים שהתחנה אינה פועלת כבר תקופה ארוכה. "אנחנו מוטרדים כעת מהנושא – שכבר כמעט שנה אין ניטור ומבקשים להחזיר מיד את התחנה", אמר בכעס. עוד הוסיף כי בכוונתו לפנות לגורמים המקצועיים כדי שיסדירו את פעילות התחנה בהקדם. אלא שהגורמים המקצועיים, כפי שלמדנו מפניות חוזרות ונשנות במהלך החודשים האחרונים, לא מתרשמים כל כך מהפגיעה הפוטנציאלית בבריאותם של אלפי התושבים.

לכפר אין חיבור למים, חשמל וביוב, ולא כל שכן לתשתיות תקשורת כמו טלוויזיה ואינטרנט. בשיחה עם תושב הכפר, מוסא אלעזזמה, הוא נדהם כששמע על תחנת המדידה הלא מתפקדת

המועצה התעשייתית מחזיקה בשטחה כעשרים מפעלים, בהם מפעלים לייצור כימיקלים שונים כמו חברת "גז טכנולוגיות וכימיקלים" שמאחסנת ומספקת גזים בריכוז גבוה במיוחד. כמו כן, חלק מחטיבת הכימיה של חברת "טבע" מחזיקה בפס ייצור לתרופות במקום ובנוסף, בשטח המועצה חוות אחסון והולכה של חברת "תשתיות נפט ואנרגיה" (תש"ן).

התירוץ לניתוק: חוב נעלם

בחודשים שחלפו מאז פרסום הסיפור עקבנו אחר ההתפתחויות. לפני כחודש, לאחר פניית "שקוף" למשרד להגנת הסביבה, זה האחרון הצהיר כי "ימשיך לעקוב ולוודא את חיבור התחנה בהקדם האפשרי". בחברת החשמל טענו אז כי "העבודה לחיבור תתבצע השבוע" וכי נדחתה עד אז בשל עיכוב התשלומים מצד המועצה. עוד הוסיפו שהמועצה תצטרך לממן גם את בדיקת המיתקן, כדי להשלים את תהליך החיבור לחשמל.

מתוך האפליקציה של המשרד להגנת הסביבה – נאות חובב מנותקת

 

התחנה, כאמור, לא חוברה. "ברגע שהמזמין ישלים את ההזמנה על פי ההנחיות שנמסרו, המתקן יחובר", מסרו לנו מחברת החשמל. במועצה הגיבו בתדהמה וטענו שהעבירו את כל התשלומים שנדרשו ואף נדהמו מהתשובה: "באשר לטענת חברת החשמל, המועצה מקומית תעשייתית נאות חובב ביצעה את כלל הפעולות הנדרשות ושילמה את כל הדרישות להפעלת תחנת הניטור", כתבו לפני כחודש. 

"המועצה פנתה לכל הגורמים הכי בכירים בחברת החשמל ועשתה כל מה שנדרש כדי לזרז את הליך החיבור. אנחנו קצת מופתעים מהתגובה של חברת החשמל"

מועצת נאות חובב

השבוע הוסיפו במועצה כי "מועצת נאות חובב מודה על מאמצי הגישור בין המועצה לבין חברת החשמל. המועצה פנתה לכל הגורמים הכי בכירים בחברת החשמל ועשתה כל מה שנדרש כדי לזרז את הליך החיבור (שילמה כל מה שנדרש ועשתה על מה שנדרש מהמועצה)". בהתייחס לטענות חברת חשמל שההזמנה לא הושלמה, מסרו כי "אנחנו קצת מופתעים מהתגובה הזאת. כל יום ראשון של תחילת שבוע אנו שולחים מייל לחברת החשמל כדי לבדוק איפה הדבר עומד ומנסים לזרז ולדחוף קדימה את הנושא החשוב הזה". 

לאחר פניית שקוף, במשרד להגנת הסביבה מסרו השבוע כי "באם ימשיך להתעכב חיבור התחנה, ישקול המשרד את צעדיו". עוד הוסיפו כי "תחנת הניטור נאות חובב היא חלק מהמערך הארצי ומופעלת על ידי המועצה התעשייתית נאות חובב. לאור השתהות של המועצה בחיבור התחנה בעקבות בעיות ביורוקרטיות עם חברת החשמל, פנו נציגי המשרד להגנת הסביבה למועצה, לשם חידוש פעילות התחנה". 

היום (שלישי), כך לפי תגובה שנמסרה ל"שקוף" מהמועצה, צעדו חברת החשמל, מועצת רמת חובב והמשרד להגנת הסביבה, צעד קדימה בדרך לסיום הפארסה: המועצה מוסרת כי חברת החשמל הודיעה לה שחובה שולם. ועדיין, נכון לכתיבת שורות אלה, 13 אלף אישה ואיש שאיכות האוויר בשטחם לא ידועה, ממשיכים לשלם את המחיר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

7 תגובות

  1. אין פרטים על תצרוכת החשמל של התחנה, אך מהתצלום בכתבה רואים שלא מדובר בצרכן כבד. שישקלו להציב בתחנה לוחות סולריים ומצבר, שיספקו לתחנה חשמל לצריכה שוטפת.

  2. למי שתהה איך יכול להיות שאזור תעשייה, שאיש לא גר בו, הופך למועצה מקומית (נאות חובב), התשובה פשוטה: זה נעשה ע"מ שהם לא יצטרכו לשלם ארנונה.
    חוץ מזה, אמנם הם מרעילים (אולי ואולי לא; אין לדעת, כי אין כרגע ניטור) את תושבי הסביבה, אבל אחרי שסידרו דשא, ספסלים ושולחנות צמוד לכביש 40, הם סידרו גם גדר שתמנע מהמקומיים להנות מהם. אף אחד לא משתמש בדשא, ספסלים ושולחנות — מהמקומיים נמנעת הגישה וכנראה שהעובדים במקום לא סומכים על איכות האויר.

    1. הכל מאוד מוזר,למה אף אחד לא מדבר על שריפת הפסולת שראוים מאחורי הילד?לזה לא צריך פעילת ניטור זה זיהום ברמה הכי גבוה.

  3. אני לא יודע אם להאמין לתירוצים של חברת החשמל או של מועצת רמת חובב. שניהם גופים בעייתיים, כל אחד בדרכו שלו. מצד שני, האחריות נמצאת בבירור אצל הגוף המפקח, דהיינו המשרד להגנת הסביבה, וזה כרגיל ישן בעמידה. גם כשיש תקנים ותקציב, המשרד נכשל פעם אחר פעם בהפעלת סנקציות נגד המזהמים הגדולים. נקווה שהשרה החדשה תכניס שם קצת רוח לחימה.

  4. "הכפר לא מחובר לחשמל מים וביוב"= כפר לא חוקי….
    איזה מכבסת מילים….
    מי בדיוק מכריח אותם לגור שם….

    1. בדיקת מתקן – הכרחית לפני כל חיבור, לא מעט קיצורים במתח גבוהה נעשו בעקבות שלא בדקו מתקן אחד מסכן. מקום שבו גונבים כבלים של חשמל ונוגעים בחשמל חשוף בלי להבין בדבר לא כל שכן, גם אם זה ייקח שנתיים לא שווה לעבד את אותו הילד החמוד שבתמונה, לא שווה לאבד אף חיים. אנו מאמינים בחיים כולנו ואני חושב שוודאי חברת החשמל פעלה באופן נכון. אין בדיחות ואין "יאללה" בחשמל. חשמל לא מריחים ולא רואים. "נגעת נסעת". כל הכבוד לחברת החשמל על הסדר הנכון וזה שלא מוכנים לשלם במועצה- לא יודע למה… אך יכול להיות שגם לכך יש סיבה מוצדקת.

    2. אם כבר, "הכפר לא מחובר לחשמל מים וביוב" = כפר לא מוכר, וגם זה לא נכון תמיד.
      מי שהכריח אותם לגור שם זו מדינת ישראל, אבל זה שיעור היסטוריה, ולא זה המקום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!