ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"בגלל חברת חשמל": כבר חצי שנה שאין מידע על זיהום האוויר בכפר סמוך לנאות חובב

בדיקת "שקוף" מגלה: תחנה למדידת זיהום האוויר בכפר הסמוך למפעלים מנותקת חודשים ארוכים באופן שמסכן את 4,800 תושביו ● גורם המעורה בפרטים טוען כי "בחברת החשמל הערימו קשיים" אך שם מכחישים: "לא מוכר עיכוב"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הכפר הסמוך ביותר למפעלי נאות חובב, ואדי נעם. "לא טוב ולא צריך לקרות" (צילום: יונתן נדב, פלאש 90)

כבר קרוב לחצי שנה שחברת החשמל אינה מספקת חשמל לתחנת הניטור שמודדת את רמות זיהום האוויר בסמוך למועצה התעשייתית נאות חובב, שבה מצויים מפעלים מזהמים. כל זמן שהתחנה מנותקת אין בקרה על איכות האוויר שנושמים התושבים הקרובים ביותר לאזור – תושבי הכפר הבדואי ואדי נעם, כפר לא מוכר המונה 4,800 איש ואישה. 

מה הסיבה לכך? גורם המעורה בפרטים אמר ל"שקוף" כי "חברת חשמל הערימה קשיים" בסבך הביורוקרטי שכרוך בחידוש התחנה, שהוחלפה לצורך תחזוקה. כלומר, עיכובים בחילופי מסמכים גורמים לסיכון בריאות התושבים – והרשויות מתעכבות כבר חצי שנה. "כרגע אין ניטור, לא יודעים מה איכות האוויר בכפר", הוסיף אותו גורם בדאגה. "זה לא טוב ולא צריך לקרות".

עוד כתבות ב"שקוף":

אך בחברת החשמל מכחישים: "לא מוכר לנו כל עיכוב או מחלוקת. נפתחה הזמנה לתשלום, ששולמה ממש בימים האחרונים (ייתכן שרק ביום שלישי), וזו הועברה למתכנן ומטופלת כרגע".

נעלמה מהאפליקציה

המועצה התעשייתית נאות חובב מחזיקה בשטחה כעשרים מפעלים תעשייתיים, בהם מפעלים לייצור כימיקלים שונים כמו חברת "גז טכנולוגיות וכימיקלים" שמאחסנת ומספקת גזים בריכוז גבוה במיוחד. כמו כן, חלק מחטיבת הכימיה של חברת "טבע" מחזיקה בפס ייצור לתרופות במקום ובנוסף, חוות אחסון והולכה של חברת "תשתיות נפט ואנרגיה" (תש"ן).

בדיקת שקוף העלתה כי לאורך שבועות ארוכים התחנה המנותקת הופיעה ברשימת התחנות המנוטרות של המשרד להגנת הסביבה באפליקציה שהשיק המשרד, אולם ללא הזרמת נתונים בזמן אמת. לאחר פניה למשרד התחנה נעלמה מהאפליקציה.

 

היעדר נתונים בצילום מסך מתוך האפליקציה

במשרד להגנת הסביבה, האחראי לתחנות הניטור, אישרו כי "התחנה טרם חוברה לאור שיח מול חברת החשמל" והודו כי "היא ירדה משידור בינתיים". עוד ציינו כי "סביב רמת חובב פועלות 6 תחנות סביבתיות שמייצגות היטב את איכות האוויר מסביב לאזור התעשייה". יש לציין כי אחת מהן נפגעה במהלך מבצע "שומר החומות" ובימים אלה היא משופצת ומוחלפת בחדשה. 

תגובת המועצה האזורית נאות חובב: "אנחנו פועלים כל השנה לשמירה על איכות האוויר בשטחי המועצה ומחוצה לה. למועצה עשר תחנות ניטור שמפוזרות בשטחי המועצה ובריכוזי אוכלוסייה סביב לה, כך שבאופן תמידי מתבצעות מדידות איכות אוויר לכלל המרחב. התחנות מגבות אחת את השניה בשל הפריסה הרחבה שלהם, כך שהאוויר מנוטר באופן רציף".

עוד הוסיפו במועצה כי "באשר לתחנה המדוברת, לאור שינויי בעלות בתחנת הכוח מחברת חשמל ל'אורות יוסף', נדרשות התאמות שונות של תשתיות ואף נדרשת החלפת חיבור החשמל. בימים אלו הנושא מטופל למול כלל הגורמים ויבוא לידי פתרון בימים הקרובים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. מדוייק.
    הסמל שלכם – של חזיר.
    צביעות.
    החזיר פושט טלפיו ומראה את הצד שמעוניין להראות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!