ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

היועמ"ש ממשיך למרוח את ההליך הפלילי נגד חיים כץ

היועמ"ש אמר שיגיש כתב אישום או הסדר טיעון נגד חיים כץ תוך חודשיים. אז אמר. כעת הוא מבקש הארכה נוספת - כדי לסגור לכץ הסדר טיעון אחד לשני אישומים שונים: "דרוש פרק זמן נוסף למיצוי המגעים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חיים כץ בבית המשפט בספטמבר שעבר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ממשיך לעכב את ההכרעה בעניין כתב האישום של ח"כ חיים כץ, שנאשם כי השתמש בכוחו הפרלמנטרי כדי להועיל כלכלית לעסק של חברו. במכתב ששלחה בשמו המדינה לבג"ץ היום (חמישי) עולה כי עורכי הדין של המדינה ושל הח"כ לשעבר עומלים על עסקת טיעון שתחבר בין פרשות שונות בעניינו.

המכתב מגיע לאחר גרירת רגליים ממושכת ובעקבות עתירה של התנועה לטוהר המידות, שדורשת מהיועמ"ש לנמק מדוע לא הגיש כתב אישום מחודש נגד חיים כץ. ב-22 ביולי הודיע היועמ"ש כי בתוך חודשיים יגיע להכרעה: הגשת כתב אישום חדש נגד כץ או חתימה על הסדר טיעון. החודשיים עברו חלפו וכתב אישום או הסדר טיעון עדיין אין. "דרוש פרק זמן נוסף למיצוי המגעים", חזרה גם היום המדינה על בקשת היועמ"ש המוכרת. "התהליך התקדם ביחס לשני כתבי האישום ומצוי בשלב של חילופי טיוטות".

עוד ב"שקוף":

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות עומר מקייס אמר לשקוף בתרעומת כי "לצערנו, היועץ המשפטי לממשלה ממשיך למרוח את פרשת חיים כץ, ועושה הכל כדי לא להגיש את כתב האישום מחדש לכנסת. הפעם, היועץ המשפטי לממשלה גם מפר את התחייבותו לבג"ץ, שביטל את הדיון בעתירה של התנועה לטוהר המידות רק בגלל התחייבות היועמ"ש לפיה יגיש כתב אישום אם לא יגיע להסדר בתוך חודשיים. עכשיו, בניגוד להבטחה, מבקש חודש נוסף".

היועמ"ש מנדלבליט אמר שיכריע תוך חודשיים. אז אמר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לדבריו חתימה על הסדר טיעון משולב עשויה להוות הקלה בכובד המשקל של האישום. "הכיוון המסתמן של הפחתה באישום של ח"כ כץ בפרשה החמורה של ניירות הערך, שבה רתם לכאורה את הליך החקיקה בכנסת לטובתו האישית, מטריד מאוד", אמר מקייס. "מטרידה עוד יותר המסקנה שלפיה היועץ המשפטי לממשלה,  שאמר בקולו שכתב האישום כולל של 'מרמה ברף חומרה גבוה', מעדיף להקל באישום של ח"כ כץ על פני לחזור ולהגיש מחדש את כתב האישום, כנדרש". 

החסינות התבטלה – שנה וחצי הלכו לפח

פרשת כץ מתחילה ב-17 ביולי שנת 2017, אז הודיעה המשטרה לפרקליטות כי מצאה תשתית ראייתית להעמיד את ח"כ חיים כץ לדין בגין שוחד מרמה והפרת אמונים. כץ נחשד כי סייע לחברו הקרוב מוטי בן ארי לקדם חקיקה הנוגעת לעסקיו. יותר מעשרה חודשים לקח ליועמ"ש להודיע לכץ כי יואשם באישומים אלו בכפוף לשימוע. חצי שנה נוספת לאחר השימוע לקח ליועמ"ש לקיים את השימוע ועשרה חודשים נוספים לקח לו עד שקיבל החלטה להפחית את האישום למרמה והפרת אמונים. 

רק באוגוסט 2019 הגישה המדינה כתב אישום כנגד ח"כ חיים כץ. כץ החליט לבקש חסינות מהכנסת אך גורל חירותו נקשר בגורלה של מדינת ישראל שנכנסה לסחרור מערכות בחירות, שמנע את כינוס ועדת הכנסת שיכולה הייתה לדון בחסינות. 

כל זאת עד שהוגש גם כתב אישום כנגד רה"מ לשעבר בנימין נתניהו – רק אז הוחלט בכנסת להקים את ועדת הכנסת כדי שתדון בבקשות החסינות. נתניהו שחשב אולי ליהנות מההפקר משך חזרה את בקשת החסינות אך כץ נשאר דבק בעמדתו. 

הישיבה שבה ניתנה חסינות לכץ – שפג תוקפה מאז (צילום ארכיון: אוליבר פיטורסי, פלאש 90)

ואכן, בדיון מתוקשר ומביש, הכנסת ה-22 זיכתה את את כץ בחסינות. אך בינתיים גם היא התפזרה ואיתה פגה גם החלטת החסינות. לכן היועמ"ש נדרש לבחור האם להגיש כתב אישום חדש כנגד כץ, שבינתיים הסתבך בפרשה נוספת בחשד לעבירות מס. מנדלבליט החליט – ומחליט עד היום – שלא לעשות זאת. 

הכנסת ה-23 התפזרה גם היא ונבחרה כנסת חדשה ועדיין כתב האישום לא הוגש. התוצאה – בזכות החסינות שפג תוקפה, חיים כץ כבר פטור ממשפט יותר משנה וחצי.

"אין כל הצדקה שהחסינות תפחית מהעונש של ח"כ כץ", אומר היום עו"ד מקייס. "טוב יעשה היועץ המשפטי לממשלה אם יחזור לעמדתו המקורית ויגיש מחדש את כתב האישום לכנסת, כפי שדרשה התנועה לטוהר המידות בעתירתה".

עוד הליכים נמרחים: מה קורה עם ליצמן?

כץ לא היחיד שההליך הפלילי שלו נמרח כבר יותר מדי זמן. המשטרה הודיעה על כך שיש תשתית ראייתית להאשים את השר לשעבר יעקב ליצמן בגין הפרת אמונים, שיבוש הליכי חקירה והדחת עד – עוד באוגוסט 2019 (!) היום, לאחר יותר משנתיים עדיין אין החלטה סופית של היועמ"ש בעניינו. 

דרעי, ליצמן, ביטן, כץ – נבחרי ציבור בהליך פלילי. (צילומים: אתר הכנסת)

לאריה דרעי, שכזכור כבר הורשע בעבר וישב בכלא, התקיים אומנם שימוע בפברואר השנה אך עדיין לא התקבלה החלטה אם להעמידו לדין בגין עבירות מס. הרביעי במניין הוא דוד ביטן, שבחודש יולי הוגש כתב אישום חמור כנגדו לבית המשפט בגין שורה של פרשיות שחיתות

גם משפטו של רה"מ הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מתנהל כיום בבית המשפט במה שעתיד להיות מכונה משפט העשור. לא רק בגלל חשיבותו אלה בגלל עשר השנים שיקח לו להתנהל. נזכיר כי בפברואר השנה עמד נתניהו בבית המשפט וכפר בהאשמות נגדו. היום, שמונה חודשים אחרי, אנחנו עדיין בעדותו של העד הראשון. 

ברקע הדברים כבר מתחולל המירוץ לבחירת יועמ"ש חדש שעתיד להתחלף בפברואר השנה. בינתיים שלושה נבחרי ציבור מכהנים ממתינים עוד להחלטתו. 

רגע שכחנו את ח"כ בנימין נתניהו! נבחר ציבור נוסף בהליך פלילי (צילום: אוליבר פיטוסי)
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. היוהמ"ש הזה רואה את תפקידו בהגנה על השרים, בפרט, והממשלה בכלל, לא על שלטון החוק. את נתניהו הוא העמיד לדין בלא ברירה, וגם אז הוא סרס את כתב האישום. אפס של יוהמ"ש

  2. אז למה בעצם מנדלבליט מתמהמה? מה הסיבה העקרונית לכך? הוא לא רוצה שכץ ישלם את המחיר? בעיה טכנית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!