ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדיקת "שקוף": חברות האנרגיה מלמדות תלמידים על יתרונות הגז – בלי להזכיר את הנזק

בדיקת "שקוף" חושפת כיצד חברות קצא"א ודוראד משתמשות בשנים האחרונות ב"שיטת הלומדות" כדי לנסות לחנך אלפי תלמידים להאמין שהן דואגות לעתיד החינוך שלהם ולסביבה תוך האדרת השימוש בגז, ובלי אף מילה על הנזקים שהן גרמו לתושבים במשך השנים • מדובר בחלק מתופעה שבה חברות מזהמות מקדמות את האינטרסים שלהן דרך התערבות בתכנים חינוכיים, והכל בתמיכת משרד החינוך, שלא נוקף אצבע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מה מלמדות חברות האנרגיה את התלמידים? מתוך סרטון יוטיוב של דוראד

האם חברת קצא"א מעבירה את מסריה לאלפי תלמידים בישראל, בניגוד לכללי משרד החינוך? בדיקת "שקוף" חושפת את המנגנון המשומן של חברות קצא"א ודוראד (חברה בבעלות קצא"א), שבשש השנים האחרונות השתמשו ב"שיטת הלומדות" כדי לנסות לחנך אלפי תלמידים, בעיקר באשקלון, להאמין שהיא חברה שדואגת לעתידם, לחברה, ולסביבה, תוך האדרת השימוש בגז, ובלי אף מילה על הנזקים שהן גרמו לתושבים במשך השנים, או על החלק של הגז בהחרפת משבר האקלים. גם חברת בז"ן משתתפת בחגיגה, ומקדמת פרויקט חינוכי בשם "זיקוק צעיר".

עוד ב"שקוף":

וכך עובדת "שיטת הלומדות": חברות האנרגיה משלמות לחברה שמייצרת לומדות חינוכיות עבור תלמידי משרד החינוך, והן בתורן מייצרות תוכן לימודי, שמעוצב על ידי חברות האנרגיה עצמן. הלומדות מוצגות לתלמידים בבתי הספר, והתלמידים מקבלים גם סיורים במפעלי החברות, והסברים מפורטים מראשיה. בדרך הזאת חברות האנרגיה משיגות תמיכה של אלפי אזרחים צעירים, שבטוחים שהן דואגות לעתידם, לבריאות שלהם, ולסביבה. ביקורת כבר לא תגיע בעתיד מהכיוון של תלמידים אלו, וחברות האנרגיה יוכלו להמשיך לעשות עסקים כרגיל, על חשבון העתיד של אותם אזרחים צעירים.

פרסומת או תוכנית לתלמידים? מתוך המצגת של דוראד

משרד החינוך, הרגולטור שאמור לשמור שהילדים לא ייחשפו למניפולציות של חברות עסקיות במסגרת הלימודים שלהם, לא נוקף אצבע, ואף טוען: "ישנם נהלים ברורים בנושא, כדי למנוע מעורבות של חברות מסחריות בתוכניות הלימודים". נראה שאין מי שאוכף אותם.

קצא"א ודוראד מציגות: הטבות למורים שיעברו את ההשתלמות שלהם

התוכנית נקראת "אנרגיה צעירה", ומקבלת את המימון מחברת "דוראד אנרגיה", שמחזיקה בתחנת כוח פרטית המייצרת חשמל בגז. חברת דוראד נמצאת בין היתר בבעלות של קצא"א – חברה פרטית בבעלות ממשלתית הפועלת תחת מעטה כבד של סודיות, ובעלת רקורד עשיר של פגיעה אנושה בסביבה

דוראד יצרה קשר עם חברת Hi-teach, שמכינה לומדות ותכנים לימודיים עבור מספר לקוחות, ובהם משרד החינוך. על פי פרסומים בתקשורת המקומית ולפי גורמים בכירים המעורים היטב בתוכנית, דוראד הובילה את בניית תוכנית הלימוד והתכנים המופיעים בה. 

לקראת ביקור התלמידים במפעל של דוראד

הפיילוט הראשוני של התוכנית החל בשנת 2015 במספר תיכונים באשקלון, ובשנת 2017 החל לפעול באופן רשמי. בשנת הלימודים האחרונה הגיע ללא פחות מ-12 בתי ספר באשקלון, אשדוד, קריית גת, ירושלים, באר שבע, באר יעקב, גדרה, רמלה, ירוחם והנגב. על פי פרסומים בכלי התקשורת המקומיים, מספר התלמידים שכבר השתתפו בתוכנית מגיע לכמעט אלף תלמידים. התוכנית עתידה להתרחב לבתי ספר נוספים בערים נוספות.

התוכנית כוללת עשרות שעות לימוד, סיורים במפעלי החברות בהנחיית נציגיהן, ופרויקט גמר שבו התלמידים מכינים עבודה בנושא אנרגיה, בנוכחות של בכירי חברת דוראד וקצא"א. כמו כן, במצגות התוכנית נכתב כי מתקבל מימון גם ממשרד האנרגיה, שמספק לבתי הספר ערכות לימוד בשווי של 3,000 שקלים.

התוכנית דואגת לא רק לתלמידים, אלא גם למורים – מציעה להם לעבור השתלמות, שתהווה עבורם גמול השתלמות השווה 30 שעות. המשמעות: קצא"א ודוראד מציעות הטבות כספיות למורים כדי שיעברו השתלמות לקורס שלהן.

לזרוע זרעים של "סקרנות", לגדוע כל צל של ביקורת

מה התלמידים לומדים בתוכנית? חלק מהחזון הרשמי כפי שמופיע באחת המצגות כולל "קידום החינוך המדעי-טכנולוגי, בדגש על אנרגיה והפקת חשמל מגז". ואכן לאור החזון הזה התוכנית צועדת. לצד למידה על עקרונות מדעיים בסיסיים בתחומי האנרגיה, הכימיה והביולוגיה (דבר חיובי לכשעצמו), התלמידים לומדים באופן מפורט על כל שלבי ייצור הגז, ומקבלים דגשים שלפיהם ייצור חשמל בגז הוא "יעיל, מוזל, וירוק!"

האו"ם וסוכנות האנרגיה הבינלאומית חושבים קצת אחרת מהם, וקוראים דווקא לעצור את השימוש בגז, בשל ההשלכות שלו על החרפת משבר האקלים. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Nature קבע שיש להשאיר 60% מהגז באדמה כדי לשמור על סיכוי של 50% שהטמפרטורה של כדור הארץ לא תעלה ביותר מ-1.5 מעלות – עלייה שתוביל להשלכות קשות על האנושות.

במסגרת התוכנית התלמידים גם זוכים לקחת חלק בסיורים בתחנת הכוח הפרטית של דוראד, שבה מיוצר החשמל מגז. בסיורים, המועברים על ידי נציגי החברה, התלמידים מכירים מקרוב את טכנולוגיית "המחזור המשולב". באמצעות הטכנולוגיה מופק חשמל מגז, והתלמידים מקבלים הסבר על כך שהטכנולוגיה מאפשרת ייצור נקי ויעיל, לעומת ייצור החשמל מפחם ומזוט. בסיורים התלמידים זוכים גם לדבר עם מנהלי החברה, שנשמעים נרגשים ומרוצים.

כך למשל, מנכ"ל דוראד אלי אסולין מסר לתקשורת המקומית שסיקרה את פרויקט הגמר של שנת 2019: "כחלוצת ייצור החשמל הנקי מוטלת עלינו החובה, שהיא גם זכות גדולה, לפתח ולקדם את דור תעשיית האנרגיה הישראלית. פרויקט 'אנרגיה צעירה', שמתקיים זו השנה השלישית ברציפות, מבוסס על חינוך באמצעות חוויה והתנסות, וחושף את התלמידים לענף הצעיר של ייצור חשמל נקי מגז טבעי". עוד הוסיף אסולין באירוע הגמר של שנת 2020: "פרויקט 'אנרגיה צעירה', מטרתו לחשוף את התלמידים לתחום ייצור חשמל נקי מגז טבעי, המאפשר לכולנו אוויר נקי וירוק יותר".

גם יו"ר קצא"א, ארז חלפון, לא נשאר אדיש: "באמצעות הפרויקט ביקשנו לזרוע זרעים של סקרנות בקרב דור המהנדסים הבא, ואין לי ספק שאת חלק מהילדים שפגשנו היום נפגוש בעוד כעשור בחברות אנרגיה ישראליות מובילות".

הנחיות משרד החינוך ברורות – אך נראה שאין מי שאוכף אותן

גם משרד החינוך מסכים שלא ייתכן שחברה מסחרית תקדם את האינטרסים העסקיים שלה בפני תלמידים, ולכן הוציא חוזר מנכ"ל בנושא של "שילוב פרסומת מסחרית במוסדות החינוך והתנאים לקבלת היתר במקרים מסוימים". על הנייר ההנחיות נראות ברורות מאוד: "חל איסור מוחלט לבקר במרכז מבקרים, במפעל ובמקום פעילות של חברה מסחרית שמתקיימת בהם פעילות המשלבת פרסומת מסחרית גלויה או סמויה ופעילות החושפת את המבקרים למוצרים, לתהליכים או לשיווק בכל אמצעי"; ובנוסף מוסיפים בחוזר כי הוועדה אוסרת על מגע ישיר עם תלמידים, ועל הצגת לוגו של נותן המימון או החסות.

על שלושת אלו תוכנית "אנרגיה צעירה" עוברת בצורה מובהקת – הן בסיורים במפעלי החברה, הן במגע ישיר עם התלמידים, והן בלוגו של חברת דוראד שמופיע כמעט בכל מצגת לימודית.

באתר של קצא"א מתהדרים בתוכנית הלימודים

כשפנינו למשרד החינוך בנושא, בין היתר הסבירו שם ש"ישנם נהלים ברורים בנושא, כדי למנוע מעורבות של חברות מסחריות בתוכניות הלימודים". הם צודקים, אך נראה שאין מי שאוכף את הנהלים האלו. מעבר לכך, בחוזר נכתב כי "יש להביא לפני הוועדה כל שיתוף פעולה עם גורם חוץ-מוסדי, לרבות גוף עסקי, לצורך פעילות במערכת החינוך, לרבות התקשרות או מתן או קבלה של חסות". כששאלנו האם הוועדה נתנה אישור לקצא"א ודוראד להעביר את התוכנית, לא קיבלנו תשובה.

אנרגיות מתחדשות זה טוב – אבל רק עוד כמה עשורים

התוכנית של דוראד וקצא"א לא רק מאדירה את השימוש בגז, אלא גם מנסה להכתים את השימוש באנרגיות מתחדשות. לתלמידים מודגש כי "אנרגיה ירוקה זמינה בדרך כלל בזמנים מאולצים" ולכן יש צורך בטכנולוגיית אגירה. התוכנית אכן מלמדת את התלמידים על טכנולוגיות שונות של אגירה, ומסבירה עליהן לעומק. אך גורמים בכירים המעורים היטב בפרטי התוכנית מדגישים ל"שקוף" כי היא מלמדת את התלמידים שהמעבר לאנרגיות מתחדשות ייקח עשרות שנים. לכן הגז, שמזהם פחות לטענתם, הוא תחנת ביניים לעשרות השנים הקרובות.

לא במקרה, זה גם אחד הסלוגנים המרכזיים של חברות הנפט והגז הגדולות בעולם – Chevron, ExxonMobil, BP, Shell, שמשקיעות מיליארדים בהדהוד המסרים האלו. גם חברת דוראד חוזרת על המסר שמודגש בתוכנית, שנראה כאילו הועתק מאתר החברה: "החשמל שמיוצר בתחנת הכוח דוראד הוא חשמל ירוק יותר, המופק על ידי גז טבעי שמצמצם באופן משמעותי את הפגיעה באיכות הסביבה".

אנרגיה סולארית – רק בעוד עשרות שנים? צילום: חן לאופולד, פלאש 90

מתוך עשרות המצגות שאותן לומדים התלמידים, אף לא מצגת אחת מסבירה להם לעומק את ההשלכות ההרסניות של הייצור והשימוש בדלקים הפוסיליים על העתיד שלהם. שקופית אחת בלבד מזהירה שיש לשימוש בדלקים "השלכות" על ההתחממות הגלובלית, ללא פירוט. שקופית נוספת מזהירה שהשימוש בגז "מסוכן לאדם, לסביבה, ולציוד", אך שוב, ללא פירוט נוסף; ובמצגת המופיעה בחומרי הלימוד, עליה חתומה גם ענקית האנרגיה הפוסילית SHELL, נכתב: "נפט וגז – זהב שחור!" (תרגום מאנגלית). 

באותה מצגת מופיעה שקופית תחת הכותרת "Global Warming", שבה נלמד כי השימוש בגז ונפט פולט 15-30% פחות פחמן דו חמצני מאשר השימוש בפחם, וכי השימוש באנרגיות מתחדשות הוא עדיין לא מעשי כמו השימוש בנפט וגז. בזה מסתיים הלימוד במצגות על השלכות השימוש בגז על משבר האקלים.

מה שכחו להכניס למצגות - השלכות הגז על משבר האקלים, והתקדמות טכנולוגיית אגירת אנרגיה
ייתכן ששווה ללמד את התלמידים גם את המידע הבא, שנעדר מן המצגות: תעשיית הגז פולטת בתהליך ההפקה גז מתאן, שאחראי על פי דוח מדעני האו"ם שפורסם בחודש שעבר לכשליש מההתחממות הגלובלית. באו"ם אף הזהירו כי יש לנקוט ב"צעדים דחופים" כדי להפחית את הפליטות שלו – שתעשיית הגז והנפט אחראית לכרבע מהן. סוכנות האנרגיה הבינלאומית, הגוף שאמון על יציבות הנפט בעולם, הכריזה לפני כשלושה חודשים כי "חיפושי שדות נפט וגז חדשים צריכים להיפסק – עוד היום". לפי דוח הפאנל הבין‑ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC), גז פולט בממוצע יותר מפי עשרה פחמן דו-חמצני מאנרגיה סולארית, ופי 40 מאנרגיית רוח. אנרגיה סולארית ורוח גם לא פולטות את גז המתאן ההרסני, בניגוד לגז.

כדי לייצר אנרגיה סולארית ולהשתמש בה בקנה מידה רחב נדרשת טכנולוגיית אגירה, שאכן עדיין לא מספיק מפותחת (כיום ניתן לאגור אנרגיה במשך כ-4 שעות), ולא מאפשרת כיום לעבור לייצור של 100% חשמל מאנרגיה סולארית. טוב שהתוכנית מבהירה זאת לתלמידים. אבל – קיבוע התפיסה אצל התלמידים שהמשק צריך להתבסס על ייצור חשמל מגז למשך עשורים קדימה לא מתאימה לעידן שבו אנחנו נמצאים – עידן של משבר אקלים, שקצרה היריעה מלהכיל ולפרט את גודל האיום שלו על האנושות ועל המערכות האקולוגיות.

כבר היום יש תוכנית של "מרכז השל לקיימות" לייצור 95% חשמל מאנרגיות מתחדשות עד 2050, וכמו כן הטכנולוגיה בתחום משתפרת מהר מאוד, והמחירים יורדים בקצב מהיר מאוד (לפי דוח של IRENA, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיות מתחדשות, עד שנת 2030 מחירי סוללות האגירה ירדו בכ-50-60%). משרד האנרגיה האמריקאי גם פרסם שכבר עובדים על פיתוחים שיאפשרו אגירה של כ-10 שעות. רק לפני כשבוע הכריז נשיא ארה"ב ביידן כי עד שנת 2050 כמחצית מהחשמל של ארה"ב יופק מאנרגיה סולארית. חינוך התלמידים להתבסס על גז עשורים קדימה לא נמצא בהלימה עם המגמות העולמיות, ואת זה מבינים אפילו במשרד האנרגיה.

מכירים תודה לקצא"א ודוראד

ולא רק האדרת הגז והשמצת האנרגיות המתחדשות, גם קצת האדרה עצמית: המצגות מדגישות לתלמידים כי קצא"א ודוראד "מחויבות לחברה" "ולקידום החינוך בישראל", וכל מצגת שממנה לומדים התלמידים מסתיימת בהכרת תודה מודגשת וגדולה לחברות, על המימון שלהן לתוכנית. המצגות רק שכחו לציין את הנזק בשווי 350 מיליון שקלים בשנה שגורמת דוראד בזיהום שהיא תורמת לתושבי העיר. מידע נוסף שנגרע הוא שקצא"א, לאחר מאבק ממושך של תושבי אשקלון, הקימה תחנות ניטור לחומר המסרטן הוודאי בנזן שנפלט מהמפעלים שלה היישר אל התושבים. אשקלון היא אחת הערים עם אחוזי התחלואה הגבוהים ביותר במדינה בסרטן.

לא במצגות – תקלות חוזרות ונשנות שמזהמות את הקרקע והאוויר. צילום: המשרד להגנת הסביבה

המצגות גם לא מציינות את התקלות החוזרות ונשנות של קצא"א שמזהמות לתושבי אשקלון את הקרקע והאוויר שהם נושמים; את הכוונה שלה להפוך את אשקלון לעיר נפט שעלולה להחריב החופים שלה; את ההיסטוריה המפוארת של חברת קצא"א שאחראית על אחד מהאסונות הסביבתיים החמורים בתולדות המדינה; ואת העובדה שהחברה מזהמת לאזרחי ישראל את שמורות הטבע, ומתחמקת מלשלם באופן מלא על הנזקים שלהם גורמת.

דוראד תלמד ילדים שגז טוב לעתידם? זה כמו שקוקה קולה תלמד שסוכר לא מזיק

חשוב להבהיר – מדובר כאן בסיפור הרבה יותר גדול מהשאלה האם גז הוא ירוק או לא. הרי לא היה עולה על הדעת שקוקה-קולה תלמד את תלמידי מערכת החינוך שסוכר בעצם לא מזיק, שתנובה תלמד שכדאי לאכול כמה שיותר חלב, וש-H&M תלמד שקניית בגדים מובילה לאושר. החוט המקשר בין כל הדוגמאות הללו הוא שלא ייתכן שחברה מסחרית תחנך תלמידים שהמוצר שלה הוא חיובי ועושה להם טוב, כשיש לה אינטרס עסקי מובהק בעניין. מובן מאליו שלימוד מגרעות המוצר יפגע ברווחיה של החברה המסחרית, ולכן תסתיר אותם.

וזה בדיוק מה שקורה בתוכנית "אנרגיה צעירה" שמממנות קצא"א ודוראד – דוראד שמייצרת חשמל באמצעות גז, מחנכת את התלמידים שהוא טוב לעתידם ולסביבה, מבלי לספר על ההשלכות ההרסניות שלו. ראוי שהתלמידים ילמדו וירחיבו אופקים, אבל לא כשזה נעשה על ידי החברות שיש להן אינטרס עסקי להסתיר את הנזקים של הפעילות שלהן.

התלמידים מקבלים את המסר – גז הוא דבר נקי. אסדת לוויתן, ארכיון. צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

ולא רק קצא"א ודוראד: גם בז"ן משתתפת בחגיגה, ומממנת את תוכנית "זיקוק צעיר". החברה שהמוצר שלה הוא נפט, מלמדת על נפט ועל התוצרים שלו. במצגות שלה מלמדים על תהליך טיפול בשפכים, ודווקא מסבירים יותר על השלכות משבר האקלים. אבל מה הפיתרון שמציגה בז"ן לתלמידים? היא מעבירה את האחריות על הנזק אל התלמידים, ומפצירה בהם לקחת אחריות אישית, לנסוע בתחב"צ, ולמחזר. מדובר בשיטה מוכרת של חברות הנפט והגז להעביר את האשמה לצרכנים, במקום לקחת אחריות על הפעילות שלהן.

מי שמאפשר את המצב האבסורדי הזה הוא משרד החינוך, הרגולטור שאמור לשמור שהילדים לא ייחשפו למניפולציות של חברות עסקיות במסגרת הלימודים שלהם. לא רק שמשרד החינוך לא נוקף אצבע נגד ההתנהלות המניפולטיבית, אלא שלפי תוכנית "אנרגיה צעירה", בעתיד יוקם מרכז מבקרים "בשיתוף משרד החינוך, עיריית אשקלון, וחברת דוראד". במשרד טוענים כי הם לא ישתתפו במימון המרכז, אך כששאלנו מה הכוונה "בשיתוף משרד החינוך", לא קיבלנו תשובה.

ארגון "שומרי הבית" כבר פנה אל משרד החינוך בנושא לפני כחצי שנה, אך נראה שבמשרד החינוך לא מתרגשים, גם לא מהפנייה של הארגון וגם לא מפניית "שקוף". עד שלא יופעל לחץ ציבורי מספיק חזק מול המשרד, החברות המסחריות ימשיכו לחנך את הילדים שלנו, להציף אותם במסרים שתורמים לאינטרסים העסקיים שלהן, ולדאוג שדור העתיד לא יפריע להן לעשות עוד כסף על חשבון העתיד שלו, ושלנו.

התגובה המלאה של דוראד
"דוראד גאה לקחת חלק בפרויקט "אנרגיה צעירה", פרויקט חינוכי ייחודי החושף את התלמידים לתחום האנרגיה והתמורות החלות בו, תוך שימת דגש על החיבור בין לימודים תאורטיים לצד לימודים מעשיים באופן חוויתי והתנסותי. החברה רואה בפרויקט חשיבות רבה ותרומה משמעותית לחינוך הדור הצעיר במדינת ישראל, תוך הקניית ידע אדיר וכלים רבים שישמשו אותם בעתיד.
דוראד הנה אחת מתחנות הכוח הגדולות במדינה, מחלוצות החשמל הפרטי, הפועלת על בסיס גז טבעי, ירוק ונקי.
פעילות דוראד היא הפתרון לצמצום השימוש בפחם, הפחתת הפליטות וזיהום האוויר באשקלון והסביבה. שכן, הגז הטבעי הינו מקור אנרגיה ידידותי לסביבה עם פליטת מזהמים מופחתת בהרבה מיתר הדלקים בהם עושים שימוש כיום, והוא חלופה לשימוש בפחם ובדלקים עד למעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות בהיקף גבוה יותר.
תוכנית הלימוד איננה מקדמת כל אינטרס כלכלי-עסקי או מוצר כזה או אחר. יודגש, כי הגז הטבעי אינו מוצר של דוראד והיא איננה מקדמת מכירה או שימוש בו. דוראד משווקת אך ורק חשמל לגופים וארגונים גדולים."
התגובה המלאה של משרד החינוך
1. התוכנית "אנרגיה צעירה" אינה מאדירה את השימוש בגז, אלא ההפך הוא הנכון – היא מציגה את המגבלות והפגיעה בסביבה של השימוש בדלקי מאובנים. התוכנית כוללת פרקים על אנרגיות מתחדשות ופתרונות חלופיים. משרד החינוך אינו מממן את התוכנית – התוכנית מקבלת מימון משורה של חברות וגופים ממשלתיים, בהם רשות המים, משרד הכלכלה, תאגידי המים, חברות אנרגיה וכן מרשתות חינוך כגון ברנקו וויס רשת דרכא ורשת עתיד.
2. המשרד לא משתתף במימון הקמת מרכז מבקרים.
3. ישנם נהלים ברורים בנושא, כדי למנוע מעורבות של חברות מסחריות בתכניות הלימודים.
4. ועדה מדעית תבדוק מחדש את כל התכנים הנלמדים בסוגיית משבר האקלים, כדי לגבש המלצות על תכנים חדשים, ועל מנת לוודא שכל התכנים מותאמים לממצאים האחרונים והעדכניים ביותר בסוגיה זו. הצוות יבחן, בין היתר, האם התכנים הנלמדים מקדמים בצורה זו או אחרת אינטרסים מסחריים כדי למנוע מצבים אלו.
התגובה המלאה של בזן
בזן גאה לקחת חלק בפרויקט 'נוער שותה מים ודעת' אותו מובילה חברת הי-טיץ', העוסקת בחינוך רב תחומי למדעים ולתרום מהידע המקצועי הנרחב של המהנדסים שלה.
בתי הספר בצפון הארץ, אשר לקחו חלק עד כה בתוכנית, נחשפו לנושאים כגון טיפול בשפכים בתעשייה ומיחזור פולימרים, כרכיב חיוני בדרך לכלכלה דלת פחמן – יעד שבזן סימנה כמרכזי בתוכנית האסטרטגית שלה.
קבוצת בזן אינה פועלת באופן ישיר מול בתי הספר. תוכניות הלימוד והכשרות המורים נעשות ע"י חברת הי-טיץ', בהתאמה לתוכניות משרד החינוך במדעים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

5 תגובות

  1. תודה על המידע החשוב.
    כמורה, אלך כמובן להשתתף בתוכנית ההשתלמות ואשתדל להציג שם בפני התלמידים והמשתתפים בזמן אמת את הנזקים.
    2-3 פעולות כאלה והמוטיבציה שלהם להמשיך בתוכנית תרד פלאים.
    אעביר למורים נוספים.

  2. ככל שיש יותר לחץ על חברות הדלקים הפוסילים יש יותר צורך לבחון את תכני הלימוד בבתי הספר. משרד החינוך נרדם מזמן ומסרב להכין תוכנית מקיפה ורצינית בנושא משבר האקלים.

  3. כל הכבוד!!!
    לפני חודש (בדיוק) פרסמתם על לומדות של נובל אנרג'י לתלמידי ישראל,
    היום על קצאא ושותפותיה…
    בסוף לא ישאר מה ללמד את התלמידים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!