ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות פרסום "שקוף": בניין ציבורי יהפוך ירוק יותר

המוסד האקדמי מחזיר את תכנונו של בניין חדש לשולחן השרטוטים - לאחר הפרסום על היעדר כללים בסיסיים של בנייה ירוקה. הצעדים המתוכננים כעת: שירותי ייעוץ לבנייה ירוקה, בחינת הצבת פאנלים סולאריים על הגגות, חיסכון במים וצמצום השימוש בחשמל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הנהלת המכללה האקדמית בית ברל הצהירה כי בכוונתה לחזור לשולחן השרטוטים ולשדרג תכנון אדריכלי שלא התחשב בשיקולי סביבה. בעקבות חשיפת "שקוף" אודות התוכנית, קיבלה הנהלת המכללה החלטה לעכב את הבניה ולבחור יועץ או יועצת מומחית לנושא כדי להתאים את הבניין החדש לסטנדרטים של בנייה ירוקה בארץ. 

מכללת בית ברל. חזרו לשולחן השרטוטים בעקבות הביקורת (מתוך אתר המכללה)

"מאז פרסום הכתבה, נועצה המכללה באדריכל חן שליטא, מהמומחים המובילים בארץ בתחום הבנייה הירוקה", מסרו מבית ברל. "המכללה מקיימת כעת הליך לקראת התקשרות עם יועץ מומחה בנושא בנייה ירוקה. תוצאת ייעוץ זה תהייה כמובן פעולות נוספות בנושא שיפור היבטי הסביבה והיעילות האנרגטית של המבנה".

עוד ב"שקוף":

שליטא, יו"ר המועצה המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, סיפר ל"שקוף" לאחר הפגישה כי "בית ברל מכוונים לבניין איכותי וברמת תכנון ובניה גבוהות ביותר. בשיחתנו המשותפת עלו מספר נושאים של בניה ירוקה שעולים בקנה אחד עם יעדי הפרויקט. אני משוכנע שצוות הפרויקט יישלב מרכיבים אלו מתוך ראייה של עלות תועלת ושל המחויבות הסביבתית של בית ברל".

הפיכת הבניין לתואם אקלים יכולה לחסוך באנרגיה, חשמל ומים ולצמצם את הזיהום הנפלט ממנו. כך למשל, המכללה שוקלת כעת להציב מערכות אנרגיה מתחדשת על הגגות. צעד זה ואחרים מקבלים משמעות יתרה לאור דוח האו"ם האחרון אודות החרפת משבר האקלים והצעדים הנדרשים על מנת לבלום אותו. 

חן שליטא, יו"ר המועצה הישראלית לבניה ירוקה (צילום: חיים ורסנו)

נוסף על הגגות הסולאריים, המכללה הצהירה כי בכוונתה להגדיל את השימוש באור יום ובכך לצמצם את השימוש בתאורה, להגדיל את ההפרדה הטרמית במקומות רלוונטיים במבנה, להוסיף הצללה טבעית לחזיתות, לשנות את יחסי הדחת האסלות ולחסוך במים.

לא עמדו ברף התחתון

לפני כחודשיים חשפנו כי המכללה, שמקימה לראשונה מזה חצי יובל בניין חדש בשטחה, אינה מתכוונת לעמוד ברף התחתון של התקן לבנייה ירוקה. הבניין בעיצובה של זוכת פרס ישראל, עדה כרמי, מיועד להכשרת מורים לאומנויות ומדעים, ובהם מורים לתחומי קיימות וסביבה.

בעוד כחצי שנה כמעט כל בניין חדש בארץ יחוייב לעמוד ברף התחתון של התקן לבנייה ירוקה וזאת בהתאם לתקנה עליה חתם שר הפנים לשעבר, אריה דרעי. לא זו בלבד, אלא שעיריות רבות בשנים האחרונות מחייבות את הבונים בשטחן לעמוד בתקן, למרות שעד לחודש מרץ הקרוב הוא אינו מחייב. בנייה ירוקה כמעט שהפכה לנורמה במקומות מסוימים, בטח כשמדובר במבני ציבור.

שרטוט הבניין החדש של בית ברל. שוקלים הצבת פאנלים סולאריים

מה כולל תקן הבנייה הירוקה? לכל מבנה יש תנאי סף קבועים, כמו חיסכון במים וטיפול באנרגיה, ונוסף להם דירוג של אחד עד חמישה "כוכבים". הדירוג נקבע על פי האלמנטים התכנוניים המתחשבים בסביבה, כשכל אחד מהם מקבל ניקוד. שיטה זו מעודדת בניה ירוקה תוך אפשרות לתכנון גמיש לפי צורכי הבניין, כשכל אדריכלית יכולה לבחור אילו אלמנטים להוסיף.

בבית ברל כאמור לא הגיעו לרף התחתון של התקן. גורם בכיר בהנהלת המכללה הודה כי בשיחות עם האדריכלית עדה כרמי, בדיונים שהתרחשו לפני כשנתיים, עלה הנושא ו"התלבטנו אם להפוך אותו לבניין ירוק". התכנון החסר, לדברי ההנהלה, נבע משיקולי תקציב.

בניה ירוקה מוסיפה עלויות? להפך

לאחר פניית שקוף למועצה הישראלית לבנייה ירוקה, ביקשו בכיריה להסב את תשומת לב הנהלת המכללה לכך שדווקא היעדר התקציב, הוא סיבה מרכזית לתכנון המחשב בסביבה. כך למשל, בישראל ישנם כיום מבנים "מאופסי אנרגיה", שמצליחים לקיים את עצמם ולספק חשמל אך ורק על ידי אנרגיה מתחדשת – כמו פאנלים סולאריים על הגגות. 

גן המשתמש באנרגיה מתחדשת בלבד (צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

משמעות הדבר שתוך שנים ספורות הבניין יכול להחזיר לעצמו את ההשקעה העודפת בתשתיות על ידי חיסכון בחשמל ומים. כך למשל, בידוד טרמי עשוי להפחית את השימוש באמצעי קירור וחימום, גג עם מערכת פוטו וולאית, חוסך באופן ישיר חשמל. פתיחת חזיתות לדרום ושימוש בזכוכית מבודדת מנצל היטב את המשאב הכי זמין בישראל: אור השמש.   

במכללה ביקשו להדגיש כי האלמנטים הסביבתיים בתכנון החדש "נוספים על הפעולות הרבות שכבר היו מצויות בתכנון. כך למשל, "שימוש בתאורת חוץ מבוססת אנרגיה סולארית, יצירת מערכת אוורור טבעית במבנה באמצעות תכנון המסדרונות ממערב למזרח ומדרג בין הקומה השנייה לראשונה ליצירת הצללה ואוורור, שימוש משמעותי בתאורה טבעית, תכנון בהתבסס על ניתוח קרינת שמש על חזיתות המבנה ומערכות מיזוג חסכוניות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

3 תגובות

  1. מעניין שאין כלל התייחסות לנושא האקוסטי, תארו לעצמכם בניין מושלם מבחינה "ירוקה", אך אם קיים רעש חיצוני או פנימי (ללא פרוט), אזי זהו "נזם באף חזיר"…

  2. כדאי שמישהו יספר להנהלה שיש להם מומחה פנימי ךענין תכנון תואם אקלים וסביבה. שמו פורפ' עודד פוצ'טר. למדתי אצלו באונ' תל אביב והוא ממש אוטוריטה בתחום. לאחרונה הוא הצטרף לסגל בבית ברל…

  3. יפה. יישר כוח לכתבת. נקווה שלא יסתיים במכבסת מילים ובגרין-וושינג, אלא בראייה מקיימת אמיתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!