ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מכללת בית ברל מתעלמת מבניה ירוקה – המל"ג עשויה להתערב

ל"שקוף" נודע על בניין חדש בתכנונה של האדריכלית עדה כרמי, שעשוי להיבנות בניגוד לכללים בסיסיים של בניה ירוקה. במועצה להשכלה גבוהה נדהמו: "הנושא לא הובא לידיעתנו ולאישורנו"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מכללת בית ברל. האם תשפר את תכנון הבניין החדש? (מתוך אתר המכללה)

בעקבות פניית "שקוף", המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מתנערת מתוכניתה של מכללת בית ברל לבניית בניין חדש שלא על פי כללי הבניה הירוקה. הפרויקט היוקרתי ועתיר המשאבים בתכנונה של זוכת פרס ישראל האדריכלית עדה כרמי – מתעלם מכללי בניה בסיסיים שנהוגים כיום במטרה להפחית את צריכת האנרגיה ופליטת החום של המבנה. 

"הנושא לא הובא לידיעתנו ולאישורנו, ונמצא בבדיקה בימים אלה", הודו במועצה. "הוועדה לתכנון ולתקצוב תומכת בפרויקטים ירוקים בבנייה חדשה במוסדות כמו בהתייעלות אנרגטית במבנים קיימים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים".

הפרויקט השאפתני של "עדה כרמי-מלמד אדריכלים", שמתכנן בניין חדש לראשונה מזה 25 שנה במכללה, אמור היה להדגים עיצוב פורץ דרך ומתקדם על רקע משבר האקלים. אך מכללת בית ברל, שמתהדרת בהכשרת מורים לקיימות, מדעי הסביבה וגיאוגרפיה, ועוסקת בין היתר בהיבטים שונים של משבר האקלים, בחרה שלא ליישם את העקרונות למניעתו הלכה למעשה בשטחה.

עוד באותו נושא ב"שקוף":

התוכנית טרם קיבלה היתר בנייה סופי ועשויה להשתנות לאור התערבות המועצה להשכלה גבוהה. "זה לא סביר שתכנית רחבה כזו ושאפתנית אינה עומדת בסטנדרט בסיסי של בנייה ירוקה", אמרה לשקוף אדריכלית ממשרד אדריכלים במרכז הארץ, לאחר שנחשפה לכל שרטוטי הבניין עוד בשלבים מוקדמים של תכנונו. "מדובר בהשקעה שהמכללה תחזיר לעצמה בתוך כמה שנים ובסופו של דבר תשתלם לכולם. מוסד ציבורי ובטח שמוסד להכשרת מחנכים מחויב מוסרית לבנייה כזו, גם אם התקן של המדינה עדיין אינו תקן מחייב".

כן בבית ספרנו

בנייתו של הבניין לאחר האישורים הסופיים, אמורה להסתיים בתוך כשנתיים והוא אמור לשמש להכשרת סטודנטים להוראת האמנויות והמדעים. לטענת גורם בכיר בהנהלת בית ברל, המכללה נדרשה לתוספת תקציבית של 20% כדי לעמוד במפרט הבסיסי של תקן המשרד להגנת הסביבה ובהיעדר משאבים החליטה לוותר עליו. 

משמעות הדבר שלבניין בין היתר אין בידוד טרמי, אין מערכת למחזור מים ובשלב זה עדיין לא התקבלה ההחלטה אם להקים גג סולארי. גורם בכיר בהנהלת המכללה מודה כי בשיחות עם האדריכלית עדה כרמי, בדיונים שהתרחשו לפני כשנתיים, עלה הנושא ו"התלבטנו אם להפוך אותו לבניין ירוק. כרמי מתואמת איתנו לכל אורך התהליך והונחתה לתת משקל משמעותי בתכנון להיבטי הסביבה והאנרגיה". 

לדבריו, ישנם מרכיבים שלוקחים את השיקול הסביבתי בחשבון, כמו כיוון המסדרונות מתוך ניסיון ליצור צל ואוורור, עצים וגינון בסביבת הבניין, הטיה של אור השמש, עמודי תאורה סולאריים ומערכת חסכונית למיזוג. אך מרכיבים מהותיים שנדרשים על מנת לעמוד בתקן לבניה ירוקה – עדיין חסרים. 

במועצה לבנייה ירוקה ביקשו להסב את תשומת הלב של המכללה לכך שדווקא היעדר התקציב, הוא סיבה מרכזית לבנייה ירוקה. כך למשל, בישראל ישנם כיום מבנים "מאופסי אנרגיה", שמצליחים לקיים את עצמם ולספק חשמל אך ורק על ידי אנרגיה מתחדשת – כמו פאנלים סולאריים על הגגות. 

פאנלים סולאריים על הגגות. "חיוני וקריטי" (צילום: פלאש 90)

"הדבר הזה הוא נדרש, חיוני וקריטי", התרעם יושב ראש המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, חן שליטא. "הקטליזטור הוא סביבתי אבל התועלות הן כלכליות. לא ללכת לבנייה ירוקה זה לא נכון. זה בדיוק הפוך, אין לך כסף – תלך לבנייה ירוקה, זה יוריד עלויות אחזקה. זו לא פילנתרופיה – בניין נוח ובריא מקטין נזק סביבתי ומוזיל עלויות. מדינת ישראל צריכה לעשות שינוי כיוון".

אפשר אחרת

התקן לבנייה ירוקה אמנם עדיין לא מיושם ברחבי הארץ כתקן מחייב, אולם יש עיריות שכבר מחייבות את התאמתו בשטחן. כך למשל "פורום ה-15", המאגד את 15 הערים הגדולות בישראל, התחייב לעמוד בתקן הזה. אך מועצת דרום השרון בשטחה נמצאת מכללת בית ברל, אינה נמנית ברשימה. עד לשעת פרסום הכתבה לא נמסרה מטעמה תגובה.

ד"ר בעז קידר, מנהל מחלקת תכנון בר קיימא ואנרגיה בעיריית תל אביב, שהובילה את יישום תקן בנייה ירוקה ב"פורום ה-15", סיפר כי כל בניין בשטח העיר מחויב לבנייה כזו. יתרה מזו, כל מבנה שמוקם בשטח העירייה, כולל מבנים פרטיים, פינוי בינוי או מבני ציבור, מחויבים לסטנדרטים הבסיסיים של התקן ואף יותר. 

בית הספר בית צורי, שנבנה בבניה ירוקה (צילום: באדיבות עיריית ת"א יפו)

כך למשל, לפני כשבוע אושרה בנייתו של אגף חדש בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב. במהלך תכנון המבנה התנהל מול עיריית תל אביב משא ומתן על חלונות הבניין. העירייה דרשה עמידה בתקן מסוים, ולמרות התכנון השונה, האוניברסיטה התיישרה לפי הדרישה. "זו בכלל אינה שאלה אם מדובר בבנייה ירוקה או לא, כל המבנים עומדים בתקן, אבל הדרישות שלנו גבוהות יותר". 

ממכללת בית ברל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

4 תגובות

  1. אם בניה ירוקה היתה חוסכת כסף לא היה צריך תקן שיאכוף אותה.
    הסיבה שנוצר תקן בנושא זה בגלל שזה לא חוסך כסף ליזמים, להיפך זה עולה הרבה ולמכללה במקרה הזה אין כסף לבזבז על בניה ירוקה.
    חוץ מזה שהתועלות הסביבתיות שוליות, וגם השאלה אם יש משבר אקלים או לא נתונה במחלוקת.

    1. לא נכון. יש הבדל בין הטווח הקצר לארוך.
      בטווח הקצר, הקמת בניין "ירוק" עולה יותר.
      בטווח הארוך, לאחר שנים מעטות החיסכון בהוצאות מים וחשמל מחזיר את העלות העודפת, ואף גורם לחיסכון כספי הולך וגדל.
      הבעיה היא, שהמכללה חשבה – כרגיל במקומותינו – על הטווח הקצר.

      1. נ.ב. "השאלה אם יש משבר אקלים או לא נתונה במחלוקת"? …
        בערך כמו שהשאלה אם כדור הארץ מרובע או לא נתונה במחלוקת.
        אבל גם אם נניח שאין משבר אקלים – עדיין תמיד כדאי לחסוך במים ובאנרגיה – לטובת חיים של בני אדם, הפחתת זיהום האוויר ומצוקת המים שהיא גורם מרכזי לאסונות ולמלחמות בעולם בכלל, ובמזה"ת בפרט.

  2. בשנה הבאה התקן הירוק כבר יכנס לתוקף כתקן מחייב.
    כבר לא וולנטארי. לא נצטרך לשכנע אדריכלים לבנות חכם, בריא ויעיל .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!