ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"שימו לב נוסעי רכבת ישראל: התחנות המיועדות להיבנות בשטח הקרוב למקום מגוריכם עלולות להתבטל. הודעה מסודרת תצא בהמשך השנה". את ההודעה החשובה הזו שום כרוז לא יספר לכם. מדובר בסעיף קטן ונחבא שמסתתר בהסכם בין משרד האוצר ומשרד התחבורה לקראת העברת התקציב. התוצאה בשטח – חלק מתחנות מסילת הרכבת המזרחית שהוקפאו דווקא ייבנו – אבל על חשבונן של תחנות אחרות. איזה? אף אחד לא יודע.
ההסכם, שתוכנו לא נחשף עדיין לציבור באופן רשמי, הוא חלק מחוק התקציב שאותו אישרה הממשלה בשבוע שעבר. מטיוטת ההסכם שהגיעה לידי "שקוף" עולה כי משרדי התחבורה והאוצר סיכמו ביניהם לתקצב תחנות שהוקפאו בקו מסילת הרכבת המזרחית, אך זה יתבצע על חשבון תחנות אחרות שמתוכננות בתשתית רכבת ישראל. אילו תחנות? איש אינו יודע. במילים אחרות, כל תחנה עתידית עומדת מיד בסימן שאלה.
המשמעות המידית היא שאם חשבת שליד הבית שלך תקום תחנת רכבת, זה הזמן לחשב מסלול מחדש. או לכל הפחות להטיל ספק. גורם ממשלתי המעורב בפרטים אמר ל"שקוף" כי בשנה הקרובה צפויים דיונים בין האוצר למשרד התחבורה בנושא. "קיימות תחנות בתכנון בקווים אחרים ויש לבחון אותן", הוסיף.
הסיבה, כפי שכתוב בתקציב, היא גם התייעלות תפעולית. "בכפוף להסכמה בין המשרדים לגבי הצעת האוצר להפחתת תחנות נוסעים ברשת הרכבתית וזאת לשם ייעול משקי בהפעלת הרכבת". כלומר לשיטת הממשלה, התכנון הנוכחי אינו יעיל דיו.
נחזור אחורה: מה היא המסילה המזרחית? מדובר בפרויקט שיצא לדרך לפני כחמש שנים, אז הממשלה החליטה לקדם את הקו בתקציב מוערך של 8.1 מיליארד שקלים. לפי אתר משרד התחבורה, הפרויקט אמור היה לכלול הקמת מסילה חדשה במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס חנה, דרך חדרה, כפר סבא, ראש העין, קריית שדה התעופה ועד ללוד.
אלא שבשנת 2019 משרד התחבורה הבין שהכסף שנדרש לו לפרויקט אינו מספיק וביקש תוספת של יותר משלושה מיליארד שקלים, סך הכל 11.5 מיליארד לפרויקט כולו. באוצר סירבו, ובתגובה הקפיאו את בניית רוב התחנות.
הרקע לוויכוח בין משרד התחבורה למשרד האוצר, נעוץ בגישה כלכלית לפרויקט כולו. בעוד שבמשרד התחבורה רואים במסילה המזרחית כהזדמנות לאפשר לנוסעים במקומות נוספים בארץ גישה לרכבת, באוצר רואים בפרויקט הזדמנות כלכלית להגדיל הכנסות לרכבת ישראל. מבחינה כלכלית, המסילה תניב לרכבת רווחים בעיקר מהסעת מטענים ולא אנשים – שמהווים 75% מכלל הנסיעות. תחנות ועצירות, לפי התזה של האוצר, אינן רלוונטיות לסיפור. למעשה, לפי התזה של האוצר, הן מאיטות את כל הנסיעה. כלומר לפי ההיגיון זה, עדיף רווחים נאים לרכבת מאשר תנועה של אנשים.
הסיכום האחרון בין המשרדים – ביטול תחנות שזהותן עדיין לא ידועה – אינו הגזירה היחידה שניאלץ לשלם. במסגרת ההסכם חלק מתחנות הקו של המסילה המזרחית בוטלו לחלוטין, בהן תחנת כפר סבא צפון ותחנה נוספת בלוד. גם תחנת אחיטוב בוטלה, אולם תחנה חלופית תוקם על קו מסילת מנשה בסמוך לבאקה אל-גרבייה.
רק כדי לסבר את האוזן, עלות תחנת רכבת חדשה מוערכת בכ-150 מיליון שקלים, כולל מעברים תת קרקעיים ובניית התחנה עצמה. ביטולן של שתי התחנות חוסך בסך הכל כ-300 מיליון שקלים ועבור פרויקט בסדר גודל כזה, מדובר בכסף קטן. כמה קטן? התוספת של משרד התחבורה לפרויקט היא כמיליארד שקל.
במילים אחרות, כדי לכסות על ההפרש בין התוספת שהאוצר נתן לבין התקציב הראשוני שהממשלה אישרה לפרויקט, לא מספיק לבטל תחנות. אז מה כן יספיק? לשיטת האוצר, במקרה הזה הציבור יידרש לשלם את ההפרש בדמות ביטול פרויקטים אחרים.
מדוברות משרד התחבורה לא נמסרה תגובה.
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק