ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

קו הרכבת המזרחי יקום – התחנות בדרך הוקפאו

בגלל חריגה במיליארדים מהתקציב מצד משרד התחבורה, משרד האוצר הקפיא את התקציב להקמת שש תחנות על קו המסילה המזרחית של הרכבת • הנפגעים - תושבי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית שהגישה לתחנת רכבת קרובה לביתם נמנעה מהם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חלק מהתחנות יוקמו בכל זאת? הדמיה של הקו המזרחי

לעלות על רכבת שאין לה תחנות נשמע כמו חלום בלהות רע במיוחד, או לכל הפחות מילים משיר איקוני של יהונתן גפן. אלא שבמציאות הישראלית רכבת ללא תחנות היא החלטה אומללה של משרד התחבורה ומשרד האוצר. 

עוד ב"שקוף":

מדובר בביטול והקפאה של שש תחנות רכבת חדשות מתוך שמונה תחנות שאמורות היו לקום על קו המסילה המזרחית החדש של רכבת ישראל ולשרת את התושבים המתגוררים לאורך המסילה. אלא שהקו, שנמתח על פני 65 קילומטרים ואמור להתחיל לפעול בשנת 2026, יכיל שתי תחנות חדשות בלבד: תחנה בחדרה מזרח שהיא תחנת המוצא של הרכבת ותחנת טייבה. במקביל תורחב תחנת הרכבת הקיימת של ראש העין, לא ממש תחנה חדשה. והפגיעה? כמו תמיד, באוכלוסייה החלשה, הפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל, ביישובים כמו טירה, לוד ואלעד שאמורים היו להנות מרכבת עד הבית.  

רגע לפני שיוצאים לדרך, ללא עצירות, נחזור מעט אחורה: בקיץ 2016 הממשלה החליטה להורות למשרד התחבורה לקדם את קו המסילה המזרחית בתקציב מוערך של 8.1 מיליארד שקלים. לפי אתר משרד התחבורה, הפרויקט כולל הקמת מסילה חדשה במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס חנה, דרך חדרה, כפר סבא, ראש העין, קריית שדה התעופה ועד ללוד. אלא שבשנת 2019 משרד התחבורה הבין שהכסף שדרש לפרויקט אינו מספיק וביקש תוספת של יותר משלושה מיליארד שקלים, סך הכל 11.5 מיליארד לפרויקט כולו. באוצר התנגדו בתוקף למהלך והודיעו שהמשרד ימשיך לממן את הרכבת, אך ללא תחנות חדשות שבנייתן המתוכננת תוקפא. כן כן, הרכבת תצא לדרך ולא תעצור. 

למה בכלל צריך את קו המסילה המזרחית? מדובר במסלול שאמור היה להקל על מסילת הרכבת שעוברת לאורך כביש החוף ולאפשר תנועה בציר המזרחי של מדינת ישראל, עבור נוסעים ובעיקר עבור מטענים. כמה בעיקר? 75% מכלל הנסיעות של הרכבת האמורה מיועדות למטענים – ומטענים כידוע, לא זקוקים לתחנות. ולמה הנתון הזה חשוב? כי הסחורות אמורות להניב הכנסה נאה לרכבת ישראל. אלא שמדובר באומדנים, הערכות בלבד. מה שאינו בגדר הערכות הוא למשל, תוכניות לבנייה ופיתוח של יישובי פריפריה שמשוועים לתחבורה נוחה בשטחן. 

התחנות הן הכסף הקטן

בשנת 2017 אושרה תוכנית מתאר לעיר טירה שכוללת את הקמתו של אזור תעסוקה רחב ליד תחנת הרכבת, זו שהוקפאה. בעיר אלעד אושרה בשנת 2020 תוכנית לבניית 4,200 יחידות דיור ובנוסף אושר פיתוחו של אזור תעסוקה הנפרש על שטח של 1.2 מיליון מטר מרובע. גם באלעד התחנה בשלב זה אינה מתוקצבת. רק כדי לסבר את האוזן, עלות תחנת רכבת חדשה מוערכת בכ-150 מיליון שקלים, כולל מעברים תת קרקעיים וכולל התחנה עצמה. ביטולן של שש התחנות חוסך בסך הכל כ-900 מיליון שקלים, סכום הרחוק משמעותית מלצמצם את הפער בין התקציב שמשרד התחבורה דורש לבין זה שהאוצר אפשר לו.

אבל היעדר התקציב לא מפריע לרכבת הזו להמשיך לנסוע ואפילו לדהור. העבודות לפיתוח המסילה בעיצומן ובפברואר האחרון משרד התחבורה הכריז על שם חדש לתחנה חדשה שנולדה, תחנת טירה-כוכב יאיר. התחנה כלל לא מתוקצבת, אולם שם כבר יש. ואם לא די בזה, באותה ההודעה ממש הכריז המשרד על עוד שש תחנות נוספות. זאת ועוד, לפני כחודשיים הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה תכנון מפורט לתחנות טירה-כוכב יאיר, טייבה וכפר סבא צפון. אך בעצם, למעט טייבה, כולן מוקפאות. 

ומה אומרים המשרדים? כרגיל, מגלגלים אחריות מאחד לשני. באוצר טוענים שמשרד התחבורה חרג מהתקציב ובמשרד התחבורה טוענים שלא רק שסגרו את הברז לבניית תחנות חדשות, אלא שגם חישמול התשתית טרם נקבע. אז כמו שקורה פעמים רבות, ייתכן שבסופו של דבר ההקפאה תבוטל והכסף יזרום יחד עם חילופי השרים. אלא שבינתיים העבודות מתקדמות, ויש גורמים שמעריכים שאם ההקפאה לא תבוטל בתוך שנה, הפרויקט כולו עלול להתעכב. 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מטרתה העיקרית של המסילה המזרחית היא הובלת מטענים והסטתם מצוואר הבקבוק שבמסילת החוף ועומס הכבישים. נכון להיום, במסילה זו מאושרות שלוש תחנות נוסעים: חדרה מזרח, ראש העין צפון וטייבה. בשל התייקרות פרויקט המסילה המזרחית בכארבעה מיליארד שקלים לעומת התקציב שקבעה לו הממשלה, היה צורך לרדד תכולות ולכן הוקפאו בינתיים שאר התחנות. שלוש התחנות שכן יוקמו, נבחרו לפי תיעדוף שבנה משרד התחבורה בהתאם לתחזיות ביקוש וצרכים תפעוליים". 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה פועל בימים אלה לקידום המסילה המזרחית שתחבר בין חדרה ללוד ותהווה אלטרנטיבה למסילת קו החוף. לצערנו, משרד האוצר הקפיא את תקצובן של התחנות החדשות לאורך הקו. יתרה מכך, גם תשתית החשמול טרם תוקצבה על ידו.

"משרד התחבורה פועל לבניית המסילה המזרחית שהיא נדבך מרכזי במדיניות שרת התחבורה בחיבור ישראל מצפון עד דרום במסילת רכבת ופיתוח רשת המסילות הארצית. מקטע המסילה המזרחית בין חדרה מזרח ללוד חולק לארבעה קטעים. במסגרת תקציב ההאצה נתקבל תקציב למקטע D. מעבר לתקצוב המסילה עצמה, משרד האוצר לא תקצב את עשר התחנות שנקבע שייבנו לאורך המסילה. כמו כן לא ניתן תקציב לחישמול המסילה המזרחית. בניית התחנות וחישמול המקטע יבוצעו לכשיועבר תקציב ממשרד האוצר. פרויקט המסילה המזרחית חשוב וצפוי להקל משמעותית על תנועת הנוסעים מהערים שממזרח לגוש דן ולאורכה של מדינת ישראל".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

9 תגובות

  1. לדעתי יש טעות בכתבה, תחנת טייבה הוקפאה, טחנת טירה/כוכב יאיר תקום כולל איזור התעשיה שתוכנן בטירה.

  2. ישובי עמק חפר עתרו לבג"ץ, ומשרד התחבורה החליט אז לדון בנימוקים לביטול התחנה ! ומכאן שבית המשפט החליט על דחיית העתירה במובן שאפשר להגישה מחדש כי הנסיבות השתנו (הנימוקים לביטול השתנו).

  3. ניפוח מוגזם של בעיה שתיפתר תוך שנה. על הדרך מכפישים שרים וממשלה כאילו שבכוונה מטרתם עיכוב וטירפוד הפרויקט החשוב.

    1. מה ז"א הכפשה?, רק עובדות הוצגו כאן. ובינתיים אני ואשתי נוהגים כל יום שעה וחצי לעבודה בדרך שאמורה לקחת חצי מהזמן. באותו זמן בדיוק בונים עוד 4000 יחידות דיור קרוב אלינו, ואולי גם תקום קרוב למקום מגורינו נמל קרקעי ומרלוג עם תוספת של 300 משאיות ביום לערך. אני חושב שאתה לא ממש מבין את הבעיה או שמעדיף שיקול פוליטי על ענייני
      .

  4. נערי האוצר מטרפדים כל פרויקט שהם יגולים.
    איש מהם לא ראה מעולם קרון של רכבת מה"בפנוכו".

  5. יש כאן קצת בלבול בין הקפאה לביטול. לעיתים נכתב ביטול, לעיתים הקפאה.
    יש הבדל גדול בין האפשרויות. ההבדל העיקרי, הוא הכנת תשתית מנהרות מתחת למסילה בזמן הקמת הקו. בתכלס, אפשר גם לפתוח קו עם מינימום תחנות, ולהוסיף עוד תחנות במשך הזמן – אבל זה הרבה יותר זול כשמכינים את התשתית מראש, כך שלא צריך להפריע לתנועה במסילות בזמן הקמת התחנות.
    הכנה של תשתית תחנות הגיונית רק במצב הקפאה ולא במצב ביטול.
    וכמובן, הדבר העיקרי זה מטענים, התחנות פחות חשובות.

    הודעות הדוברות הן בזיון לשרות הציבורי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!