ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

התירוץ החדש לדחיית הגשת דוחות המפלגות: הגזברים בחופש

אכלו לי שתו לי: חברי הכנסת אישרו לעצמם (שוב) דחייה בהגשת הדוחות הכספיים של המפלגות • במכתב של מבקר המדינה התגלה התרגיל החדש - למרוח את הזמן מולו • הפתרון - השקפת ההוצאות של המפלגות, או לכל הפחות סנקציות מצד המבקר למאחרים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אישרו לעצמם עוד דחייה. הדיון בוועדת הכספים, השבוע. צילום: דוברות הכנסת

בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הכספים הח"כים דחו שוב את הגשת הדוחות הכספיים. את הדוחות הכספיים של הבחירות לכנסת ה-24 הם דחו מ-21 ביולי, תאריך שכבר עבר, ל-31 באוקטובר. הפעם הטענה: "עובדי הגזברות קבעו חופשה באוגוסט". הטענה הזו מצטרפת לשורת טענות, שחלקן נכנסו לפנתיאון התירוצים הקודמים: "נופל בין החגים", "בגלל הקורונה", "בגלל כל הבחירות האלו" ועוד.

עוד ב"שקוף":

המועד להגשת הדוחות לבחירות לכנסת ה-24 חלף עבר, ואף מפלגה לא הגישה בזמן את הדוחות הכספיים למבקר המדינה. הדיון בוועדת הכספים שנועד לאשר את הדחייה התקיים רק אחרי שהמועד כבר עבר. הדחייה שניתנה הפעם להגשת הדוחות היא עד 31 באוקטובר. 

בנוסף, מהמכתב של מבקר המדינה לוועדת הכספים עולה כי חלק מהמפלגות לא ממש מקלות על המבקר בהליך הביקורת לדוחות שכבר הוגשו, גם הם באיחור ניכר ולאחר עתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון. "למרבה הצער, צוותי הביקורת נתקלים בקשיים בקידום הליכי הביקורת ועמידה בלוח הזמנים שנקבע", כתב המבקר. "עיקר העיכוב בהתקדמות הביקורת נובע מכך שחלק גדול מהסיעות השתהו בהעברת תיעוד ואסמכתאות נלוות והשלמות שהתבקשו מהן. יודגש כי גם סיעות שאליהן נשלחו ממצאי הביקורת, מתקשות במתן מענה לפי לוח הזמנים שנקבע בין היתר בגלל יציאת העובדים לחופשות הקיץ". במילים אחרות, המבקר מציין התנהלות ביזיונית שאנו מקווים שתגרור גם קנסות כבדים מצדו.

המפלגות ממשיכות לצפצף – אבל פחות

"יותר מ-250 מיליון שקלים לכל מערכת בחירות ניתנו בשנתיים האחרונות למפלגות, והביקורת היחידה היא באמצעות הדוחות הכספיים שמוגשים למבקר המדינה", אמר עו"ד הדי נגב מהתנועה לאיכות השלטון בדיון. נגב הסביר כי "הבעיה נמצאת בחוסר השוויון כשסיעה כמו 'ישראל ביתנו' מגישה לרוב את הדוחות בזמן ולא מחזיקה כמעט בחובות, לעומת הליכוד שחייב יותר מ-60 מיליון שקלים רק לכנסת, להוציא ספקים". 

למה שוב דוחים? הגזברים יוצאים לחופש. צילום: אתר הכנסת

בסוף הדיון דחו הח"כים את הגשת הדוחות של הכנסת ה-24 ל-31 באוקטובר, יחד עם השלמת הליך הביקורת לכנסת ה-21 וה-22, הליך שאמור היה להסתיים ב-12 בספטמבר.

הפיקוח היחיד על הכספים – של מבקר המדינה. צילום: אתר הכנסת

המפלגות מצפצפות על החוק באופן קבוע בשנים האחרונות – אלא שלאחר שבג"ץ נכנס לתמונה הבקשות שלהן הפכו צנועות יותר. לראייה: הדוח על הבחירות לכנסת ה-21 שהתקיימו באפריל 2020 – טרם פורסם לציבור. היום אנחנו דנים כבר על דחייה של שלושה חודשים בלבד. 

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

מאז בחירות מרץ 2019 בזבזו הפוליטיקאים כמיליארד שקלים על תעמולה. כסף שהיה יכול להגיע לבריאות או לחינוך נעלם בתוך מנגנון המפלגות. המפלגות עצמן לא כפופות לחוקי שקיפות בסיסיים ורק מבקר המדינה יכול לבקר את הוצאותיהן. דחיית הגשת הדוחות מאפשרת למפלגות לדחות את הצגת המחדלים שלהן וכך גם את הביקורת הציבורית לצד המשך בזבוז הכסף שלנו ללא דין וחשבון.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

המשך סיקור עיקש בנושא שעשוי להישמע משמים, למרות שהוא טומן בחובו מעל 200 מיליון שקל בכל סבב בחירות, מצמצם את מרחב התמרון של הח"כים והמפלגות כשהן באות לחוקק לעצמן. ראוי שהמבקר לא יוותר ויפעל להטיל סנקציות על המאחרים שביקשו הארכה לאחר פקיעת מועד ההגשה ולא יעתר יותר לבקשתם לדחות את הדוחות לבחירות לכנסת ה-24. עוד נוסיף ששקיפות מלאה של הוצאות המפלגות זה צעד מתחייב למניעת בזבוז של הכסף הציבורי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. זה די מגוחך להתלהב מישראל ביתנו, שבמקרה שמישהו שכח, כמעט כל מנגנון המפלגה בחקירות ולכן המפלגה לא מוציאה כלום ולפני זה המפלגה עקפה את כל המנגנון באמצעים שהביאו את רוב ראשיה לכלא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!