ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ברשות החשמל מודים: לא התכוננו למעבר לאנרגיה מתחדשת

הממשלה אישרה השבוע החלטה חשובה במסגרת ההתמודדות עם משבר האקלים, אבל בתוכניות המעשיות שלה לשלושת העשורים הבאים אין בעצם שום התייחסות לאנרגיה מתחדשת - שזו הדרך המרכזית לביצוע היעד החשוב • גורם ברשות החשמל ל"שקוף": 30% אנרגיה מתחדשת עד 2030? אנחנו לא יודעים לכמה נוכל להגדיל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פאנלים סולארים (צילום: חן ליאופולד, פלאש 90)

השבוע הזה עשוי היה לספק לארגוני הסביבה, ולמען האמת לעתיד של כולנו, רגע מנחם: הממשלה אישרה מעבר לכלכלה דלת פחמן. אך נראה שמעבר להצהרות, הממשלה למעשה לא הגדירה יעדים ברורים למעבר לאנרגיות מתחדשות, כלומר לשימוש נרחב באנרגיה סולארית. לא בהחלטת ממשלה, לא בחקיקה ואפילו לא בהצהרה. ואפילו יותר מזה – ל"שקוף" נודע שבתחזיות של רשות החשמל ל-30 השנים הבאות אין שום אזכור לשימוש באנרגיות מתחדשות.

עוד ב"שקוף":

משק החשמל הישראלי אינו ערוך למעבר לצריכת חשמל ממקור של אנרגיות מתחדשות, למרות הצהרות רבות בעבר בנושא והסכמים בינלאומיים מחייבים. לצד הסיכומים של משרדי האנרגיה והסביבה, גורם ברשות החשמל, הזרוע המקצועית של משרד האנרגיה, אמר בשיחה עם "שקוף" כי רק לפני ארבע שנים סיימו לעדכן את תחזית משק החשמל לשנת 2050. הגורם ציין שלא רק שאין שם יעדים לאנרגיות מתחדשות, הרי שאין שם כלל התייחסות לייצור חשמל ממקור שאינו תחנת כוח מזהמת. במילים אחרות, ברשות החשמל לא בונים על ייצור חשמל מאנרגיית השמש בשלושת העשורים הבאים.

חשש מחוסר יציבות של אנרגיה סולארית? זו חשיבה מיושנת

בעוד שמדינות שונות בעולם הציבו יעדים שאפתניים למעבר לאנרגיות מתחדשות, בישראל שר האנרגיה הקודם יובל שטייניץ התחייב לייצור של 30% אנרגיות מתחדשות מסך האנרגיות, עד שנת 2030. רשות החשמל הוציאה נייר עמדה רשמי בנושא לפני כשנה, שלפיו "ניתן להגדיל את יעד האנרגיות המתחדשות לשנת 2030 לרמה של לפחות 30%". 

אולם בשיחה עם "שקוף", שנה אחרי שהדברים נכתבו, ברשות נשמעו מעט אחרת. "הבשלות של הטכנולוגיות אינה מאפשרת להסתמך רק על אנרגיות מתחדשות", הודה הגורם בשיחה. "גם היעד שהציב משרד האנרגיה, לעמוד ב-30% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, הוא מאתגר. לכמה אנחנו יכולים להגדיל? לא בחנו את זה".

לדבריו, זה אינו האלמנט היחיד שלא נלקח בחשבון בתחזיות משק החשמל. גם כניסת תחבורה חשמלית עשויה לשנות את צריכת החשמל, לעומת התחזיות, ולהגדיל אותן. "בגלל שרכבים חשמליים ואנרגיות מתחדשות הן תוכניות חדשות, זה לא נכנס עדיין לתחזיות", אמר. 

תחנת הכוח אורות רבין, ארכיון. צילום: גילי יערי, פלאש 90

הוא הוסיף כי "בתחזית מ-2017 יש חוסרים ואנחנו צריכים לעדכן אותה". מתי יעדכנו? "בקרוב". הגורם טען ביחס לצריכת חשמל מאנרגיית השמש כי מדובר בטכנולוגיה שאינה בשלה עדיין ולכן אמינותה מוטלת בספק – החשש במערכת הוא שבניית משק חשמל שמתבסס גם על אנרגיות מתחדשות יוביל לתחזיות לא אמינות ומכאן למחסור בחשמל.

יש לציין כי מדינת ישראל חתומה על הסכם פריז שנתיים לפני עדכון תחזיות משק החשמל בשנת 2017. מתבקש היה מהדרג הפוליטי שחתם על אמנת פריז ב-2015, לא רק לבחון את היכולת לעמוד ביעדים ל-2030 אלא גם להשקיע משאבים משמעותיים בהתאמה טכנולוגית והטמעה של אנרגיות מתחדשות, גם בחקיקה. 

החלטת ממשלה, לא חקיקה ראשית

המשמעות הפשוטה של החלטת הממשלה הנוכחית היא צמצום פליטות מזהמות, בין היתר של תחנות כוח. הממשלה מצהירה שתחייב את המשק הישראלי להפחית את פליטות גזי החממה עד שנת 2050 בהיקף של לפחות 85% ביחס לפליטות ישראל בשנת 2015. ההחלטה קובעת גם יעד ביניים לשנת 2030, של הפחתת 27% מפליטות הפחמן. 

כלומר ההחלטה יכולה היתה לתרום לכך שלא רק שהאוויר שננשום יהיה נקי יותר בטווח המידי, אלא שהנה, אנחנו עולים מדרגה במאבק במשבר האקלים ומתיישרים עם שאר העולם. אך למעשה מדובר בהחלטת ממשלה, ולא בחקיקה רחבה, והמחויבות המשפטית שלה מוטלת בספק – כפי שכתבנו ב"שקוף".

אך כפי שמשתקף בשיחה עם רשות החשמל, הפער בין יעדי צמצום הפליטות לבין חוסר ההיערכות כפי שמשתקף מהשיחה עם רשות החשמל מצביע על נתק, אולי מכוון, בין ההצהרות של הדרגים הפוליטיים לאורך השנים והדרג המקצועי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

3 תגובות

  1. הכתבה מעלה נקודה חשובה — הפער בין ההחלטה האסטרטגית של הממשלה לבין אי־ביצוע הצעדים המתחייבים כדי לממש אותה. והנושא חשוב וראוי לקידום.

    אבל — למה מתייחסת כותרת הביניים „חשש מחוסר יציבות של אנרגיה סולארית? זו חשיבה מיושנת”? חיפשתי עוד פירוט על זה בגוף הכתבה ולא מצאתי.

    ועוד: „החלטה יכולה היתה לתרום לכך שלא רק שהאוויר שננשום יהיה נקי יותר בטווח המידי, אלא שהנה, אנחנו עולים מדרגה במאבק במשבר האקלים ומתיישרים עם שאר העולם”. כאן הייתי מצפה לראות לפחות הפניה לנתונים על מדינות אחרות ומה שהן עושות — אם לא ציטוט של הנתונים האלו. אבל לא, זה נשאר ברמת הקליקבייט.

    אולי חצי מהכתבה נשאר בטעות על רצפת חדר העריכה. אבל כמו שזה, זה נראה כאילו החלטתם שנושא האנרגיות המתחדשות מספיק חשוב בשביל לעשות עליו פרופגנדה במקום עיתונות.

  2. אספקת 30% צריכת חשמל מאנרגיות מתחדשות בלתי אפשרית פיזיקלית, בלי השקעה אדירה בזבזנית ומסבסדת באגירת אנרגיה (מצברים, אגירה שאובה, אויר דחוס/ מלח מותך וכו) כמו גם השקעה אדירה במערכות תמסורת חשמל ניהול שליטה ובקרה.
    תוספת מתקני ייצור סולאריים לא תייתר את הכורח לשמר את מתקני הייצור בגז הקיימים ולהוסיף חדשים, אבל היא תהפוך אותם ליותר יקרים ופחות יעילים.
    חלום מעבר לצריכה משמש בלבד הוא יפה ומפתה אבל אינו מעשי, לא מומש ולא עומד להתממש בשום מדינה בעולם.
    נ.ב. יש בכתבה אמירות המיוחסות לרשות החשמל שאינן מדויקות (איני קשור לרשות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!