ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כים הודו: מתאמים עימותים כדי לקבל סיקור תקשורתי

חברי ועדת הכנסת התכנסו לדון בשיח האלים בבית המחוקקים, וניסו (רובם) לקיים דיון ענייני, גם בעודם מותחים ביקורת על חבריהם. שלמה קרעי לעומתם המשיך לגדף ולהתלהם • רק דקות ספורות הוקדשו לשאלה שנותרה עדיין תלויה באוויר - מה עושים כשהאופוזיציה מסרבת לשתף פעולה עם הקמת ועדת האתיקה? • ומה חלקה של התקשורת בליבוי השיח?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניסו לקיים דיון ענייני. ועדת הכנסת, הבוקר. צילום: דוברות הכנסת

בדיון מיוחד שהתקיים הבוקר (רביעי) בוועדת הכנסת ביקשו הח"כים לנסות ולפתור את בעיית השיח האלים ששורה בכנסת. רוב חברי הכנסת דיברו באופן מכבד וענייני, גם אם מתחו ביקורת על חבריהם. רק ח"כ אחד המחיש את הצורך במנגנון שעליו דנו הח"כים – והמשיך בסגנון הבוטה. ברגע מאיר עיניים בדיון הודה חבר אחר בוועדה כי לעיתים חברי הכנסת מתאמים ביניהם את ה"קרבות" המתוקשרים. 

עוד ב"שקוף":

כבר בפתיחת הדברים ביקש היו"ר ניר אורבך (ימינה) שכל אחד יכה על חטאו ולא יחפש אחרים. זו הרוח שאותה ניסה להמשיך גם יו"ר הכנסת מיקי לוי. "גם אני בעבר חטאתי בכך", אמר ופירט שתי דוגמאות. בהמשך שאל: "האם בגלל העבר לא הגיע הזמן למתוח קו?".

מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) מתחה ביקורת על מכתב הפנייה של רם שפע (העבודה) ומיכל רוזין (מרצ) שיזמו את הדיון: "טלו קורה מבין עיניכם". בדבריה התייחסה לתוכן המכתב המגמתי לטענתה, שמזכיר רק פעולות של צד אחד. 

"מי שמתנהג יפה לא שומעים עליו"

פעמים רבות שואלים אותי אם חברי הכנסת באמת שונאים אחד את השני. התשובה היא לא. לפחות לא יותר ממקום עבודה רגיל. ח"כ יוסי שיין נגע בשורש הבעיה ובקצרה אמר ש"אם תתנהג יפה לא ישמעו עליך". גינזבורג אף חשף שחברי הכנסת מתאמים ביניהם מחוץ למליאה עימותים מילוליים במטרה להגיע לתקשורת. 

ואנחנו לא נשכח את את ההתבטאות של ח"כ מיקי זוהר שאמר לח"כ עידית סילמן: "תתנהגי כמו ילדה טובה". אירוע שזיכה את שניהם בחשיפה תקשורתית מטורפת. זוהר אף הודה עוד בדיון שבזכות הערתו (שעליה התנצל) כבר קיבל פניה של כלי תקשורת לריאיון.

העניין הוא שהתקשורת הולכת שבי אחר עימותים קשים בין חברי הכנסת, משל שידרו מהקולוסיאום ולא מבית המחוקקים. כמה שיותר חריף, בוטה ומעליב – טוב יותר לתקשורת, שבתורה מלינה בעצמה על השיח שהיא משדרת. זה מתבטא גם בסיקור לא פרופורציונלי ביחס לכוחם שמקבלים שחקנים פוליטיים, כפי שניתן ללמוד מבדיקת "העין השביעית".

אין איך למנוע את זה, התקשורת היא שחקן פעיל בשדה הפוליטי והיא חייבת לגלות גם בעצמה אחריות. הח"כים מתקשים לשלוט ברעב שלהם לחשיפה התקשורתית והתקשורת מצידה לא מצליחה לשלוט ברעב שלה לרייטינג, שכנראה עולה יחד עם האלימות המילולית.

כתבים מיומנים ידעו להבדיל בין מקרה שבו ח"כ באמת מועד בלשונו לבין תקיפה מילולית שיטתית. אם המתקפות רלוונטיות לדיון – שיביאו אותן. אבל אם לא, אפשר לסנן או לפחות למסגר את העימות בתוך הקשר. אפשר וצריך לברור את המוץ מהתבן ולהתבונן בסיטואציה דרך השאלה הבאה: האם ואיך זה משפיע על חיי היומיום של הקוראים והקוראות שלי? לא כל התבטאות מבחילה ראויה להדהוד.

הפתרון שיעזור – הקמת ועדת האתיקה

האמת היא שכל הנוכחים ניסו לנהל את הדיון ודיברו באופן מכבד. וולדיגר שהעבירה ביקורת נוקבת על הקואליציה, רם שפע (העבודה), היו"ר ניר אורבך (ימינה), מיכל רוזין (מרצ), מאיר יצחק הלוי (ימינה), יוסי שיין (ישראל ביתנו), ולדימיר בליאק (יש עתיד), מיקי לוי (יש עתיד), מירב בן ארי (יש עתיד), יבגני סובה (ישראל ביתנו) ואיתן גינזבורג (כחול לבן). אפילו יואב קיש (הליכוד) שנכנס לרגע וביקש לדבר התנצל ואמר כי לא יוכל להישאר ולחכות לתורו. לעומת כל אלה, ח"כ אחד ביקש להמשיך את הקו הנוכחי, ובדקות שהיה נוכח בדיון נהג באופן וולגרי וקטע כל דובר – שלמה קרעי (הליכוד). 

רק בדקות הבודדות האחרונות הגיעה הוועדה לדיון במנגנון שאמור היה לפתור את רוב הבעיות ולהשית על חברי הכנסת הרחקות מדיוני הכנסת בעקבות התנהגות לא ראויה – לעיתים לחודשים רבים – ועדת האתיקה. "זו ועדה חשובה מאד", אמרה היועצת המשפטית של הוועדה ארבל אסטרחן, בהתייחסה לוועדת האתיקה. "היא מאפשרת לחברי הכנסת לבוא ולהציב כללי התנהגות גבוהים יותר… הקושי הוא שהחוק מחייב שיתוף פעולה בין האופוזיציה לקואליציה, לא רק בהקמתה אלא גם בהתנהלות שלה. ולא קרה מקרה שבו חבר כנסת לא שיתף פעולה עם הוועדה". שיתוף הפעולה הזה לא קיים היום – והמרוויחים הם הח"כים הבעייתיים.

רוזין שאלה לבסוף: "מה קורה כשהאופוזיציה לא משחקת בכללי המשחק?". אבל השאלה נותרה תלויה באוויר והפתרון לא נראה כרגע באופק. בסיכום הדיון החליטו חברי הקואליציה לפנות למכון המחקר והמידע של הכנסת כדי לבחון איך פועלות דמוקרטיות אחרות כשאופוזיציה לא רוצה לקחת חלק בפעילות הפרלמנט.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. אולי מה שתורם לעניין זו הדחיפה "להשקיף" עוד ועוד דיונים שגורמים לחברי הכנסת לעשות "הצגות" למצלמה במקום לנהל דיון ענייני…

  2. שביאלק החננה יעוף לרוסיה הוא והעלבונות שלו, או שילך לכותל אנחנו רוצים אקשיין כמו בכל המדינות בעולם.

  3. כאילו שלא ידענו … התקשורת מנציחה את תרבות האח הגדול, שככל שיש מריבות – יש ״יותר עניין״.
    אורן חזן בזמנו חגג על זה יופי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!