ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

זה לא רק הפה הגדול של מיקי זוהר: המתקפה על סילמן היא אסטרטגיה

צפייה מדוקדקת בכמעט שש שעות של הדיון בוועדה המסדרת אתמול מציירת תמונה לא יפה, של תקיפה שיטתית, עקבית ומתמשכת נגד אדם אחד: יו"ר הקואליציה עידית סילמן • הרעש והצעקות התחלפו ברגע אחד בדיון מכבד וענייני - בשלב שבו סילמן הוחלפה בניהול הדיון • וגם: האם הקמפיין הזה עוד יהפוך אותה למטאור פוליטי?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מתוך דיון של שש שעות בוועדה המסדרת ביום שני, הובלטה הערתו של חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד, שהטיח לעבר יו"ר הקואליציה עידית סילמן מימינה: "תעני כמו ילדה טובה". אבל התמקדות בהערה הזאת תחטא להבנת גודלו של העניין. והעניין איננו הערה אחת, מיזוגנית ואגרסיבית ככל שתהיה, אלא מתקפה רצופה, מכוונת ושיטתית של כל חברי האופוזיציה מהימין נגד אדם אחד: עידית סילמן. מתקפה שנפסקה ברגע אחד, באופן ברור: ברגע שבו סילמן הפסיקה לנהל את הדיון והשרביט הועבר לבועז טופורובסקי.

לא רק מיקי זוהר. מתוך הדיון בוועדה. צילום: דוברות הכנסת

במשך קרוב לשש שעות ישבתי וצפיתי בדיון, ורשמתי בו כל הערה או התנהגות חריגה שהבחנתי בה. כפי שתוכלו לראות, וכפי שאני יכול להעיד מצפייה ונוכחות בשעות רבות של דיונים רבים בוועדות הכנסת, בהתנהלותה של סילמן לא נפל כל פגם. היא ניהלה את הדיון בכבוד ובענייניות. אך לא כך נהגו חברי האופוזיציה.

עוד ב"שקוף":

מהשעה 8:30 ועד 12:12 סילמן ניהלה את הדיון בוועדה. צרחות במיקרופון והשמצות אישיות היו שם לאורך כל הדרך. כמעט כל דובר שקיבל את רשות הדיבור שלו בוועדה תקף אותה באופן אישי. כמעט כל הדוברים היו מהאופוזיציה, מאחר שאלו ביקשו לקיים פיליבסטר על כל סעיף. כמעט לכל דובר הפריעו חברי אופוזיציה אחרים וכמעט תמיד מי שנמצאה אשמה הייתה היו"ר, עידית סילמן. 

וככה עבדה מכונת התעמולה

א. תקיפות אישיות ומאורגנות נגד סילמן – שורה של חברי כנסת תקפו את סילמן באופן אישי. חלקם האשימו אותה בבגידה בבוחריה, חלקם העירו על כך שאין לה קול של גבר, שהיא טיפשה ורובם טענו שהיא לא יודעת לנהל וכדאי שתלמד מחברים אחרים בקואליציה. "קחי דוגמה מאיתן גינזבורג", או "אני בעד להחזיר איתן גיזבורג" אמר מיכאל מלכיאלי מש"ס. יש שאפילו האשימו את היעד לתקיפה המתוזמרת ואמרו: "את מוציאה מאיתנו את זה".

שמחה רוטמן (הציונות הדתית) לדוגמה עלב בה בחומר שטרח להכין מראש והקדיש לה פרק במשלי: "תחת שלוש רגזה ארץ ותחת ארבע לא תוכל שאת". והמשיך: "עבד כי ימלוך זה נפתלי בנט, נוול כי ישבע לכם זה ליברמן כי הוא האחראי. שנואה כי תבעל ותחת שפחה כי תירש גבירתה…" את זה כבר ביקש רוטמן שלא לבאר. מיקי זוהר כבר הזהיר אותה מפני חרם: "תירגעי, את כולה יו"ר. התנהלות שכזו תביא אותך למצב שלא יגידו לך שלום בכנסת".

ב. חברי אופוזיציה הפריעו לחבר האופוזיציה שמדבר – בזמן שסילמן סופגת ביקורת אישית מחבר אופוזיציה אחד, חבר אופוזיציה אחר מפריע וקוטע את דבריו דרך צעקות במיקרופון, מה שדורש מסילמן כיו"ר הוועדה להתערב.

ג. חבר האופוזיציה שמדבר מלין על כך שסילמן לא מאפשרת לו לדבר, אף שלא היא זו שהפריעה לו, ומכנה אותה בכינויי גנאי, או עולב בדרך בה היא מנהלת את הישיבה. "דורסנות עם חיוך", אמר יעקב אשר מיהדות התורה. "יש גבול כמה את יכולה להיות חצופה", אמרה קטי שטרית מהליכוד.

ד. הערות נוספות על התנהלותה של סילמן – כל פעם שסילמן התכתבה בטלפון, אחד מחברי האופוזיציה העיר לה – ולא באופן מנומס. לדוגמה: לעצור ולחכות שהיא תסיים. "אין לך שום ניסיון פרלמנטרי", אמר יעקב מרגי מש"ס. והוסיף: "אין (לך, ע.ב) חלוקת קשב, הודעות, וואטסאפ ולענות בטוויטר".

וכך נמשכה ונמשכה הסאגה, בכל פעם בטקטיקה אחרת, עד שסילמן התחלפה. הביקורת כלפי סילמן לוותה בטונים גבוהים, לעיתים צרחות למיקרופון. חלק מהח"כים אף טרחו לקום ולנפנף בידיהם עד שהסדרנים נאלצו להרחיק אותם.

מיזוגניה? זה כנראה מורכב יותר

כאילו במטה קסם, בשעה 12:12 נרגעו הרוחות. לא קרה הרבה חוץ מהעובדה שסילמן פינתה את הכיסא לבועז טופורובסקי מ'יש עתיד' שינהל במקומה את הישיבה. הרגע הזה היה הקתרזיס. זה הרגע שבו הבנתי שיש פה תקיפה מכוונת נגד סילמן, לא משנה מה יהיה הנושא על סדר היום ולא משנה עד כמה ההליך פרוצדורלי. הביקורת נגד הממשלה לא השתנתה, אבל הרוחות נרגעו. מה שלא נרגע היו הביקורת והקטנת יכולותיה של סילמן, גם כשלא נכחה בחדר. האם בוצעה מתקפה מתואמת נגד סילמן? כן. אבל האם זה בגלל שהיא אישה? למרות שהשפה שהייתה מכוונת נגד סילמן הייתה מקטינה, כנראה שלא.

ולמה לא? כי בשעה 13:00 התיישבה על כיסא היו"ר חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד. בשלב זה הרוחות נרגעו עוד יותר וחברי האופוזיציה שיתפו פעולה באופן מלא. הפיליבסטר המשיך אבל התקיים דיון מכובד. כמעט ללא הפרעות. כל מה שנשאר אלו השמצות מזדמנות נגד סילמן ונגד הדרך שבה היא מנהלת את הישיבות. 

תחת ניהולה היה דווקא שקט. מירב בן ארי. צילום: דוברות הכנסת

למרות חוסר ניסיונה הפרלמנטרי, סילמן התנהגה הרבה יותר טוב ביחס לראשי ועדות אחרים לשעבר שישבו בחדר והעירו על התנהלותה. מה שכן, המתקפה נתנה את אותותיה. סילמן יצאה מאיזון, קיימה הצבעה כשלא היה לה מושג מי מהח"כים נמצא בחדר וכשאי אפשר היה לספור את האצבעות. זה הביא למצב חריג שבו היה נדמה שהקואליציה הפסידה בהצבעה, ורק לאחר בדיקה במצלמות התברר שלא. בנוסף, סילמן לא שלטה בתקנון כשהכריזה (הכרזה שחזרה בה דקה אח"כ) על כך שיו"ר הכנסת מאשר לוועדה להגביל את הדיון בזמן – אפשרות שלא קיימת.

באו לקלל ויצאו מברכים?

התווית שנראה שמנסים להדביק לסילמן היא תווית "המורה הטרחנית", זו שהכיתה לא מקשיבה לה כי היא חסרת סמכות. לכן פעמים רבות נראה שההערות שחברי הכנסת מהאופוזיציה מנסים להוציא ממנה הן הערות על כך שהם איחרו. נחזור למקרה של מיקי זוהר, שאיחר ב-10 דקות (דבר שגרתי ואף מקובל בכנסת). זוהר לא נכנס והתיישב. הוא קטע את הישיבה והפריע לה כדי שיעדכנו אותו היכן הם נמצאים. סילמן ביקשה שיתעדכן באופן אישי וזוהר הגיב בתקיפות. 

ברגע שטופורובסקי החליף את סילמן, הדיון הפך לענייני. צילום: דוברות הכנסת

סילמן נראית אולי בעיני רבים ורבות כקורבן. אבל מביני עניין, כמו הח"כ הוותיק וחד האבחנה יעקב מרגי, מבינים שהתוצאה עשויה להיות הפוכה לגמרי: "בפעם האחרונה שהוא (זוהר) התנהג ככה לחברת כנסת היא נהייתה שרה", אמר מרגי בהתייחסו ליחס שנתן זוהר ליפעת שאשא ביטון. סילמן צייצה אתמול שהיא מבינה שמדובר בהחלטה מושכלת של האופוזיציה לתקוף אותה. הטענה הזאת נתמכה אתמול על ידי בועז טופורובסקי, שאמר במהלך דיון בוועדה כי יריב לוין (יו"ר סיעת הליכוד) מתדרך את חברי האופוזיציה לתקוף את סילמן. 

באופן אירוני המהלך עשוי להפוך אותה למטאור פוליטי, אבל בתדמית שיבקשו יריביה להדביק לה.

לצפייה בדיון המלא באתר הכנסת – לחצו כאן

כך התנהל הדיון - (כמעט) דקה אחר דקה
שעה אירוע
8:30  הישיבה נפתחת – רעש בוועדה. חברי האופוזיציה צועקים על סילמן.
8:32  סילמן מקריאה את סדר היום ויעקב אשר צועק עליה.
8:33  סילמן משנה את סדר היום כי נציג משרד המשפטים טרם הגיע.
8:35  מאיר פרוש לועג לסילמן.
8:36  נציגת משרד התחבורה חוה ראובני מנסה לדבר ללא הצלחה. חברי הכנסת צועקים.
8:37  מאיר פרוש קוטע גם את ראובני ולועג לה.
8:40  יעקב מרגי מבקש להפסיק להפריע לראובני כי לא תוקפים עובדי מדינה. שמחה רוטמן אומר שזו בעיה של סילמן שיש רעש ולא בעיה של חברי הכנסת. הח"כים הם אלו שמרעישים.
8:40  ראובני מנסה להמשיך ללא הצלחה.
8:41  ביטן מאיים לצאת. לא יוצא.
8:42  מיקי זוהר – "מי את בכלל, תתנהגי כמו ילדה טובה".
8:43  שמחה רוטמן נקרא לסדר פעם ראשונה. גבי לסקי צועקת "אנחנו בין המצרים אז היזהרו בלשונכם".
8:44  היועצת המשפטית של משרד התחבורה מתחילה לדבר.
8:47  עידית סילמן נותנת 2 דקות לכל ח"כ.
8:48  מיקי זוהר צועק שלוש פעמים – "נעה רשמת את ביטן".
8:48  שמחה רוטמן מתחיל לדבר – אומר: "נפתלי בנט עבד כי ימלוך. ליברמן הוא נבל. שפחה היא" – רוטמן מכווין למישהי מהקואליציה.
8:49  יעקב מרגי מביע מחאה על צורת הניהול של עידית סילמן.
8:53  מיקי זוהר – פונה לסילמן ושואל אותה "איך זה להיות נבחר ציבור שאף אחד לא אוהב אותך?"
8:53  יעקב אשר: איך זה להיות מי שאומרת "8:52:52".
8:54  אפרת רייטן מציינת בשיחה פנימית שהיא הביאה בורקס מיפו.
8:54  מיקי זוהר לסילמן – "אני דואג לעתיד הפוליטי שלך".
8:54  גלית דיסטל לסילמן – "איך זה לבגוד בבוחרים שלך".
8:55  יעקב אשר מעיר לעידית סילמן על שפת הגוף שלה. אשר מאשים את סילמן בזה שהיא מוציאה מהם דברים רעים.
8:57  סילמן מציינת שיש לו 30 שניות.
8:58  יעקב אשר: את משתמשת בכלי מלחמה. הנה דוגמה חיה. את לא נותנת לדבר. תתביישי. ניסיתי לדבר יפה. את לא נותנת לדבר (אשר חרג מהמזמן שלו).
8:59  ניר אורבך נכנס לוועדה וכולם צועקים לו "איפה היית".
9:00  יעקב מרגי – אני מנסה לדבר פה 4 דקות. "המחזות פה עוברות כל גבול". מרגי מתלונן על השעה 8:30. "הזמנת אותנו בשעה הזו כדי לעשות מחטף". יעקב מרגי מרים את הקול – "אל תפריעי לי".
9:01  יעקב אשר ורוטמן צועקים "תני לי לדבר. אני לא מתרגש מהטפת מוסר. כמו שהיו"ר לא מכבד ח"כ ח"כ לא חייב לכבד אותו".
9:03  "נחכה שתסיימי להתכתב בטלפון".
9:03  דיסטל צועקת למיקרופון.
9:04  דוד ביטן מלין על כך שאין הצעות חוק פרטיות.
9:05  ביטן מעיר לזוהר שהוא מפריע לו כל הזמן. "אתה יושב לי על האוזן". ואומר: "עבדנו אצל הממשלה בכנסת הקודמת".
9:06  סילמן – "אף אחד לא חייב להיות כאן".
9:07  שטרית צועקת במיקרופון "היי היי".
9:07  ביטן מעיר שהקואליציה לא הגיעה בשעה 8:30. ביטן מעיר שהדרג המקצועי גם לא היה כאן בזמן. היועמ"שית אומרת שהיא הייתה פה בזמן.
9:08  יעקב אשר צועק לה "תקשיבי".
9:08  עימות בין שטרית לרייטן לאחר שרייטן ביקשה להרגיע קצת.
9:09  אוסאמה סעדי – "אתם (הקואליציה) מתנהגים בטריקים ושטיקים".
9:09  מיכאל מלכיאלי – "דבר לנוכלים למעלה".
9:10  אוסאמה סעדי הראשון שמדבר על הנושא שעל סדר היום ושואל למה לא פותחים את השוק לתחרות בתחבורה הציבורית.
9:11  יועמ"שית משרד התחבורה מסבירה למה – אם החוק הזה פוקע בשבוע הבא 10 קווים שפועלים יפסיקו לפעול. מדובר בקווים שקיבלו מקום לפי הליך קודם. אם לא מאריכים. כולם מפסיקים לפעול החל משבוע הבא.
9:12  רעש בוועדה.
9:14  מלכיאלי מביע מחאה על שעת כינוס הוועדה.
9:14  מדבר על היישוב אביתר.
9:15  מלין על שר הביטחון. במקביל המון שיחות צדדיות – רעש בחדר.
9:17  מיכאל מלכיאלי מלין על התנהלותה של סילמן.
9:17  אבי מעוז מלין על התנהלותה של סילמן. מלין על פינוי אביתר.
9:20  שלמה קרעי אומר משפט על קווי האוטובוסים. המשטרה החלה לסתום פיות. שוב רעש בחדר.
9:22  גבי לסקי עוצרת את קרעי ואומרת – אני אגן על זכותם להפגין מול הבית של בנט.
9:23  אורית סטרוק אומרת שהיא רוצה לעסוק במהות ותעבוד על הפלה של חוקים טובים.
9:24  דוד ביטן מתפרץ
9:24  יעקב אשר אומר לסילמן "איום עם חיוך".
9:24  עופר כסיף סיפר בדיחה. שטרית, ביטן ומרגי צוחקים. כסיף מציע לספר את הבדיחה לכולם.
9:26  סילמן אומרת לסטרוק שזמנה נגמר. סטרוק ממשיכה לדבר.
9:27  שטרית אומרת לסילמן שהיא יהירה ומקריאה את הפירוש מוויקפדיה על יהירות. מתלוננת שלא הגנו עליה.
9:30  יעקב מרגי "נדב ארגמן ישן".
9:30  שטרית – "לא סיימתי שתי דקות יש גבול לחוצפה".
9:30  זוהר מבקש להשתמש בשתי הדקות שלו ולא לדבר בכלל אלא לשמור על שקט.
9:30:15  זוהר מדבר בכל מקרה. "אני בכל מקרה אגיד משהו". מדבר על המיקום של סילמן ברשימה של ימינה. מעיר על ההתנהלות של סילמן : "תירגעי, את כולה יו"ר. התנהלות שכזו תביא אותך למצב שלא יגידו לך שלום בכנסת".
9:34  אופיר כץ מוחה על כך שאין להם אפשרות להגיש הצעות לסדר.
9:34  כץ: "ניסיתם לעשות פה מחטף. שלא תנסו לעשות פה דיון משולב".
9:36  ולדימיר בליאק: "באתי לכנסת לפני חצי שנה מהמגזר הפרטי וכל חיי התחלתי לעבוד בשעה 8:30. מה שקורה פה הוא מביש. אין לכם מונופול על היהדות".
9:37  מאיר פרוש – "והייתם נקיים…" אני לא מחובר לווטסאפ. מלין על כך שלא נתנו לו לדבר בפעם הקודמת. מעיר על ההתנהלות של עידית סילמן: "אתם מסוכנים לעם ישראל".
9:41  דיסטל – מספרת על כך שהותקפה. ושהדובר שלה הותקף. מתלוננת שנשות הימין לא זוכות להגנה.
9:42  יעקב מרגי: "נדב ארגמן היה בכרתים".
9:43  דיסטל: "הלוואי והיה לי מעט מהערמומיות והתחכום שהיה לעידית סילמן".
9:44  כסיף – מדבר על הממשלה – ממשלת טלאים: "לא יעלה על הדעת שימנעו מהאופוזיציה להעלות הצעות חוק".
9:46  גלית דיסטל מעירה על הנימוסים של סילמן.
9:47  מירב בן ארי – צועקת: "למה את מחליטה עליה".
9:47  הפסקה – התייעצות סיעתית.
9:48  מירב בן ארי ממשיכה לצעוק. למרות שהישיבה בהפסקה.
9:51  ממשיכים לצעוק על סילמן גם בהפסקה.
9:52  סילמן מבקשת לעבור להצבעה.
9:53  מיכאל מלכיאלי צועק "קואליציה רקובה"
9:53  ההצבעה לא ברורה. חלק מצביעים בעמידה חלק זזים. צרחות בוועדה.
9:57  עדיין צעקות בחדר.
9:59  ההצבעה נפלה?
10:00  מוציאים את כל העוזרים הפרלמנטריים
10:04  היועץ המשפטי מבקש להסביר את הבקשה לחוק הנורבגי, תקציב ופילוג.
10:06  אבי מעוז מפריע ליועץ של משרד המשפטים.
10:08  יעקב מרגי צועק לסילמן: "איזה עלוב, איזו רמה נמוכה של דיון". ביטן – היא רוצה להוציא את כולנו.
10:10  ממשיכים לצעוק
10:13  שטרית מקבלת רשות דיבור ומדברת על עלות החוק הזה: "שחיתות שאין כדוגמתה".
10:14  שטרית קיצרה קצת מזמנה ויש ויכוח על כמה זמן יש לסילמן. מרגי מאיים לפנות לוועדת האתיקה. שוב צעקות. "שקט המורה", אומר מרגי.
10:15  סטרוק מדברת שוב על היישוב אביתר.
10:17  סטרוק מסיימת בזמן.
10:17  מלכיאלי: "בשביל לקנות שלטון עשיתם אותם מעשה".
10:19  אבי מעוז מבקש לדבר על המילה "דיון" ומעיר לדרך שבה סילמן מנהלת אותו.
10:23  גלית דיסטל מתלוננת שהגבילו את ההפגנות: "ראש ממשלת ששת המנדטים הנוכל".
10:25  מרגי מחלקת סוכריות לחברי הכנסת.
10:25  אוסאמה סעדי – מזכיר שהמתנגדים החריפים ביותר לממשלת החילופין מביאים חוק משודרג.
10:28  מיקי זוהר רואה שההתבטאות שלו תפסה כנפיים כשאמר "ילדה קטנה" ומבקש להתנצל.
10:28  מרגי: פעם אחרונה שהוא התנהג ככה לחברת כנסת היא נהייתה שרה.
10:28  מיקי זוהר מלין שוב על כך שחברי קואליציה לא הגיעו בזמן.
10:33  ביטן מציין את העובדה שלפיד לא עמד במילה שלו. ביטן נגד כיפוף חוקי היסוד לצורך רגעי. ומתחייב להגיש בג"ץ על הנושא הזה.
10:33  מרגי מדבר על הנורבגי. ומביע דאגה על כך שבראשות ועדות יכהנו חסרי ניסיון פרלמנטרי. מרגי אומר שיגיש תלונה לוועדת האתיקה על ההתנהלות של סילמן.
10:36  אופיר כץ מדבר ומזכיר את תלונות לפיד על החוק הנורבגי. מצטט ממה שאמרו הח"כים מהקואליציה.
10:39  שלמה קרעי – פרפרזה על סבתא בישלה דייסה. ומסכם: "הכושי עשה את שלו הכושי ילך הביתה".
10:43  חזרו צעקות בישיבה.
10:44  מיכאל מלכיאלי צועק למיקרופון לא ברור מה.
10:45  יעקב אשר מדבר על חוק עידוד עריקים ומלין על התנהגותה של סילמן שהיא לא מקשיבה לו.
10:48  יעקב אשר ממשיך לצעוק. סילמן מבקשת שיצא והוא יוצא.
10:49  מאי גולן – מעירה שוב על התנהגותה של סילמן, ומדברת על היישוב אביתר.
10:50  מאי גולן וניר אורבך במלחמת צעקות.
10:51  סילמן מוציאה את מאי גולן.
10:53  שמחה רוטמן מברך את סילמן על כישלון ההצבעה שלה.
10:54  עופר כסיף מדבר על תקנון הכנסת. 76 ד. 2. כסיף מלין שסילמן לא מקשיבה ותוהה מדוע יש לזרז אותן.
10:57  סילמן מכריזה על התייעצות סיעתית.
10:58  רוטמן צועק וסילמן מבקשת להוציא אותו. רוטמן מסרב לצאת כי הייתה התייעצות סיעתית.
10:58  עו"ד ממשרד המשפטים מנסה להסביר מה דחיפות החוק. כל העת קוטעים אותו.
10:59  הסדרנים עומדים מבולבלים ליד שמחה רוטמן ולא יודעים מה לעשות.
11:00  הפסקה התייעצות סיעתית.
11:05  הצבעה שמית. שוב מהומה.
11:10  האופוזיציה מבקשת זמן להתייעצות סיעתית. סילמן לא מסכימה ורעש.
11:14  האופוזיציה לא משתתפת בהצבעה. שמחה רוטמן עומד וצורח על סילמן.
11:17  עדיין צרחות בחדר. סילמן מבקשת להוציא את שמחה רוטמן. הסדרנים לא שומעים מה היו"ר אומרת.
11:18  סגנית היועמ"ש של משרד האוצר מבקשת להציג את החוק אבל לא מצליחה לדבר.
11:20  עידית סילמן אומרת שיו"ר הכנסת אישר הגבלת דיון ל-40 דקות. (לא ברור מאיפה היא הביאה את זה).
11:22  דוד ביטן מתקרב לסילמן וצורח עליה.
11:23  יעקב אשר צועק.
11:24  איציק דניאל, אגף תקציבים במשרד האוצר. סילמן קוראת לשטרית לסדר. לטענתו החוק פג תוקף בסוף החודש.
11:27  מאיר פרוש מעיר שוב לסילמן על ההתנהגות שלה. "איפה החוכמה, את לא מנהלת את העניין".
11:29  יבגני סובה – מסביר שיש טעות והם ידאגו גם לגילאי 65 ומעלה.
11:33  מיקי זוהר מסביר שההתנצלות שלו צוברת תאוצה ברשת.
11:35  סילמן מעירה על כך שאופיר כץ מדבר איתה בזמן שהיא בטלפון.
11:39  גלית דיסטל – מעירה שוב להתנהגות של סילמן. מאיר פרוש צועק לסירוגין במיקרופון.
11:41  מיכאל מלכיאלי – שואל את נציג האוצר אם הוא מרגיש מאויים יותר כשהבוס שלו הוא אביגדור ליברמן.
11:43  אורית סטרוק שוב אומרת לסילמן שהיא לא מקשיבה לה. מבקשת הסבר לכך שהיא לא נתנה לשמחה רוטמן התייעצות סיעתית. סטרוק אומרת כי כדאי שתלך ללמוד איך לנהל ישיבה.
11:46  אבי מעוז – האם יש בחוק מגמה הפוכה של עידוד הילודה. יש יחסית שקט בחדר. שוב עימות בין אבי מעוז לסילמן. יחסית שקט אבל חצי מהח"כים בחוץ.
11:48  יעקב אשר – שוב מעיר לסילמן שהיא לא מקשיבה.
11:50  סילמן מודיעה הודעה – שההצבעה כן עברה.
12:00  ביטן מדגיש כי הם לא נגד החוק.
12:05  דווקא בהפסקה קטי שטרית מעלה סוגיות מהותיות כמו חינוך.
12:06  משה ארבל משמיע קטעי וידאו במיקרופון של הוועדה. הסאונד צורם.
12:08  הצבעה שמית.
12:11  ההצבעה עוברת בשקט יחסי.
12:12  בועז טופורובסקי מחליף את עידית סילמן.
12:14  יעקב פרידברג מציג את הצעת חוק יסוד הממשלה ושינויים הנוגעים בדבר.
12:17  מאיר פרוש מדבר.
12:20  שבע דקות עברו מאז התחלפה סילמן ויש שקט בדיון. שקט.
12:21  אורית סטרוק מדברת. טופורובסקי עוצר אותה אבל נותן לה עוד זמן. סטרוק מגדירה את חברי רע"ם כסרטן. הרוחות מתחילות להתלהט אבל נרגעות מהר מאד.
12:28  אבי מעוז מעיר שוב על ההתנהלות של עידית סילמן למרות שזו אינה בחדר.
12:31  שטרית מציינת שההתנהלות של טופורובסקי טובה יותר משל עידית סילמן.
12:36  הדיון ממשיך להיות רגוע. אותן המילים נאמרות אבל אין צרחות והשתלחות בסילמן.
12:39  אופיר כץ.
12:43  יוראי להב הרצנו מדבר על ההבדל.
12:48  עו"ד ממשרד המשפטים עונה על השאלות.
12:49  קצת רעש בוועדה אבל נרגע תוך שניות. יציאה להתייעצות.
12:51  הצבעה שקטה – כולם יושבים.
12:56  מבקש למנות סגנים נוספים ליו"ר הכנסת – נושא שלא היה בסדר היום.
12:57  חוק הדיינים.
12:59  רעש בוועדה.
13:00  מירב בן ארי החליפה את בועז – עדיין שקט.
13:00  עו"ד מציג את הצעת החוק בהיוועדות חזותית. יש שקט בחדר מירב בן ארי מנהלת את הישיבה.
13:03  אבי מעוז מדבר לגופו של עניין.
13:07  מאיר פרוש מעביר ביקורת על נפתלי בנט. אבל החדר רגוע. מעיר שוב על ההתנהלות של עידית.
13:10  שלמה קרעי מעביר ביקורת על הממשלה אבל החדר רגוע.
13:15  שמחה רוטמן מעביר ביקורת עניינית.
13:20  בוסו מדבר – עדיין רגוע.
13:28  יעקב אשר משווה את הניהול של הדיון הנוכחי עם מירב בן ארי לבין סילמן.
13:39  טופורובסקי נכנס ומדבר עם סילמן בתוקפנות.
13:45  קטי שטרית מחמיאה לניהול הדיון של בן ארי.
13:48  שוב צעקות בחדר לקראת הצבעה.
13:51  טופורובסקי מחליף את מירב בן ארי – רעש.
13:55  רעש בחדר כי טופורובסקי טוען שהייתה קריאה להתייעצות סיעתית.
14:04  פטין מולא צועק על טופרובסקי.
14:05  צעקות
14:05  אבי מעוז מנמק ריביזיה.
  הרעש ממשיך עד פיזור הישיבה כי הח"כים לחוצים להגיע לישיבות סיעה.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

7 תגובות

  1. הסיבה להתקפות היא שהאופוזיציה חושבת שמפלגת ימינה היא החוליה החלשה בקואליציה, ושסילמן היא החוליה החלשה בימינה. הם מקווים לשבור את סילמן וכך להאשים אותה בחוסר מקצועיות – ולדרוש להחליף אותה. ליו"ר הועדה המסדרת יש הרבה מאוד כוח, והאופוזיציה רוצה מישהו יותר נוח להשפעה.

    לדעתי ההתנהלות שלהם תשיג את התוצאה ההפוכה. הם נתפסים כמיזוגנים ובריונים, בדיוק התכונות שהשליכו אותם לאופוזיציה. אם הם ימשיכו כך הם יבלו עוד הרבה זמן באופוזיציה.

  2. אפשר לסכם את הידיעה בקצרה: מצד אחד – יושבת ראש של ועדת כנסת, יושבת מחטטת בלי הפסקה בטלפון הנייד שלה, מפגינה בוז מובהק לגבי חברי האופיזיציה ומסרבת למלא את תפקידה; מצד שני עדיין חברי האופיזיציה אשמים מכיוון שלא כיבדו את מי שטרחה להפגין לאורך כל הדיון כמה היא מזלזלת בהם. מישהו יכול להסביר לי איך בדיוק הדברים הללו מסתדרים?

    1. אין כמו לעוות את המציאות לכדי כזו שתתאים לתפיסת עולם שלך. , אנושיות במיטבה👌

  3. בציטוט הפסוק שאמר ח"כ רוטמן כתבת: נוול כי ישבע לכם. זו טעות וצריך לכתוב: נבל כי ישבע לחם.

    1. לא הצלחתי להבין מהכתבה, מדוע באמת ישנה התקפה מכוונת על סילמן יותר מאשר על אחרים?

      1. הוסבר מאוד יפה בידיעה – היא טורחת שוב ושוב להבהיר לחברי האופיזיציה שהם אוויר מבחינתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!