ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"לא בשביל העיתון": ניגודי העניינים של מזכיר הממשלה הנכנס

התפרסם הסדר ניגוד העניינים של הלוביסט לשעבר שלום שלמה - רשימת החברות ואנשי העסקים שאיתם עבד ארוכה, ומצונזרת כולה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניגודי העניינים של מזכיר הממשלה נחשפים (בערך). בנט, ארכיון

הסדר ניגוד העניינים של שלום שלמה, מזכיר הממשלה הנכנס, התפרסם כשהוא מצונזר בכבדות. שלמה עבד בעבר במשרות ציבוריות, כשהיה ראש המטה של נפתלי בנט במספר משרדי ממשלה, והיה גם יועץ פוליטי לבנימין נתניהו, יאיר לפיד ובנט. אך לצד זאת שלמה עבד גם בתפקידים מצידו השני של השולחן (או לפחות, מה שהיינו מקווים שהוא הצד השני של השולחן), בתפקידים שונים שכללו עבודת לובינג, חיבור וייעוץ לשלל גופים מסחריים.

עוד ב"שקוף":

הסדר ניגוד העניינים משקף רק את החלק הנוכחי בקריירת הדלת המסתובבת של שלמה, העבודה כ"יועץ אסטרטגי, תקשורתי ופרסומי" בחברת פובליסיס, מהגדולות בארץ בתחום הפרסום, ה"ייעוץ" ומה שביניהם. אלא שגם חלק זה לא מובא לידיעת הציבור, והוא מושחר כולו בהסדר שהתפרסם.

לקריאת ההסדר המלא – לחצו כאן

ההסדר מציין כי שלמה עבד ב"פובליסיס" מ-2015 והתפטר לאחרונה, אך רשימת הלקוחות בהם טיפל מושחרת כולה, הן בגוף ההסדר והן בנספחים, המצונזרים מא' ועד ת'. מדובר ברשימה נכבדת, הכוללת 25 פריטים. ההסדר מציין גם גוף או אדם נוספים איתם עבד שלמה בשיתוף, אך זהותם מצונזרת גם היא.

מתוך הסדר ניגוד העניינים

ההסדר מפרט את שם החברה דרכה ניהל שלמה את כספיו ("חברת שלום ואסנת בע"מ"), ושלמה מצהיר כי מעתה ואילך החברה תפעל רק להשקעה של הכסף שהצטבר בקופתה ולגבייה של חובות עבר, אולם בעלי החוב לא מפורטים בהסדר.

הסדר ניגוד העניינים של שלמה כולל צינזור נוסף, תמוה. בפסקה המפרטת את עסקיו של הוריו מצוין כי הם בעליה של תחנת דלק, שטחי מסחר, פרדסים ולולים, ושל דבר מה נוסף.

אגב, חלק זה של ההסדר חושף ניגוד עניינים בעל משמעות: אביו של שלמה הוא חבר מליאת מועצת הלול מטעם הסוכנות היהודית, שני גופים גדולים בעלי אינטרס.

מה יש ליד הלולים?

השמות המלאים המפורטים בהסדר חשופים לגורמים הרשמיים האמונים על הפיקוח עליו, במקרה זה – היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, אולם מוסתרים מגורמי פיקוח אחרים, כמו העיתונות וגופים אזרחיים שונים.

לפי פרסומים קודמים על עסקיו של שלמה, מדובר ברשימה שיש בה עניין רב ושניגודי העניינים בה גדולים ומשמעותיים. בתחקיר שפירסם שוקי שדה ב"דה מרקר" נכתב כך:

"לפובליסיס לקוחות רבים מתחומים שונים, כמו שטראוס, יוניליוור, ביטוח ישיר, סופר-פארם, קבוצת עזריאלי והבנק הבינלאומי. באופן כללי, שלמה אחראי על הבאת לקוחות לחברה, ומלבד זאת הוא גם מספק 'ייעוץ אסטרטגי' ללקוחות מסוימים תחת זרוע פעילות שנקראת פובליסיס אג'נדה, ובהם קבוצת הכדורגל מכבי חיפה שבבעלות איש העסקים יעקב שחר, יבואן וולבו והונדה; חברת פרטנר; התאחדות בתי המלון; החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל); ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ששלמה הוא יועץ אסטרטגי צמוד שלו מאז 2015. במקביל, פובליסיס היא גם חברת הפרסום של ההסתדרות".

מיד בהמשך כותב שדה כי יורם באומן, מעסיקו של שלמה בפובליסיס, כמו גם שלמה עצמו, "סירבו לפרט מי הלקוחות האחרים של קבוצת פובליסיס שמקבלים משלמה שירותי ייעוץ אסטרטגי". שדה מספר כי באומן אמר לו "יש עוד הרבה לקוחות, אבל אני לא רוצה להגיד. זה לא בשביל העיתון". מסתבר שגם במשרד ראש הממשלה סבורים כך.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שוקי טאוסיג

שוקי טאוסיג
העורך הראשי של אתר "העין השביעית".

תגובה אחת

  1. אם יש מי שעוקב אחרי היומן של שלמה, אז לאחר כל פגישה עם גורם שאינו ממשלתי אפשר לפנות ליועמ״ש משרד רוה״מ בבקשה להבהיר האם הפגישה הזו מתנהלת לפי נוהל הסדר העניינים או חורגת ממנו, עד שיימאס להם ויפרסמו את הרשימה המלאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.