ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מה הפתרון לבעיית חתולי הרחוב? שאלו את הציבור

במשרד החקלאות לא תיארו לעצמם איזו סערה יחולל הסקר שלהם, שאותו שלחו לציבור כדי שיביע את דעתו בנושא ריבוי חתולי הרחוב • בשולחן עגול של כ-100 מומחים מתחומים שונים עלו כמה רעיונות לפתרונות אפשריים, מהכשרת מאכילות כלוכדות ועד לתמרוץ עיריות עם שיעורי סירוס גבוהים • במשרד אומרים: זה ניסיון לצמצם את חוסר האמון של הציבור כלפי הרגולטור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בעייה שמעוררת הרבה אמוציות. חתולי רחוב, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני שבועיים, כ-100 מומחים, נציגים של רשויות מקומיות, וטרינרים, עמותות ובעלי עסקים נפגשו ביוזמת משרד החקלאות כדי לדון בנושא נפיץ אחד: מה עושים עם ריבוי היתר של חתולי הרחוב? בין ההצעות שעלו במפגש הזה – הכשרת מאכילות החתולים כלוכדות והקמת תחנות האכלה בתשלום. 

עוד ב"שקוף":

זה אולי נשמע כמו נושא אזוטרי, אבל קצב ההתרבות של אוכלוסיית החתולים המשוטטים פוגע ברווחת בעלי החיים, מסוכן לבריאות הציבור ובעל השלכות אקולוגיות וסביבתיות בעקבות פגיעה בחיות בר. זו הסיבה שאגף רווחת בעלי החיים במשרד החקלאות מנהל כבר תשעה חודשים תהליך שיתוף ציבור מעמיק בנושא. 

100 אוהבי (ושונאי) חתולים בשולחן עגול אחד

בתור התחלה, האגף ביצע ריאיונות עומק עם מומחים מהארץ ומהעולם כדי להשלים פערי ידע על הנושא ולבחון מה יישמו במדינות דומות. במשרד נפגשו עם שלל בעלי עניין בסוגייה – אנשי אקדמיה, בעלי תפקידים במרכז השלטון המקומי והאזורי, עמותות למען בעלי חיים, מאכילי חתולים, וטרינרים, בתי עסק ועוד. 

השולחן העגול על בעיית חתולי הרחוב. צילום: ארנה שמר מחברת מטריקס

כדי לכסות נקודות מבט שאולי הם פספסו, במשרד פרסמו שאלון לציבור הרחב, שעליו ענו כ-8,000 בני אדם. "ידענו שזה נושא רגיש, אבל לא תיארנו עד כמה", מסבירה לירן פליטמן, רכזת מדיניות רווחת בעלי חיים במשרד, שהובילה את התהליך. "הפנייה לציבור העלתה הרבה מאוד אמוציות ודעות מנוגדות". כדי להתקדם מעבר לחוסר ההסכמה, המשרד ערך אירוע רחב היקף, שבו 100 בעלי עניין בסוגיית החתולים המשוטטים ישבו בשולחנות עגולים ודנו בבעיה ובפתרונות. 

"יש חוסר אמון ממושך של הציבור והעמותות השונות כלפי הממשלה", אומרת פליטמן. "בחרנו לגבש מדיניות בצורה שקופה ועל ידי שיח משותף כדי לצמצם את חוסר האמון הזה. יש דברים שלא ידענו על המצב בשטח שהתגלו לנו תוך כדי התהליך". 

המאכילות יהפכו ללוכדות?

"מאכילות החתולים הציפו בפנינו את הטענה שלוכדי החתולים לא מבצעים את הלכידה באופן מקצועי", הדגימה פליטמן. "וכך עלה הרעיון להכשיר את המאכילות כלוכדות. סיעור המוחות העלה עוד שלל רעיונות מגוונים: עמדות האכלה בתשלום, תמריצים לרשויות מקומיות על בסיס מספר העיקורים שביצעו ועוד". הדבר המפתיע שהתגלה במהלך השולחנות העגולים הוא שאף שכל אחד מהמשתתפים בעל דעה מנוגדת ונחרצת בנושא – יש לכולם הרבה על מה להסכים, והרצונות הרבים התכנסו לפתרונות דומים.

צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הערך המוסף השני של שקיפות ושיתוף ציבור, הוא שיתוף פעולה. "בשלב מאוד מוקדם היה לנו ברור שחשוב לנו לרתום את השטח", מוסיפה פליטמן. "אנחנו יכולים להחליט על מדיניות מהיום למחר, אבל אם אנשים לא ישתפו פעולה, זה לא יהיה שווה הרבה. ניסינו לשפר את התקשורת בין בעלי העניין השונים, ואני חושבת שבהחלט התקדמנו במטרה הזו".

שיתוף הציבור נעשה במסגרת פרויקט "המאיץ", שבו נבחרו סוגיות שונות שהמשרדים טרם גיבשו להן פתרון מתאים, והוחלט לבצע תהליכי שיתוף ציבור עליהן במטרה לגבש מדיניות נכונה יותר. הכלי של שיתוף הציבור מתפשט בקרב משרדי הממשלה, ואנחנו מקווים שככל שיעבור הזמן הרגולטורים השונים יראו אותו כחלק בלתי נפרד מכל החלטה שנוגעת למדיניות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה כהן

מאיה כהן
גדלתי במושב לכיש ובצבא שרתתי כחוקרת מודיעין. כיום גרה בתל אביב, עם 40 עציצים ושני שותפים.אוהבת כתיבה בכל צורה שהיא. החל מתחרויות פואטרי סלאם, שירה, ועד מחקר ועיתונות. מכורה לחדשות ומתעבת אותן בו זמנית. עד שהכרתי את שקוף, לא האמנתי שאפשר לקיים גוף תקשורת ביקורתי, חכם ומעמיק. כזה שבאמת משתדל לא להביט על המציאות מבעד למשקפיים של אף מחנה פוליטי ופועל רק למען הציבור. טעיתי. גאה כל כך להיות חלק מזה ולעזור לעוד אנשים לראות שאפשר אחרת.

47 תגובות

  1. אני חושבת שצריך להקים את ה"משרד להגנת החי" שירכז את הטיפול בבעלי חיים בכל המקומות, והנסיון להטיל טיפול בבעלי חיים על רשות מקומית זה דומה לפינת חי בבתי ספר. אין להם את הידע המתאים אלא ידע שטחי ביותר. ובעלי החיים הם שסובלים מזה. לגבי אוכלוסיה יציבה של חתולים, לדעתי אף חתול לא צריך לחיות ברחוב. יש אמצעי הדברה אחרים ואם הם משרתים אותנו כאמצעי הדברה אז חובתנו לדאוג להם לקורת גג ומזון, כמו לעבד. חובת הרשויות, לא האזרחים.

  2. אני שמחה לראות שיש מחשבה לקחת את נושא חתולי הרחוב ברצינות. זה נושא מאד קריטי.
    רציתי לשתף בכמה תובנות ואבחנות שפיתחתי במהלך פעילותי לטובת חתולי רחוב בתל אביב מקום מגוריי ובכלל.
    אז ככה -קודם כל לדעתי נושא העיקורים והסירוסים צריך להיות בידי רשות ארצית ולהיות מיושם לפי פרמטרים מקצועיים שיחולו במידה שווה על כל האזורים בארץ. צריך להפסיק לאלתר את הנוהל ההזוי שקיים היום לפיו כל רשות מחליטה כמה חתולים היא מעוניינת לעקר/לסרס. לפי דעתה ולפי טעמה. זה נוהל חסר כל היגיון. איזו משמעות יש ל"שיקול הדעת" של רשות זו או אחרת? ולפי מה? האם יש באמת איזשהו פרמטר מקצועי שיכול להצדיק מדיניות שונה בהתנהלות כלפי חתולי רמת גן לעומת, נניח, חתולי גבעתיים? או פרדס כץ ? או ראשון לציון?
    איזה נימוק עניני יכול להסביר הבדלים בשיעורי העיקור/סירוס בין עיריות שונות ברחבי גוש דן? הרי זה מנוגד לכל הגיון מינימלי ושכל ישר.
    כאמור ,יש צורך בהקמה של מנהלת ארצית. המנהלת תבנה תכנית עבודה שתתבסס על חלוקה גיאוגרפית לפי אזורי מחיה של החתולים ואופיים. למשל גוש דן .בסופו של דבר מבחינת החתולים כל גוש דן הוא מרחב מחיה אחד. על הרשות לאסוף נתונים לגבי פיזור אוכלוסיית החתולים במרחב הזה צפיפות לפי השטח. עם תתי חלוקות לפי אזורים ושכונות. למשל בשווקים עירוניים יש ריכוז גבוה של חתולים בגלל המזון. (והתנאים שם גרועים בגלל מיעוט של קרקע וצמחיה).יש אזורים כמו פארקים פתוחים/חופים שבהם יש ריכוז יותר נמוך של חתולים. (מציעה להגדיר אזורים לפי צבעים מאדום-ריכוז גבוה ובעייתי לתכלת/ירוק ריכוז סביר) לאחר המיפוי המלא וקביעת המדיניות וסדרי עדיפויות ניתן לעבוד (לא הכרח) דרך הרשות המקומית.
    אני רוצה לציין שהאידאל בעיניי הוא להגיע למצב של כמות מוגדרת של חתולי רחוב בארץ .יעד מספרי מסויים שיהיה יציב לאורך שנים. זה לא כל כך מסובך ובלתי אפשרי כמו שנוטים לחשוב. השיעור המקובל לפי פרמטרים בינלאומיים לצורך שמירת אוכלוסייה יציבה הוא 80% (עיקורים-סירוסים).אם נצא מנקודת הנחה שבארץ יש כ 2 מיליון חתולי רחוב. ועלות עיקור נטו היא 100-150 שח מדובר ,(בחישוב גס ) ,בסכום של 150-200 מיליון שח. סכום חד פעמי שאחריו יש רק הוצאות של פיקוח ובקרה שוטפת. לא מדובר בסכום בלתי נתפס או במשהו דמיוני וחסר היתכנות . סכומים בסדר גודל כזה ניתנים על בסיס שנתי לכל מיני מיזמים ופרויקטים. ובהחלט ניתן למצוא להם מענה במסגרת תקציב המדינה.
    לסיכום הגיע הזמן להתמודד עם נושא חתולי הרחוב בצורה מקיפה, כוללת ומקצועית . זה אפשרי זה חיוני וזה יביא לכולנו הרבה ברכה ותועלת.

    1. מסכים עם גישה ארצית ולא לפי ערים.
      קצת איבדת אותי בסיווג האיזורים לפי צבעים. ברור שצריך להיות: לבן – איזור ריכוז נמוך, ג'ינג' – ריכוז בינוני ושחור ריכוז גבוה. מיאו!

      1. הגיע הזמן שידאגו להאכלה מרוכזת לחתולי רחוב. שכן היום פחי אשפה סגורים והנטל נופל על כתפיים מועטות. כמו כן יש לבנות מתחת לכל ברזיה מגש מים מאבן שאליו יצטברו המים המיותרים שיוצאים לאדמה.. לגבי טיפול הרשויות. מחזיקים אנשים לא מקצועיים ובעיקר לא אוהבי חתולים אשר מתעללים בהם. ומחזירים אותם פצועים מאוד.

  3. בתור מנהל עסק של מזון לשעבר (על חוף הים) חושב שאולי להגדיל את הרזולוציה ולחפש פתרונות שונים למקומות שונים. יש מצב שבשכונה לא נורא אם יהיו כמה חתולים סביב הפחים, אולי ימנעו התרבות של עכברים וחולדות. אך במטבחים מוסדיים זו צרה צרורה (וטועים ומטעים אלו שטענו פה כי חתול שמלקק לעצמו את הפרווה לא מעביר מחלות), החתולים לוקחים אוכל משולחנות העבודה, מצלחות הלקוחות, יושבים ליד רגלי הסועדים ועושים קולות של מסכנים עד שמעטים אלו שלא זורקים להם שאריות ובכך מקבעים את המצב.
    בקיצור, בסביבות של מסעדות ומפעלי מזון לדעתי צריך להעלים לחלוטין את חתולי הרחוב, בשכונות ומקומות אחרים אפשר להתחשב בדעות התושבים.

    1. הבעייה שמקומות מרובי אוכל ופסולת מביאים עכברים ועוד מזיקים . אז קצת מורכב העיניין להפטר מהחתולים לגמרי

  4. חתולי רחוב הם חיה נקייה מאוד, הרבה יותר נקייה מאנשים רבים. הם מנקים עצמם לעיתים קרובות ומכסים צרכים עם חול.
    חתולים לא פוגעים בבריאות הציבור!
    אמירה כזו עושה אינה נכונה ורק פוגעת בהם.

    1. ממש לא נכון ולא מבוסס,
      חתולים שיוצאים מפחי זבל ואוכלים שאריות מזון מקולקל….
      אם אלף ליקוקים לא ינקו את הזיהומים והחיידקים מתוך הפרווה שלהם.
      ולגבי אנשים – נכון מאוד, צריך להתרגל לשטוף ידים במים וסבון.
      לא זכור לי שראיתי חתול שוטף ידים במים וסבון

  5. חתולים לא פוגעים בבריאות הציבור, נקודה. אמירה כזו עושה נזק גדול לחתולי הרחוב האומללים, שנדונים לחיים של סבל והתעללות מתמדת. כדאי לחשוב לפני שכותבים דברים שעלולים לפגוע בחיה החכמה והמבוייתת, שבמדינות מתוקנות משרד החקלאות לא עושה "סקרים" מיותרים, אלא דואג שלא יימצאו ברחובות, אלא בבתי מחסה מוסדרים + עיקורים וסירוסים בתקציב נורמלי, ולא מגוחך עד אבסורד

    1. מסכימה לגמרי. חתולי רחוב אינם מהווים סכנה לבריאות. מה שכן יש לתת את הדעת עליהם.
      פעם היו כלבים ברחוב היום כולם מבוייתים. צריך לחשוב על החתולים.

  6. חתולים לא פוגעים בבריאות הציבור, נקודה. אמירה כזו עושה נזק גדול לחתולי הרחוב האומללים, שנדונים לחיים של סבל והתעללות מתמדת. כדאי לחשוב לפני שכותבים דברים שעלולים לפגוע בחיה החכמה והמבוייתת, שבמדינות מתוקנות משרד החקלאות לא עושה "סקרים" מיותרים, אלא דואג שלא יימצאו ברחובות, אלא בבתי מחסה מוסדרים + עיקורים וסירוסים בתקציב נורמלי, ולא מגוחך עד אבסורד

    1. בדיוק מה שרלי כתבה, כבר בכותרת הכתבה יש בעיה שכותבים "בעיית חתולי הרחוב" 😡
      ישראל זו מדינה גרועה מאד ביחסה לבעלי חיים ובמיוחד לחתולים המסכנים, לא מספיק שהם סובלים ברחובות גם מאנשים רעים, ילדים מפלצות והורים בדיוק כמובן, ערסים משתוללים עם המכוניות, אז גם החיפוש התמידי אחר מים ואוכל….בכל המדינות הנאורות באירופה ואף בטורקיה, איך אוהבים ודואגים לחתולים עם קערות מים, פינות עם אוכל, וכמובן בתים מאמצים, עיקורים וסירוסים המסובסדים על ידי העיריות/רשויות . מי שעושה כאן נזק זה האוכלוסיה הפח , הרשויות ,חוסר החינוך לחמלה ואהבת החתולים שאין בשום מוסד חינוכי, ודעות חשוכות ופרימיטיביות של כל מיני אנשי חושך. רק שתדעו כי הטוסיק של החתול (שהינו בעל חיים נקי מאד), יותר נקי מהפרצוף של האנשים שחיים פה

  7. יש לי שאלה לפורום הזה… חתול רחוב מהמם שהתביית אצלי כבר שנתיים וחצי, מסורס .. נבהל מחתול לא מסורס שקפץ לחצר התפתחה תיארה והחתול שלי ברח ונעלם כבר 3 שבועות. האם מישהו יודע על מצב כזה שחתול חזר הביתה? אני נואשת …

  8. יש מעט מדי חתולים ואם יעקרו את כולם לא יהיו חתולים בכלל.צריך להרבות את החתולים שיהיו בכל מקום

    1. נושא חשוב מאוד.
      יחסה של אומה לבעלי החיים שבה מעיד עליה.
      חשוב לעקר ולסרס ולדאוג לאיכות חייהם

    2. יש יותר מדיי חתולים. כנראה פשוט לא מתחת לבניין שלך, איזה חוסר מודעות

    3. חתול רחוב חי בממוצע 4 שנים
      יש כל כך הרבה סכנות בחוץ.
      לא טוב להם.
      אל תדאג בחיים לא יהיה מצב שלא יהיו בכלל חתולי רחוב.
      זוג חתולים בכמה שנים בודדות יכול להכפיל את עצמו לכמה מאות .
      עיקור וסרוס זה הדרך היחידה למנוע התרבות שלהם.

  9. האדם מתפשט בצורה מהירה מדי ובלי בקרה, ודוחף החוצה כל יצור חי אחר. צריך פתרון לזה. וביטוי 'חתולים משוטטים' הוא פוגעני ולא צודק. אלה חתולי קהילה ולכל קהילה אחריות לשלומם . החתולים בחוץ בכמויות בגלל התנהגות האדם ולא בגלל תהליך טבעי.

  10. חתול זה חיה מתוקה וטובה על האדם יש את החובה להגן עליהם הם חסרי ישע יש לסרס ולעקר אותם להקטין את ההתרבות שלהם כצט רחמים

    1. חייב פיקוח רציני על העיקורים. ברוב העיריות והמועצות זה נעשה במתכונת פס ייצור המון חתולים נפגעים קשות ואף מאבדים את חייהם בתהליך. מנסיוני בשטח הרבה פעם מחזירים אותם לא לטריטוריה שלהם שזה גזר דין מוות לחתול ובעודם מטושטשים מהניתוח.
      לצערנו הוטרינרים העירוניים רובם מחממים את הכסא ורווחת בעח של הקהילה לא ממש מעניין אותם. המשכורת יותר חשובה. יש המון עדויות לכך מוזמנים לבדוק אותי.

    1. אל תשווי בעל חיים לאדם.
      חתולה יכולה להיכנס להריון מגיל חצי שנה ,וכל חצי שנה .
      היא ממליטה בין 2 ל6 גורים
      החיים ברחוב מסוכנים
      מחלות
      תאונות
      רעל
      התעללות
      חוסר במזון ומים
      עדיף לא להביא גורים לעולם הזה .

  11. הדאגה להמשך קיומם של חתולי רחוב רק פוגעת באוכלוסייה המקומית של החיות.

    חתולים הם ציידים והם מחרבים אוכלוסיות של חיות קטנות מקומיות, אם אתה לא דואג לצימצום האוכלוסייה של חתולי הרחוב (בין אם על ידי סירוס/עיקור או פעולות יותר שנויות במחלוקת) אתה בעצם תומך בהרג של חיות אחרות על פני החתולים.

  12. חתולי הרחוב הם המגן הטבעי של הסביבה מפני נחשים עקרבים ומזיקים אחרים.
    הבניה המוצעת גורמת לנדידה של בעלי חיים כן גם נחשים שלפני כן היו רק בשדות
    והיום אפשר למצוא אותם בסביבת הבית .
    החתול הוא לא מזיק לאיש והוא חייה מוגנת ומגנה עלינו בני האדם.
    יש לשמור על החתולים לסדר להם פינות האכלה מסודרות להעניש בחומרה כל מי שפוגע בהם . לטפל בהם לחסן אותם ולדלל אבל במידה שלא יפגע במאזן האקולוגי.
    הנ"ל ייעשה במסגרת הרשויות המקומיות. אציין כי בעירי, למשל, כך נוהגת הרשות המקומית.

  13. הגיע הזמן לתת לחתולים הרחוב המסכנים ללא אוכל ולא שתיה בימים חמים לתת להם חיים. כלומר כל עיר להקים מקום מיוחד עבורם שם ידאגו לשים מזון ושתיה במקום מוצל שיוכלו גם לנוח .ולעקר זה הדבר הנכון לעשות.
    כחול דוגמא מעיריית רמת גן כיצד הם דואגים לחתולים הרחוב האומללים..ממש התרגשתי
    אפשר לעשות למענם חובה עלינו לעשות בהקדם כל יום איחור זה סבל נוראי עבורם.

  14. נראה לכם שמאכילה בת 50 יכולה ללכוד.
    הפיתרון שוב נופל על מאכילות? תגדילו את כמו הלוכדים בעירייה,ציוד מתאים ותוכנית עבודה מסודרת.
    בנתניה מאכילות מתנדבות ולוכדות למען האזרחים חתולות בעייתיות אבל מי משלם לנו גם ככה זה נופל עלינו.
    שהמדינה תיקח אחריות סוף סוף

    1. לא כל אחת תוכל אבל כמה שיצטרפו, יעזור.
      אני בת שבעים ועוזרת עם לכידות.
      בת 50 לא יכולה? ודאי שכן.
      ואם לא, יכולה ללמוד.

      1. לא צריך לילכוד אותם זה נשמות צריך לילכוד אותך בהמה

    2. מגיע להם לחיות בכבוד…בדיוק כמונו.
      חובה עלינו מוסרית לדאוג להם. אנחנו בעידן של פחי אשפה סגורים…דשא סינטטי…פעם הם יכלו לנבור בפרחים ולשתות מי השקייה מה יש להם נכון להיום כלום.
      אם התמזל מזלם הם יפגשו מאכילה חתולים שתתן להם מעט מזון..וגם אותה מקללים ומגדפים על כך…חובה עלינו לפעול באופן ארצי למענם להיות הפה שאין להם לזעוק. הם סובלים בקיץ הפרווה שלהם יבשה מתפוררת כי אין מי שתיה ממש מצב קשה מאד. אסור לשתוק..קומו עשו מעשה למענם לטובה שעה אחת קודם. לצרף את כל ראשי הערים. למען החתולים האומללים

  15. חבל שמתארים את החתולים המפגע, פה יש בעיה גדולה כי זה דומה למה שעשתה תוכנית חיסכון בערוץ 12. זה נותן לגיטימיות לאוהבי חתולים" ולמי שהיה צריך חיזוק – לפגוע, להעביר, להרעיל, לא לאפשר האכלה. גם מילים צריך לדעת לבחור.

    1. יותר עצוב שגברת מאיה כהן מפרסמת שטויות כגון: התרבות החתולים מסוכנת לבריאות הציבור. אלו בדיוק השטויות שגורמות לאנשים להיטפל למאכילים ולמאכילות ויוצרות אנטי נגד החתולים.

      1. מאיה בעצמה מסוכנת לציבור ולבריאות זה חיה מסכנה וצריך לידואג להם לא יקרה כלום אם יתנו קצת מים הם לא ביקשו כסף..

    2. מה מסוכן בהם … חסרי יישע ומסכנים. אני גרה בחולון ויש בשכונה כל כך הרבה . בעירייה פועלים לעקר ולסרס אבל לא נלחמים עליהם. הם מחסלים מקקים ועכברים זה דווקא מועיל מאוד . חבל שלא משקיעים בהם יותר

  16. חבל שמתארים את החתולים המפגע, פה יש בעיה גדולה כי זה דומה למה שעשתה תוכנית חיסכון בערוץ 12. זה נותן לגיטימיות לאוהבי חתולים" ולמי שהיה צריך חיזוק – לפגוע, להעביר, להרעיל, לא לאפשר האכלה. גם מילים צריך לדעת לבחור.

  17. בנהריה , ריכוז התנים הוא באזורי האכלת החתולים . אנשים טובים מתכונים לטוב , אבל התנים חוגגים ובאותה הזדמנות , הם מדללים את החתולים .
    שיטה טובה ???

    1. יש להרעיל את מי שפוגיע החתולים שפשוט יעזבו אות החתולים במנוחה מי שפוגיע החתול יש ליפגוע בו

      1. חייב לעקר ולסרס כמה שיותר. זה הדבר בראש וראשונה. פינות האכלה מסודרות הם דבר גאוני.מי שפוגע בחתולי רחוב צריך להענש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!