ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ליברמן שר האוצר? עשר סיבות למה זה מסוכן למדינת ישראל

תוכנית כלכלית שטחית, דרישה לשליטה בשני הצמתים הכלכליים החשובים ביותר לצד חשדות עבר בפלילים - המינוי המסתמן של אביגדור ליברמן לשר האוצר עלול להיות בעייתי במיוחד • האם במאבק של הסיעות להחליף את נתניהו - הכול כשר?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דחף את המינוי. ליברמן (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לאחרונה פרסמנו חמישה תפקידים קריטיים שנבחרי ציבור שבאמת רוצים להשפיע – חייבים לריב במיוחד עליהם. אלא שדווקא מינוי שנראה כסגור בקואליציית השינוי – בעייתי במיוחד: שר האוצר.

עוד ב"שקוף":

  1. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן חולם להתמנות לתפקיד. יש לו אפילו כבר תוכנית כלכלית. אלא שבמסמך שפרסם ליברמן אין מילה אחת על הגברת התחרות, או רפורמות למען הציבור. כן מופיעים שם תקציבי ענק לתמיכה לעצמאים ולאוכלוסיות נוספות. מאיפה הכסף? לא ברור. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?
  1. אמש ליברמן אף הדגיש שאין בכוונתו להעלות מיסים, אבל כן להפחית את הגירעון. איך זה יקרה? גם זה לא ברור. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?
  1. ליברמן מרבה לציין שבכוונתו למנוע "הברחת משקיעים" ולחולל צמיחה. אלו עלולים להיות שמות קוד להעברת כספים לתאגידים ולהנצחת מונופולים. במילים אחרות נראה שלליברמן אין רצון, כבר עכשיו, לפעול באומץ לטובת הציבור הישראלי. אין לו כוונה לגעת למשל באוליגופולים, בקבוצות לחץ או בהון השחור. הוא אפילו לא מתכנן לפעול אקטיבית להוזלת יוקר המחיה. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
  1. גם אם יחליף דיסקט, לליברמן לא יהיה קל להתמודד עם לחצים מצד הגורמים החזקים במשק בתקופה הקריטית הזו. איך אפשר לדעת זאת? משום שכשליברמן היה בקואליציה, מפלגתו בחרה בקביעות בצד של הטייקונים. הוא הפיל שוב ושוב חוקים שהיו משאירים לציבור יותר כסף בחשבון העו"ש. בין היתר ליברמן התנגד להמלצות ועדת ששינסקי לגביית מס מיזמי הגז, והסתייג משיתוף הציבור ברווחים העצומים שקק"ל מכניסה ממכירת קרקעות ציבוריות. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?
  1. ליברמן כשר אוצר יהיה אחראי על החברות הממשלתיות – דוגמת הנמלים, נתיבי ישראל והרכבת. בעבר ישראל ביתנו השתמשה בכוחה הפוליטי לא לייעל את החברות אלא להשתמש בהן למינויים פוליטיים ולגזירת קופונים על גב הציבור. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?
  1. ואסור לשכוח את פרשות השחיתות: בעבר הגיעו ראיות לידי הפרקליטות שלפיהן ליברמן ניהל לכאורה רשת של חברות קש, שדרכן מימנו אנשי עסקים מחו"ל את הוצאותיו הפרטיות והפוליטיות. התיק נסגר לאחר שליברמן הטריד לכאורה עד אחד, עד אחר נעלם, עד נוסף התאבד ועדת המפתח, אזרחית קפריסאית, חזרה בה מעדותה. היא עשתה זאת לאחר שהופעל עליה מכבש לחצים כבד מצד מעסיקה: חברת הייעוץ שלכאורה ניהלה בעבור ליברמן את נכסיו הלא מוצהרים. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?
  1. עוד אזכיר שבחשבון הבנק של בתו של ליברמן, בת 21 אז, נמצאו 7 מיליון שקלים ממקור לא ידוע. היועמ"ש בחר שלא להגיש כתב אישום נגד ליברמן, אך פרסם דוח על התנהלותו החמורה בכל הקשור לטוהר המידות. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?
ליברמן ידאג לעצמאים? צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
  1. ב-2014 נחשפה גם פרשת ישראל ביתנו: חברי ומקורבי המפלגה העבירו מיליונים מקופת המדינה לארגונים ואישים פרטיים בתמורה ל"עמלות" ששלשלו לכיסם. בפרשה הורשעו 11 מקורבים למפלגה ולליברמן עצמו. כעת, דמיינו אותו כשר האוצר.
  1. ליברמן מתעקש כיום שאיש מטעם "ישראל ביתנו" יכהן במקביל כיו"ר ועדת הכספים. לדבריו, "כדי להוביל מהלכים גדולים צריך גם את האוצר וגם את הכספים". הוא צודק לגמרי. אלא שאם אותה מפלגה מנהלת את שני הצמתים הכלכליים החשובים במדינה – כמעט ולא יישמרו איזונים ובלמים. לאחר שקראתם את כל הסעיפים למעלה – זה נשמע לכם כמו רעיון טוב?

10. מילה אחרונה: ליברמן מקורב למו"לים ולשלל פרשנים בתקשורת הישראלית. כמעט אף אחד לא שואל אותו את השאלות הקשות. להיפך, מועמדתו לשר אוצר מקודמת במרץ בעיתונים מגוונים. נראה שבמאבק של "גוש השינוי" להחליף את בנימין נתניהו, הכל כשר. גם אם זה אומר לשים איש עם קופת שרצים עצומה – בראש אחד מהמשרדים החשובים בישראל. אבל עדיין לא מאוחר כדי. אפשר עוד לשנות את השיבוץ הבעייתי הזה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

16 תגובות

  1. באיזה יקום מקביל אפשר לעשות משהו בשביל לשנות השיבוץ הזה?
    ליברמן מתואם עם לפיד כבר שנתיים, אין מצב שלפיד יזיז אותו כי זה יפוצץ את כל הממשלה הרעועה ממליא הזו.
    אין מה לעשות – זה או המושחת הגדול (ביבי) וחבר מרעיו הפליליים, או המושחת הקטן (ליברמן).
    זו המציאות בישראל 2021.

  2. בדיחה לתת את הקופה הציבורית לאדם עם חשדות כבדים לשחיתות אמיתית פר אקסלנס – חשבונות בחול, כסף לא מוסבר אצל קרובי משפחה, מלא מקורבים הלכול לכלא על שוחד הכי בנאלי – כסף לכיס תמורת הטבות, הפעלת אלימות כלפי עדים. וכל זה באמתלה של מלחמה בשחיתות הרבה יותר מינורית – חשדות לסיקור יותר אוהד באתר שולי.
    אדם כמו ליברמן יכול למוטט את שלטון החוק באמת ולהפוך אותנו לאוקראינה.

  3. העניין הוא אחד – צריך לקצץ כספים לחרדים ולחרד"לים, בלי זה לא תהיה תקומה למדינה.
    חוץ מליברמן, אף אחד שיש לו שאיפות להקים קואליציה לא מסוגל לעשות את זה בלי לאבד את היכולת הזו.
    רק ליברמן יכול לקצץ בלי להנזק אלקטורלית ואפילו להתחזק.
    זה הכל.

  4. בואו נזכור שליברמן, למרות הכל, הוא פטריוט וציוני אמיתי. הוא האיש שבזכותו נתניהו לא הצליח 4 מערכות בחירות…. אז מגיע לו קרדיט ונכון יהיה לתת לו צ'אנס כשר אוצר. אני מאמין לו.

    1. קשה להאמין לאדם עם עבר כל כך עלוב, איש מוכה מגיפת אגו, חשיבות עצמית מופרזת וחוסר יושרה. עצירת מר נתניהו זה לעג לרש

  5. דווקא לא מסכים לגבי הביקורת על התכנית הכלכלית. יש שם התייחסות, תמציתית אמנם, לעניין הריכוזיות במשק. התכנית גם מצביעה על מס' מקורות תקציביים או צעדים שלא כרוכים בהשקעה ממשלתית גבוהה. ברור שזה לא מושלם וברור גם שלא הכל יעבור, אבל אשרינו אם חצי מהדברים שרשומים שם אכן ייושמו בממשלה הקרובה.

    אני לא משלה את עצמי – ליברמן הוא פוליטיקאי ממולח ומקושר להרבה מאוד גורמי הון ותקשורת, ולכן צריך לפקוח עליו שבע עיניים, ובמובן הזה אני שמח שיש גופים כמוכם. אבל מצד שני שווה לתת צ'אנס לחלק מהמהלכים שהוא מדבר עליהם שהם אמיצים למדי ויכולים לעורר תמורות חיוביות בכלכלה הישראלית.

    ובכלל, הייתי שמח אם הכתבה לא הייתה כל כך מוטה ונעדרת מידע אובייקטיבי.

  6. אני אתחיל ואומר שאני חסיד גדול של "שקוף" ושלך תומר- אני חושב שאתם עושים עבודת קודש!
    אתם יצרתם מנגנון בקרה אזרחי חדש שלא נראה כמו בדמוקרטיה, ולדעתי בשנות הקרובות עוד תצליחו למסד ולקבע את מנגנון זה כאופוזיציה אזרחית, אם תרצו כמובן.

    אך חשוב לי לומר שדווקא אתם צריכים להיות יחסית נטרליים בכתיבה שלכם, חשוב להביא את שני הצדדים של המטבע ולתת לנו ציבור הקוראים לבחור את ה"אמת" שלנו.

    לדוגמא כתבת:
    אמש ליברמן אף הדגיש שאין בכוונתו להעלות מיסים, אבל כן להפחית את הגירעון. איך זה יקרה? גם זה לא ברור. זה האיש המתאים לכהן כשר אוצר?

    אך יש לזה תשובה: אם מגדילים את הכנסות המדינה או מביאים כסף מבחוץ של משקיעים, שלנו אין בעיה לעשות את זה כי משקיעים בעולם מאוד מאמינים במדינה שלנו , אפשר לעשות את זה.

    הייתי שמח אם הייתם מבקשים מליברמן להגיב לזה ואף לרשום את תגובותיו, לפני שיוצאים למסע טינוף שכזה. השאלות והטיעונים שלך הם חשובים, אך חשוב גם להביא את התשובות.
    הטענות יהיו חזקות יותר אם לליברמן לא יהיה איך להגיב או לא ירצה להגיב.

    בהצלחה- אני תמיד אתמוך בכם בכל מקרה :))))

    1. לליברמן אין שום תוכנית כלכלית. האיש נוכל.
      שתי הדרכים היחידות להביא לצמיחה כלכלית:
      1. לאזן בין רמת המיסוי על העובדים לרמת המיסוי על ההון והחברות הגדולות.
      2. לפרק את המונופולים באגריסיביות.
      ליברמן לא מתכוון לעשות דבר מכל זה. זה לא מוזכר בכלל ב"תוכנית" שלו. כי לליברמן אין שום תוכנית כלכלית. כי הוא מחובר לאותם בעלי הון ועיתון. ולכן הוא לא ייפרק את המונופולים והוא לא יפסיק את מענקי המיליארדים לתאגידים הבינלאומיים. אין שום דרך אחרת להביא לצמיחה. לא קיים. שכח מזה!!
      הדבר יחיד שהוא מתכוון לעשות זה העדפה תקציבית, שבסיסה פוליטי ולא כלכלי. כלומר לקחת נניח מתקציבים לחרדים ולהעביר למען מטרה אחרת. לדוגמה העלאת הקצבה למשרתים בצבא הסדיר. ואני כמובן בעד זה. רק שזה לא יביא לשום צמיחה כלכלית. לא יוריד שום מחיר. לא דירות ולא שום דבר אחר. ואזרחי ישראל ימשיכו להיות הכי עניים במערב.
      והדבר הכי חשוב: מקור הכוח של ליברמן, ומקור הכוח של נתנייהו הוא אותו מקור: כסף של בעלי הון גנבים ומונופוליסטים, והתחברות למולי"ם תקשורת רקובים. כלומר אין כל הבדל ב"השקפת העולם" של נתנייהו ושל ליברמן. וזה כמובן נכתב במרכאות, כי אין לשני הנוכלים הללו שום השקפת עולם כלכלית בכלל. הם מחוברים למי שיש להם כסף ומטיבים איתם. זה שוחד כדרך חיים פוליטית, זה לא אידיאולוגיה.

      ודבר אחרון: כל מה שנכתב כאן ע"י תומר בפן הכלכלי, נאמר ונכתב עשרות פעמים ע"י ירון זליכה כבר לפחות 15 שנה.

      בראיון לפני שבוע נשאל זליכה ע"י אורלי וגיא בדמוקרטTV, האם הוא חושב שליברמן יהיה שר אוצר טוב. הוא טען שהוא המינוי הכי טוב שיכול להיות. הוא כמובן חי באשליות. זאת משאלת לב. זליכה מחבר בין היכולות הפוליטיות של ליברמן שהן גדולות, וחושב שהוא ישתמש בזה לטובת הציבור כשר אוצר. ומה שליברמן יעשה זה מה שהוא עושה כל חייו הפוליטיים. חיזוק קשריו עם בעלי הכסף הגדול, כנגד כלכלת ישראל. ליברמן ימשיך בפירוק המדינה לחתיכות באותה דרך, שנתנייהו עושה שנים. העברת עוד ועוד כסף לפחות ופחות אנשים, ופחות ופחות כסף ליותר ויותר אנשים. זהו תהליך פירוק הדמוקרטיה המתרחש בישראל כבר 15 שנה לפחות. ולכן מחנה השינוי לא יעשה שום שינוי. הכל אחיזת עיניים.

    2. אתה מציע השקעות באמצעות איגרות חוב? זה מגדיל את הגירעון. אם הוא רוצה להגדיל את הכנסות המדינה בלי להעלות מיסים, שייפרט כיצד. זה לא משהו שאפשר לעשות בשנה-שנתיים, אלא אם הוא מפריט דברים

      1. קיימים בישראל שלושה מסלולי גניבה של כסף והתעשרות קלה של מיליארדים:
        1. א. דרך הקלות במיסים לחברות הגדולות. ב. קומבינות עם מס הכנסה מתחת לשולחן. ג. מענקים לתאגידים הבינלאומיים.
        2. גניבת הציבור דרך המונופולים, שדורסים את הצרכנים.
        3. חוזים מנופחים מושחתים ולא יעילים עם משרדי הממשלה.
        כדי להצמיח את המשק יש לטפל בנגעים הסרטניים הללו. אין שום פטנט אחר. לא קיים.
        וזאת גם הדרך להחזיר את הדמקורטיה. אין דבר כזה דמוקרטיה עם פערים כלכליים כל כך גדולים. הפערים הכלכליים בסופו של יום מביאים גם חיסול הפרדת הרשויות, גם חיסול שלטון החוק וגם סתימת פיות. וכדאי מאד שכולם יפנימו ישראל אינה דמוקרטיה כבר הרבה שנים. ברגע שההון והשלטון בישראל התמזגו – הדמוקרטיה הסתיימה.

    3. אני ממש לא אוהד של ליברמן אבל הרשימה הזאת נשמעת כמעט כמו רדיפה פוליטית.
      נקודות 1-3 אומרות שהוא פוליטיקאי שלא מכיר את הנושא המקצועי. כמו 90% משרי הממשלה אי פעם.
      על נקודה 8 הורשעו אנשים ועל ליברמן אמרה המשטרה במפורש שאינו קשור.
      כל השאר אלו דעות לא רצויות או חשדות עם "ריח רע" ובלי הוכחות.
      הדבר היחיד שפסול על פניו זה לא המינוי של ליברמן אלא המינוי של יו"ר ועדת הכספים שאינו צפוי לבקר את פעולתיו של ליברמן

  7. תומר, אכן ליברמן אדם מסוכן ארכי מושחת.
    אבל תומר, כשאדם סופר איכותי כמו ירון זליכה רץ לכנסת, אתה טינפת עליו, במאמר סופר מלוכלך.
    אז תחליט, האם אתה רוצה לעשות עיתונות אקטיבית משנה מציאות, או שסתם בא לך להמשיך בעיתונות האימפוטנטית שאתם עושים כאן. וכן היא אימפוטנטית, כי היא לא משנה מציאות.
    המאמר הזה מצויין, אכן, אבל זה מאמר בדיאבד. ליברמן הודיעה עוד לפני הבחירות שהוא רוצה להיות שר אוצר. אם היית רואה את הנולד, ולא חכם בלילה, אז היית עוזר לזליכה ומנסה להריץ אותו, במקום לטנף וללכלך.
    אגב, היחיד שניסה מעט מאוד לעזור לזליכה הוא גיא ורלניק. אבל זה לא היה מספיק. אם הם היו מתגייסים בדהמרקר למען בחירתו, אז אולי היו משכנעים אנשים להצביע לו. וכמובן שגם הוא כעת בוכה על ליברמן המושחת.גם הוא צריך להחליט האם הוא עושה עיתונאות משנה מציאות או מחנטרש ומעביר את הזמן בין מאמר למאמר באוננות תקשורתית.

  8. וואו… כמה השערות , חתיכת עיתונאי אתה.
    ממשלת נתניהו להזכירך לא העבירה תקציב במשך שנתיים.

    לא לכל "פרשן" שמתנסח בצורה עלובה צריך לתת במה חברים.

  9. לליברמן חברות לסחר בעץ. נתיב אל.המזרח , המניות עברו לחברו שולדינגר הבלגי.
    למה הוא מתעקש על החקלאיות?
    חקלאות אחראים על כריתת עצים.

    1. למיטב ידיעתי לא כורתים בכלל עצים בישראל. וישראל המדינה היחידה בעולם, ששטח היערות בה במאה שנה האחרונות רק גדל בהתמדה. כאמור היחידה בעולם. נתון מדהים!!
      אני מניח שחברה כזאת כורתת יערות במדינות כמו רומניה או מולדובה. מדינות אולטרא רקובות, שכורתות יערות בכמויות. עם קצת כסף, אפשר לכרות כל כמות שרק תחפוץ… (אני מכיר טוב את רומניה…)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!