ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפני הבחירות: מה ליברמן רוצה שתשכחו?

הוא פעל לטובת הטייקונים על חשבוננו ונחקר בחשדות חמורים לשחיתות ● בניגוד להצהרותיו הנוכחיות, במשך שנים לא נלחם נגד כפייה דתית ● בצד החיובי: מפלגתו דרשה שהכנסת תעבוד בפגרות וכל חבריה ויתרו על תוספת השכר ● לקראת הבחירות – תומר אביטל מזכיר לציבור עובדות שראשי הרשימות לכנסת היו רוצים שתשכחו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסתובב במסדרונות הכנסת מאז שנת 1999. הוא מכיר היטב את העבודה הפרלמנטרית – האם השתמש בכוחו כדי לקדם את המטרות לשמן נבחר, או להגביר את הדמוקרטיה והשקיפות בכנסת? מדדי "שקוף" האחרונים מצביעים על כך שמיעט מאוד להגיע לוועדת החוץ והביטחון בה הוא חבר, שלא תמך בחוקי שקיפות והוביל מספר מהלכים לטובת טייקונים ונגד הציבור. יחד עם זאת, מפלגתו ביצעה כמה מהלכים ראויים, שגם אותם לא שכחנו.

לקראת הבחירות, אנחנו מפרסמים עובדות ונתונים על ראשי המפלגות – שהם היו רוצים שתשכחו. לפני ההצהרות וההבטחות שנועדו לגרום לנו להצביע להם בקלפי, חשוב שהם יידעו שאנחנו זוכרים היטב כיצד התנהלו כשהכוח כבר היה בידיים שלהם.

לטורים הקודמים:

נוכח נפקד

ליברמן נמצא בתחתית דירוג הנוכחות בכנסת אשתקד – מתחת לניצן הורוביץ אבל גבוה יותר מיאיר לפיד ונפתלי בנט. גם כשהוא מגיע – הוא לא ממש פעיל: בוועדת החוץ והביטחון בה היה חבר ב-2020, הגיע רק לארבע מתוך 54 ישיבות גלויות שנערכו. מעבר לכך ליברמן הגיש שתי שאילתות בלבד. 

יש גם נקודות לחיוב: מפלגתו היא היחידה שדרשה לאורך הפגרות האינסופיות להפעיל את ועדות הכנסת – כדי שימשיכו לעבוד למען הציבור. "ישראל ביתנו" היא גם היחידה שכל חבריה ויתרו על ההעלאה בשכר והתנגדו לתוספת השמנה לתקציבי התעמולה שדרשו מפלגות מימין ומשמאל.

מועילים לטייקונים – על חשבוננו

בגלגולי המפלגה הקודמים – כשהייתה בקואליציה, חבריה בחרו בקביעות בצד של הטייקונים והתנגדו לחוקי שקיפות. ליברמן אף הפיל שוב ושוב חוקים שהיו משאירים לכם יותר כסף בחשבון העו"ש. הנה שתי דוגמאות:

ליברמן הפיל שוב ושוב חוקים שהיו משאירים לכם יותר כסף בחשבון העו"ש. הנה שתי דוגמאות:

2011: המלצות ועדת ששינסקי לגביית מס מיזמי הגז עולים לאישור הממשלה, וחמשת שרי ישראל ביתנו הם היחידים שמצביעים נגדן. התנגדותו של ליברמן גבתה מיליארדים מההכנסות החזויות למדינה. דה-מרקר העריך כי מדובר בהפסד של 30 מיליארד שקל, כספים אשר יכלו לשפר תשתיות, לבניית בתי חולים והורדת מסים.

2014: נציגי ישראל ביתנו טרפדו רפורמה שביקשה לשתף את הציבור לראשונה ברווחים העצומים שקק"ל מכניסה ממכירת קרקעות ציבוריות שבבעלותה. 760 מיליון שקל בכל שנה יכלו ללכת לכיס הציבורי.

לא נלחם בכפייה דתית

הקו הנוכחי של ישראל ביתנו הוא 'ממשלה ללא חרדים'. אך בכל השנים בהן ליברמן כבר היה חבר בכיר בקואליציה – הוא שוב ושוב הרכיב את השלטון עם ש"ס ויהדות התורה, ולא נלחם בהדתה ובכפייה דתית. הוא לא פעל לרישום נישואים אזרחיים כאשר רק אחד מבני הזוג יהודי או לקידום תחבורה ציבורית בשבת. הוא גם לא טיפל בנושא הגיור האורתודוקסי ובהכרה בגיורים נוספים, למשל בצה"ל, ולא שם תנאים בסוגיות האלו כקווי יסוד – עד הסבבים האחרונים. 

ליברמן ודרעי. חברים בקואליציות יחד כבר שנים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


בשנתיים האחרונות – כאמור – ליברמן שינה תקליט. האם הפעם מילה תהיה מילה? לא ברור. אזכיר שהוא איים כי יחסל את אימסאיל הנייה תוך 48 שעות לאחר שימונה לשר הביטחון – זה לא קרה. 

חשדות לשחיתות 

בעבר הגיעו ראיות לידי הפרקליטות על פיהן ליברמן ניהל לכאורה רשת של חברות קש, דרכן מימנו אנשי עסקים מחו"ל את הוצאותיו הפרטיות והפוליטיות. התיק נסגר לאחר שליברמן הטריד עד אחד, עד אחר נעלם, עד נוסף התאבד ועדת המפתח, אזרחית קפריסאית, חזרה בה מעדותה. היא עשתה זאת לאחר שהופעל עליה מכבש לחצים כבד מצד מעסיקה: חברת הייעוץ שלכאורה ניהלה בעבור ליברמן את נכסיו הלא מוצהרים.
עוד אזכיר שבחשבון הבנק של בתו, בת 21 דאז, נמצאו 7 מיליון שקל ממקור לא ידוע.  היועמ"ש בחר שלא להגיש כתב אישום נגד היו"ר אביגדור ליברמן, אך פרסם דוח על התנהלות חמורה במיוחד בתחום טוהר המידות. 

עוד בשקוף:

ב-2014 נחשפה גם פרשת ישראל ביתנו: חברי ומקורבי המפלגה העבירו מיליונים מקופת המדינה לארגונים ואישיים פרטיים בתמורה ל"עמלות" ששילשלו לכיסם.  בפרשה הורשעו 11 מקורבים למפלגה ולליברמן עצמו.

עם זאת, ב-2019 ליברמן הסכים לחשוף את הצהרת הונו ואף הגיש הצעת חוק לפרסום הצהרת הון מפורטת של כל ראשי המפלגות והשרים. צעד יפה ונדיר. אך ליברמן סירב להנגיש במקביל את האינטרסים הכלכליים שלו ושמות מקורביו, בניגוד ל-15 ח"כים אחרים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הסכים להנגיש את האינטרסים שלו לאחר אחד הטורים בסדרה – האם גם ליברמן יעשה זאת? מבטיחים לעדכן.
מטעמו של ליברמן לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

5 תגובות

  1. כשראיתי את הפתיח שלכם בעמוד הבית אמרתי ששווה לבדוק האם אכן מדובר בגוף תקשורת נקי וישר.
    הספיקה לי קריאה של הכתבה הזו לראות שגם אתם נגועים חזק חזק בשנאת תורת ישראל והחרדים. "כפיה דתית" "הדתה". כשבן גוריון ביקש מדינה לעם היהודי, כן כן… הרבה לפני שנולדתם, הוא השתמש בתנ"ך כאסמכתא לזכות שלנו בארץ. טרחתם פעם ללמוד מה שכתוב בו? או שפשוט על דעת עצמכם החלטתם מה מותר ומה אסור ועוד אתם לא מתבלבלים לקרוא לאלו שנאמנים למקור "כופים". אם אתם מצפצפים על התנ"ך אז יש הרבה מקום לטענת השמאל שאתם "כובשים" בשטח בו אתם יושבים ותחזרו לאירופה ושאר והמדינות שמהם הגעתם.
    "ישב עם המפלגות החרדיות" – למה, אסור לשבת עם החרדים? אולי לחרדים בכלל לא מגיע ייצוג פוליטי? זה היה בסדר כל עוד שהם היו עם מספר מנדטים מצומצם אבל כעת זה כבר טו מאצ'.
    פשוט מאכזב.

    1. לחרדים יש אינטרס מובהק שנוגד את הערכים החילוניים. ליברמן מייצג את הערכים החילוניים, ולכן העובדה שישב עם החרדים מביעה ניגוד אינטרסים.

    2. מעניין אם תשאל את חברי הכנסת החרדים אם הם ציונים מה הם יענו לך. מה לדעתך יענה ניצן הורוביץ?

  2. ליברמן הוא איש משכמו ומעלה שהתבגר והתפכח. הוא היחיד שיכול היום על ביבי והכפייה החרדית ולכן אני אצביע לו וגם כל בני משפחתי שהצביעו כחול לבן והתאכזבו

    1. שמואל אז יש לך בעיה עם השחיתות לכאורה של ביבי אבל לא עם של ליברמן לכאורה?
      אף בחורה בת 21 לא מקבלת מיליונים לחשבון בקפריסין סתם ככה, ועדים מתחילים להיעלם ולהתאבד.
      מעבר לכך ליברמן כל חייו ישב ונתן לחרדים, אם ניקיון כפיים אז מכולם ולא רק ביבי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!